Hoi Dirk,Dat klinkt bijna of er een ander project geprogrammeerd is ???
Nogmaals bedankt voor je inspanningen.
Maar misschien doe ik iets verkeerd? Nadat ik het project heb geladen en de TEE in beweging zet, hoe lang moet het dan duren voor de motor hoorbaar minder vermogen produceert? Het lijkt bij mij niet te werken, ook niet als ik het handmatig aanzet.
Mvg,
Robert
Ik heb ooit ergens gelezen dat coasting alleen werkt op de ESU-decoders voor de Amerikaanse markt. Die schijnen technisch iets af te wijken van de Europese decoders. Klopt dat?Coasting kan in principe in ieder project worden ingebouwd, hiervoor zullen mogelijk wel aanpassingen in het geluidsschema nodig zijn (zoals ik hier ook heb gedaan)
Bor
het werkt wel prima op de Artitec DE2. Niet echt een USA model :)
Ik sta versteld van wat je zelf allemaal voor elkaar kunt krijgen in een sound-decoder, er gaat een wereld voor me open!Sinds de introductie van Loksound V4 is er heel veel mogelijk omdat je eigenlijk helemaal vrij bent in de opzet van je sound file. Het is alleen jammer dat ESU niet altijd de moeite neemt om oude Loksounds wat te verbeteren, in de meeste gevallen hebben ze gewoon de V3(.5) versie geconverteerd en misschien een minimale aanpassing gedaan maar daar blijft het in de meeste gevallen bij.
Heel andere koek dan een simpele DCC-decoder. Dirk, bedankt voor deze voorbeelden en uitleg.
Hiep hoi ;DDe file voor de BB63500 is m.i. inderdaad de beste keus voor de NS 2400 dus dat zal de nieuwe tutorial worden.
Ik zit nu op m'n werk dus ik kan hier niet veel. maar ik zat tijdens het eten wat rond te neuzen welke file ik zou moeten gaan gebruiken voor mijn 2400en en daar kwam een SNCF BB 63500 uit omdat deze dezelfde motor zou hebben als de NS 2400 (12-cilinder MGO volgens wat ik kan uitvogelen). En daar zijn loksound 4 en 5 projecten van op de ESU website. Ik kan deze alleen niet beoordelen. Geen idee of deze coasting heeft.
Er is toch al een DE1 file? Wat is er mis met deze? :( In mijn model klinkt het best ok. Wellicht is het toch een andere file dan de Artitec, of is het een loksound 3 file die geconverteerd is.
Mvg,
Robert
Voor mijn DE 3 (Mat.'34) gebruik ik nu een fladderende BigMac, ofwel een vliegende hamburger geluid. Maar dat is diesel hydraulisch dus die heeft zeker geen coasting. Origineel heeft de DE3 die ik na bouw (museum versie) 2 Maybach G6 12 cilinder motoren. geen idee hoe dat klinkt :PHmmm, de "Fliegende Hamburger" (DRG 877) had toch echt diesel-elektrische aandrijving hoor Robert, met 2 x 12 cil. Maybach G05 viertakt dieselmotoren. Met die soundfile zou je toch echt wel een getrouw Diesel 3 geluid moeten kunnen creëren naar mijn mening ...
....is dit ook bij een RockyRails 6400 met ESU sound4 mogelijk? :-\
Even een kleine correctie, in vroeg om de de1 maar bedoelde eigenlijk jouw gemaakte tee/ram soundfile.Ik zal binnenkort een poging doen om te beschrijven wat ik heb aangepast voor deze file.
Schijnbaar moet ik niet eerst airbrushen en daarna dingen gaan vragen .
Die tee/ram soundfile zier er indrukwekkend genoeg uit om uitgelegd te worden.
Mvg spock
Ik zat nog even te kijken naar hoe het gaat in de TEE RAm soundfile in de simulator, maar als deze in 'coasting' floept hoor ik geen stationair geluid. Toerental in [ CX ] is aanmerkelijk hoger dan het geluid wat ik hoor als de simulator in [ S ] staat. Ook als ik snelheid verlaag hoor ik de pitch lager gaan maar blijft [ CX ] actief/groen, alsof de sample minder snel wordt afgespeeld. Zoals het klinkt in deze TEE file wil ik het eigenlijk bij al mijn diesel elektrisch materieel :-XIn de TEE RAm file wordt voor stationair (S) en coasting (CX) toch echt dezelfde sample gebruikt, namelijk s.wav alleen wordt de toonhoogte aangepast op basis van de snelheid ;)
Ik zat ook weer te pielen in de file van die BB 63500 maar daar is die CX gewoon het stationaire geluid en niet variabel in snelheid. Ook krijg ik het niet voor elkaar om een timer te starten die de coasting automatisch aanzet na X seconden. Kortom: ik snap er nog geen hol van ??? Ik probeer dingen die in de TEE file staan ook in de BB 63500 file te kopiëren maar dat werkt niet. Ben er wel achter dat de blauwe vakjes open kunnen en dat daar dan weer andere blauwe vakjes in kunnen zitten of gele vakjes. In de gele vakjes zitten de geluiden.
Mvg,
Robert
Wel heel leuk om te zien (y) .
....
Mvg,
Robert (die het echt fantastisch vindt dat je dit zomaar even doet)
iedereen die dit leuk vind: je kan gratis de LokProgrammer software downloaden en het project en deze inladen en 'simuleren'
Ik wist niet dat het mogelijk is om de samples er uit te peuteren en te editen. Als je dit voor elkaar kan boksen dan wordt het rijden van deze loc meer een simulator dan simpelweg een modeltrein laten rijden :)
En zo klinken 3 2400en met sound... niet heel spectaculair omdat de motoren en decoders natuurlijk exact hetzelfde zijn en synchroon lopen. Doordat het stationair geluid iets varieert met samples klinkt het toch nog iets anders, maar het blijven exact dezelfde toeren. Misschien is het mogelijk om per decoder de pitch/snelheid van het afspelen van de samples iets anders in te stellen? Dan krijg je meer een chaotisch geluid als er 3 staan te brullen. Nu gaat alles veel te gladjes en gelijk en klinkt het als 1 loc :)
https://youtu.be/ygpO8zeUeZs (https://youtu.be/ygpO8zeUeZs)
Mvg,
Robert
het printspoor aan het weerstandje onder aansluiting 1 staat heel geniepig onder een hoek van ongeveer 45 graden en loopt naar 2 :( .
Hallo Dirk,Ik heb even met een stopwatch gemeten en 40 tikken is ca. 10 seconden.
Na 4 dagen Eurospoor, opruimen en bijtanken pas vandaag toegekomen aan het bekijken van de nieuwe handleiding.
Het is een duidelijke handleiding en is goed te volgen.
Ik vraag me wel af wat de tijdseenheid van 1 tick van de timer is.
Nog een vraag: Bij Eurospoor is er weer een 6700 loc aan den vingers blijven plakken. Ook een LoSo5 erbij gekocht(het is tenslotte een diesel).
Ik heb de soundfile van ESU voor de 6700 bekeken en ik begrijp niet hoe het remgeluid werkt.
Ik had verwacht dat er iets in de condities zou staan met de accelerator variabele, maar niets daarvan.
Het lijkt erop dat er nog extra instellingen of variabelen meespelen?
Wil jij er svp eens naar kijken en kunnen uitleggen hoe dat werkt en waar het remgeluid van afhankelijk is.
Ik heb echt waardering voor wat je doet. Het geluid bij ESU heeft zoveel instellingen dat het overweldigd. Jij maakt het een stuk behapbaarder.
mvg spock
PS: Voor de taaln*zi's: Er zit een typo in, "Toveoegen".
Kan je hier wat mee Dirk?Ik heb op basis van bovenstaande info een nieuwe versie van de 2400 Loksound gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211016-094155-616a8330455b6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20211016-094155-616a8330455b6.jpg)
L = treindienst schakeling
M = rangeren/heuvelen
Bron: C 6500/VII Beschrijvingen en Bedieningsvoorschriften Locomotieven en Locomotoren Deel VII DE-Locomotievemn serie 2400/2500
Het is gewoon een mapping functie? Dus niet nodig om de hele rambam opnieuw er in te persen?Yep, alleen mapping. Bij F20 heb ik bij logical functions "Disable brake sound" aangevinkt. Dus CV's schrijven is voldoende en als je drive hold niet gaat gebruiken hoef je eigenlijk helemaal niets te doen.
Hallo Dirk en Robert,Nee, dit kan niet met één van de variabelen. Er is een (niet zo grote) aanpassing in het schema noodzakelijk.
Ik heb de versie 7 in de lokprogrammer geladen en het ziet er leuk uit.
Zeker de versnelling kikt goed. Ik merk alleen bij vertraging iets wat ik niet had verwacht.
Als je terug gaat van snelheidsstap 200 naar 50 , dan blijft het toerental 1100. Ik had een tijdelijke terugval naar 700 toeren verwacht.
Kan dit ingesteld worden met een van de variabelen?
mvg spock
*knip*
@Robert: Bij een LS4 is de printplaat hetzelfde bij de 8pins bedraad en de Plux uitvoering (m.u.v de gemonteerde plux connector/de aangesoldeerde draden)
Er zijn echter 2 uitvoeringen LS4 (plux/bedraad). De Plux LSV41 heeft 8 uitgangen, waarvan 6 versterkt. De Plux LSV43 heeft 8 versterkte uitgangen.
Een tip voor het inbouwen. Maak de draden zo kort mogelijk en geleid ze gezamenlijk in een buisje (bv krimpkous ).
mvg spock
Ik ga dit topic ook s mee volgen, nu ben ik nog niet aan het ombouwen maar voor m’n oude TEE RAM wil ik ook geluid en daarvoor zal ik m’n lokprogrammer ook s moeten gaan installeren.Om je gerust te stellen, ik gebruik ook een oude laptop voor het programmeren.
Alleen heb ik n beetje schrik om met de (oude ) laptop en programmer aan de gang te gaan. :'(
Ik heb de versie 7 in de lokprogrammer geladen en het ziet er leuk uit.Ik heb nu ingebouwd dat hij terugvalt naar 700 toeren en daarna weer opschakelt.
Zeker de versnelling kikt goed. Ik merk alleen bij vertraging iets wat ik niet had verwacht.
Als je terug gaat van snelheidsstap 200 naar 50 , dan blijft het toerental 1100. Ik had een tijdelijke terugval naar 700 toeren verwacht.
Kan dit ingesteld worden met een van de variabelen?
mvg spock
Dit is de oplossing waar ik nu mee bezig ben voor de 2400. Ik ben nog niet helemaal tevreden, maar de bedoeling is dat het kastje een goed geluid gaat geven, maar ook makkelijk in te bouwen gaat zijn.
De soundfile waar ik mee werk heb ik zelf geprogrammeerd, vanuit eerder gemaakte goede opnames. Deze file is gemaakt voor de LokSound 5. Hierover binnenkort meer!
(https://live.staticflickr.com/65535/51693792103_80f255ea2e_h.jpg) (https://flic.kr/p/2mL1cpD)2400-soundkast (https://flic.kr/p/2mL1cpD) by Jeroen (https://www.flickr.com/photos/188605409@N06/), on Flickr
2433:Zwaailichten afmaken, nieuwe speaker kopen en inbouwen, 10k ohm weerstandjes vervangen door 1k, eventueel cabine interieur maken, beslissen of ik de loc ga omnummeren, en zoja, naar welke?
Ik had de bruine 2445 vandaag meegenomen naar mijn werk om even op de baan te testen (en op te scheppen tegen mijn collega's :angel: ).
Je moet het ijzer smeden als het heet is... ook 4 uur 's nachts...
Baan op je werk ??? ???
Ben wel erg benieuwd wat je voor werk doet.
2404:Printplaat er uit halen, 10k ohm weerstandjes vervangen door 1k,eventueel cabine interieur maken, beslissen of ik de loc ga omnummeren, en zoja, naar welke? (er was een 2400 blauw geschilderd van een museum dacht ik?)
Drive hold moet worden aangepast, daar wordt voor Loksound V4 soundslot 2 gebruikt, in Loksound 5 is dit een logische functie geworden (vinkje zetten).
Dank, dan had ik het toch goed gedaan. Ik meende even dat je met "Sound slot 2 kan eigenlijk in zijn geheel worden verwijderd" bedoelde dat ik iets echt moest verwijderen, maar je bedoelde dus uitschakelen.Dat bedoelde ik ook maar is niet noodzakelijk, maar omdat er geen enkele functie meer is verbonden met sound slot 2 kan deze in principe worden verwijderd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240225-223818-65dbb9a236a23.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240225-223818-65dbb9a236a23.jpg)
ESU 50321 uit het zakje gepeuterd. Daar gaan we even een klankkastje van plakken. Sugarcube speakertjes hebben altijd een klankkast nodig! Zonder piepen ze alleen! Ze kregen een slechte reputatie doordat men ze zonder klankkast gebruikten denk ik. Maar ik vind dit type heel behoorlijk klinken voor de grootte. En voor mij hard zat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240225-224122-65dbb9ad534dc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240225-224122-65dbb9ad534dc.jpg)
Plakkerdeplak...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240225-224528-65dbb9afc8f49.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240225-224528-65dbb9afc8f49.jpg)
Meer geplak, maar dan met dubbelzijdige tape. Een laagje is niet hoog genoeg en 2 laagjes is net teveel, vandaar deze kruiselingse constructie zodat het soepeler veert als de kap er op gaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240225-224707-65dbb9b321151.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240225-224707-65dbb9b321151.jpg)
Hatseflats, speaker op z'n plek en draadjes erlangs.
Hoop dat iemand er wat aan heeft.
Mvg,
Robert
Nu heb ik ook de 2240 van de ESU 50321 speaker voorzien,
Nu een filmpje van het resultaat:
https://youtu.be/aYADj7ayRwg (https://youtu.be/aYADj7ayRwg)
Al met al geen ingewikkelde upgrade. Maar het resultaat is de moeite waard vind ik. Helaas blijven de fouten natuurlijk in de sound zelf zitten met de ruis voordat een geluid begint en het slechte "loopen" van de toeters als je ze langer aan laat staan.
Hoop dat iemand er wat aan heeft.
Mvg,
Robert
(https://live.staticflickr.com/65535/53613572525_c5bd503107_z.jpg) | (https://live.staticflickr.com/65535/53613461324_e12dc7852c_z.jpg) |
Zou het helemaal afmaken als je per uitgang de frequentie in kon stellen zodat ze elk met een andere snelheid draaien :) Maar dat kan dus volgens mij best wel helemaal niet :(Misschien werkt dat wel als je één van de twee een kleine inschakelvertraging geeft, dan zou de fase verschuiving in principe ook overbodig worden.