Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
Vandaag om 13:55:09
Testrail inrichten voor snelheidsmeting in i-train. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:43:37
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huib
Vandaag om 13:43:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndréDev
Vandaag om 13:39:48
Upgrade DR5000 naar een YaMoRC YD7001 door Deetrein
Vandaag om 13:26:51
Modelspoor baan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 13:06:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:56:07
19 Toen door Martin Hornis
Vandaag om 12:38:56
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 12:35:28
Hulp bij kleuren en opschriften AB4üe-rijtuig (in gebruik bij USATC) door Rob Bennis
Vandaag om 12:34:24
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 12:34:19
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:05:15
Mat 46 Rivarossi aandrijfassen door cor_b
Vandaag om 12:03:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 11:59:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:32:56
bouwen met modules in marokko door nkob
Vandaag om 11:28:28
Zwitsers smalspoor (h0m) in 4 maanden - Een verslag van de bouw door gdh
Vandaag om 11:22:13
RhB H0m, Albulisch door Benelux795
Vandaag om 11:10:09
Hoe herken ik een gepolariseerde wissel? door JoopSpoort
Vandaag om 11:00:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door R v/d Hoven
Vandaag om 10:44:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 10:41:44
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 10:40:04
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 08:56:02
sterkere motoren voor Piko hondekop door henk
Vandaag om 08:39:41
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 08:34:48
Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:33:30
Leuk Meuk door hervé
Vandaag om 00:20:03
de modeltrein club uit houten in het nieuws door Reeks77
28 mei 2023, 23:32:26
Info gezocht over een Brekina Daf model door MOVisser
28 mei 2023, 22:36:23
ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda door henk
28 mei 2023, 22:20:05

Auteur Topic: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)  (gelezen 23524 keer)

D_Loc

• Offline Offline
Re: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
« Reactie #195 Gepost op: 18 juni 2022, 21:29:53 »
Ik heb inmiddels een Loksound 5 decoder in de Roco 2435 geplaatst en de sound getest waarbij nog enkele bugs werden gevonden die zich alleen in de decoder voordeden en niet in de simulator, deze bugs zijn opgelost.

Ik heb voor de definitieve soundfile een nieuw topic aangemaakt: Loksound 5 NS 2400
In de definitieve versie moet AutoNotchBack worden ingeschakeld (met F17 in mijn mapping) i.p.v. dat je deze kan uitschakelen.
Daarnaast wordt er nu na x-tijd na de AutoNotchBack weer automatisch opgeschakeld, dit kan worden onderdrukt door SoundCV2 op 0 te zetten (staat nu op 30).

Wat mij wel opviel is dat wanneer het rangeerlicht wordt ingeschakeld gewoon alle 3 de lampen (L-sein) gaan branden en niet slechts 1 enkele pit. Misschien had ik de schakelaartjes op de print om moeten zetten om dit te voorkomen.
Dirk

D_Loc

• Offline Offline
« Reactie #196 Gepost op: 25 juni 2022, 00:10:40 »
Eventueel mag dit ook een nieuw topic worden als dat handiger is maar dat laat ik aan de moderators...

Ik heb voor de Loksound V4 versie van de NS 2400 ook maar even een "officiële/definitieve" versie gemaakt.

Download: LSV4.0-Diesel-NS-2400-V2-R13.zip

Uit de readme.txt:

Loksound 4 - NS 2400 rev V2 R13
===============================

Informatie over dit geluidsbestand
==================================
Dit NS 2400 geluidsbestand is afgeleid van het SNCF BB63500 geluidsbestand van ESU.

Dit geluid heeft de volgende speciale kenmerken:
- Auto notch back: Het automatisch terugschakelen na verloop van tijd wanneer de gewenste snelheid is bereikt (alleen voor de stappen van 7 tot 5)
- Heavy load: Motorgeluid zal naar maximale toeren gaan (run 8 )
- Coasting: Motorgeluid gaat naar stationair
- Drive hold: Motorgeluid en snelheid zijn onafhankelijk van elkaar. Je kan het het toerental van de motorwijzigen zonder dat de snelheid veranderd

Met Shift1 (F14) wordt rangeergeluid modus ingeschakeld, in dat geval zal de eerste rijstap direct naar 1100 toeren gaan i.p.v. op 700 toeren blijven)

Functies:
 F0(*) - Front lichten
 F1    - Geluid aan/uit
 F2    - NS 2400 typhoon
 F3    - Ns 2400 typhoon kort
 F4    - AUX1
 F5    - Handmatige benzinepomp
 F6    - kedeng kedeng / rail geluid
 F7    - Snerpen in de bochten
 F8    - Openen/sluiten cabinedeur
 F9    - Perslucht aflaten
 F10   - Conducteursfluit
 F11   - Koppelgeluiden
 F12   - Zandstrooier
 F13   - rem zetten / lossen
 F14   - Inschakelen rangeergeluid (stap 1 = 1100 RPM i.p.v. 700 RPM) - logical: shift1
 F15   - Rangeer modus
 F16   - Heavy load (naar max toerental (run 8 ))
 F17   - Coasting (naar stationair)
 F18   - Drive hold
 F19   - Sound fader
 F20   - Remgeluiden uitschakelen

Configuratie auto notch back
=============================

Gebuikte constanten
-------------------
NotchBackAfter (25): De tijd die moet verstrijken voordat auto notch back in werking treedt. Deze waarde wordt in Timer1 gezet

NrOfNotchesBack (2): Het aantal stappen dat terug wordt geschakeld als de snelheid is bereikt en de timer nul is (mogelijke waarden: 1 of 2)

LowestNotchForNotchBack (6): De laagste stap welke nog een auto notch back initieert

DontNotchBelow (5): AutoNotchBack zal nooit verder teruggaan dan deze stap, zelfs als het aantal stappen dat teruggegaan moet worden nog niet is bereikt (Mogelijke waarden: 5 of 6)

SpeedCorrection (2): De huidige snelheid wordt bewaard in User4 en verhoogd met de waarde uit deze constante anders wordt er direct weer opgeschakeld na een AutoNotchBack. Oorzaak is dat de snelheid blijkbaar niet constant is waardoor de gevraagde snelheid groter is dan de huidige snelheid wat er voor zorgt dat er weer wordt opgeschakeld, om dit te voorkomen wordt de opgeslagen snelheid iets verhoogd.

Used variables
--------------
User1: Stap indicator (in STOP wordt User1 gebruikt als randomizer voor het stationair geluid, dit bestond al in het project)

User2: Aantal stappen dat wordt teruggeschakeld als de timer nul is (wordt gevuld met NrOfNotchesBack)

User3: Waarde die bepaald hoe deze stap is bereikt (0-snelheidsverhoging middels de regelaar, 1-snelheidsverlaging middels de regelaar, 2-via AutoNotchBack)

User4: Hierin wordt de huidige snelheid bewaard (verhoogd met de waarde uit SpeedCorrection (2)) en wordt gebruikt om te controleren of er een snelheidsverandering is gevraagd na een AutoNotchBack

Used Timers
-----------------
Timer1: Timer om een auto notch back te initiëren (wordt gevuld met NotchBackAfter)
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2022, 00:12:37 door D_Loc »
Dirk

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #197 Gepost op: 05 juli 2022, 05:26:47 »
Late reactie, excuses: super gaaf Dirk (y) Zal zsm mijn 4 2400en updaten.

Nu met andere dingen bezig:

Bakkies/Hippels hebben ook sound nodig en als het effe kan ook digitale koppelingen (welke werken het beste op roco universeel koppelingen?). Die originele motor is best ok, maar vééél te groot. Al een poos aan het passen en meten voor een kleinere vervanger en deze uiteindelijk gevonden in de (voor mij) overbodige BB units van GM&S. Daar zitten mooie kleine Mashima's in (y) Met een schuin stukje stureen en dubbelzeidige tape past het ok en rijdt het prima. Ik gebruik de nieuwere frames van de laatste versies van de NS 600 van Roco. Voor mijn gevoel zit daar een grotere overbrenging in (meer vertraging in de tandwielen) Deze hippels had ik al liggen uit mijn 'goh, nieuw NS spul, kopeûh' periode toen ik meer geld verdiende (mooie tijden). Dat deze toevallig ook digitaal voorbereid waren was toen ook handig. Het waren een RailPro uitvoering en een groene 602. De RailPro heeft kapje gewisseld met een 622.

Op de foto een 'normale' blote (zonder kap) 622 met de originele joekeloeris van een motor en mijn aangepaste versie met de decoder en speaker nog vastgetaped. Ik wil de cabine vrij houden dus moest er ruimte gemaakt worden in de huif. Nu moet ik nog het frame iets af frezen want de kap past net niet dicht ( kiert iets meer dan 1 mm).

Zelfde speaker gebruikt als in mijn 2400en, Class 8 geluid er op geprakt en toen waren de buren waarschijnlijk boos (ik was 's nachts bezig) Wat een kabaal ;D . Moest het volume op iets van 20% zetten om het een beetje af te stemmen op mijn andere diesels. Viel me wel op dat de class 8 een miezerig fluitje heeft. Is dit hetzelfde fluitje als een NS 600? Ik las al dat sommigen een toeter/typhoon hadden. Dat wil ik er ook wel op persen als iemand het juiste geluid weet/heeft.

Verder gaan er ook de LED printjes van Ivo en Lex in (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94900.msg3222152505#msg3222152505) (nu ben ik afgeleid en lees het draadje van Ivo nog eens :P )

Zal je natuurlijk net zien dat Roco de Hippel ook gaat 'pimpen' in navolging van hun Sik en 2400 :P .

Mvg,

Robert

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #198 Gepost op: 17 december 2022, 23:17:31 »
Moest even de paddenstoelen van het topic af hakken, net als dat stukje frame :)

Inmiddels met een roco zaagje ongeveer 1,5 mm van de bovenkant van de voorkant van het frame van de groene 602 afgeknaagd. Nu kan de kap er eindelijk goed op tot ik er een knoeiboel van maak met de bedrading van de LED printjes :D .

In principe kan ik een dikke condensator kwijt voor betrouwbaarder rijden in de cabine, maar die wil ik eigenlijk vrij houden. De 2 voorste assen ga ik iets aanpassen zodat deze meer kunnen wiebelen/kantelen, wat in theorie de stroomafname en tractie zal verbeteren. Bij de 602 is de stroomafname al verbeterd door fosfor brons stroomafnemers ipv het belachelijke messing stangetje :-X Het rijdt best wel prima zo (y)

Had iemand nog ideeën om de file van het Britse ding te vernederlandsen? Nu zit er alleen het dieselgeluid met af en toe een stampende compressor in onder F1 en een flutfluitje :(

Mvg,

Robert (die ondertussen ook bezig is met die 1:87 sprinter, heus waar!)