Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
  

Auteur Topic: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.  (gelezen 18525 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #105 Gepost op: 08 september 2021, 22:24:49 »
Ben benieuwd hoe.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #106 Gepost op: 08 september 2021, 22:30:35 »
In middels en (iets te) uitgebreide prijs opgave van Domburg ontvangen is effe slikken maar dan heb je ook wat.
Gelukkig bezit ik al een aantal onderdelen zoals de voedingen die ook in de prijs opgaven stonden.
Maar al met al een behoorlijke investering waar ik toch even hard over ga na denken.
Zal ook eens ergens een zelfde prijsopgave voor een systeem met z21 en bij behorende modules opvragen.
Maar ben bang dat het elkaar niet veel uitmaakt.

En het zijn 2 compleet verschillende systemen....

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #107 Gepost op: 08 september 2021, 22:58:23 »
Ben benieuwd hoe.
Het klopt wel wat Klaas zegt,

We zijn in iTrain aan een onderzoek gestart of we op basis van tijd, gewicht van de trein en hellingspercentage een correctie kunnen uitvoeren op de snelheidsstappen.

In theorie weten we hoe maar dit schijnt softwarematig nog best lastig te zijn.

Nu vangen we de positionering van analoge locs op met extra melders in het blok. Je kunt er 4 plaatsen waardoor iTrain ze kan gebruiken om de positie te corrigeren.

Dat werkt ook erg goed. Op Schellenbach rijden 18 analoge locs rond en die stoppen netjes aan het perron. Maar dat kost wel meer inregelwerk als een digitale loc.

Wel leuk om te doen overigens.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

denobis

  • Gast
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #108 Gepost op: 08 september 2021, 23:09:59 »
Leuke uitnodiging kees maar door mijn fysieke toestand zal dat lastig zijn afstand is even te groot om dat te doen.
ik kan max 30 min achter het stuur zitten en dan houd het op.
als ik langer achter het stuur blijf zitten dan loop ik zeker 3 dagen niet of krom.

denobis

  • Gast
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #109 Gepost op: 08 september 2021, 23:12:46 »
@ ronald ja ik ben me ervan bewust dat het 2 totaal verschillende systemen zijn.
ik ben nu gewoon aan het onderzoeken wat voor mij het meest gunstige systeem is.
en daar speelt de kostprijs een kleinere rol in dan de techniek.

denobis

  • Gast
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #110 Gepost op: 08 september 2021, 23:21:21 »
@ martin
Het zou toch simpel weg met een sensor in de rail kunnen?
ik regel nu ook de aanloop snelheid en de stop met sensors.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #111 Gepost op: 09 september 2021, 06:51:23 »
In middels en (iets te) uitgebreide prijs opgave van Domburg ontvangen is effe slikken maar dan heb je ook wat.
Gelukkig bezit ik al een aantal onderdelen zoals de voedingen die ook in de prijs opgaven stonden.
Maar al met al een behoorlijke investering waar ik toch even hard over ga na denken.
Zal ook eens ergens een zelfde prijsopgave voor een systeem met z21 en bij behorende modules opvragen.
Maar ben bang dat het elkaar niet veel uitmaakt.

Denk van wel.

Maar ik begrijp iets niet. Het ging om analoge en digitale treinen tegelijk op de baan. Dan is Dinamo de juiste keuze.

Nu wil je toch een prijsopgave op basis van de z21. Als dat een optie is, dan niet zomaar een prijsopgave vragen op basis van de z21 en verder alles van Roco. DCC is niet voor niets een standaard. Dan eerst verdiepen in wat je nodig hebt. Open desnoods een nieuw draadje met je baanplan en de vraag welke mogelijkheden er zijn. Krijg je tig antwoorden, maar je leert een hoop.

Volgens mij lijkt mijn baan wel op die van jou. Automatisch rijden met 8 opstelsporen en nog wat stationsporen met uit mijn hoofd 22 wissels. Ik heb aan apparatuur voor de baanbesturing ongeveer uitgegeven wat Martin berekende voor een oefenovaaltje met Dinamo. En dan was mijn Lenz centrale een behoorlijke hap. Dat is zonder de locdecoders die ik toch al had.

Maar nogmaals, als analoog en digitaal tegelijk het uitgangspunt is, dan is Dinamo de juiste keuze.
Als de prijs toch een dingetje is, dan verdiepen in een alternatief. Dat het dan ongeveer even duur moet zijn, is gewoon niet waar.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #112 Gepost op: 09 september 2021, 07:33:06 »
Ik denk dat we het vergelijken op basis van prijs ook moeten staken hier. Dit draadje gaat over ervaringen met het Dinamo systeem.

Wat Henk ook al aangeeft, en Ronald ook  Appels en Peren vergelijken. Dinamo kan je ls systeem niet vergelijken op basis van prijs, wel op basis van mogelijkheden.
« Laatst bewerkt op: 09 september 2021, 07:34:43 door Martin Domburg »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #113 Gepost op: 09 september 2021, 08:02:51 »
@ martin
Het zou toch simpel weg met een sensor in de rail kunnen?
ik regel nu ook de aanloop snelheid en de stop met sensors.

Dat is bij automatiseren niet meer nodig, de software regelt dit soort dingen  onafhankelijk van welk systeem je gebruikt.

Zoals eerder genoemd is de hardware enkel een uitvoerende partner in automatiseren. Software bestuurd alles.

In het geval van Dinamo, en vele andere systemen, word er gedetecteerd op basis van stroomdetectie. Dit zijn de ogen van de software. En stroomdetectie is niet plaatselijk, maar over de gehele modelbaan.
« Laatst bewerkt op: 09 september 2021, 08:04:52 door Martin Domburg »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

denobis

  • Gast
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #114 Gepost op: 09 september 2021, 08:16:42 »
Ik bedoelde daar mee dat je misschien toch hier en daar een sensor zou kunnen gebruiken voor een exacte stop.
Op dit moment bepaald een sensor in de rail bij mijn baan de plaats waar de trein op het station stopt.
Dit gaat op dit moment op de millimeter nauwkeurig.
Ik gebruik hiervoor hele kleine sensors die in de railbedding gemonteerd zitten.
Ik neem aan dat bij het dinamo systeem ook deze mogelijkheid aanwezig is.

denobis

  • Gast
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #115 Gepost op: 09 september 2021, 08:29:05 »
@ Henk
Nee het gaat niet om de Prijs.
Het gaat er hier om wat past het beste bij mijn eisen en wensen.
Ik zou met beide systemen wel uit de voeten komen , het grote verschil is dat ik bij het z 21 gebeuren al mijn treinen moet gaan voorzien van decoders.
En uiteraard brengt dit ook kosten en veel werk met zich mee aangezien het gros van de treinen die ik heb niet zijn voorbereid op decoder inbouw.
Natuurlijk kun je met beide systemen uiteindelijk het zelfde bereiken.
En eerlijk gezegd nijg ik zeker meer naar dinamo maar een vergelijk van het totaal plaatje vind ik bij een dergelijke investering toch noodzakelijk.
Ik heb mijn hele leven in de industriële elektrotechniek gezeten en bij aanschaf van nieuwe besturing systemen werd er ook op deze wijze vergeleken.
daar zijn diverse criteria voor bv.:
1 Bedienings gemak
2 uitbreidings mogelijkheden
3 storing gevoeligheid
4 arbeids uren voor installatie
5 kostenplaatje
6 levensduur
7 veiligheid

etcetera
Eigenlijk ben ik nu in dat stadium bezig.
dus daarom het vergelijk van die 2 systemen inclusief het totaal kostenplaatje.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #116 Gepost op: 09 september 2021, 08:40:41 »
Okay, die vraag over sensoren is een goed voorbeeld van rijeigenschappen waar ik het eerder over had. Alle moderne locdecoders hebben lastregeling. De snelheid is op een rijstap altijd gelijk. Dat betekent dat Itrain of een ander besturingsprogramma de locs nauwkeurig kan ijken. Op basis van die informatie kan het programma een loc op ieder gewenst punt in een blok laten stoppen, al is het hele blok één meldpunt. Met analoge locs zal dat nooit kunnen en moet je met meerdere meldpunten en vaste stopplaatsen werken.  Dat kan ongetwijfeld met Dinamo.

Analoge locs houden ook met Dinamo hun beperkingen.

Misschien moet je je nog iets afvragen Hans. In hoeverre wil je je in de systemen verdiepen? Domburg Train Support levert desgewenst totaaloplossingen. Ze vragen wat je wilt, bekijken je baan en leveren dan een systeem dat werkt. Die service is wat waard, ook financieel.

Bij Dinamo maakt het verder ook niet uit. Al je je uitgebreid in de werking verdiept, dan kom je toch op dezelfde componenten uit.
Bij een regulier DCC-systeem is dat anders. Dan kom je mogelijk op andere keuzes uit die nog beter bij je wensen aansluiten en/ of goedkoper zijn. Maar dat vergt dus wel meer zelfwerkzaamheid.
« Laatst bewerkt op: 09 september 2021, 08:49:26 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #117 Gepost op: 09 september 2021, 08:47:07 »
Dat is afhankelijk van de software.

iTrain werkt niet meer mer binnenkomst, rem en stopsecties. Die werkt op basis van positie berekening waardoor een loc overal in een blok kan stoppen. Ook analoge locs kunnen dit, de aansturing is in dat opzichte vanuit de software hetzelfde.

De beperking bij analoge locs is enkel dat je een lastregeling mist waardoor deze koud eerder stoppen als warm. Maar met de nieuwe generatie locomotieven is dat verschil ook minimaal.

Deze "beperkingen" kan je in iTrain ondervangen door correctiefactor op de locomotief toe te passen en wat extra maatregelen te treffen tijdens het ijken. Ook door het maken van positieverbetering in de blokken.

Daarom kan je bij Dinamo ook 4 melders gebruiken per blok.

En het kan gewoon, mijn analoge locs stoppen netjes in het midden van een perron, voor een hoofdsteun of aan het eind van een opstelspoor.

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

denobis

  • Gast
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #118 Gepost op: 09 september 2021, 09:17:04 »
Ik heb hier diverse hele oude analoge treinen met verschillende eigenschappen en uiteraard zonder last regeling.(de oudste kreeg ik op mij 8e verjaardag en ik betwijfel of ie toen nieuw was Aangezien mijn ouders niet zo heel veel konden uitgeven, dus deze heb ik al 55 jaar).
Ik heb ook een aantal gloed nieuwe treinen zoals de blokken doos ,mat 46 ,br186 2x 1100.
Ik sta nu dus voor de keuze van of ik bouw echt alle treinen om en koop een z21 met toebehoren  of ik bouw de moderne treinen om en laat de oude zoals ze zijn en ga over op dinamo.
Ik zie hier op de vele draadjes over digitaal dat het laten we maar zeggen reguliere dcc systeem toch wat storing gevoelig (een deel van die storingen zal best wel te maken hebben met geknoei of onwetendheid) is en ik vermoed dat dinamo wat bedrijfszekerder is.
Feitelijk zijn de oude treinen veel bedrijfszekerder dan de nieuwe er zit immers bijna niks in wat stuk kan gaan hooguit slijtage aan koolborstels ed. maar in mijn ervaring komt dit ook niet veel voor.
En dat vind ik dus ook mooi aan dinamo het is redelijk simpel aan te sluiten bestaat uit modules is kortsluit vast etc.
« Laatst bewerkt op: 10 september 2021, 09:57:21 door denobis »

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 652
Re: Dinamo systeem, ervaringen gevraagd.
« Reactie #119 Gepost op: 09 september 2021, 10:13:34 »
Hoi Denobis,

Ik begrijp dat je weer wilt gaan beginnen met deze leuke hobby, maar wat je nu echt wilt is me nog steeds niet duidelijk.
Je begint nu over Dinamo, maar waarom dat nu voor jou de oplossing is (en van welke wens)?

Dinamo is een technisch mooi systeem. Laat ik daar mee beginnen. Maar of het passend is voor een thuisbaan met een paar oude lima en fleischmann locs (en nog wat locs in een oude doos), ik betwijfel het.

Ik zie de keuze bij jou voor Dinamo als een keuze om in het verleden te blijven (analoog blijven rijden). Maak een keuze, wel of geen analoog. Dan wordt het eenvoudiger om de keuze van het nieuwe systeem te kiezen.

Bedenk dat als je analoog blijft rijden de locs hetzelfde blijven rijden, met digitaal kan je meestal de locs veel mooier laten rijden, zeker bij lagere snelheden.

Ik heb het volgende zien gebeuren.
Persoon wil de hobby weer oppakken en heeft veel rails en loc's.
Geen digitaal want dat is te duur en hij heeft zoveel analoge locs.
Bouwt zijn baan op.
Kijkt wat om zich heen en ziet hoe mooi digitaal rijdt.
Begint met het zelf ombouwen van een paar loc's naar digitaal.
Verbouwt zijn baan naar een gescheiden analoge route en digitale route met een eenvoudige centrale.
Begin zich te ergeren aan het rijgedrag van de analoge locs t.o.v de digitale locs.
Begint geluid te ontdekken en wil dat ook. (Eerlijk is eerlijk, geluid is zo kinderachtig, totdat je de eerste geluidloc hebt  ;))
Dan komen er steeds meer loc's met digitaal.
Ondertussen zijn er nog zo weinig analoge loc's dat de hele baan digitaal wordt gemaakt.
Status nu: Er staat een Ecos2 en de hele baan is digitaal en alle loc's zijn digitaal.

Let wel, ik vind Dinamo geen slecht systeem. Ik zie het als een goede oplossing voor een specifieke situatie.

mvg spock