Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 21:33:52
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Wim Vink
Vandaag om 21:29:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 21:09:01
PB Models, ICR-rijtuigen door MartinMarklin
Vandaag om 20:56:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
Vandaag om 20:44:22
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Theovh
Vandaag om 20:33:40
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
Vandaag om 20:24:46
"Nederlandse" modellen door Pauldg
Vandaag om 20:07:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:05:30
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 20:03:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
Bouw van materieel 40 treinstellen door puntenglijder
Vandaag om 18:58:57
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 18:39:40
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
  

Auteur Topic: Haandrecht zolderdam H0  (gelezen 24330 keer)

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Haandrecht zolderdam H0
« Gepost op: 22 augustus 2021, 21:04:36 »
Hi,

Nieuw huis, nieuwe kansen! Vanaf volgende maand zal ik met mijn gezin in een nieuw huis gaan wonen ;D
Hopelijk bied dit ook kansen voor de hobby. Echter de ruimte is wel een beetje lastig dus ik kan wat hulp en inspiratie gebruiken. Het betreft een hoge lange smalle zolder met een schuine kant aan 1 zijde(zie plaatje).



Op 1 meter van de vloer geeft dit ongeveer een breedte van 1600mm. De totale lengte van de zolder is bijna 8 m, maar met allerlei spullen die ook opgeborgen dienen te worden denk ik aan 4 m max voor de baan.
Tot nu toe denk ik vooral aan een lange dubbelspoorige ovaal die smal is aan de hoge wand ivm stahoogte en breeder aan de schuine kant waar wellicht een station of industrie zou kunnen zijn.



Hoogteverschil wat ik op de baan plan zal minimaal zijn daar ik vooral met Nederlands materieel rij (met een voorkeur voor tp III).

Uw inspiratie word gewaardeerd!

MVG,

Adriaan

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #1 Gepost op: 22 augustus 2021, 22:39:28 »
Hoi Adriaan, ik zou het wel weten als ik zo'n zolder had. Dan kon ik mooi mijn modulebaan van 7,6 m een plek geven. Slechts 60 cm breed met uitzondering van de uiteinden (1 meter breed). Dan de "allerlei spullen" bergen onder de baan en het schuine dak.
Groet, Anton

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #2 Gepost op: 22 augustus 2021, 22:47:17 »
Waar zit de ingang naar de zolder, in één van de driehoeken of in de grote verticale wand?
En zijn er ook nog ramen die in de weg kunnen zitten?

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6169
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #3 Gepost op: 23 augustus 2021, 09:35:38 »
Inderdaad Klaas, die vragen had ik ook.

Daarbij: het witte vlak is loopruimte. is lang denk ik.
Kan korter bv aan de rechter zijde. Treinbaan zal dan wel van twee kanten bereikbaar moeten zijn (vanuit loopvlak en vanuit kopse zijde).

Leeftijd? kruipen onder de tafel door zal niet altijd meer gemakkelijk zijn..
Dus liever een smalle lange baan om langs te kunnen blijven lopen? (antonm) Lopen, aan de zijde van de rechte muur.

Is de buurman ook een treintjes liefhebber?
Dan een deur forceren en beide een baan gaan maken...... :angel:


Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #4 Gepost op: 23 augustus 2021, 10:42:24 »
Hi,

Dank voor de feedback tot nu toe Ronald Klaas en Anton!

Er zijn geen ramen en de ruimte is slechts bereikbaar via vlieringtrap in de vloer.(zie plattegrond).
Ivm met het steile dak zal lopen zo dicht mogelijk bij de wand moeten gebeuren denk ik zoals Ronald inderdaad noemde.
Als er niet een gat in het midden van de baan is denk ik dat het meest logische een pendelbaan is omdat er met een beetje fatsoenlijke radius nauwelijks loopruimte overblijft.

Gelukkig ben ik met mijn 37 nog relatief jong :) dus kruipen gaat, maar ik denk dat ik een stukje opklabaar zou maken.







Zo ver ik weet is de buurman geen treinliefhebber :) En ik denk dat ik tevreden mag zijn met de ruimte die er in potentie is :)



Nog wat gedachtegangen in dit plaatje gestopt. De baan hoeft van maar 1 kant benaderd te kunnen worden dus de baan kan wellicht breder aan 1 kant. Wellicht zou ik daar een helix naar beneden kunnen plaatsen voor een schaduwstation immers lager is de ruimte ook weer breder.

MVG,

Adriaan de Haan
« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2021, 10:44:08 door orientexpress »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #5 Gepost op: 23 augustus 2021, 13:26:33 »
Hallo,

Wat goede baanplannen zijn, is erg subjectief. De een vind realisme belangrijk, de ander wilt zoveel mogelijk spoor kwijt. De een wilt pendelen de ander wilt rondjes rijden etc etc.

Ik heb de volgende punten in acht genomen
- stukje enkelspoor
- stukje dubbelspoor
- prototypisch
- treinenloop
- rangeer mogelijkheden.

Ik heb geprobeerd om van alles wat er in te stoppen voor inspiratie. Ik vind het zelf belangrijk dat een sporenplan een punt A en een punt B heeft zodat treinen een doel hebben. Nu kan een trein van een station naar een ander station rijden. En hij kan misschien nog naar een schaduwstations ergens links die ik niet heb getekend.

Verder valt er wat te rangeren op de stations. En kunnen er zowel treinen pendelen als rondrijden. En het is niet te vol gestouwd met rails.

Je hebt natuurlijk zat opties en variaties hier.
Het onderste station bijvoorbeeld is hier erg kort, deze kan je bijna 2x zo lang maken en dan heb je een echt gaaf station.
Je kan het helemaal dubbelsporig uitvoeren.
Je kan de twee ovalen ook nog vervangen door een hondebot achtige constructie. Dit geeft je meer rijlengte.
Je kan iets van een haventje aanleggen of een fabriek ofzo?
Misschien dat je het leuk vindt dat je je juist geen rondjes kan rijden? zodat je moet pendelen en of omlopen.

Er is dus zat om eens goed over na te denken en hiervoor wil je zoveel mogelijk opties aanbieden

Ik heb voor nu slechts 1 baanplannetje.



Ik hoop dat je er wat aan hebt en we horen natuurlijk graag wat je wel en niet wilt  ;)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #6 Gepost op: 23 augustus 2021, 13:46:56 »
Goed.
Dit is wat er bekend is:
NL TP 3.
Voornamelijk NL materieel.

Onbekend:
wat voor materieel is dat dan,wat is het langste wat je hebt ,wat mee moet kunnen doen op die baan ?
wat vind je leuk,rijden,rangeren ?
Behoefte aan scenery of doet je dat niks ?
Voorkeur voor reizigers trein of toch goederen ?
Wat voor thema moet het worden,industrie,landelijk ??
Wat voor rail materiaal ??
Digitaal of analoog ?
Rondje rijden of pendelbaan ?

Tijd voor antwoorden denk ik  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2331
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #7 Gepost op: 23 augustus 2021, 13:55:48 »
Of jij bent nieuwsgierig Floris ;D
Have fun every day, before you know it's..........

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #8 Gepost op: 23 augustus 2021, 15:42:53 »
Goed.
Dit is wat er bekend is:
NL TP 3.
Voornamelijk NL materieel.

Onbekend:
wat voor materieel is dat dan,wat is het langste wat je hebt ,wat mee moet kunnen doen op die baan ?
wat vind je leuk,rijden,rangeren ?
Behoefte aan scenery of doet je dat niks ?
Voorkeur voor reizigers trein of toch goederen ?
Wat voor thema moet het worden,industrie,landelijk ??
Wat voor rail materiaal ??
Digitaal of analoog ?
Rondje rijden of pendelbaan ?

Tijd voor antwoorden denk ik  ;D

Hi Floris,

ik zal trachten alle vragen te beantwoorden. Dank voor het vragen het helpt mij mijn gedachten ook wat te structuren.

Wat betreft materiaaldat ik heb:


Langste reizigerstrein die ik heb is waarschijnlijk 4delige mat24 en turqoise 1100 met 4 plan D rijtuigen.

Ik ben het meest gecharmeerd van TP3 door de verscheidenheid van nieuw en oud materieel. Ik heb een voorkeur voor stoom als de portenomee het toelaat al dan niet in kitvorm maar mis ook nog wel wat mooi dieselmaterieel :)

wat betreft aansturing en rails:
ik heb een digitale 3rail opzet met intellibox en al wel met koploper en rocrail geexperimenteerd. wat betreft railsmateriaal C en K rails maar ben ook aan het kijken om met puko strips te experimenteren.

Wat betreft thema's die ik leuk vind, ik zit in de scheepsbouw (bagger) dus heb wel altijd wat met haventjes ,water, scheepswerven in combinatie met spoor. Ik heb wel eens wat foto's gezien van de NS grinderij in Linne wat ik wel gaaf vond:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:HUA-154243-Gezicht_op_de_overslaginstallaties_voor_grind_van_schepen_op_spoorwagons_van_de_N.S._bij_Grinderij_Linne_te_Linne.jpg
Ook heb ik wel een zwak voor stoomdepot's vooral toen ik weinig ruimte had omdat je er lekker veel locomotieven op kan proppen met een goede reden :)

Scenery doet me wel wat maar het moet niet te druk worden beter tijd in een aantal zaken steken dan bomvol landschap van matige gebouwen.

Wat betreft rondje rijden of pendelbaan ik denk dat ik momenteel open ben voor beide zolang ik het maar gedeeltelijk kan automatiseren.

Ik hoop dat dit wat vragen beantwoord Floris :)

MVG,

Adriaan

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #9 Gepost op: 23 augustus 2021, 15:53:36 »
Geen echt goede ideeën voor een baanplan maar wel een tip van mijn kant: ik zou sowieso in modules gaan bouwen. Je kunt dan een deel van de vliering halen en daar bv. op de keukentafel aan bouwen. Dan heb je minder snel de kans dat de beperkte ruimte je tegen gaat staan. Bovendien zijn banen vaak projecten voor vele jaren en wie weet krijg je ooit eens een andere ruimte. Dan hoef je de oude baan niet helemaal af te breken maar kun je de delen ergens anders opnieuw inbouwen.

Vr. groet, Martijn.


Edit:  ik zal je wat specials over baanplannen en depots sturen  ;)

Edit 2:  Gedaan, zie PB.


« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2021, 16:11:07 door Rondje_HO »

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3842
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #10 Gepost op: 23 augustus 2021, 16:07:25 »
Ik zie het al helemaal voor me, eigen interpretatie van Vlodrop als grensstation met (beperkte) overgave van goederen. In de buurt van Linne en doet recht aan je verzameling materieel.

1 kant opstel/samenstellen Nederlandse treinen (schaduw 1), andere kant Duitse zijde. Eventueel schaduwstations verbinden voor rondgaande mogelijkheden.

Qua baan dan rondgaan met ene kant het station en aan de andere kant open schaduwstation of schaduwstation met daarvoor wat grindoverslag.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Online Online
  • Berichten: 2497
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #11 Gepost op: 23 augustus 2021, 18:43:43 »
Leuke ruimte
Zou er wel een of twee dakramen inzetten als dat mogelijk is
Wat is nou mooier werken aan de baan met voldoende daglicht
Heb bij mijn baan Doornvliet voldoende daglicht met 2 dakramen en op de kopgevel een raam.

Cor

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #12 Gepost op: 23 augustus 2021, 19:55:57 »
Cor,

Dank voor de input! Of het haalbaar is weet ik niet. Wellicht ook een goede reden om in modules te werken om wel het een en ander in daglicht te kunnen bouwen.

MVG,

Adriaan
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2021, 18:09:21 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #13 Gepost op: 23 augustus 2021, 20:12:02 »
Ik vind je open tussenruimte (zie tekening) wel wst breed. Volgens je tekening meer dan de helft. Als de zolder 160 cm breed is, dan komt dat neer op 90 tot 100 cm. Zonde van de ruimte. Zet eens twee tafels naast elkaar en meet of je buik er goed tussen past. Ik vermoed dat je aan 50 tot 60 cm voldoende hebt. Met wat meer ruimte voor sporen kun je een leuk emplacementje maken.
Wim K

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #14 Gepost op: 23 augustus 2021, 21:23:03 »
Als de open tussenruimte smal wordt is deze enkel bruikbaar om overal bij de baan te kunnen komen. De reguliere besturing van de baan doe je dan aan de kopse kant. Dan zit je aan de smalle kant tegen een baan van 4 meter diep te kijken  :(. Voordeel van modules is niet alleen dat je bij daglicht kan bouwen maar ook dat je niet altijd op zolder zit. Het bouwen aan een module doe ik bij de zomerdag ook wel buiten onder de parasol.
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2021, 09:05:02 door AntonM »