schaduwstation en keerlus (kan nog uitgebreid worden)
Het maakt niet veel uit hoe je het spoor naar de grinderij aansluit op het emplacement. Als je hem met een wissel aansluit op het onderste spoor van het emplacement dan ben je er al. Je kan dan een stammetje klaarzetten op het onderste spoor en dan richting grinderij vertrekken.
Je verplicht jezelf nu wel om de draaischijf te gebruiken voor het omlopen. De 1100 moet nu ook over het draaischijf. Technisch kan het natuurlijk wel, maar heb dit wel goed doordacht? Als je het onderste spoor met een wissel samenvoegt met het middelste spoor en dat ~25cm voor de draaischijf dan kan je ook conventioneel omlopen over een wissel. Het hoeft natuurlijk niet
Ik zou zeker wel het schaduwstation uitbreiden zodat je er wel meer dan 2 trein kwijt kan. Hoewel, je kan op deze baan ook file parkeren.Schaduwstations liggen uit het zicht. De sporen die er naar toe gaan, liggen ook uit het zicht. Je ziet het dus niet als er een trein rijdt. Die zwarte scheidingswand zou ik hier inkorten omdat het hoofdspoor toch een tunnel inzakt. Dan kan je iets langer van je treinen genieten wanneer ze van en naar schaduwstation gaan.Op een layout als deze is er niet extreem veel treinverkeer. Het is om deze redenen niet echt nodig om het spoor naar het schaduwstation dubbelsporig uit te voeren. Als het spoor helemaal onzichtbaar blijft, zou hij net zo goed enkelsporig kunnen zijn. Samenvoegen achter de scheidingswand en vertakken voor het schaduwstation. Maar aan de andere kant, dan kan je niet meer file parkeren
Ik weet niet wat je gepland heb bij de linker brug natuurlijk. Zelf zou ik de sporen vanaf onderen ongeveer halverwege met 45 graden naar boven laten gaan. Dan komen de treinen uit een tunnel onder het emplacement, dan gaan ze over een brug richting de draaischijf. Na de brug komt een boog naar boven waar ze een tunnel onder het station ingaan. (kan ik vanmiddag uittekenen). Maar dit is dus als je daar een zichtbare brug en tunnelportalen wilt. Je kan er ook een achtergrond voor zetten.
En de rest van de kamer ligt dat nu links of rechts van het plan
Hoi,Zeer fraaie ontwikkeling.Maar ik begreep uit voorgaande dat het een rondgaande baan wordt?Gr Koen.
Misschien een idee, als het 2 sporig blijft, om in de rechte afdaling (aan de onderzijde van de tekening) een (of meerdere) sporen te leggen waardoor er wat meer opstelplaatsen ontstaan. Als eea toch "verborgen" blijft hoeft de minimale "zicht" afstand niet aan gehouden te worden en is er meer mogelijk.Pas achteraf extra opstelruimte maken is altijd een ramp, al was het omdat je er nooit meer lekker bij kan.Ncio
Er zitten twee foutjes in, een grote en een kleine.De grote fout is dat de wissels rechts verkeerd liggen. Je kan wel het bovenste spoor binnen rijden, maar je kan daar niet meer vertrekken als je rechts wilt blijven rijden. Je kan dit oplossen door de wissel rechts van de engelse wissel te vervangen door een drieweg, maar in M* zijn die er niet slank. Je kan ook nog een extra setje overloop wissels toepassen boven de engelse wissel. Je kan het jezelf ook makkelijk maken (en goedkoop) door in de rechterboog eerst te vertakken naar enkelspoor met een meegebogen wissel en dan direct weer naar 2 sporen te vertakken. Feitelijk maak je dan een soort meegebogen engelse wissel. Je kan dan alleen niet gelijktijdig binnen en uit rijden.....Het kleine foutje is dat het stukje rails tussen de draaischijf en de wissel net even te kort is. De draaischijf moet nu goed staan als je daar wilt kunnen omlopen. Op dit stukje spoor moet een loc kunnen passen.Wat me verder nog te binnen schiet. De kopspoortjes bij de bruine lopende band naar de boot toe, die liggen in een boog. Ik zou ergens in die spoortjes toch een stukje recht zien te verwerken zodat je normaal kan los en vastkoppelen. Koppelen in bogen is een drama. Hetzelfde geldt trouwens bij de stationssporen. De bovenste twee sporen, die liggen wel snor. Die twee daaronder kunnnen misschien gaan zeuren bij het koppelen.Het gaat m.i. wel zeker de goede kant op . Ben je er zelf ook al (bijna) tevreden mee?Mvg,Bas