Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 23:01:07
Schrootplaats door ruudns
Vandaag om 22:46:35
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
Vandaag om 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
  

Auteur Topic: Haandrecht zolderdam H0  (gelezen 24455 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #30 Gepost op: 30 augustus 2021, 00:09:30 »
Ziet er wel leuk uit, het is ook wel een goed idee om de sporen rechts van het station onder de grinderij door te trekken naar een schaduwstation. Dat geeft ook een interessante treinenloop.

Er kan zo 1 trein continu rond rijden, terwijl er een of een paar treinen tussen station en schaduwstation pendelen, en er kan iets pendelen bij de grinderij zelf.

Mvg,

Bas

EDIT:
Ik dacht dat links onder ook verbonden was, maar dat is die niet :o.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 528
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #31 Gepost op: 06 september 2021, 07:50:33 »
Bas,

Toch nog even een totaal ander idee  :) :


In een bocht van de maas hebben we ten zuiden een grinderij uiteindelijk te verbinden met een kopstation in het noorden. Geeft nog wat ruimte voor een haventje bij het kopstation.


schaduwstation en keerlus (kan nog uitgebreid worden) met dubbelspoor omhoog.


dubbelspoor komt omhoog en sluit aan op het kopstation.

Hoe ik de wissels het beste kan leggen voor een goede treinloop op het emplacement ben ik nog niet uit  ???

MVG,

Adriaan




bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #32 Gepost op: 06 september 2021, 10:24:06 »
Hallo Adriaan,

Het maakt niet veel uit hoe je het spoor naar de grinderij aansluit op het emplacement. Als je hem met een wissel aansluit op het onderste spoor van het emplacement dan ben je er al. Je kan dan een stammetje klaarzetten op het onderste spoor en dan richting grinderij vertrekken.

Over het algemeen vind ik het wel een leuk plan, maar ik heb een paar opmerkingen over.

Je verplicht jezelf nu wel om de draaischijf te gebruiken voor het omlopen. De 1100 moet nu ook over het draaischijf. Technisch kan het natuurlijk wel, maar heb dit wel goed doordacht? Als je het onderste spoor met een wissel samenvoegt met het middelste spoor en dat ~25cm voor de draaischijf dan kan je ook conventioneel omlopen over een wissel. Het hoeft natuurlijk niet  ;)

Citaat
schaduwstation en keerlus (kan nog uitgebreid worden)
Ik zou zeker wel het schaduwstation uitbreiden zodat je er wel meer dan 2 trein kwijt kan. Hoewel, je kan op deze baan ook file parkeren.

Schaduwstations liggen uit het zicht. De sporen die er naar toe gaan, liggen ook uit het zicht. Je ziet het dus niet als er een trein rijdt. Die zwarte scheidingswand zou ik hier inkorten omdat het hoofdspoor toch een tunnel inzakt. Dan kan je iets langer van je treinen genieten wanneer ze van en naar schaduwstation gaan.

Op een layout als deze is er niet extreem veel treinverkeer. Het is om deze redenen niet echt nodig om het spoor naar het schaduwstation dubbelsporig uit te voeren. Als het spoor helemaal onzichtbaar blijft, zou hij net zo goed enkelsporig kunnen zijn. Samenvoegen achter de scheidingswand en vertakken voor het schaduwstation. Maar aan de andere kant, dan kan je niet meer file parkeren  :P

Ik weet niet wat je gepland heb bij de linker brug natuurlijk. Zelf zou ik de sporen vanaf onderen ongeveer halverwege met 45 graden naar boven laten gaan. Dan komen de treinen uit een tunnel onder het emplacement, dan gaan ze over een brug richting de draaischijf. Na de brug komt een boog naar boven waar ze een tunnel onder het station ingaan. (kan ik vanmiddag uittekenen). Maar dit is dus als je daar een zichtbare brug en tunnelportalen wilt. Je kan er ook een achtergrond voor zetten.

En de rest van de kamer ligt dat nu links of rechts van het plan  ???

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 528
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #33 Gepost op: 06 september 2021, 21:15:20 »
Citaat
Het maakt niet veel uit hoe je het spoor naar de grinderij aansluit op het emplacement. Als je hem met een wissel aansluit op het onderste spoor van het emplacement dan ben je er al. Je kan dan een stammetje klaarzetten op het onderste spoor en dan richting grinderij vertrekken.
Duidelijk gaan we proberen (y)

Citaat
Je verplicht jezelf nu wel om de draaischijf te gebruiken voor het omlopen. De 1100 moet nu ook over het draaischijf. Technisch kan het natuurlijk wel, maar heb dit wel goed doordacht? Als je het onderste spoor met een wissel samenvoegt met het middelste spoor en dat ~25cm voor de draaischijf dan kan je ook conventioneel omlopen over een wissel. Het hoeft natuurlijk niet  ;)
Hmm ja ik denk dat ik hier eens over moet nadenken. Wellicht is een gedachte om een gedeelte met en zonder bovenleiding te hebben. Mat 24 hoeft natuurlijk niet om te lopen maar de 1100 wel inderaad.

Citaat
Ik zou zeker wel het schaduwstation uitbreiden zodat je er wel meer dan 2 trein kwijt kan. Hoewel, je kan op deze baan ook file parkeren.

Schaduwstations liggen uit het zicht. De sporen die er naar toe gaan, liggen ook uit het zicht. Je ziet het dus niet als er een trein rijdt. Die zwarte scheidingswand zou ik hier inkorten omdat het hoofdspoor toch een tunnel inzakt. Dan kan je iets langer van je treinen genieten wanneer ze van en naar schaduwstation gaan.

Op een layout als deze is er niet extreem veel treinverkeer. Het is om deze redenen niet echt nodig om het spoor naar het schaduwstation dubbelsporig uit te voeren. Als het spoor helemaal onzichtbaar blijft, zou hij net zo goed enkelsporig kunnen zijn. Samenvoegen achter de scheidingswand en vertakken voor het schaduwstation. Maar aan de andere kant, dan kan je niet meer file parkeren  :P
Ik ga er eens op puzzelen. De vraag is wellicht hoeveel treinen wil ik plaats aan bieden (baanvakken tellen denk ik) en wellicht een aantal kopsporen.

Citaat
Ik weet niet wat je gepland heb bij de linker brug natuurlijk. Zelf zou ik de sporen vanaf onderen ongeveer halverwege met 45 graden naar boven laten gaan. Dan komen de treinen uit een tunnel onder het emplacement, dan gaan ze over een brug richting de draaischijf. Na de brug komt een boog naar boven waar ze een tunnel onder het station ingaan. (kan ik vanmiddag uittekenen). Maar dit is dus als je daar een zichtbare brug en tunnelportalen wilt. Je kan er ook een achtergrond voor zetten.
Ik wou hier vooral mee aangeven dat het een wegneembaar gedeelte dient te zijn in mijn optiek. Ik had het voor bedacht als iets functioneels maar wellciht is er optisch ook nog wat van te maken.

 
Citaat
En de rest van de kamer ligt dat nu links of rechts van het plan  ???

om je uit je leiden te verlossen een totaaloverzicht :)



MVG,

Adriaan

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 528
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #34 Gepost op: 07 september 2021, 22:14:13 »
Hi,

Toch eens wat punten proberen uit te werken die door bas genoemd werden in het plaatje onder:



benieuwd wat jullie er van vinden.

MVG,

Adriaan

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #35 Gepost op: 08 september 2021, 10:48:35 »
Hoi,

Zeer fraaie ontwikkeling.
Maar ik begreep uit voorgaande dat het een rondgaande baan wordt?

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Treintje_komt_zo

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #36 Gepost op: 08 september 2021, 11:46:12 »
Misschien een idee, als het 2 sporig blijft, om in de rechte afdaling (aan de onderzijde van de tekening) een (of meerdere) sporen te leggen waardoor er wat meer opstelplaatsen ontstaan. Als eea toch "verborgen" blijft hoeft de minimale "zicht" afstand niet aan gehouden te worden en is er meer mogelijk.

Pas achteraf extra opstelruimte maken is altijd een ramp, al was het omdat je er nooit meer lekker bij kan.

Ncio

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #37 Gepost op: 08 september 2021, 12:48:58 »
Er zitten twee foutjes in, een grote en een kleine.

De grote fout is dat de wissels rechts verkeerd liggen. Je kan wel het bovenste spoor binnen rijden, maar je kan daar niet meer vertrekken als je rechts wilt blijven rijden. Je kan dit oplossen door de wissel rechts van de engelse wissel te vervangen door een drieweg, maar in M* zijn die er niet slank. Je kan ook nog een extra setje overloop wissels toepassen boven de engelse wissel.  Je kan het jezelf ook makkelijk maken (en goedkoop) door in de rechterboog eerst te vertakken naar enkelspoor met een meegebogen wissel en dan direct weer naar 2 sporen te vertakken. Feitelijk maak je dan een soort meegebogen engelse wissel. Je kan dan alleen niet gelijktijdig binnen en uit rijden.....

Het kleine foutje is dat het stukje rails tussen de draaischijf en de wissel net even te kort is. De draaischijf moet nu goed staan als je daar wilt kunnen omlopen. Op dit stukje spoor moet een loc kunnen passen.

Wat me verder nog te binnen schiet. De kopspoortjes bij de bruine lopende band naar de boot toe, die liggen in een boog. Ik zou ergens in die spoortjes toch een stukje recht zien te verwerken zodat je normaal kan los en vastkoppelen. Koppelen in bogen is een drama. Hetzelfde geldt trouwens bij de stationssporen. De bovenste twee sporen, die liggen wel snor. Die twee daaronder kunnnen misschien gaan zeuren bij het koppelen.

Het gaat m.i. wel zeker de goede kant op  (y). Ben je er zelf ook al (bijna) tevreden mee?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 528
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #38 Gepost op: 08 september 2021, 20:02:42 »
Hoi,

Zeer fraaie ontwikkeling.
Maar ik begreep uit voorgaande dat het een rondgaande baan wordt?

Gr Koen.
Koen,

Dank voor het compliment. Ik ben hier een beetje op terug gekomen. Ik vond het rondje toch een beetje saai en zag ook niet in hoe ik een schaduwstation erin kon passen dat een beetje tot spannende rijbewegingen leidde.

MVG,

Adriaan

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 528
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #39 Gepost op: 08 september 2021, 20:08:51 »
Misschien een idee, als het 2 sporig blijft, om in de rechte afdaling (aan de onderzijde van de tekening) een (of meerdere) sporen te leggen waardoor er wat meer opstelplaatsen ontstaan. Als eea toch "verborgen" blijft hoeft de minimale "zicht" afstand niet aan gehouden te worden en is er meer mogelijk.

Pas achteraf extra opstelruimte maken is altijd een ramp, al was het omdat je er nooit meer lekker bij kan.

Ncio
Nico,

Ik ben dit met je eens. Ik wil er ook goed bij kunnen vandaar dat ik de opstelsporen zo laag mogelijk probeer te houden. Met een stijgingspercentage van 3% kom ik ongeveer op 22cm verschil tussen stationsemplacement en schaduwstation. ik hoop dat dit voldoende is om het een en ander er tussen uit te kunnen pakken.



Bijgevoegd een plaatje van wat van mijn geexpermenteer op het het schaduwstation.

MVG,

Adriaan

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 528
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #40 Gepost op: 08 september 2021, 20:20:00 »
Er zitten twee foutjes in, een grote en een kleine.

De grote fout is dat de wissels rechts verkeerd liggen. Je kan wel het bovenste spoor binnen rijden, maar je kan daar niet meer vertrekken als je rechts wilt blijven rijden. Je kan dit oplossen door de wissel rechts van de engelse wissel te vervangen door een drieweg, maar in M* zijn die er niet slank. Je kan ook nog een extra setje overloop wissels toepassen boven de engelse wissel.  Je kan het jezelf ook makkelijk maken (en goedkoop) door in de rechterboog eerst te vertakken naar enkelspoor met een meegebogen wissel en dan direct weer naar 2 sporen te vertakken. Feitelijk maak je dan een soort meegebogen engelse wissel. Je kan dan alleen niet gelijktijdig binnen en uit rijden.....

Het kleine foutje is dat het stukje rails tussen de draaischijf en de wissel net even te kort is. De draaischijf moet nu goed staan als je daar wilt kunnen omlopen. Op dit stukje spoor moet een loc kunnen passen.

Wat me verder nog te binnen schiet. De kopspoortjes bij de bruine lopende band naar de boot toe, die liggen in een boog. Ik zou ergens in die spoortjes toch een stukje recht zien te verwerken zodat je normaal kan los en vastkoppelen. Koppelen in bogen is een drama. Hetzelfde geldt trouwens bij de stationssporen. De bovenste twee sporen, die liggen wel snor. Die twee daaronder kunnnen misschien gaan zeuren bij het koppelen.

Het gaat m.i. wel zeker de goede kant op  (y). Ben je er zelf ook al (bijna) tevreden mee?

Mvg,

Bas

Dus ik denk dat ik de foutjes er een beetje uit gehaald heb.  ;D



Ben er eigenlijk best tevreden mee denk dat ik goed creatief gebruik maak van de ruimte voor een Nederlandse baan met thema's die ik leuk vind. Stoomdepot is wellicht nog niet helemaal wat ik wil en ook een beetje jammer dat ik er ook nog niet een brug in heb kunnen krijgen die er een beetje natuurlijk in past. wat ik nu getekend heb vergt wel wat knutselwerk wat een slanke engelsman bestaat niet in het M* assortiment.

MVG,

Adriaan

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #41 Gepost op: 09 september 2021, 02:13:04 »
Je kunt wellicht nog een afwateringskanaal met gemaal in de linker bovenhoek maken?


Even snel in elkaar geknutseld; ik had geen zin om Photoshop aan te zwengelen.

Het is denk ik wat krap, maar met optische illusies zou je een gemaal/spuisluis kwijt kunnen tussen de sporen. Een beetje zoals bij het oranjekanaal bij Hoek van Holland (alleen loopt er 1 spoor voorlangs en de rest over de dijk)

Oeps!

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #42 Gepost op: 09 september 2021, 11:58:36 »
Ik zou die bottleneck onderin er ook uithalen en dat 2 sporig maken,je hebt meer mogelijkheden en het ene kan het ander niet in de weg zitten mochten er 2 treinen tegelijk rijden daar.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #43 Gepost op: 09 september 2021, 12:59:21 »
Bij tweesporig en tevens wat verleggen van de wissels geeft dat wellicht de mogelijkheid om daar de rivier af te laten buigen en een dubbele spoorbrug in te passen. Dan moet er wel wat loopruimte worden opgeofferd.

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 528
Re: Haandrecht zolderdam H0
« Reactie #44 Gepost op: 11 september 2021, 21:24:50 »
Hi,

Dit is wat ik bedacht heb met een aantal punten waarover ik twijfelde en feedback van het forum. Geeft denk ik net wat meer het gevoel van het zijn in een bocht/kronkel van de maas. Het geeft misschien ook een beetje reden waarom het een kopstation is en zorgt voor nog een mooi bruggetje wat we gebruiken voor opstelspoor of ooit nog een toekomstige uitbreiding  :angel:.

Stoom depot is even een andere insteek benieuwd wat jullie daar van vinden. Geeft denk ik wat meer mogelijkheden, maar als de 2 hoofdsporen bovenleiding hebben weet ik nog niet hoe ik de overgang ga doen (leek mij met de kopsporen wat handiger /makkelijker)

Tevens bij de grinderij nog wat sporen veranderd was dit wat jullie bedoelden?




MVG,

Adriaan