Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 19:38:36
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 19:38:07
Station Steenwijk poging 2 door Jeroen95
Vandaag om 19:27:45
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 19:14:52
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 19:13:05
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Rondom Charlois door R1954
Vandaag om 18:32:39
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
  

Auteur Topic: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.  (gelezen 26451 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6447
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #60 Gepost op: 13 August 2021, 22:17:04 »
De perrons komen tussen de sporen 1 en 2, 3 en 4, 5 en 6.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5190
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #61 Gepost op: 13 August 2021, 23:20:03 »
Ik ben een beetje kwijt of het nou wel of niet op Maastricht moet lijken, maar zal mij niet meer met de inhoud bemoeien.

Wat mij wel opviel: dit is wel heel kort om eronderdoor te gaan... ?

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5190
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #62 Gepost op: 13 August 2021, 23:28:47 »
Waarom draai je het binnenste spoor niet door in de spiraal?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6447
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #63 Gepost op: 13 August 2021, 23:36:56 »
Waarom draai je het binnenste spoor niet door in de spiraal?

Daar was ik eigenlijk ook al aan het denken.
Wantvin deze situatie moet ik namelijk ook met het uithaalspoor omhoog.

Als ik zoals je zegt de uithaal achter de spiraal langs laat gaan heb ik dat probleem inderdaad niet meer.  (y) (y)


Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1674
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #64 Gepost op: 14 August 2021, 01:00:14 »


Wellicht is het ook nog een overweging om die onderhouds loods in te korten. Maak er een soort van half model van aan het eind van de sporen bijv 30 cm of zo. En wel de illusie dat het gebouw langer is. Dan kun je op de sporen ervoor nog wat scenery maken en in een trein neer zetten die wacht op de dingen die komen gaan. Zoiets als wat hier gedaan is

https://images.beneluxspoor.net/bnls/1101IMG_6671-9.jpg

Arjan



VvKan

  • Gast
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #65 Gepost op: 14 August 2021, 12:29:07 »
Uitgaande van je sporenplan, wat natuurlijk op de millimeters nog makkelijk aangepast kan worden (oa flexrail), heb ik even gemeten wat de breedte van je perrons zou kunnen zijn.  Tussen 1 en 2 heb je natuurlijk alle ruimte.
Tussen 5 en 6 wordt het bepaald door de kruiswissel.  Deze geeft een breedte tussen de spoorstaven van 5 en 6 van ongeveer 62,4 mm.  Als ik er aan beide kanten een 5 mm afhaal kom ik dus op ongeveer 52,4 mm.   Maar in de bochten van 5 en 6 wordt het smaller.

Tussen 3 en 4 ongeveer hetzelfde, maar zonder versmalling.

Als je genoegen neemt met de 52,4 mm,  (Let op:  dit is wel een hoofdperron !) dan kun je de bochten wat netter leggen (in de tekening) en kom je denk ik wel redelijk uit.  Zelf zou ik gaan voor wat bredere perrons door de sporen 1 2 3 8 en 9 wat meer naar rechts in de hoek te leggen (mogelijkheid heb ik al eerder aangegeven)  waardoor je meer ruimte maakt voor de sporen 4 en 5 (die dus ook iets meer naar de rechter bovenhoek), wat weer meer ruimte biedt voor een breder perron tussen spoor 5 en 6.

Daar zou je een plan op kunnen maken (lang leve de tekenprogramma's) en kijken of je dat beter zou bevallen.  Heb je ook wat meer ruimte voor een stationsgebouw op de kop van de sporen 2 3 en 9, net als in Maastricht.
« Laatst bewerkt op: 14 August 2021, 15:28:06 door VvKan. Reden: correctie »

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6447
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #66 Gepost op: 14 August 2021, 17:01:55 »
@VvKan,  klopt helemaal.
In een tekenprogramma kun je zeker als het gaat om gebogen perronsporen onmogelijk op de millimeter tekenen.
Pas bij het leggen kun je pas zien hoe de afstanden tussen de rails werkelijk zijn.

Met een tekenprogramma probeer je vooral de lengte van de sporen visueel te maken.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

bigboynl

  • Offline Offline
  • Berichten: 502
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #67 Gepost op: 16 August 2021, 21:57:20 »
Beste Jos,

Er vallen me een paar dingen op bij je laatste plan, van 13 aug:
- bij de drie werkplaats sporen zou je een uithaal spoor kunnen plaatsen door de eerste wissel te vervangen door een Engels wissel. Met dit spoor kun je loks in de werkplaats van spoor laten wisselen zonder andere sporen te bezetten.
- mijn persoonlijke smaak: ik zou de sporen 3, 9 en 2 zo veel mogelijk parallel laten verlopen, van wissel tot stootjuk
- het is een grensstation in tp IV. Dat betekent een lok wissel. Ik begrijp niet goed hoe de lok wissels worden uitgevoerd.
- waarom heb je linksboven 3 uithaal sporen? Één is toch voldoende?

Ik heb niet het hele draadje doorgelezen dus misschien heb ik iets gemist
Met vriendelijke groet
Hans

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6447
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #68 Gepost op: 17 August 2021, 01:25:58 »
Beste Jos,

Er vallen me een paar dingen op bij je laatste plan, van 13 aug:
- bij de drie werkplaats sporen zou je een uithaal spoor kunnen plaatsen door de eerste wissel te vervangen door een Engels wissel. Met dit spoor kun je loks in de werkplaats van spoor laten wisselen zonder andere sporen te bezetten.
- mijn persoonlijke smaak: ik zou de sporen 3, 9 en 2 zo veel mogelijk parallel laten verlopen, van wissel tot stootjuk
- het is een grensstation in tp IV. Dat betekent een lok wissel. Ik begrijp niet goed hoe de lok wissels worden uitgevoerd.
- waarom heb je linksboven 3 uithaal sporen? Één is toch voldoende?

Ik heb niet het hele draadje doorgelezen dus misschien heb ik iets gemist

Ik heb je aanpassingen doorgevoerd:

-Spoor 8 en 1 worden verbonden met een Engels wissel, daar zijn nu ook de werkplaatssporen op aangesloten.
Dat betekent dus dat alleen spoor 8 toegang tot de werkplaats verschaft..

-Sporen 2, 9 en 3 gaan bij de uiteindelijke bouw parallel aan elkaar lopen.
De misvorming in de tekening is een euvel in Anyrail.

-De lokwissels worden als volgt uitgevoerd:
Bij binnenenlandse treinen loopt de lok gewoon om naar de andere kant van de trein. Dat gebeurd dus op spoor 4.
Omlopen kan via elk onbezet spoor.

Bij doorgaande treinen naar België gaat de Nederlandse lok er af, en rangeert naar een van de sporen naast de werkplaats.
De Belgische lok komt dan leeg vanuit België om de trein op te pikken.

Vanuit België natuurlijk in omgekeerde volgorde.

-De 3 uithaalsporen naast het programmeerspoor zijn om de 3 Belgische locomotieven te stallen.
We hebben namelijk een Reeks 12, 20, 26 en 55 van de NMBS
3 sporen zijn daar dus voldoende.
De 4e lok gaat altijd mee naar het schaduwstation.

Tevens heb ik de spiraal aangepast.
Nu kunnen het programmeerspoor, en de 3 uithaalsporen bereikt worden door om de spiraal heen te gaan (grote boog), dat scheelt een extra onnodige helling.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6447
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #69 Gepost op: 17 August 2021, 01:54:31 »
Hierbij dus de aangepaste tekening, versie 8 alweer.

De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 740
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #70 Gepost op: 17 August 2021, 04:34:59 »
-Sporen 2, 9 en 3 gaan bij de uiteindelijke bouw parallel aan elkaar lopen.
De misvorming in de tekening is een euvel in Anyrail.

Dat kan prima met Anyrail hoor. Dat is mij ook gelukt: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99408.0
met "Parallel flex"

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5671
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #71 Gepost op: 17 August 2021, 08:57:17 »
Jos, je hebt nogal wat Engelse wissels in je plan. Je weet dat Rocoline voor de hele Engelse wissels het zogeheten Baeseler type heeft, dat in Nederland, voor zover ik weet, nergens is toegepast? En dat valt zeer in het oog. Dat je dat wel even meeneemt in je overwegingen.
Groet, Frank

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6447
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #72 Gepost op: 17 August 2021, 09:15:59 »
Jos, je hebt nogal wat Engelse wissels in je plan. Je weet dat Rocoline voor de hele Engelse wissels het zogeheten Baeseler type heeft, dat in Nederland, voor zover ik weet, nergens is toegepast? En dat valt zeer in het oog. Dat je dat wel even meeneemt in je overwegingen.

Klopt, dat is inderdaad een probleem.
Welke rail zou ik dan het beste kunnen pakken om de juiste Engelse wissels te kunnen gebruiken?
En als het kan wel gepolariseerd,  want ik ga niet zelf polariseren.


Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5190
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #73 Gepost op: 17 August 2021, 09:24:01 »
Ik vind dat je sporenplan een stuk prettiger voor het oog!  (y)

- Met name extra inhaalspoor aan voorzijde is een goeie toevoeging, dan zijn beide wisselstraten anders; mijns inziens leuker.
- Alleen het niet parallel lopen van je kopsporen blijft een doorn in het oog.. In het echt zal de NS ook niet graag extra m2's gebruiken, dus zou die ook proberen parallel te leggen.
- En de eerdere tip om de loods korter te maken dat je meer van het materieel ziet..? Lijkt mij ook leuker. Bovendien zit tegenboog laatste wissel nu in de loods, niet waarschijnlijk in het echie. Dan rijd je de deur eruit :)
- opstelsporen loks zou ik deels losstraat van maken; als er 5 loks moeten klaar staan, gaat er iets niet goed met de dienstregeling. Gebruik anders de 2 rechter voor loks en zet deze daarop achter elkaar. 
- hoe ga je je scenery doen? R3 zou voor spiraal zijn, maar eerste bocht aan NS zijde is moeilijk inpakken? Stoppen alle treinen hier? Dan kan je die wisselstraat ook aftakkend leggen?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5671
Re: Baanplan Zuid-Limburgs grensstation.
« Reactie #74 Gepost op: 17 August 2021, 09:26:49 »
Je zou kunnen overwegen alleen voor de Engelse wissels Tillig te gebruiken, net zoals de bouwer van depot Beekbergen van de VSM nu doet. Zie zijn draadje daarover. Of misschien Peco. Anderen zijn daar misschien meer in thuis, zelf ben ik een Profirail gebruiker.
Groet, Frank