Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door kar
Vandaag om 08:33:41
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:21:26
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 08:16:44
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 08:15:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:06:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 07:09:45
Marklin My world, motor heeft kuren door Gerrit H
Vandaag om 07:04:49
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 06:39:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 06:34:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 00:52:02
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 00:26:53
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
03 November 2025, 23:53:56
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
03 November 2025, 23:53:14
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Quinzeedied
03 November 2025, 23:22:08
Lodewickshaven door Ronald Halma
03 November 2025, 23:13:33
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
03 November 2025, 22:55:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Tanks+Treinen
03 November 2025, 22:18:40
Aachenau West door wob
03 November 2025, 22:01:39
Ucci en IB1 met Itrain door Mark
03 November 2025, 21:52:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door De eerste Ivo
03 November 2025, 21:39:15
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
03 November 2025, 21:36:25
Piko Eas-z gebracht als Eaos door grossraumwagen
03 November 2025, 21:06:11
Eindstation Daarhuizen door Sikko
03 November 2025, 20:58:00
Project X...... door Ivo tB
03 November 2025, 19:57:23
Lenz Standard+ V2 doet gek door Albert de Heer
03 November 2025, 19:56:20
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
03 November 2025, 19:10:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
03 November 2025, 19:05:46
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door BertOK
03 November 2025, 18:53:53
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Bert_Apd
03 November 2025, 17:50:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
03 November 2025, 17:43:48
  

Auteur Topic: An der Zonengrenze  (gelezen 31370 keer)

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2171
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #30 Gepost op: 13 August 2021, 07:36:30 »
Ik heb de grensbijbel even gecheckt. De Kalikorridor was inderdaad bij Dankmarshaussen. Dat ligt een stuk zuidelijker dan Zwinge, iets ten oosten van Bebra. Om een lang verhaal kort te maken, de regio was zowel voor de BRD als de DDR een belangrijk wingebied voor potas (even opgezocht: een mengsel van zouten met voornamelijk kaliumcarbonaat). Door het grillige grensverloop zijn daar een aantal spoorlijnen meermaals door de grens doorsneden. Treinen van de DB en de DR mochten daar over het grondgebied de DDR respectievelijk de BRD rijden. Zwinge ligt ten oosten van Göttingen.

Groeten,
Gerard

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18319
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #31 Gepost op: 13 August 2021, 10:11:14 »
Zal je nog verbazen hoe goed ze geconserveerd is na 30 jaar. Maar we dwalen af van het topic.

Nou..... ik zou er nog best iets mee kunnen ;D ;D Maar idd, we dwalen af! :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Ferry As

  • Spoor 1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1771
  • **
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #32 Gepost op: 13 August 2021, 11:09:12 »
Interessant thema !

De geschiedenis van de 2 Duitslanden heeft me altijd geboeid  :)

Wel eens gedacht om een TT baantje te maken met dit onderwerp maar ik heb al te weinig tijd voor mn spoor 1 baan, dus nog maar even niet.... ::)

Ken je dit boek ?



Ik volg je voortgang zeker !

Succes,

Grt

Ferry

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5088
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #33 Gepost op: 13 August 2021, 11:24:07 »
Slimme oplossing van die Ossies om van 2 kanten treinen tegen te houden...  :police: Beetje trouwe diener aan de knoppen; of de stasie achter hem zetten.

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1714
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #34 Gepost op: 13 August 2021, 18:51:06 »
Hoi,


Ik heb deze en op bladzijde 70 staat de situatie rondom het eerder genoemde Zwinge beschreven. Inclusief tekeningen, schema's e.d.

Groet, Gert-Jan

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 984
  • narrow minded and proud of it
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #35 Gepost op: 13 August 2021, 20:31:33 »
Interessant thema !

De geschiedenis van de 2 Duitslanden heeft me altijd geboeid  :)

Wel eens gedacht om een TT baantje te maken met dit onderwerp maar ik heb al te weinig tijd voor mn spoor 1 baan, dus nog maar even niet.... ::)

Ken je dit boek ?



Ik volg je voortgang zeker !

Succes,

Grt

Ferry
Nee, kende ik niet, even Google gebruikt en een tweedehands exemplaar voor een tientje gescoord...
Nu even wachten tot hij binnen is.
Lucien

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2171
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #36 Gepost op: 23 August 2021, 17:36:51 »
Zo, daar ben ik weer, terug van weggeweest. Ik vroeg me af of een wissel in een situatie die mij voor ogen staat, vergrendeld zou zijn en met een sleutel losgemaakt moest worden alvorens het bediend kon worden. Ergens denk ik echter dat het "overengineering" is.
Ik gebruik Tillig railmateriaal (dat ligt er toch nog) en dat wissel wordt met een Tilligmotortje aangedreven. In het verleden deed ik dat los van het DCC-gebeuren via een oude beltransformator met 5V (bij een hogere spanning maken de motortjes van Tillig best wel een hoop herrie). Ik denk dat nu weer zo te doen, en kan dan een sleutelschakelaar in het circuitje opnemen. Om het wissel te stellen moet dan eerst met een sleuteltje het circuit gesloten worden. De schakelaars heb ik voor een aantal euro bij Conrad gezien, niet zoals de echte sleutels er uit zien, maar goed genoeg voor mij.

Groeten,
Gerard

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #37 Gepost op: 23 August 2021, 18:48:37 »
Ik gok eerder dat iemand in een wacht toren melde aan een treindienstleider ergens in een stellwerk ofzo,dat een trein aangekomen aan 1 eind van de "muur" gecheckt was en door mocht,waarna de beveiliging op groen werd gezet.
Dit natuurlijk wel nadat de toren van controlerend grenspersoneel in/bij de trein ,had gehoord dat alles gut was  ;)

Dat is in elk geval mijn idee,of t ook zo ging is me een ??
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 984
  • narrow minded and proud of it
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #38 Gepost op: 23 August 2021, 19:01:26 »
Je maakt toch iets tegen de grens aan West-Duitse zijde, toch geen grensovergang?
Lucien

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2171
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #39 Gepost op: 23 August 2021, 19:56:04 »
Klopt. Het spoor loopt dood op de grens. Het traject liep in deze door mij bedachte situatie wel verder, maar is door de DDR afgesloten (wat overigens best wel veel voorkwam). Ik heb een wat langere plank triplex gevonden, ik zou dat stukje ook kunnen meenemen in een ontwerp. Misschien met een prikkeldraadversperring over het spoor, of een stuk opgebroken spoor. Eerst checken of die plank bruikbaar is.

Groeten,
Gerard

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2171
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #40 Gepost op: 28 August 2021, 21:03:53 »
Hoi,
Vandaag mijn houtbewerkingsvaardigheden (die zijn minimaal) eens aangewend:



De hoofdbak is gereed. En staat zelfs waterpas. Nog een fiddle yard bouwen, en een verwijderbare achterwand. Ik ben van plan de achterwand door te laten lopen achter de fiddle yard. Links en rechts blijft de bak dan open. De fy moet uit zicht gehouden worden door de fabriek en wat begroeiing. Ik moet nog nadenken over de bevestiging van de verlichting.

Groeten,
Gerard



GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2171
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #41 Gepost op: 04 September 2021, 16:48:57 »
Vandaag eerst wat schuimplaat op de bak geplakt. Daarna eens wat gaan experimenteren met wat onderdelen van het Auhagen baukastensystem. Die liggen ook al jaren in een doos stof te verzamelen en komen hier misschien van pas:



Het wordt vermoedelijk het enige gebouw op het baantje. Misschien toch wat te massief. Later maar eens verder experimenteren. Eerst maar eens de rails gaan bedraden, en het wissel van een aandrijving voorzien. Het meeste materieel is digitaal, maar ik heb ook nog wat ongechipt spul. Ik wil daarom de baan zowel digitaal als analoog kunnen gebruiken. Dat vraagt om een “systeemonafhankelijke” aandrijving van het wissel. Dus, of mechanisch of met een aparte voeding voor de wisselmotor. Daar ben ik nog niet helemaal uit.

Groeten,
Gerard


GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2171
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #42 Gepost op: 05 September 2021, 13:28:18 »
Soms vraag je jezelf wel eens af waar je aan begonnen bent. Gewoon omdat ik het nog heb, gebruik ik Tillig flexrail. De afstand tussen de dwarsliggers is die op hoofdlijnen gebruikelijk is. Op zijlijnen liggen de dwarsliggers verder uiteen. Ik vond het op mijn baantje Croppers Yard toch wat druk uitzien, daar heb ik de bielzen niet verder uit elkaar gelegd. Dus, nu niet gedraald en alle verbindingsstukjes uit de bielsmat gesneden. Je hebt dan allemaal losse dwarsliggers, die schots en scheef op de rails zitten. Met veel gepiel heb ik ze min of meer recht, min of meer op een betere afstand gekregen. Inclusief elke 21 dwarsliggers een dubbel stel waar een nieuwe spoorstaaf begint (in het echie dan):


Ruim 2 uur voor 40 cm spoor, niet slecht  ;D. Nu moet ik wel verder, ik hoef nog maar nog maar 3 keer zo veel.

Groeten,
Gerard

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7761
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #43 Gepost op: 05 September 2021, 22:11:55 »
Wel netjes dat je het zo natuurgetrouw wil bouwen!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18319
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #44 Gepost op: 06 September 2021, 11:21:35 »
Tis een hobby, he?  :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule