Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:24:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: An der Zonengrenze  (gelezen 29934 keer)

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2153
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #30 Gepost op: 13 August 2021, 07:36:30 »
Ik heb de grensbijbel even gecheckt. De Kalikorridor was inderdaad bij Dankmarshaussen. Dat ligt een stuk zuidelijker dan Zwinge, iets ten oosten van Bebra. Om een lang verhaal kort te maken, de regio was zowel voor de BRD als de DDR een belangrijk wingebied voor potas (even opgezocht: een mengsel van zouten met voornamelijk kaliumcarbonaat). Door het grillige grensverloop zijn daar een aantal spoorlijnen meermaals door de grens doorsneden. Treinen van de DB en de DR mochten daar over het grondgebied de DDR respectievelijk de BRD rijden. Zwinge ligt ten oosten van Göttingen.

Groeten,
Gerard

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17824
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #31 Gepost op: 13 August 2021, 10:11:14 »
Zal je nog verbazen hoe goed ze geconserveerd is na 30 jaar. Maar we dwalen af van het topic.

Nou..... ik zou er nog best iets mee kunnen ;D ;D Maar idd, we dwalen af! :)

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • **
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #32 Gepost op: 13 August 2021, 11:09:12 »
Interessant thema !

De geschiedenis van de 2 Duitslanden heeft me altijd geboeid  :)

Wel eens gedacht om een TT baantje te maken met dit onderwerp maar ik heb al te weinig tijd voor mn spoor 1 baan, dus nog maar even niet.... ::)

Ken je dit boek ?



Ik volg je voortgang zeker !

Succes,

Grt

Ferry

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4981
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #33 Gepost op: 13 August 2021, 11:24:07 »
Slimme oplossing van die Ossies om van 2 kanten treinen tegen te houden...  :police: Beetje trouwe diener aan de knoppen; of de stasie achter hem zetten.

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1701
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #34 Gepost op: 13 August 2021, 18:51:06 »
Hoi,


Ik heb deze en op bladzijde 70 staat de situatie rondom het eerder genoemde Zwinge beschreven. Inclusief tekeningen, schema's e.d.

Groet, Gert-Jan

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 956
  • narrow minded and proud of it
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #35 Gepost op: 13 August 2021, 20:31:33 »
Interessant thema !

De geschiedenis van de 2 Duitslanden heeft me altijd geboeid  :)

Wel eens gedacht om een TT baantje te maken met dit onderwerp maar ik heb al te weinig tijd voor mn spoor 1 baan, dus nog maar even niet.... ::)

Ken je dit boek ?



Ik volg je voortgang zeker !

Succes,

Grt

Ferry
Nee, kende ik niet, even Google gebruikt en een tweedehands exemplaar voor een tientje gescoord...
Nu even wachten tot hij binnen is.
Lucien

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2153
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #36 Gepost op: 23 August 2021, 17:36:51 »
Zo, daar ben ik weer, terug van weggeweest. Ik vroeg me af of een wissel in een situatie die mij voor ogen staat, vergrendeld zou zijn en met een sleutel losgemaakt moest worden alvorens het bediend kon worden. Ergens denk ik echter dat het "overengineering" is.
Ik gebruik Tillig railmateriaal (dat ligt er toch nog) en dat wissel wordt met een Tilligmotortje aangedreven. In het verleden deed ik dat los van het DCC-gebeuren via een oude beltransformator met 5V (bij een hogere spanning maken de motortjes van Tillig best wel een hoop herrie). Ik denk dat nu weer zo te doen, en kan dan een sleutelschakelaar in het circuitje opnemen. Om het wissel te stellen moet dan eerst met een sleuteltje het circuit gesloten worden. De schakelaars heb ik voor een aantal euro bij Conrad gezien, niet zoals de echte sleutels er uit zien, maar goed genoeg voor mij.

Groeten,
Gerard

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #37 Gepost op: 23 August 2021, 18:48:37 »
Ik gok eerder dat iemand in een wacht toren melde aan een treindienstleider ergens in een stellwerk ofzo,dat een trein aangekomen aan 1 eind van de "muur" gecheckt was en door mocht,waarna de beveiliging op groen werd gezet.
Dit natuurlijk wel nadat de toren van controlerend grenspersoneel in/bij de trein ,had gehoord dat alles gut was  ;)

Dat is in elk geval mijn idee,of t ook zo ging is me een ??
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 956
  • narrow minded and proud of it
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #38 Gepost op: 23 August 2021, 19:01:26 »
Je maakt toch iets tegen de grens aan West-Duitse zijde, toch geen grensovergang?
Lucien

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2153
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #39 Gepost op: 23 August 2021, 19:56:04 »
Klopt. Het spoor loopt dood op de grens. Het traject liep in deze door mij bedachte situatie wel verder, maar is door de DDR afgesloten (wat overigens best wel veel voorkwam). Ik heb een wat langere plank triplex gevonden, ik zou dat stukje ook kunnen meenemen in een ontwerp. Misschien met een prikkeldraadversperring over het spoor, of een stuk opgebroken spoor. Eerst checken of die plank bruikbaar is.

Groeten,
Gerard

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2153
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #40 Gepost op: 28 August 2021, 21:03:53 »
Hoi,
Vandaag mijn houtbewerkingsvaardigheden (die zijn minimaal) eens aangewend:



De hoofdbak is gereed. En staat zelfs waterpas. Nog een fiddle yard bouwen, en een verwijderbare achterwand. Ik ben van plan de achterwand door te laten lopen achter de fiddle yard. Links en rechts blijft de bak dan open. De fy moet uit zicht gehouden worden door de fabriek en wat begroeiing. Ik moet nog nadenken over de bevestiging van de verlichting.

Groeten,
Gerard



GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2153
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #41 Gepost op: 04 September 2021, 16:48:57 »
Vandaag eerst wat schuimplaat op de bak geplakt. Daarna eens wat gaan experimenteren met wat onderdelen van het Auhagen baukastensystem. Die liggen ook al jaren in een doos stof te verzamelen en komen hier misschien van pas:



Het wordt vermoedelijk het enige gebouw op het baantje. Misschien toch wat te massief. Later maar eens verder experimenteren. Eerst maar eens de rails gaan bedraden, en het wissel van een aandrijving voorzien. Het meeste materieel is digitaal, maar ik heb ook nog wat ongechipt spul. Ik wil daarom de baan zowel digitaal als analoog kunnen gebruiken. Dat vraagt om een “systeemonafhankelijke” aandrijving van het wissel. Dus, of mechanisch of met een aparte voeding voor de wisselmotor. Daar ben ik nog niet helemaal uit.

Groeten,
Gerard


GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2153
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #42 Gepost op: 05 September 2021, 13:28:18 »
Soms vraag je jezelf wel eens af waar je aan begonnen bent. Gewoon omdat ik het nog heb, gebruik ik Tillig flexrail. De afstand tussen de dwarsliggers is die op hoofdlijnen gebruikelijk is. Op zijlijnen liggen de dwarsliggers verder uiteen. Ik vond het op mijn baantje Croppers Yard toch wat druk uitzien, daar heb ik de bielzen niet verder uit elkaar gelegd. Dus, nu niet gedraald en alle verbindingsstukjes uit de bielsmat gesneden. Je hebt dan allemaal losse dwarsliggers, die schots en scheef op de rails zitten. Met veel gepiel heb ik ze min of meer recht, min of meer op een betere afstand gekregen. Inclusief elke 21 dwarsliggers een dubbel stel waar een nieuwe spoorstaaf begint (in het echie dan):


Ruim 2 uur voor 40 cm spoor, niet slecht  ;D. Nu moet ik wel verder, ik hoef nog maar nog maar 3 keer zo veel.

Groeten,
Gerard

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #43 Gepost op: 05 September 2021, 22:11:55 »
Wel netjes dat je het zo natuurgetrouw wil bouwen!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17824
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #44 Gepost op: 06 September 2021, 11:21:35 »
Tis een hobby, he?  :)