Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: An der Zonengrenze  (gelezen 24836 keer)

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #30 Gepost op: 13 augustus 2021, 07:36:30 »
Ik heb de grensbijbel even gecheckt. De Kalikorridor was inderdaad bij Dankmarshaussen. Dat ligt een stuk zuidelijker dan Zwinge, iets ten oosten van Bebra. Om een lang verhaal kort te maken, de regio was zowel voor de BRD als de DDR een belangrijk wingebied voor potas (even opgezocht: een mengsel van zouten met voornamelijk kaliumcarbonaat). Door het grillige grensverloop zijn daar een aantal spoorlijnen meermaals door de grens doorsneden. Treinen van de DB en de DR mochten daar over het grondgebied de DDR respectievelijk de BRD rijden. Zwinge ligt ten oosten van Göttingen.

Groeten,
Gerard

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #31 Gepost op: 13 augustus 2021, 10:11:14 »
Zal je nog verbazen hoe goed ze geconserveerd is na 30 jaar. Maar we dwalen af van het topic.

Nou..... ik zou er nog best iets mee kunnen ;D ;D Maar idd, we dwalen af! :)

Ferry As

  • Spoor 1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1754
  • **
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #32 Gepost op: 13 augustus 2021, 11:09:12 »
Interessant thema !

De geschiedenis van de 2 Duitslanden heeft me altijd geboeid  :)

Wel eens gedacht om een TT baantje te maken met dit onderwerp maar ik heb al te weinig tijd voor mn spoor 1 baan, dus nog maar even niet.... ::)

Ken je dit boek ?



Ik volg je voortgang zeker !

Succes,

Grt

Ferry

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #33 Gepost op: 13 augustus 2021, 11:24:07 »
Slimme oplossing van die Ossies om van 2 kanten treinen tegen te houden...  :police: Beetje trouwe diener aan de knoppen; of de stasie achter hem zetten.

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #34 Gepost op: 13 augustus 2021, 18:51:06 »
Hoi,


Ik heb deze en op bladzijde 70 staat de situatie rondom het eerder genoemde Zwinge beschreven. Inclusief tekeningen, schema's e.d.

Groet, Gert-Jan

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
  • narrow minded and proud of it
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #35 Gepost op: 13 augustus 2021, 20:31:33 »
Interessant thema !

De geschiedenis van de 2 Duitslanden heeft me altijd geboeid  :)

Wel eens gedacht om een TT baantje te maken met dit onderwerp maar ik heb al te weinig tijd voor mn spoor 1 baan, dus nog maar even niet.... ::)

Ken je dit boek ?



Ik volg je voortgang zeker !

Succes,

Grt

Ferry
Nee, kende ik niet, even Google gebruikt en een tweedehands exemplaar voor een tientje gescoord...
Nu even wachten tot hij binnen is.
Lucien

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #36 Gepost op: 23 augustus 2021, 17:36:51 »
Zo, daar ben ik weer, terug van weggeweest. Ik vroeg me af of een wissel in een situatie die mij voor ogen staat, vergrendeld zou zijn en met een sleutel losgemaakt moest worden alvorens het bediend kon worden. Ergens denk ik echter dat het "overengineering" is.
Ik gebruik Tillig railmateriaal (dat ligt er toch nog) en dat wissel wordt met een Tilligmotortje aangedreven. In het verleden deed ik dat los van het DCC-gebeuren via een oude beltransformator met 5V (bij een hogere spanning maken de motortjes van Tillig best wel een hoop herrie). Ik denk dat nu weer zo te doen, en kan dan een sleutelschakelaar in het circuitje opnemen. Om het wissel te stellen moet dan eerst met een sleuteltje het circuit gesloten worden. De schakelaars heb ik voor een aantal euro bij Conrad gezien, niet zoals de echte sleutels er uit zien, maar goed genoeg voor mij.

Groeten,
Gerard

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #37 Gepost op: 23 augustus 2021, 18:48:37 »
Ik gok eerder dat iemand in een wacht toren melde aan een treindienstleider ergens in een stellwerk ofzo,dat een trein aangekomen aan 1 eind van de "muur" gecheckt was en door mocht,waarna de beveiliging op groen werd gezet.
Dit natuurlijk wel nadat de toren van controlerend grenspersoneel in/bij de trein ,had gehoord dat alles gut was  ;)

Dat is in elk geval mijn idee,of t ook zo ging is me een ??
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
  • narrow minded and proud of it
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #38 Gepost op: 23 augustus 2021, 19:01:26 »
Je maakt toch iets tegen de grens aan West-Duitse zijde, toch geen grensovergang?
Lucien

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #39 Gepost op: 23 augustus 2021, 19:56:04 »
Klopt. Het spoor loopt dood op de grens. Het traject liep in deze door mij bedachte situatie wel verder, maar is door de DDR afgesloten (wat overigens best wel veel voorkwam). Ik heb een wat langere plank triplex gevonden, ik zou dat stukje ook kunnen meenemen in een ontwerp. Misschien met een prikkeldraadversperring over het spoor, of een stuk opgebroken spoor. Eerst checken of die plank bruikbaar is.

Groeten,
Gerard

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #40 Gepost op: 28 augustus 2021, 21:03:53 »
Hoi,
Vandaag mijn houtbewerkingsvaardigheden (die zijn minimaal) eens aangewend:



De hoofdbak is gereed. En staat zelfs waterpas. Nog een fiddle yard bouwen, en een verwijderbare achterwand. Ik ben van plan de achterwand door te laten lopen achter de fiddle yard. Links en rechts blijft de bak dan open. De fy moet uit zicht gehouden worden door de fabriek en wat begroeiing. Ik moet nog nadenken over de bevestiging van de verlichting.

Groeten,
Gerard



GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #41 Gepost op: 04 september 2021, 16:48:57 »
Vandaag eerst wat schuimplaat op de bak geplakt. Daarna eens wat gaan experimenteren met wat onderdelen van het Auhagen baukastensystem. Die liggen ook al jaren in een doos stof te verzamelen en komen hier misschien van pas:



Het wordt vermoedelijk het enige gebouw op het baantje. Misschien toch wat te massief. Later maar eens verder experimenteren. Eerst maar eens de rails gaan bedraden, en het wissel van een aandrijving voorzien. Het meeste materieel is digitaal, maar ik heb ook nog wat ongechipt spul. Ik wil daarom de baan zowel digitaal als analoog kunnen gebruiken. Dat vraagt om een “systeemonafhankelijke” aandrijving van het wissel. Dus, of mechanisch of met een aparte voeding voor de wisselmotor. Daar ben ik nog niet helemaal uit.

Groeten,
Gerard


GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #42 Gepost op: 05 september 2021, 13:28:18 »
Soms vraag je jezelf wel eens af waar je aan begonnen bent. Gewoon omdat ik het nog heb, gebruik ik Tillig flexrail. De afstand tussen de dwarsliggers is die op hoofdlijnen gebruikelijk is. Op zijlijnen liggen de dwarsliggers verder uiteen. Ik vond het op mijn baantje Croppers Yard toch wat druk uitzien, daar heb ik de bielzen niet verder uit elkaar gelegd. Dus, nu niet gedraald en alle verbindingsstukjes uit de bielsmat gesneden. Je hebt dan allemaal losse dwarsliggers, die schots en scheef op de rails zitten. Met veel gepiel heb ik ze min of meer recht, min of meer op een betere afstand gekregen. Inclusief elke 21 dwarsliggers een dubbel stel waar een nieuwe spoorstaaf begint (in het echie dan):


Ruim 2 uur voor 40 cm spoor, niet slecht  ;D. Nu moet ik wel verder, ik hoef nog maar nog maar 3 keer zo veel.

Groeten,
Gerard

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #43 Gepost op: 05 september 2021, 22:11:55 »
Wel netjes dat je het zo natuurgetrouw wil bouwen!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: An der Zonengrenze
« Reactie #44 Gepost op: 06 september 2021, 11:21:35 »
Tis een hobby, he?  :)