Een oliestook is totaal niet handig om diensten te rijden waar de brander meer uit dan aan is... De loc hoeft meestal niet hard te werken. Tijdens TNT werd de loc gebruikt. Maar dat was al onpraktisch. Als je niet zorgde dat de brander warm bleef (en dat gebeurt als je niet veel hoeft te stoken) was het opnieuw aansteken veel extra werk. Het opstoken is ook niet handig. Je moet wel zorgen dat de olie warm is. Anders is 'ie te dik... Dus eigenlijk moet je al een andere loc 'warm' hebben om stoom (en dus warmte) te kunnen genereren.Kolenstook is veel praktischer.Groet,Ronald
Hallo Erwin.Ik zie nu hele andere dingen op deze site.https://www.revisionsdaten.de/tfzdatenbank/tfz_detail.php?sa&id=45465&fahrzeugsuche=50+0073-2&art=1&such_start=0De dame is dus WEL in Frankrijk gebouwd, in vervolg eerst even je info controleren voordat je iets plaatst.https://en.wikipedia.org/wiki/Soci%C3%A9t%C3%A9_Franco-BelgeOmdat er Belge in staat hoeft het nog niet zo te zijn dat ze in Belgien is gebouwd, dus niks Cockerill.Nogmaals dank aan Arentjan voor de juiste info.
Voor een terugbouw van olie- naar kolenstook lees ik argumenten van economische en bedrijvingsmatige aard. Maar hoe zit het met duurzaamheid?Ik kan mij voorstellen dat het gebruik van kolen in de nabije of verre toekomst een dingetje kan gaan worden. Wordt daar bij stil gestaan?Als je als museum investeert in duurzaamheid compenseert dat misschien het gebruik van kolen?