Doel:€250.00
Donaties:€130.55

Per saldo:€-119.45

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-10-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie" door Ronald Halma
Vandaag om 00:11:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:08:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 oktober 2021, 23:54:14
Raadplaatje door HenkWinsum
20 oktober 2021, 23:32:10
Hobbytrain ES64F4/BR189/Re474, schaal N door Ramon_Braker_986
20 oktober 2021, 23:29:15
Roco 78749, BR218, Zimo decoder, max. Snelheid aanpassen? door d.vanaalst
20 oktober 2021, 23:27:18
Märklin BR80 versleten tandwielen door nite
20 oktober 2021, 23:13:33
Bedrading bevestigen aan onderkant blad. door Bert van Gelder
20 oktober 2021, 23:11:04
Nieuw snufje op Eindhoven Centraal: een ‘afteller’ op het infobord door mDDM
20 oktober 2021, 22:59:49
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
20 oktober 2021, 22:46:28
Labbern in Rotzbach door André 1976
20 oktober 2021, 22:24:35
Fleischmann flexrails buigen, hoe voorkom je rechte uiteinden? door Reinier Z.
20 oktober 2021, 22:21:00
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
20 oktober 2021, 22:14:05
Preview modelbanen 01TREFF, 23&24 oktober door arnout
20 oktober 2021, 21:57:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
20 oktober 2021, 21:49:34
Trein 2242 Hildesheim - Hengelo door Ronald69
20 oktober 2021, 21:25:46
Z21 app gebruikt veel stroom, instelling verkeerd? door bmwpiet
20 oktober 2021, 20:46:04
Asse-Bad - Assche-les-Bains door wpinkhof
20 oktober 2021, 20:37:05
Rondom Charlois door Alewijn
20 oktober 2021, 20:23:48
Fleischmann Pendolino renoveren (N). door NS264
20 oktober 2021, 19:56:13
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door puntenglijder
20 oktober 2021, 19:15:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mitchell
20 oktober 2021, 18:14:54
Kolentrein 1e helft jaren vijftig door Jeff
20 oktober 2021, 18:05:54
Artitec 2021, HO en N. Nieuws van de fabrikant door sneek
20 oktober 2021, 17:49:48
Gezocht: LGB onderstel voor stoomtram Walcheren door MC
20 oktober 2021, 16:39:05
(12V/18V) verdeelblok gezocht door bask185
20 oktober 2021, 16:34:49
Onvolledig DCC-signaal? door bask185
20 oktober 2021, 16:07:15
SSN 41 105 door Hans Reints
20 oktober 2021, 15:44:09
Diorama Faller, Zwarte Woud, boerderij door Anton Maris
20 oktober 2021, 15:11:36
Railtalk Magazine Latest Issue door Erik Mijd
20 oktober 2021, 13:56:30
  

Auteur Topic: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM  (gelezen 8319 keer)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
  • Modelspoor is emotie...
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #90 Gepost op: 12 augustus 2021, 21:41:39 »
Die was toch omgebouwd voor de Friese Stoomtrein Mij. 🙄

Nee, dat was de 23 058 die ze omgebouwd hebben op (frituur)oliestook. Na het faillissement van de FSM is die loc nog wat gaan zwerven, heeft geloof ik een tijdje in een loods bij de STAR gestaan en is sinds 2013 in bezit van Eurovapor in Zwitserland.

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

SimonSt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1669
  • Dieselpower rules!
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #91 Gepost op: 12 augustus 2021, 22:01:53 »
Oh ja, een 23’er inderdaad  :angel:
Diesel- en smalspoorliefhebber (oa Rügen, Spreewald, Saksen, Harz, Selfkant)
Verkenning nieuw thema: Selfkantbahn (H0m): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 20043
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #92 Gepost op: 12 augustus 2021, 22:14:56 »
Nee, dat was de 23 058 die ze omgebouwd hebben op (frituur)oliestook. Na het faillissement van de FSM is die loc nog wat gaan zwerven, heeft geloof ik een tijdje in een loods bij de STAR gestaan en is sinds 2013 in bezit van Eurovapor in Zwitserland.

Rob

[off topic modus aan]
Die loc was al eigendom van Eurovapor en werd ook door de Zwitsers aan de FSM verhuurd. De FSM stalde het ding voorlopig bij de Star. Dat was achteraf een gelukkie, omdat de loc daarmee buiten bereik van de curator was. Na wat gezeur heen en weer betaalde Eurovapor een stallingsvergoeding aan de Star en kon de loc weer ophalen.
[off topic modus uit]
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2021, 20:24:55 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 421
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #93 Gepost op: 13 augustus 2021, 09:13:01 »
De loc is sinds begin 2020 weer operationeel: https://youtu.be/34Z9fxgnMsM

En nu weer on topic ....

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

henkd

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #94 Gepost op: 14 augustus 2021, 12:19:33 »
Gisteren een bezoek aan Raeren gebracht. Hier was de 50 0073 gestationeerd toen ze bij de Vennbahn reed. Wat blijkt, de hele installatie waarmee de stoomloc vroeger werd opgestookt staat er nog.

De Vennbahn moest deze installatie gebruiken aangezien er geen tweede stoomloc was om deze oliestoker warm te krijgen.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 10382
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #95 Gepost op: 15 augustus 2021, 14:02:23 »
Bedankt voor de uitleg. Misschien kunnen anderen deze motivatie nog aanvullen.
Dat is opzich niet heel moeilijk om dat aan te vullen.
In warme zomer maanden waarin alles droog word/is is de kans groot dat men o.a in Duitsland bij zgn waldbrandstufe niveau's vanaf ik dacht niveau 3,(gaat tot 5 ) stoomloks op kolenstook niet mogen rijden.
(https://startgoogle.startpagina.nl/?ts=ts1&origin=homepage&query=waldbrandstufe )
Dit omdat een kolen gestookte stoomloc gloeiende deeltjes door de schoorsteen naar buiten spuugt,die dan de berm in de fik zetten,met brand als gevolg.
Een oliestoker is daar veel minder "vatbaar" voor,dus daar mag en kan je in warme/droge periodes langer mee door rijden,voor je aan een hoger niveau van waldbrandstufe zit en men ook met oliestokers niet meer mag rijden.

Is er overigens al iets meer bekend over wanneer de 50-0073 zich ri de ZLSM gaat begeven ?
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2021, 14:04:42 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 624
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #96 Gepost op: 15 augustus 2021, 15:20:55 »
De spoeling van rijdend materieel is dun.Volgens dagblad de Limburger was gisteren de E1040 in panne. Gelukkig goede pitscrew…
„Onze E1040 is zaterdag stilgevallen tijdens de middagrit, met een gebroken bladverenpakket”, vertelt voorzitter Michel Schellekens. „Normaal gesproken staat er voor zo’n reparatie één week, maar onze vrijwilligers hebben de lok naar de werkplaats gehaald en om 18.30 uur was de lok weer gerepareerd.”

Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery