BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Museumspoor => Topic gestart door: henkd op 03 augustus 2021, 12:59:39
-
Op internet staat te lezen dat de 50 0073 overgedragen gaat worden van de VSM aan de ZLSM. Daar zal de locomotief worden omgebouwd van olie- naar kolenstook. Ook gaan er.
2 Deutsche Reichsbahn rijtuigen naar de ZLSM.
Het nachttransport lijkt vooralsnog een probleem te zijn aangezien de locomotief al 3 maanden transportklaar in Beekbergen staat.
-
Zij hebben toch al de 52 532, of is daar iets mis mee?
-
Je bent geen echte museumlijn als je niet minstens twee zwart/rode machines hebt ;D
-
Zover ik begrepen heb komt deze het bestand aanvullen. Na de 52 532 zal de ombouw van deze 50 er starten
Ze zijn ook beide van dezelfde particuliere eigenaar heb ik gelezen.
-
En de VSM kan wel een paar locomotieven missen.
Ben er vorige week nog geweest en ze hebben een groot bestand aan locomotieven en die hebben nu eenmaal onderhoud/opstelruimte nodig. En met alle plannen die ook in Beekbergen nog staan te gebeuren is het niet eens zo onverstandig om wellicht een klein deel te verkopen/verhuren om meer tijd en geld en aandacht te besteden aan andere zaken.
Ook als museum organisatie kun je soms teveel hebben ;)
-
@henkd : Waar is dat te lezen op internet,misschien een link ?.
-
De betrokken organisaties hebben dat nog niet bekend gemaakt, het kwam uit een op facebook geplaatst verhaal van iemand die dat van een medewerker gehoord heeft.
-
Dacht ik al >:(.
-
Klopt het stond inderdaad op Facebook te lezen. Ik heb trouwens het verhaal inmiddels nagetrokken via eigen bronnen en het blijkt te kloppen.
-
En de VSM kan wel een paar locomotieven missen.
Ben er vorige week nog geweest en ze hebben een groot bestand aan locomotieven en die hebben nu eenmaal onderhoud/opstelruimte nodig. En met alle plannen die ook in Beekbergen nog staan te gebeuren is het niet eens zo onverstandig om wellicht een klein deel te verkopen/verhuren om meer tijd en geld en aandacht te besteden aan andere zaken.
Ook als museum organisatie kun je soms teveel hebben ;)
De twee locs zijn particulier eigendom en geen VSM eigendom. Dus van verkoop of verhuur is geen sprake.
-
Klopt Eelco, maar zij zullen waarschijnlijk wel het onderhoud en/of revisie verzorgen.
Wellicht dat hierin wel wordt meebetaald door de eigenaren, dat weet ik niet. Opstelruimte nemen ze sowieso in beslag, dat mag duidelijk zijn.
Ik doelde eigenlijk met mijn antwoord ook op organisaties in het geheel, bijv. de SSN die de 65'er in bruikleen heeft gesteld aan de VSM. Scheelt in Rotterdam opstelruimte en kosten voor onderhoud, want volgens mij gebeurt dit nu op kosten van de VSM, maar correct me if i'm wrong.
-
In het verleden sloten de particuliere eigenaren een overeenkomst met de VSM voor 10 jaar. In deze periode mocht de VSM over de machine en beschikken zoals het haar goeddunkte.
De 50 532, 50 0073, DR rijtuigen zijn van dezelfde eigenaar. Hij kan ze dus plaatsen daar waar hij wil. Ook de Tkp23 is van deze eigenaar overigens.
-
In het verleden sloten de particuliere eigenaren een overeenkomst met de VSM voor 10 jaar. In deze periode mocht de VSM over de machine en beschikken zoals het haar goeddunkte.
De 50 532, 50 0073, DR rijtuigen zijn van dezelfde eigenaar. Hij kan ze dus plaatsen daar waar hij wil. Ook de Tkp23 is van deze eigenaar overigens.
Nou, maak van die 10 jaar maar 99 jaar... En dat plaatsen waar hij wil klopt ook niet helemaal.... Wel is het in goed overleg met elkaar gegaan zoals ook is afgesproken in een overeenkomst...
-
Neem dan wel aan dat de kosten voor het onderhoud e.d. bij de VSM lag in ruil voor het gebruik?
-
@evcm:
In dit filmpje zegt de VSM bij monde van Jan Dekkers toch iets anders (rond 11 min).
https://youtu.be/nh52ssMnMTY
-
@evcm:
In dit filmpje zegt de VSM bij monde van Jan Dekkers toch iets anders (rond 11 min).
https://youtu.be/nh52ssMnMTY
Ach in 16 jaar tijd kan er een heleboel veranderen...
-
Neem dan wel aan dat de kosten voor het onderhoud e.d. bij de VSM lag in ruil voor het gebruik?
Ja, over het algemeen wel. Maar als er iets groots moet gebeuren dan gaan we wel eens met de pet rond, overigens niet alleen bij de eigenaren. Vandaar ook de lange bruikleen termijnen.
-
Weet iemand het Reichsbahn nummer ( DRG ) van die 50 0073.
Ze is in Frankrijk gebouwd tijdens de bezetting.
Zo te zien is ze na de oorlog in de DDR terecht gekomen.
Alvast bedankt voor de info.
Kees.
-
Ooit geboren als 50 2145... Daarna 50 3666 , 50 3666-0 en 50 0073-2
Overigens gebouwd in België..
-
Voor puntenglijder de hele levensloop:
https://www.revisionsdaten.de/tfzdatenbank/tfz_detail.php?sa&id=45465&fahrzeugsuche=50+0073-2&art=1&such_start=0
-
Was de eigenaar H.B ?
Ja of nee is genoeg ;D
-
Was de eigenaar H.B ?
Ja of nee is genoeg ;D
Nee
-
Je bent geen echte museumlijn als je niet minstens twee zwart/rode machines hebt ;D
Ik ken een hele zwik Britse museumbanen die prachtige groene stoomlocomotieven hebben rijden. En soms een blauwe en enkele zwarte. ;D
Gr, Hans
-
Ik ken een hele zwik Britse museumbanen die prachtige groene stoomlocomotieven hebben rijden. En soms een blauwe en enkele zwarte. ;D
Ik zelfs met zwart en rood, alleen zijn dat er niet zoveel....😇
-
Niet geheel on topic,maar is hiermee dan ook het definitieve afscheid van de zweedse dames ingeluid ?
Kan me voorstellen dat als je straks 2 van die grote zwart rode dingen hebt rijklaar en wel,dat een 3e dan iets teveel van het goede is,zowel op onderhouds vlak als financieel vlak.
Zo groot is het bestand van technisch personeel nou ook weer niet bij de ZLSM,dat geeft niet,maar 3 locs rijvaardig hebben en houden lijkt me dan teveel.
(ik ga er hierbij vanuit dat die zwart rode dingen,dan de dagelijkse diensten gaan vervullen,anders hoef je ze niet perse rijvaardig te hebben,toch ? )
-
Voor de broodnodige variatie zie ik graag die Zweden blijven. Rood/zwart is er al meer dan genoeg in NL en de rest van Europa.
-
Hadden "ze" de rest maar moeten bewaren! Als er in Nederland niet zo calvinistisch gedacht was, "Wat gaat dat kosten, en wie zal dat betalen?" dan was er een mooie collectie bewaard gebleven! Maar ja, achteraf kijkt men een koe in zijn kont! Het is helaas niet anders.
-
Ah ja hoor, zo'n reactie was het wachten op. Dat er in NL zo weinig bewaard is, heeft werkelijk geen ene drol met calvinisme te maken maar alles met de tijdsgeest van de periode waarin de stoom uitgefaseerd werd.
Dat van die Zweden ben ik met Karben eens. Dat maakte de ZLSM anders.
-
De zweden blijven gewoon ,niemand hier hoeft zich daar zorgen om te maken.
-
Wat is eigenlijk de reden om de loc terug te bouwen naar kolenstook? In Limburg hoeft de stoker maar aan een handwieltje te draaien om de loc van brandstof te voorzien ipv zich de blubbers te moeten scheppen tegen een helling op. Een oliestook heeft toch zeker voordelen in Limburg.
En de 50 0073 wordt dan als kolenstoker een ordinaire (of saaie) 50.35 waar er toch nog redelijk wat van bestaan.
-
Een oliestook is totaal niet handig om diensten te rijden waar de brander meer uit dan aan is... De loc hoeft meestal niet hard te werken.
Tijdens TNT werd de loc gebruikt. Maar dat was al onpraktisch. Als je niet zorgde dat de brander warm bleef (en dat gebeurt als je niet veel hoeft te stoken) was het opnieuw aansteken veel extra werk.
Het opstoken is ook niet handig. Je moet wel zorgen dat de olie warm is. Anders is 'ie te dik... Dus eigenlijk moet je al een andere loc 'warm' hebben om stoom (en dus warmte) te kunnen genereren.
Kolenstook is veel praktischer.
Groet,
Ronald
-
Dat is zeker waar, maar een oliestoker kan ook in droge zomers de baan op. Dat was indertijd met de 41 105 van de SSN ook wel eens praktisch.
-
Een oliestook is totaal niet handig om diensten te rijden waar de brander meer uit dan aan is... De loc hoeft meestal niet hard te werken.
Tijdens TNT werd de loc gebruikt. Maar dat was al onpraktisch. Als je niet zorgde dat de brander warm bleef (en dat gebeurt als je niet veel hoeft te stoken) was het opnieuw aansteken veel extra werk.
Het opstoken is ook niet handig. Je moet wel zorgen dat de olie warm is. Anders is 'ie te dik... Dus eigenlijk moet je al een andere loc 'warm' hebben om stoom (en dus warmte) te kunnen genereren.
Kolenstook is veel praktischer.
Groet,
Ronald
De loc zal bij de ZSLM inderdaad geen zware goederentreinen van 60 assen of meer hoeven te trekken ;D de reden voor ombouw is dus gericht op de bedienings praktijk. Los daarvan vraag ik me trouwens wel af hoe de prijzen van bunkerolie tegenwoordig liggen en of dat meespeelde in de beslissing tot terugbouw.
-
Een oliestook is totaal niet handig om diensten te rijden waar de brander meer uit dan aan is... De loc hoeft meestal niet hard te werken.
Tijdens TNT werd de loc gebruikt. Maar dat was al onpraktisch. Als je niet zorgde dat de brander warm bleef (en dat gebeurt als je niet veel hoeft te stoken) was het opnieuw aansteken veel extra werk.
Het opstoken is ook niet handig. Je moet wel zorgen dat de olie warm is. Anders is 'ie te dik... Dus eigenlijk moet je al een andere loc 'warm' hebben om stoom (en dus warmte) te kunnen genereren.
Kolenstook is veel praktischer.
Groet,
Ronald
Het is niet zozeer dat de brander warm moet blijven maar de wanden van de vuurkist, die voorzien zijn van vuurvaste stenen, en de de olie moet voldoende warm en daarmee dun genoeg om te vernevelen zijn. Hoe kouder dat geheel is hoe lastiger het aansteken wordt. Tijdens een rijdag geeft dat niet al te veel problemen maar de wat langere nacht overstand maakt dat je 's avonds laat nog een keer de branders moet ontsteken om het zaakje op te porren. Tijdens een evenement gaat het wel. In de normale museumdienst niet handig.
Het opstoken gaat niet zonder externe warmteborn (lees bij ons een andere loc). Enerzijds om de olie voor te verwarmen anderzijds om de ketel op te warmen /te vullen met warm water/stoom.
Met een dichte asbak ,goede asbak sproeier en op een juiste manier stoken kan je ook met een kolengestookte loc in Nederland gewoon tijdens een droge warme periode blijven rijden zoals de museumlijnen de laatste jaren in de zomers hebben bewezen. Het inzetten van een dieselloc op een aantal lijnen 2 jaar gelden had meer met het feit te maken dat het te warm was voor het personeel en dus eigenlijk onverantwoord om stoom in te zetten dan met de droogte.
En voor 1 olieloc kan je meerdere kolenlocs laten rijden qua brandstofprijs....
-
Hallo Erwin.
Ik zie nu hele andere dingen op deze site.
https://www.revisionsdaten.de/tfzdatenbank/tfz_detail.php?sa&id=45465&fahrzeugsuche=50+0073-2&art=1&such_start=0
De dame is dus WEL in Frankrijk gebouwd, in vervolg eerst even je info controleren voordat je iets plaatst.
https://en.wikipedia.org/wiki/Soci%C3%A9t%C3%A9_Franco-Belge
Omdat er Belge in staat hoeft het nog niet zo te zijn dat ze in Belgien is gebouwd, dus niks Cockerill.
Nogmaals dank aan Arentjan voor de juiste info. (y)
-
Dat controleren geldt dus ook voor jou..... nergens heb ik Cockerill genoemd.
In het Wikipedia stukje wat jij zelf citeerde staat dit:
Société Anglo-Franco-Belge (1927-64) Edit
'Kriegslok' DRB Class 50 number 2146 built 1943
In 1939, SAFB two acquired two metal working factories were absorbed, in Seneffe and Godarville (Chapelle-lez-Herlaimont), both in Hainaut, Belgium.[n 5] During occupation, the company manufactured over 100 locomotives for the Deutsche Reichsbahn, as well as carrying out repair work.[15] The company director Gilbert Bostsarron became involved in the French resistance network, and arranged allied attacks on the factory; his network was discovered by axis forces resulting in his being arrested and shot in 1944.[16]
Dat was ook het hele idee van de inzet van deze machine op de Vennbahn... Het moest een in België gebouwde machine zijn. Zij was dan ook eigendom van regio en niet van de Vennbahn. Vandaar ook dat deze machine niet in de boedel verkoop na het faillissement zat maar apart is verkocht.
Het Betriebsbuch van deze machine, dat bij ons in de kluis in Apeldoorn staat, vermeld dan ook de fabriek in Chapelle-lez-Herlaimont / Hainaut en dat ligt toch echt in België....
PS, ik denk dat ik als medewerker van de VSM met 27 jaar ervaring en toegang tot de juiste documenten van de locs toch echt wel weet waar dat ding is gebouwd....
-
Volgens mij weet ik wel welke Erwin jij bent, dus ik had geen reden te twijfelen aan jouw kennis ;D
-
Hallo Erwin.
Ik zie nu hele andere dingen op deze site.
https://www.revisionsdaten.de/tfzdatenbank/tfz_detail.php?sa&id=45465&fahrzeugsuche=50+0073-2&art=1&such_start=0
De dame is dus WEL in Frankrijk gebouwd, in vervolg eerst even je info controleren voordat je iets plaatst.
https://en.wikipedia.org/wiki/Soci%C3%A9t%C3%A9_Franco-Belge
Omdat er Belge in staat hoeft het nog niet zo te zijn dat ze in Belgien is gebouwd, dus niks Cockerill.
Nogmaals dank aan Arentjan voor de juiste info. (y)
Omdat er Franco in staat hoeft het nog niet zo te zijn dat hij in Frankreich is gebouwd, dus niks Alsthom ;D
Zonder gekheid, als je niet weet dat Franco-Belge in La Croyère een bekende Belgische spoorwegbouwer is, zou ik niet gelijk iemand afkatten op zijn kennis ;)
AFB (Anglo-Franco-Belge) heeft ook nog massa's diesellocomotieven gebouwd, waaronder de Belgische en Luxemburgse Bolle neuzen die tot op de dag van vandaag ten onrechte aan NoHab worden toegekend
-
Waarom wijkt eigenlijk het jaartal van de gestangebauartn
af van het bouwjaar van de locomotief zelf?
Valt me overigens bij meer Duitse Machines op.
-
Kort gezegd komt het hier op neer...
Het jaartal van het Gestänge Bauart geeft het jaartal aan van het eerste ontwerp / bouw van de "aandrijfgroep" en dus is dat jaartal zeker bij grote series niet gelijk aan het bouwjaar...
-
Thsnks voor de uitleg!
-
Voor een terugbouw van olie- naar kolenstook lees ik argumenten van economische en bedrijvingsmatige aard. Maar hoe zit het met duurzaamheid?
Ik kan mij voorstellen dat het gebruik van kolen in de nabije of verre toekomst een dingetje kan gaan worden. Wordt daar bij stil gestaan?
Als je als museum investeert in duurzaamheid compenseert dat misschien het gebruik van kolen?
-
Erwin, aangezien jij al behoorlijk lang lid bent van de VSM, kun jij wellicht antwoord geven op een vraag.
Her en der zijn er berichten geweest over het transport van deze locomotief naar Simpelveld aangezien ze al drie maanden klaar zou staan in Beekbergen. Ik ga daar zelf geen oordeel over vellen, want daarvoor weet ik te weinig van de procedures die doorlopen moeten worden en aangezien Nederland nogal bureaucraties is zullen dat er nogal wat zijn 😉.
Misschien denk ik dus (te) simpel, maar waarom kan de VSM de locomotief zelf niet naar Simpelveld transporteren? Dit aangezien jullie met zowel een aantal stoom- als diesellocs op de hoofdbaan mogen rijden.
-
Het transport is ook geen probleem. Er moet alleen even een datum gevonden worden die alle partijen goed uitkomt en de machine staat de meesten niet in de weg in Beekbergen... ;) . Overigens lijkt het of de machine klaar staat voor transport maar er moeten een paar kleine dingetjes aan gebeuren voordat zij echt weg kan...
-
Voor een terugbouw van olie- naar kolenstook lees ik argumenten van economische en bedrijvingsmatige aard. Maar hoe zit het met duurzaamheid?
Ik kan mij voorstellen dat het gebruik van kolen in de nabije of verre toekomst een dingetje kan gaan worden. Wordt daar bij stil gestaan?
Als je als museum investeert in duurzaamheid compenseert dat misschien het gebruik van kolen?
Je kan beter kolen stoken dan zware bunker olie...... Dus in dat opzicht ga je er al op vooruit...
-
Voor een terugbouw van olie- naar kolenstook lees ik argumenten van economische en bedrijvingsmatige aard. Maar hoe zit het met duurzaamheid?
Ik kan mij voorstellen dat het gebruik van kolen in de nabije of verre toekomst een dingetje kan gaan worden. Wordt daar bij stil gestaan?
Als je als museum investeert in duurzaamheid compenseert dat misschien het gebruik van kolen?
Dat geldt voor zware stookolie misschien nog wel eerder dan kolen ;)
-
Ik geloof dat mijn vraag niet helemaal goed wordt begrepen. Ik bedoel waarom geen ombouw naar een meer duurzame brandstof ipv de huidige olie of kolen ;)
-
Aan wat voor brandstof denk je dan, aardgas? :)
-
Nee joh, gelijk overstappen op waterstof. Is in de tender wel genoeg plek voor een flinke opslagtank :angel:
-
Je zou biomassa kunnen verstoken in de vuurkist. Dat is duurzaam volgens sommigen...
-
Ik geloof dat mijn vraag niet helemaal goed wordt begrepen. Ik bedoel waarom geen ombouw naar een meer duurzame brandstof ipv de huidige olie of kolen ;)
Qua Carbon footprint is wat wij nu doen, opstoken op afval hout en rijden op kolen het duurzaamste wat we op het ogenblik kunnen doen. Andere brandstoffen scoren slechter of zijn niet bruikbaar. Stoken op houtpallets, biokolen en/ of biomassa geeft te weinig rendement in grote locomotieven, maw je hebt er zoveel meer van nodig dat je het voordeel al weer kwijt bent...
-
Daar kan ik kort over zijn. De notie dat biomassa duurzaam is, is volksverlakkerij.
Er bestaan wel locomotieven die met hout worden gestookt, maar vanwege de veel lagere energie-inhoud hebben die locs grotere vuurkisten. En die bouw je niet zomaar in in een bestaande loc.
-
Mee eens.
-
Daar kan ik kort over zijn. De notie dat biomassa duurzaam is, is volksverlakkerij.
Volledig mee eens...
-
Sta ik volkomen achter. Geen Vatafal in je locomotief.
-
Qua Carbon footprint is wat wij nu doen, opstoken op afval hout en rijden op kolen het duurzaamste wat we op het ogenblik kunnen doen. Andere brandstoffen scoren slechter of zijn niet bruikbaar. Stoken op houtpallets, biokolen en/ of biomassa geeft te weinig rendement in grote locomotieven, maw je hebt er zoveel meer van nodig dat je het voordeel al weer kwijt bent...
Bedankt, dit snijdt hout (y)
-
Wat ik overigens niet zo goed snap is waarom de ZLSM er voor kiest om nu de mankracht die nu al vijf jaar gebruikt wordt om hun eerder verworven 52'er en nu deze 50'er op te knappen, ipv hun Zweedse vloot op te knappen. Tenzij het de bedoeling is dat die stilletjes uitgefaseerd gaan worden als de twee Duitsers klaar zijn.
Vatafal
??? ??? ???
-
Duitse Vattenfall ;D
-
Ah zo, dank voor de verduidelijking ;D
-
Ik geloof dat mijn vraag niet helemaal goed wordt begrepen. Ik bedoel waarom geen ombouw naar een meer duurzame brandstof ipv de huidige olie of kolen ;)
Wat denk je dat de ombouw van een loc kost om die geschikt te maken voor zoiets ?
Bovendien,wat wil je stoken dan,hetzelfde als wat de Friezen wilde met die 23er ?
Ik geloof niet dat "groene alternatieven" rendabel zijn of kunnen leveren (qua rendement etc etc) wat een vuurkist met kolen/olie wel kan.
Het roepen dat de groenere alternatieven er zijn en geschikt zijn voor een stoomlok in dit geval is leuk,maar iedereen kan wel wat roepen,dat wil niet zeggen dat het klopt en of dat dat wenselijk/economisch haalbaar is bij alle stoomlocs en eigenaren van die stoomlocs.
ipv hun Zweedse vloot op te knappen. Tenzij het de bedoeling is dat die stilletjes uitgefaseerd gaan worden als de twee Duitsers klaar zijn.
Dat vroeg ik via FB ook al toen dit bericht naar buiten kwam over de 2e duitse loc voor de ZLSM en daar kwam als antwoord terug dat het absoluut niet de bedoeling is om de zweedse dames opzij te zetten/cq weg te laten rotten.
Ook blijft bij mij dan de vraag,waarom 2 grote duitse locs en de zweedse als je een "klein" clubje bent met beperkte mankracht en portemonnee ruimte,onderhoud en rijklaar krijgen en houden lijkt mij ook too much worden als je na die 2 grote jongens ook nog minstens 1 zweed rijklaar wilt hebben/houden.
Maar wie de echte reden weet mag t zeggen,dat zou "het mysterie"wellicht verduidelijken (y)
Ik ben er persoonlijk ook benieuwd naar waarom dit zo word gedaan.
-
Over de Zweden doet de ZLSM niet geheimzinnig. Op Facebook heeft hun voorzitter geschreven dat de B1220 en E1090 terzijde zijn gesteld. Dit wil zeggen, er zal geen geld meer in ze geïnvesteerd worden. Ze worden niet gesloopt.
De B1220 heeft zeer ernstige drijfwerkschade en de E1090 spreekt voor zich...
De B1289 en E1040 blijven dus wel deel uitmaken van het actieve locomotievenpark.
Uiteindelijk is het de bedoeling de diensten te draaien met de 52 532, 50 3666 (50 0073) en E1040. De B1289 komt alleen op de baan bij bijzondere ritten of gebeurtenissen. Deze locomotief slijt namelijk te snel in de reguliere dienst.
-
De B1220 heeft zeer ernstige drijfwerkschade en de E1090 spreekt voor zich...
Nou nee want ik heb geen flauw idee wat je bedoelt.... vertel eens?
-
Wat moeten we verstaan onder 'zeer ernstige drijfwerkschade'?
-
Overigens wil ik mijn excuses aanbieden aan de genen die ik beticht heb van verkeerde info.
Ook ik maak wel eens een mis slag. ::)
Kees.
-
(y)
-
Het enigste wat ik kan vinden over de B1220 is dit: in 2012 is een lek in de ketel geconstateerd waarna de loc uit gebruik werd genomen.
(bron homepage ZLSM)
Over drijfwerk schade is niks te vinden ???
De E1090 zou met ketelproblemen buiten dienst gezet zijn ,aan een revisie zijn ze begonnen later en vonden toen een niet benoemde andere zware schade,waardoor de revisie is af geblazen.
*edit* in een pdf file van de zlsm staat: E1090, ketel versleten, frame ge-scheurd, mechaniek versleten.
Over de 1220 staat:putcorrosie in ronde ketel, klinknagels, steunbouten en hemel-ankers versleten. Mechaniek moet gereviseerd worden.
De pdf is echter van juli 2018,dus geen idee of dat alles nog "actueel" is ::)
-
Waar is deze PDF te lezen?
-
1 heb ik gevonden,al gaat die niet over de schades aan de diverse locs:
https://www.randalesser.nl/mkw_upload/ZLSM/Miljoenenlijn%20Expresse%20113%20dec%202018%20Web.pdf (https://www.randalesser.nl/mkw_upload/ZLSM/Miljoenenlijn%20Expresse%20113%20dec%202018%20Web.pdf)
in dit draadje word wat besproken over de locs:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67409.45 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67409.45)
En op pagina 5 staat wat er toen met de diverse locs mis was:
https://www.randalesser.nl/mkw_upload/ZLSM/Miljoenenlijn%20Expresse%20111.pdf (https://www.randalesser.nl/mkw_upload/ZLSM/Miljoenenlijn%20Expresse%20111.pdf)
-
In de eerste post van dit topic staat dat er ook 2 DR rijtuigen naar de ZLSM zouden gaan,ik
ben toch wel benieuwd welke 2 rijtuigen dat zouden moeten zijn .
Iemand hier misschien bekend welke 2 rijtuigen dit zouden moeten zijn ?.
-
Ja ;D
-
En welke 2 rijtuigen zijn het dan ?.
-
Die twee met 4 assen. ;D
Kees.
-
Het gaat om deze Deutsche Reichsbahn rijtuigen:
http://nmld.locaalspoor.nl/nl/object/2247
http://nmld.locaalspoor.nl/nl/object/2246
-
Dat zijn toch de voormalige DDR regeringsrijtuiugen ?
-
@djm008...Bedankt voor de info (y).
-
Dat zijn toch de voormalige DDR regeringsrijtuiugen ?
Kan alleen dit erover vinden:
Salonwagen Deutsche Reichsbahn, R-Zug, FüZ MfV, FüZ MfNV
Typ. Baujahr. gebaut. Nummer "alt". UIC-Nummer. GSNR ab 1983. Bestand Dez 93. Nummer DB AG BA-Nummer DB AG Bestand heute bemerkung
Y BZ 1969 1 60 50 89-40 008-5 2005 1 61 80 89-80 008-9 838.1 VSM Salonwagen A
Y BZ 1981 1 61 50 89-40 019-1 1 VSM Universalwagen
-
Ik geloof dat mijn vraag niet helemaal goed wordt begrepen. Ik bedoel waarom geen ombouw naar een meer duurzame brandstof ipv de huidige olie of kolen ;)
Ze hadden eens naar de 52 8055 moeten gaan kijken.
https://dlm-ag.ch/en/modernised-steam-locomotives/
Bart
-
Ik ben dan wel even benieuwd waarom de Vennbahn op oliestook is gaan rijden. Sterker nog, ze hebben zelf de ombouw in Meiningen laten doen. Ze zijn v.w.b. organisatie een beetje gelijk aan de Miljoenenlijn met een toeristisch oogpunt en toch gaan zij net terug naar kolenstook.
-
Ze hadden eens naar de 52 8055 moeten gaan kijken.
https://dlm-ag.ch/en/modernised-steam-locomotives/
Bart
Dat ding ziet er toch niet meer uit... :( :( :(
-
Heb je helemaal gelijk in. ;D
Bart
-
Ze hadden eens naar de 52 8055 moeten gaan kijken.
https://dlm-ag.ch/en/modernised-steam-locomotives/
Bart
Die was toch omgebouwd voor de Friese Stoomtrein Mij. 🙄
-
Nee, die loc dateert van ruim voor de Fiasco Stoomtrein Maatschappij....
-
Ik ben dan wel even benieuwd waarom de Vennbahn op oliestook is gaan rijden.
Ik meen gelezen te hebben dat het argument daar wèl de brandveiligheid was. Ik kan het zo gauw niet terugvinden waar.
Afgelopen donderdag was ik bij de VSM en daar stond de betreffende lok, nog met een Vennbahn-logo. En met krijt was er ZLSM op geschreven:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screenshot-2021-08-08-at-23-29-27-61104cc074c9e.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screenshot-2021-08-08-at-23-29-27-61104cc074c9e.png)
Reinout
-
De zlsm kan er ook een NS 4900 van maken ;D
-
Dat zijn toch de voormalige DDR regeringsrijtuiugen ?
Ja, want:
Salonwagen Deutsche Reichsbahn, R-Zug, FüZ MfV, FüZ MfNV
R-Zug staat voor Regierungs-Zug ;)
Thuis heb ik wel meer info, maar ben nu met vakantie.
Het zijn trouwens mooie versterkingsrijtuigen, als de huidige staat nog knap is tenminste. Ze hebben bij de VSM volgens mij weinig kilometers gereden... Of in combi met de CIWL's.
-
Ik meen gelezen te hebben dat het argument daar wèl de brandveiligheid was. Ik kan het zo gauw niet terugvinden waar.
Bedankt voor de uitleg. Misschien kunnen anderen deze motivatie nog aanvullen.
-
Ja, want:
R-Zug staat voor Regierungs-Zug ;)
Thuis heb ik wel meer info, maar ben nu met vakantie.
Het zijn trouwens mooie versterkingsrijtuigen, als de huidige staat nog knap is tenminste. Ze hebben bij de VSM volgens mij weinig kilometers gereden... Of in combi met de CIWL's.
Eigenlijk moet daar dan om het af te maken nog een rode Mitropa Speisewagen bij.
-
Bedankt voor de uitleg. Misschien kunnen anderen deze motivatie nog aanvullen.
Er valt niet zoveel aan te vullen ;) brandveiligheid is correct.
Een Duitse Reko heeft verder een aantal voordelen boven de Zweedse locs, waaronder de moderne gelaste ketels en de grote hoeveelheden beschikbare documentatie en onderdelen. Als goederenlocs lijken ze me ook geschikter voor het werk in de Limburgse heuvels dan een 2C personentreinloc met wielen van 1750 mm diameter.
-
Er valt niet zoveel aan te vullen ;) brandveiligheid is correct.
Een Duitse Reko heeft verder een aantal voordelen boven de Zweedse locs, waaronder de moderne gelaste ketels en de grote hoeveelheden beschikbare documentatie en onderdelen. Als goederenlocs lijken ze me ook geschikter voor het werk in de Limburgse heuvels dan een 2C personentreinloc met wielen van 1750 mm diameter.
Bedankt voor deze toevoeging. Volgend mij is het ook de bedoeling als de 1289 weer rijvaardig is deze enkel voor speciale gelegenheden in te zetten.
-
Dat is online (ergens weet niet meer waar) ook te lezen,rest de vragen,wat is een speciale gelegenheid en komt zoveel stilstand de loc te goede ??
-
Die was toch omgebouwd voor de Friese Stoomtrein Mij. 🙄
Nee, dat was de 23 058 die ze omgebouwd hebben op (frituur)oliestook. Na het faillissement van de FSM is die loc nog wat gaan zwerven, heeft geloof ik een tijdje in een loods bij de STAR gestaan en is sinds 2013 in bezit van Eurovapor in Zwitserland.
Rob
-
Oh ja, een 23’er inderdaad :angel:
-
Nee, dat was de 23 058 die ze omgebouwd hebben op (frituur)oliestook. Na het faillissement van de FSM is die loc nog wat gaan zwerven, heeft geloof ik een tijdje in een loods bij de STAR gestaan en is sinds 2013 in bezit van Eurovapor in Zwitserland.
Rob
[off topic modus aan]
Die loc was al eigendom van Eurovapor en werd ook door de Zwitsers aan de FSM verhuurd. De FSM stalde het ding voorlopig bij de Star. Dat was achteraf een gelukkie, omdat de loc daarmee buiten bereik van de curator was. Na wat gezeur heen en weer betaalde Eurovapor een stallingsvergoeding aan de Star en kon de loc weer ophalen.
[off topic modus uit]
-
De loc is sinds begin 2020 weer operationeel: https://youtu.be/34Z9fxgnMsM (https://youtu.be/34Z9fxgnMsM)
En nu weer on topic ....
Tom
-
Gisteren een bezoek aan Raeren gebracht. Hier was de 50 0073 gestationeerd toen ze bij de Vennbahn reed. Wat blijkt, de hele installatie waarmee de stoomloc vroeger werd opgestookt staat er nog.
De Vennbahn moest deze installatie gebruiken aangezien er geen tweede stoomloc was om deze oliestoker warm te krijgen.
-
Bedankt voor de uitleg. Misschien kunnen anderen deze motivatie nog aanvullen.
Dat is opzich niet heel moeilijk om dat aan te vullen.
In warme zomer maanden waarin alles droog word/is is de kans groot dat men o.a in Duitsland bij zgn waldbrandstufe niveau's vanaf ik dacht niveau 3,(gaat tot 5 ) stoomloks op kolenstook niet mogen rijden.
(https://startgoogle.startpagina.nl/?ts=ts1&origin=homepage&query=waldbrandstufe (https://startgoogle.startpagina.nl/?ts=ts1&origin=homepage&query=waldbrandstufe) )
Dit omdat een kolen gestookte stoomloc gloeiende deeltjes door de schoorsteen naar buiten spuugt,die dan de berm in de fik zetten,met brand als gevolg.
Een oliestoker is daar veel minder "vatbaar" voor,dus daar mag en kan je in warme/droge periodes langer mee door rijden,voor je aan een hoger niveau van waldbrandstufe zit en men ook met oliestokers niet meer mag rijden.
Is er overigens al iets meer bekend over wanneer de 50-0073 zich ri de ZLSM gaat begeven ?
-
De spoeling van rijdend materieel is dun.Volgens dagblad de Limburger was gisteren de E1040 in panne. Gelukkig goede pitscrew…
„Onze E1040 is zaterdag stilgevallen tijdens de middagrit, met een gebroken bladverenpakket”, vertelt voorzitter Michel Schellekens. „Normaal gesproken staat er voor zo’n reparatie één week, maar onze vrijwilligers hebben de lok naar de werkplaats gehaald en om 18.30 uur was de lok weer gerepareerd.”
-
Ik heb deze van de officiële Miljoenenlijn website. Zoals hier te lezen is, is de 50 0073 (die nummeren ze om naar 50 3666 ivm ombouw naar kolenstook) opgenomen in de onderhoudsplannen. Idee is om dus na afronding van de 52 532 te starten. Die zou deze zomer klaar moeten zijn.
(https://i.postimg.cc/yD39DY2D/Screenshot-20230114-110127-3.jpg) (https://postimg.cc/yD39DY2D)