Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 13:50:53
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Reinout van Rees
Vandaag om 13:41:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:36:18
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:34:47
US diorama in H0 door Benrail
Vandaag om 13:03:59
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Bahn-AG
Vandaag om 12:55:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ashwood
Vandaag om 12:46:57
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:57:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:51:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:34:40
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
  

Auteur Topic: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM  (gelezen 16381 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3867
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #45 Gepost op: 05 augustus 2021, 11:58:09 »
Voor een terugbouw van olie- naar kolenstook lees ik argumenten van economische en bedrijvingsmatige aard. Maar hoe zit het met duurzaamheid?
Ik kan mij voorstellen dat het gebruik van kolen in de nabije of verre toekomst een dingetje kan gaan worden. Wordt daar bij stil gestaan?
Als je als museum investeert in duurzaamheid compenseert dat misschien het gebruik van kolen?
Dat geldt voor zware stookolie misschien nog wel eerder dan kolen ;)

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Dieselpower rules!
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #46 Gepost op: 05 augustus 2021, 12:32:56 »

Ik geloof dat mijn vraag niet helemaal goed wordt begrepen. Ik bedoel waarom geen ombouw naar een meer duurzame brandstof ipv de huidige olie of kolen  ;)
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25268
    • Pagina van klaas
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #47 Gepost op: 05 augustus 2021, 12:39:55 »
Aan wat voor brandstof denk je dan, aardgas? :)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7811
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #48 Gepost op: 05 augustus 2021, 12:42:41 »
Nee joh, gelijk overstappen op waterstof. Is in de tender wel genoeg plek voor een flinke opslagtank  :angel:
Gr.
Eric

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3003
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #49 Gepost op: 05 augustus 2021, 12:44:23 »
Je zou biomassa kunnen verstoken in de vuurkist. Dat is duurzaam volgens sommigen...
Groeten,
Richard

ecvm

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #50 Gepost op: 05 augustus 2021, 12:46:50 »
Ik geloof dat mijn vraag niet helemaal goed wordt begrepen. Ik bedoel waarom geen ombouw naar een meer duurzame brandstof ipv de huidige olie of kolen  ;)

Qua Carbon footprint is wat wij nu doen, opstoken op afval hout en rijden op kolen het duurzaamste wat  we op het ogenblik kunnen doen. Andere brandstoffen scoren slechter of zijn niet bruikbaar.  Stoken op houtpallets, biokolen en/ of biomassa geeft te weinig rendement in grote locomotieven, maw je hebt er zoveel meer van nodig dat je het voordeel al weer kwijt bent...

Groeten, Erwin

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25268
    • Pagina van klaas
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #51 Gepost op: 05 augustus 2021, 12:47:04 »
Daar kan ik kort over zijn. De notie dat biomassa duurzaam is, is volksverlakkerij.

Er bestaan wel locomotieven die met hout worden gestookt, maar vanwege de veel lagere energie-inhoud hebben die locs grotere vuurkisten. En die bouw je niet zomaar in in een bestaande loc.
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2021, 12:49:16 door Klaas Zondervan »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3003
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #52 Gepost op: 05 augustus 2021, 12:47:57 »
Mee eens.
Groeten,
Richard

ecvm

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #53 Gepost op: 05 augustus 2021, 12:48:26 »
Daar kan ik kort over zijn. De notie dat biomassa duurzaam is, is volksverlakkerij.

Volledig mee eens...
Groeten, Erwin

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12316
    • sleutelspoor
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #54 Gepost op: 05 augustus 2021, 12:56:01 »
Sta ik volkomen achter. Geen Vatafal in je locomotief.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Dieselpower rules!
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #55 Gepost op: 05 augustus 2021, 13:06:47 »
Qua Carbon footprint is wat wij nu doen, opstoken op afval hout en rijden op kolen het duurzaamste wat  we op het ogenblik kunnen doen. Andere brandstoffen scoren slechter of zijn niet bruikbaar.  Stoken op houtpallets, biokolen en/ of biomassa geeft te weinig rendement in grote locomotieven, maw je hebt er zoveel meer van nodig dat je het voordeel al weer kwijt bent...

Bedankt, dit snijdt hout  (y)
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #56 Gepost op: 05 augustus 2021, 14:12:10 »
Wat ik overigens niet zo goed snap is waarom de ZLSM er voor kiest om nu de mankracht die nu al vijf jaar gebruikt wordt om hun eerder verworven 52'er en nu deze 50'er op te knappen, ipv hun Zweedse vloot op te knappen. Tenzij het de bedoeling is dat die stilletjes uitgefaseerd gaan worden als de twee Duitsers klaar zijn.

Vatafal

 ??? ??? ???
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2021, 14:19:46 door Eelco Storm »

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4279
    • Filmpjes op YouTube
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #57 Gepost op: 05 augustus 2021, 14:14:13 »
Duitse Vattenfall  ;D

https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #58 Gepost op: 05 augustus 2021, 14:17:16 »
Ah zo, dank voor de verduidelijking  ;D

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #59 Gepost op: 05 augustus 2021, 15:23:44 »
Ik geloof dat mijn vraag niet helemaal goed wordt begrepen. Ik bedoel waarom geen ombouw naar een meer duurzame brandstof ipv de huidige olie of kolen  ;)
Wat denk je dat de ombouw van een loc kost om die geschikt te maken voor zoiets ?
Bovendien,wat wil je stoken dan,hetzelfde als wat de Friezen wilde met die 23er ?
Ik geloof niet dat "groene alternatieven" rendabel zijn of kunnen leveren (qua rendement etc etc) wat een vuurkist met kolen/olie wel kan.
Het roepen dat de groenere alternatieven er zijn en geschikt zijn voor een stoomlok in dit geval is leuk,maar iedereen kan wel wat roepen,dat wil niet zeggen dat het klopt en of dat dat wenselijk/economisch haalbaar is bij alle stoomlocs en eigenaren van die stoomlocs.

ipv hun Zweedse vloot op te knappen. Tenzij het de bedoeling is dat die stilletjes uitgefaseerd gaan worden als de twee Duitsers klaar zijn.

Dat vroeg ik via FB ook al toen dit bericht naar buiten kwam over de 2e duitse loc voor de ZLSM en daar kwam als antwoord terug dat het absoluut niet de bedoeling is om de zweedse dames opzij te zetten/cq weg te laten rotten.
Ook blijft bij mij dan de vraag,waarom 2 grote duitse locs en de zweedse als je een "klein" clubje bent met beperkte mankracht en portemonnee ruimte,onderhoud en rijklaar krijgen en houden lijkt mij ook too much worden als je na die 2 grote jongens ook nog minstens 1 zweed rijklaar wilt hebben/houden.

Maar wie de echte reden weet mag t zeggen,dat zou "het mysterie"wellicht verduidelijken  (y)
Ik ben er persoonlijk ook benieuwd naar waarom dit zo word gedaan.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0