Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
  

Auteur Topic: Nieuwe generatie spoorseinen NL  (gelezen 21516 keer)

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #45 Gepost op: 05 augustus 2021, 21:55:10 »
Het heet ook de snelheid begrenzen naar.

Omdat je idd bijvoorbeeld van geel naar geel 13 kan ( dus van 40 naar 130)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #46 Gepost op: 05 augustus 2021, 22:11:19 »
Inderdaad Dave, maar hier werd gestel "geel = remmen", dat is veel te kort door de bocht, vandaar mijn bescheiden uitleg  :)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5761
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #47 Gepost op: 06 augustus 2021, 06:35:25 »

......vandaar mijn bescheiden uitleg  :)


Snelheid verlagen is dwingend, snelheid verhogen niet.

Gr, Ben.
« Laatst bewerkt op: 07 augustus 2021, 12:02:12 door 44. Reden: Persoonlijke aanval verwijderd »

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #48 Gepost op: 06 augustus 2021, 10:25:27 »
Inderdaad Dave, maar hier werd gestel "geel = remmen", dat is veel te kort door de bocht, vandaar mijn bescheiden uitleg  :)

Vandaar ook mijn aanvulling  ;D
Ik viel je bij
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #49 Gepost op: 06 augustus 2021, 10:58:33 »
Inderdaad....
Even een Jip en Janneke voorbeeld:

Bij een stilstaande trein wordt het volgende sein geel, er wordt niet geremd maar snelheid gemaakt, max. 40 kmh. Het volgende seinbeeld is geelvariant geel6, na passeren mag de machinist 60 kmh gaan rijden, volgende sein geelvariant geel8, de machinist mag 80 kmh gaan rijden.

En nog een uit de oude tijd, een trein rijdt met ROZ, vroeger maximaal 30 kmh. Na een geel sein (en geen strijdige zaken) hield het ROZ op en kon na het gele sein met 40 kmh gereden worden.

Dus ook al staat er veelal "snelheid begrenzen" in het Seinenboek bij geel of geelvariant, snelheid verhogen kan dus soms ook.....

En nu nog het verschil tussen bv groen in een voorsein en groen in een hoofdsein, en het verschil voor een machinist in bepaalde situaties.....
Of wanneer een trein vanuit een NCBG gebied komt waar je max maar 10 km/u mag (afgedwongen door snelheidsborden), en dmv een dwergseintje weer terug naar CBG gebied gaat. Dan geeft dat gele sein ook een verhoging van de toegestane snelheid, mits je daarna maar weer voor de rode stilstaat uiteraard.
« Laatst bewerkt op: 06 augustus 2021, 11:00:59 door Thom »

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #50 Gepost op: 06 augustus 2021, 20:17:40 »
De witte rand zorgt voor een verbeterde waarneembaarheid. Zie ook de moderne verkeersborden, die zijn voorzien van een heel klein wit randje en vallen daardoor veel beter op.
Voor treingebruik vraag ik me af of het witte randje ook maar iets verschil maakt. De snelheid kan erg hoog liggen en het sein wordt vaak tegen de hemel aankijkend waargenomen. Dan is dat witte randje vooral nutteloos denk ik, want de hemel is over het algemeen erg helder gekleurd.

Dat witte randje bij verkeersborden is er vooral gekomen voor kleurenblinden, die het bord op die manier niet alleen beter kunnen onderscheiden van de achtergrond, maar ook sommige borden dan juist wél kunnen lezen (verbod stilstaan/parkeren bijvoorbeeld, heeft tussen rood en blauw een witte scheiding zitten, zonder is het voor kleurenblinden met blindheid voor die kleuren, een egaal gekleurd bord).

@ Falkenberg: volgens mij, ik weet het niet zeker, is Dwergsein zelf mcn...

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #51 Gepost op: 07 augustus 2021, 01:22:12 »
Voor treingebruik vraag ik me af of het witte randje ook maar iets verschil maakt. De snelheid kan erg hoog liggen en het sein wordt vaak tegen de hemel aankijkend waargenomen. Dan is dat witte randje vooral nutteloos denk ik, want de hemel is over het algemeen erg helder gekleurd.

Dat witte randje bij verkeersborden is er vooral gekomen voor kleurenblinden, die het bord op die manier niet alleen beter kunnen onderscheiden van de achtergrond, maar ook sommige borden dan juist wél kunnen lezen (verbod stilstaan/parkeren bijvoorbeeld, heeft tussen rood en blauw een witte scheiding zitten, zonder is het voor kleurenblinden met blindheid voor die kleuren, een egaal gekleurd bord).

@ Falkenberg: volgens mij, ik weet het niet zeker, is Dwergsein zelf mcn...
Als je op een sein afkomt van afstand, dan zie je die doorgaans niet tegen de hemel.
Dat is pas als je er vlak voor zou staan, maar in een trein zit je ook nog eens een stuk hoger.

Dat soort dingen is ook voor de situaties die minder snel voorkomen, je noemt nu dat bij seinen de snelheid hoog kan zijn.
Maar evengoed kan een sein gedoofd zijn, in het donker met lage snelheid en is het maar de vraag als je hem verwacht en wel al door hebt dat die mogelijk gedoofd is dat je wel kunt zien waar het ding staat... (ok, er zijn nog meer kernmerken, maar alles vormt een totaliteit).

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #52 Gepost op: 07 augustus 2021, 12:07:05 »
Een aantal berichten is verwijderd omdat het ging om persoonlijke aanvallen. Laten we het in de discussie houden bij spoorseinen, al dan niet nieuw van generatie en daarbij op de bal spelen en niet op de man.

Veel plezier verder!

Jan (team moderatoren)

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #53 Gepost op: 08 augustus 2021, 17:21:15 »
...het enige verschil in opdracht of toestemming tussen een voorsein en een hoofdsein dat ik kan bedenken is dat in geval je rijdt op zicht een voorsein deze opdracht niet kan overrulen. ROZ geldt tot het eerst volgende hoofdsein.

Voorseinen kunnen even goed vooraf gaan aan een P-sein als aan een bediend sein. (Zelfs voorafgaand aan een afsluitlantaarn / -bord is mogelijk.)

Een geelvariant geeft, afhankelijk van de snelheid waarmee je rijdt, een opdracht tot snelheid verminderen of toestemming tot snelheid verhogen (conform seinbeeld)


Mvg

Sander.
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2021, 18:27:59 door Sander. »
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #54 Gepost op: 09 augustus 2021, 01:58:22 »
Waarmee de casus dat een seinbeeld getoond door een voorsein iets anders kan betekenen dan een gelijk getoond seinbeeld van een hoofdsein dus eigenlijk onjuist is.
De seinbeelden zijn dus gelijkend kwa betekenis, met uitzondering dan een opdracht ROZ niet kan vervallen bij een voorsein, maar dat is een eigenschap van het voorsein ansich, niet van een getoond seinbeeld daarvan.

Op de Maliebaan stond vroeger altijd een voorsein wat louter geel kon tonen, en derhalve ook maar uit 1 lamp bestond en een vierkant achtergrond scherm, ik vind het altijd een bijzonder ding :)
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2021, 02:00:37 door Thom »

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #55 Gepost op: 09 augustus 2021, 12:49:52 »
...tenzij Dwergsein nog inhoudelijk reageert en ons andere inzichten verschaft.... ik heb wel gezien dat hij op de vorige pagina een reactie heeft aangepast en dat een voorsein nu niet meer altijd vooraf gaat aan een bediend sein.
Ik ben ook wel nieuwsgierig of ik iets / een situatie over het hoofd zie.

Op de Veenendaallijn staat de "inrijder" (bewust tussen aanhalingstekens) van Rhenen, een voorsein, ook al 40 jaar (sinds 1981) op geel. Meer smaken zijn er niet.


Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #56 Gepost op: 09 augustus 2021, 14:31:42 »
Op de Maliebaan stond vroeger altijd een voorsein wat louter geel kon tonen, en derhalve ook maar uit 1 lamp bestond en een vierkant achtergrond scherm, ik vind het altijd een bijzonder ding :)
Bedoel je het sein links? Dat was het voorsein van een dwergsein als ik mij dat goed herinner. Het rechtersein heeft overigens ook maar één lamp, maar dus wel een toegevoegde cijferbak en een voor een voorsein normaal achtergrondscherm. De trein is een proefrit met de 6401 richting Hilversum of Amersfoort.


« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2021, 14:33:48 door spoorzeven »
Groet, Frank

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #57 Gepost op: 09 augustus 2021, 17:08:58 »
Dat was inderdaad het door mij bedoelde sein :)

Het rechter sein kan ik mij minder herinneren, die heeft er of niet gestaan tot de ombouw van de lijn, of heeft niet genoeg indruk gemaakt :)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #58 Gepost op: 09 augustus 2021, 19:13:22 »
Ik probeer te bedenken wat het nut is van een sein met één lamp. Welke seinbeelden kan dat tonen? Aan of uit?
Of zat er een kleurenwisselaar in?

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Nieuwe generatie spoorseinen NL
« Reactie #59 Gepost op: 09 augustus 2021, 19:28:13 »
Nee, die toonde vast geel als voorsein van het hoofdsein wat erop volgde en wat dus een dwergje was wat altijd max 40 km/u afdwingt.
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2021, 19:29:58 door Thom »