BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Ferdinand Bogman op 03 juli 2021, 23:52:20

Titel: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: Ferdinand Bogman op 03 juli 2021, 23:52:20
Op een ander spoor ben ik onder-de-bankmodules (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98727.0) aan het bouwen. Daarop wil ik zoveel mogelijk opstelruimte hebben. De modules hebben ieder een lengte van 2 meter, met een beschikbare breedte van 67cm. Bij een hart-op-hartafstand van 5cm kan ik dan 13 opstelsporen kwijt. Daarvoor heb ik beschikbaar:
- hopelijk genoeg flexrails
- zeven rechtse wissels
- vijf linkse wissels
De wissels zijn alle oude Roco-exemplaren uit het messingtijdperk, met een wisselhoek van 12gr50min.

Ik legde de wissels op de vloer, om het uit te proberen. In eerste instantie op de meest voor de hand liggende manier, recht op elkaar aansluitend:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Emplacement-60e0cec1bac48.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Emplacement-60e0cec1bac48.jpg)

(Op deze foto heb ik nog maar 12 sporen.)

Om meer symmetrie te krijgen, ligt één rechts wissel in de onderste tak. Maar waarom symmetrie? En waarom zou de wisselstraat zo uitgestrekt moeten zijn, kan dat niet anders? Na veel spelen op de vloer - wel leuk - heb ik toch maar eens AnyRail geprobeerd. Dat heeft de oude Roco 2,5mm railgeometrie gelukkig nog als bibliotheek.

Om te beginnen nogmaals de wissels, in twee takken, in een rechte lijn achter elkaar:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselstraat-13sp-v1-60e0cec144ff5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselstraat-13sp-v1-60e0cec144ff5.jpg)

Ziet er strak uit, dat wel. Maar: door het ruitjespatroon van 5cm is uit te tellen dat sommige opstelsporen pas na één, anderhalve meter beginnen. De rest van de modulelengte gaat verloren aan de wisselstraat. Er is veel loze ruimte, waar ik niets mee ga doen (het wordt een soort open schaduwstation, er komt geen scenery). Dat moet toch handiger kunnen?

Eens kijken of het helpt om het andersom te doen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselstraat-13sp-v2-60e0cec1b77f2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselstraat-13sp-v2-60e0cec1b77f2.jpg)

Helaas, volgens de "List of materials" van AnyRail ben ik zo'n 90cm onvoordeliger uit: 17,26m in plaats van 18,15m in het eerste ontwerp. Bij de volgende poging probeer ik één opstelspoor zo vroeg mogelijk te beginnen (hier aan de bovenkant):

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselstraat-13sp-v3-60e0cec216828.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselstraat-13sp-v3-60e0cec216828.jpg)

Aha! Dit levert zo'n 65cm winst op ten opzichte van de rechte uitvoering. Met wat schuiven op de vloer krijg ik uiteindelijk in de gaten hoe het moet: zoveel mogelijk op elke tak van een wissel wéér een wissel laten aansluiten:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselstraat-13sp-v4-60e0cec236b5c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselstraat-13sp-v4-60e0cec236b5c.jpg)

Nu heb ik opeens 20,71m spoor! Een vooruitgang van ruim 2,5m. De langste wisselstraat is nu 5 wissels in plaats van 6, en voor alle sporen is het 3, 4 of 5 wissels naar het uitrijspoor. Het laatste spoor begint nu op 105cm vanaf links, in plaats van 155cm.

Voor mijn situatie maakt het niet uit waar aan de linkerkant het uitrijspoor ligt. Misschien kan ik nog een beetje winst behalen door de wisselstraat te kantelen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselstraat-13sp-v5-60e0cec24d6a2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselstraat-13sp-v5-60e0cec24d6a2.jpg)

De winst blijft beperkt tot 10cm. Maar ik vind het wel sierlijk, dus waarschijnlijk wordt dit 'm.

In de praktijk zal het niet precies zo uitkomen overigens. In AnyRail is geen rekening gehouden met de wisselaandrijvingen. Mijn modules liggen op de grond; wisselaandrijvingen onder de plaat zijn uitgesloten.

In het echt (https://www.google.nl/maps/@49.180216,6.1575475,17z?hl=nl) doen ze het ook zo (eerder aangetroffen als Raadplaatje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=23571.msg3222220044#msg3222220044)).

Op dit forum lijken de meeste ontwerpen voor schaduwstations, die op dit forum langskomen, vooral op mijn eerste, "rechte" ontwerp. Heeft dat voordelen boven mijn wisselspaghetti?

Groeten,

Ferdinand.
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 juli 2021, 09:11:39
De truc die je uiteindelijk hebt toegepast is de verdubbeling. Dat wil zeggen: achter elk wissel leg je direct weer 2 wissels.
Na 1 wissellengte heb je 2 sporen, na 2 wissellengte heb je 4 sporen, na 3 wissellengtes heb je 8 sporen, enzovoort. 16, 32, 64...
Nadeel is dat de buitenste sporen ver uitwaaieren zodat je er een boog aan moet zetten om ze weer parallel met de anderen te krijgen.

De eerste opstelling, waar steeds maar 1 tak verder vertakt is de ladderconstructie. Die geeft een strakker resultaat maar maakt de wisselstraat langer.
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: Erik_ op 04 juli 2021, 09:26:07
En nu hetzelfde met 3-weg wissels, dan komt er nog veel meer opstelruimte bij.
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: Ronald Halma op 04 juli 2021, 09:51:58
Waarbij je nog meer die bochten als compensatie krijgt die Klaas noemt (het uitwaaieren).
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: Marijn op 04 juli 2021, 10:20:01
En om dezelfde hartafstand te waarborgen moet je bij veel uitwaaieren een steeds krappere radius gebruiken in de  bogen aan de uiteinden van je emplacement. Iets om ook rekening mee te houden  :)
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: Ferdinand Bogman op 04 juli 2021, 10:38:23
Inderdaad,

Door steeds te vertakken wordt de hoek met de uiteindelijke opstelsporen steeds groter en de benodigde boog om te corrigeren ook. Dat snapte ik eerst niet: de buitenboog wordt toch steeds flauwer? Maar er moet een extra afbuiging (wisselhoek) gecompenseerd worden. Vandaar dat ik niet verder kon uitwaaieren dan twee keer.

Voor de gein een ontwerp in AnyRail met (bijna) alleen met driewegwissels:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselstraat-3-weg-alt-13sp-v1-60e16dfd6fde8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselstraat-3-weg-alt-13sp-v1-60e16dfd6fde8.jpg)

Dit lijkt een beetje op het Franse grootspoorvoorbeeld (https://www.google.nl/maps/@49.180216,6.1575475,17z?hl=nl) dat ik aanhaalde. Er is maar 65cm lengte nodig (horizontaal vanaf links gemeten) voor de wisselstraat. En je hebt bijna 23m spoor! Je ziet wat dat doet met de bogen aan de buitenkant. In AnyRail heb ik hiervoor allemaal flexrails gebruikt. Daarvan kan ik nu niet makkelijk zien wat de boogstraal is. Wel meer dan 39,4cm neem ik aan. AnyRail geeft dat aan als minimum boogstraal voor deze flexrails. Als ik daaronder kom, kleuren de rails rood. (Weet iemand misschien waarom AnyRail een paar stukken flexrail bruin kleurt?)

Tot voor kort had één driewegwissel in mijn bezit, wat in mijn ontwerp links één wissellengte gescheeld zou hebben. Maar ik heb al mijn oude Fleischmann-wissels (inclusief de drieweg) weggedaan. Die hebben een grotere wisselhoek en dat combineert niet lekker. Ik heb daar wel een beetje spijt van, en heb zelfs even overwogen een Roco-driewegwissel terug te kopen. Maar op dit ogenblik houd ik het bij bouwen met de materialen die ik al heb.

Tenzij iemand nog zo'n oud Roco-driewegwissel heeft liggen, natuurlijk.
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: Ronald Halma op 04 juli 2021, 10:50:09
Het bruin kleuren bij de flex betekent dat je over de lengte van de gekozen flex gaat :)

Ik zou je afraden het zo te doen als dat je nu getekend hebt... die buitenste radius is vrij krap en dat wil je niet in je schaduwstation.
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: Modellbahnwagen op 04 juli 2021, 11:11:11
In het laatste plan met driewegwissels kun je de aandrijvingen ervan al aan de buitenkant van de wisselstraat leggen op de twee gewone wissels na.
In het een na laatste plan (vind ik de mooiste ;D) moet er dusdanig met de wissels geschoven worden om de wisselaandrijvingen te laten passen zodat het plan er dan toch anders uit gaat zien.

Zolang het de station gebruikt wordt voor het wegzetten van treinen en er niet gerangeerd en ge/ontkoppeld wordt en de radius niet te krap wordt, is het uitwaaieren van de sporen geen nadeel. Nuttig om te zien dat een wisselstraat ook anders kan dan de enigszins saaie eerste optie :) zou er zelf niet opgekomen zijn...
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: Cc72000 op 04 juli 2021, 11:24:38

Dit lijkt een beetje op het Franse grootspoorvoorbeeld (https://www.google.nl/maps/@49.180216,6.1575475,17z?hl=nl) dat ik aanhaalde.

het franse grootspoorvoorbeeld in het echt, met veel Y vormige wissels:
(https://i.postimg.cc/7PtXb7HC/7-A1394-EE-7088-466-F-84-BA-F353-B008-F35-D-1-201-a.jpg)
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: VvKan op 04 juli 2021, 11:28:49
Aandrijvingen kun je met wat (of veel) creativiteit ook aan de zijkanten van het geheel plaatsen, met stangetjes naar de wissels of met flexibele kabeltjes in een hulsje (fiets-remkabel als voorbeeld).
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: Ronald Halma op 04 juli 2021, 11:34:37
Die laatste is echt een afrader... dan beter bowdenkabel gebruiken wat ze ook in de RC vliegwereld hebben.
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: Frank 123 op 06 juli 2021, 06:46:26
Tenzij iemand nog zo'n oud Roco-driewegwissel heeft liggen, natuurlijk.

Vindt persoonlijk je laatste oplossing de mooiste. Wat de driewegwissel betreft, heb er nog een liggen die ik niet meer in mijn huidige baan ga verwerken. Wel van huidige rocoline (zonder bedding). Weet niet of die wat maatvoering en hoogte railstaaf met de oude serie matched.
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: VvKan op 06 juli 2021, 14:00:08
Bowden kabel natuurlijk (y)   Ik wist dat er een bepaalde naam voor was, maar heb een fietskabeltje maar als voorbeeld genomen.  Dank !
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: Ronald Halma op 06 juli 2021, 15:18:31
Graag gedaan. Ik heb er persoonlijk slechte ervaringen mee gekregen toen ik ze in een tentoonstellingsbaan gebruikte. Haakjes aan de kabel, aanslag op de kabel door de opslag van de baan, dus kortom veel ellende. De kabels van de vliegtuigjes werken dan veel beter, zijn zelfsmerend en betrouwbaar :)
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 juli 2021, 16:44:51
Er is toch sprake van naamsverwarring. Een remkabel van een fiets is ook een bowdenkabel. Maar net als op een fiets moet je ze bij gebruik op de spoorbaan ook invetten. Een andere optie is een derailleurkabel, die zijn wat dunner.
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: Ronald Halma op 06 juli 2021, 16:47:06
Klaas, ik geloof je maar het heet in de RC toch echt.... bowdenkabel:

Conrad Bowdenkabel (https://www.conrad.nl/p/bowdenkabel-reely-lengte-1000-mm-226750?WT.mc_id=gshop&utm_source=google&utm_medium=surfaces&utm_term=226750&utm_content=free-google-shopping-clicks&utm_campaign=shopping-feed&gclid=CjwKCAjw_o-HBhAsEiwANqYhp9p_Gmg0JsD7XWGdUcoG-0h1BzagMSgdcYVFgwXJyJaeaLWQ8LAoBRoCtzwQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&tid=10444794716_104442946035_pla-1180463480564_pla-226750&WT.srch=1&vat=true&insert_kz=8J)

(https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/226750_BB_00_FB/image.jpg?x=600&y=600)

En dit bedoel ik, en werkt vele malen beter dan die stalen fietskabel ;)
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 juli 2021, 17:04:19
Dat zeg ik toch? het zijn allemaal bowdenkabels. Het is een algemene benaming voor een binnenkabel die in een buitenkabel heen en weer schuift.
Ik ben er overigens niet van overtuigd dat een fietskabel ongeschikt is voor het bedienen van wissels op de modelspoorbaan.

Een bowdenkabel heet zo omdat het principe is bedacht door een meneer Bowden.
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: Glimworm op 06 juli 2021, 18:37:39
Het valt nog te bezien of er sowieso wel een trein op een opstelspoor komt met al die driewegwissels. Enorm storingsgevoelig. Uit ervaring plan ik ze daarom helemaal niet meer in.
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: Hasenwald op 06 juli 2021, 18:46:37

Dat verschilt nogal per merk en type rail. Over welke heb je het?
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: arwin op 06 juli 2021, 20:49:27
Dag Ferdinand,

Ik heb tussen een partij messing-rails van roco 2,5mm een driewegwissel aangetroffen. Laatst getetst in 2015 en toen werkte die. Een raillasje zit vastgesoldeerd. Van een biels ontbreekt een hoekje.
Mocht je interesse hebben, kun je een pm sturen. Het kan zijn, dat ik niet dezelfde dag reageer.

Groeten,

Arwin
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: 72sonett op 06 juli 2021, 22:39:44
... beter bowdenkabel gebruiken...
Fietskabel is een Bowdenkabel, het principe is allemaal hetzelfde, of je nou een buiten- en binnenkabel neemt of een kunststof buisje met massieve draad er in.
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: Ferdinand Bogman op 06 juli 2021, 23:28:49
Zo heren,

Wat zijn wij hier allemaal aan het uitspoken? Jullie lijken een soort hangjongeren die, opscheppend over de remkabels van hun brommers, voor de deur van mijn draadje rondhangen. Vooruit, ga ergens anders hangen!

Maar serieus: ik weet niet hoeveel zeggenschap ik heb over draadjes die ik zelf start (of sporen zoals ik ze liever noem), maar ik geef er de voorkeur aan om het onderwerp per spoor enigszins te beperken tot het onderwerp in de titel. Dat levert, naast compacte wisselstraten, ook compacte draadjes op. Dat heeft dan weer als voordeel dat het, voor willekeurige bezoekers, makkelijker wordt om informatie te vinden.

Ik beloof dat we nog komen te spreken over de bediening van de wissels, want daarover kan ik vast nog wat adviezen gebruiken. Maar dat wordt dus een apart spoor. Zo zal ik er wel meer starten en ontstaat waar het hier over gaat: een heleboel parallele sporen. En zoals je inmiddels begrepen hebt, vind ik dat mooi!

Groet,

Ferdinand.
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: Bert van Gelder op 06 juli 2021, 23:33:57
Hoi,

Een moderator kan het draadje splitsen, als je wilt…. ;)

Maken we er 2 draadjes van.

Gr, Bert
Team moderatoren.
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: 72sonett op 06 juli 2021, 23:43:35
Je hebt dus 1 'ingang' en het rangeerterrein bestaat alleen uit kopsporen?
Je kunt de wissels schakelen met een diodematrix, dwz je kiest een spoor 1..13 met een drukknop en alle wissels in de wisselstraat springen naar dat gekozen spoor.

Je kunt met één aandrijving meerdere wissels omzetten, de wissels hoeven niet al elektrisch te zijn.
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: Ferdinand Bogman op 06 juli 2021, 23:54:04
Bedankt Bert,

Wat mij betreft komen ze er dit keer vanaf met een waarschuwing  :police:.

Even de verdere inkomende post afhandelen:
Tenslotte: Diederik, bedankt voor het hier plaatsen van de foto. Hier droomde ik als jongetje van...

Ondertussen zijn op het hoofdspoor wat sjoelbakken aangekoppeld (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98727.msg3222236450#msg3222236450).
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: rjr op 07 juli 2021, 08:33:26
Ik had in mijn vorige baan verschillende roco driewegwissels. De oude roco rails.

En heb daar eigenlijk nooit problemen mee gehad, rijden gaat prima, wel een beetje de snelheid in de gaten houden, maar dan werkt het prima, ook als je achteruit de wagens tijdens rangeren opdrukt.
Wel goed kijken dat de aansluiting van de rails goed is.

Ik heb de wissels nog liggen, maar worden in de nieuwe baan waarschijnlijk gewoon weer gebruikt, dus heb ze niet over.

Groet,
Roelco
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: bask185 op 07 juli 2021, 08:46:18
Citaat
Zolang het de station gebruikt wordt voor het wegzetten van treinen en er niet gerangeerd en ge/ontkoppeld wordt en de radius niet te krap wordt, is het uitwaaieren van de sporen geen nadeel.
Je kan ook de middelste sporen gebruiken voor het rangeerwerk. Daar heb je geen krappe bogen liggen. De buitenste waaiersporen (mooi woord :P) kan je dan blijven gebruiken als opstelsporen.

Best of both worlds.

Bas
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: Die Bahn op 07 juli 2021, 16:52:58
Mag ik ook even inbreken in dit draadje,
Wat lees ik nu!
De oude ROCO driewegwissels geven problemen?
Nou, ik kan hier mededelen dat ik al zo'n veertig jaar met dit
ROCO 2,5mm spoor in mijn analoge modelbaan naar volle tevredenheid heb liggen.
Ruw geschat heb ik er zo'n 16 driewegwissels in liggen, ook in beide schaduwstations.

Heb destijds ergens begin jaren 80 mijn volledige FLEISCHMANN Modelwissels met losse aandrijvingen verkocht omdat de wissels destijds storingen gaven in de stroomdoorvoer van de wisseltongen.
Mijn modelbaan is aangelegd met ROCO flex 2,5mm en de benodigde wissels, die waar nodig zelfdenkende zijn gemaakt en geschakeld worden met reed-kontakten.
Niks mis mee.
Vriendelijke groet,
Erwin Prummel.
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: Jeroen Water op 07 juli 2021, 17:50:49
Zonder het hele draadje uitvoerig te lezen én zonder te weten of Roco ze in het assortiment heeft zitten, maar heb je wel eens gedacht aan meegebogen wissels? Deze zijn niet bepaald realistisch, maar wat maakt dat uit voor een schaduwstation? Ik heb het bij mijn Märklinbaan toegepast. Het kan je enorm veel ruimte aan nuttige opstellengte opleveren.

Niet de meest duidelijke foto, maar hopelijk kun je hier zien wat ik bedoel. Wissel 3, 4 en 5 en wissels 6, 7 en 8 (op de foto een klein stukje van te zien, helemaal rechts onder) zijn meegebogen wissels.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC05727-1-60e5ceb4201e1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC05727-1-60e5ceb4201e1.jpg)


Jeroen
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: Ferdinand Bogman op 07 juli 2021, 18:01:30
Goedenavond,

Erwin, heb je misschien een foto of tekening van het sporenplan van je schaduwstation, met die driewegwissels? Het lijkt me leuk om te zien welke variant tussen de ladderconstructie (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselstraat-13sp-v1-60e0cec144ff5.jpg) en de waaier met driewegwissels (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99080.msg3222235765#msg3222235765) je hebt gebouwd.

Jeroen, je hebt niets gemist: meegebogen wissels zijn nog niet genoemd. Overigens lees ik daarover ook wisselende verhalen op dit forum. Ik heb wel verlekkerd zitten kijken naar de advertentie van Jan (44) die er een stel aanbood. Maar ik heb toen besloten het te houden bij de wissels die ik al had. Heel streng ben ik daar ook weer niet in, want inmiddels heb ik wel interesse getoond in het driewegwissel dat Arwen over heeft. Dat zou misschien twee wissels kunnen vervangen, waarvan de aandrijving kapot is. En dat zou weer een paar remkabels schelen  ;).

Groet,

Ferdinand.
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: VvKan op 07 juli 2021, 18:44:31
En dat zou weer een paar remkabels schelen  ;).
Dus je hebt inmiddels al gezien dat de aandrijvingen van de driewegwissels wel gaan passen in het plan ?
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: Olav op 07 juli 2021, 19:37:02
Zonder het hele draadje uitvoerig te lezen én zonder te weten of Roco ze in het assortiment heeft zitten, maar heb je wel eens gedacht aan meegebogen wissels? Deze zijn niet bepaald realistisch, maar wat maakt dat uit voor een schaduwstation? Ik heb het bij mijn Märklinbaan toegepast.

…………..

Ik heb wel degelijk meegebogen wissels gezien in het spoor. Voornamelijk in Oostenrijk.

Maar als je doelt op de boogstraal, dan heb je gelijk. Maar dat geldt voor het grootste deel van de modelbaan  ;)
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: Ferdinand Bogman op 07 juli 2021, 19:38:03
Dag Veroniek,

Dat driewegwissel van Roco ken ik niet en ik heb nog niet opgezocht hoe het er uitziet. Maar in een eerdere reactie schreef Richard:

In het laatste plan met driewegwissels kun je de aandrijvingen ervan al aan de buitenkant van de wisselstraat leggen op de twee gewone wissels na.
(...)

Dat geeft enige flexibiliteit. Maar als ik er al een toepas, zal dat wissel helemaal links in mijn ontwerp komen (en val ik misschien toch weer terug op de symmetrische variant (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselstraat-13sp-v4-60e0cec236b5c.jpg) met het uitrijspoor in het midden van de korte zijde). Daar heb ik alle ruimte voor wisselaandrijvingen.
Dan vervalt een van de wissels zónder aandrijving. Dat  heeft als nadeel dat er een mét aandrijving doorschuift naar een plek waar er geen ruimte voor lijkt te zijn. Ik denk dat dat wel op te lossen is met een paar rechte passtukjes, of door wat biels weg te zagen van het wissel waar ze tegenaan liggen. Het voordeel heb je zelf geciteerd: ik hoef geen alternatieve bediening te bouwen.

Overigens zag ik tot nu toe de goede tip van Bas over het hoofd, over het rangeerprobleem: voornamelijk de middelste sporen gebruiken.

Groeten,

Ferdinand.
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: Die Bahn op 07 juli 2021, 21:46:53
Dag Ferdinand en verdere geïntereseerden,

Hierbij een afbeelding van mijn wisselstraat met diverse wissels een Y wissel en driewegwissels.
Dit is de uitloop van een schaduwstation met 12 opstelsporen die aan het eind (niet op de afbeelding te zien) eindigt met een bochtwissel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM-3116-60e60179ce01e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM-3116-60e60179ce01e.jpg)
De sporen liggen er niet mooi recht in dat komt omdat dit schaduwstation er naderhand is onder gebouwd de lengte van het schaduwstation is zo'n 5 meter.

Dan nog een afbeelding van een ROCO driewegwissel met railhoogte 2,5mm

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM-3119-60e603fe11b11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM-3119-60e603fe11b11.jpg)
De ROCO 2,5mm rail is nieuw eigenlijk niet meer verkrijgbaar, dus enkel nog als gebruikt te vinden op MP of als het weer kan, zoeken op een beurs.
Daar word dit regelmatig aangeboden.
Let goed op bij de aanschaf van deze rail, dat je niet verward raakt met de ROCO-Line rails, die hebben een hoogte van 2.1mm
het verschil is de kleur van de bielsen.
Als de bielsen zwart zijn heb je deze in messing en in nikkelzilver rail van 2,5mm hoogte
Als de bielsen lichtbruin zijn, dan heb je de Roco-Line nikkelzilver van 2.1mm in handen.

Vriendelijke groet,
Erwin Prummel
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: Die Bahn op 07 juli 2021, 21:55:43
Deze afbeelding was ik nog vergeten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM-3122-60e6061a715df.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM-3122-60e6061a715df.jpg)

Dit is de achterzijde van de elektrische wisselaandrijvingen.
Iedere aandrijving heeft drie soldeereilandjes om of de wissel als stopwissel te gebruiken, of om het hartstuk van de wissel te polariseren.

Vriendelijke groet,
Erwin Prummel.
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: 72sonett op 07 juli 2021, 23:03:40
Het zijn geen soldeereilandjes, er past een connector op.
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: Die Bahn op 07 juli 2021, 23:22:54
Klopt, persoonlijk vind ik de connector te omslachtig.
Daarom soldeer ik liever de draadjes.
Vraag mij af of die connector voor deze aandrijvingen nog wel leverbaar zijn?
Vriendelijke groet,
Erwin Prummel
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: Ferdinand Bogman op 14 juli 2021, 19:52:53
Bedankt Erwin,

Voor de duidelijke foto's. Ook van je schaduwstation, dat een behoorlijk compacte wisselstraat heeft. Een creatieve combinatie van driewegwissels, Y-wissel, rechte wissels en (uiterst rechts) ook een boogwissel.

Intussen heb ik Arwin gevraagd of ik zijn driewegwissel mag overnemen. Dat is een elektrische. Twee van mijn eigen wissels hebben ook een elektrische aandrijving van Roco, met zo'n connector voor de polarisatie. Ik heb ook nog een paar polarisatiesetjes aangeschaft. Daarmee heeft in ieder geval een deel van de wissels een gepolariseerd puntstuk.

Met dat driewegwissel in gedachten heb ik het ontwerp nog even aangepast. Het vervangt aan de linkerkant het eerste linkse en rechtse wissel. Daarmee schuift de hele wisselstraat een stukje op naar links, wat weer ten goede komt aan de lengte van de opstelsporen. Eerst even de rechte variant:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselstraat-13sp-v4a-60ef2186687d6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselstraat-13sp-v4a-60ef2186687d6.jpg)

Wat nu opvalt is dat in het midden, rechtdoor na het driewegwissel, nog maar één wissel genomen hoeft te worden. Terwijl voor de sporen 2 en 3 (van boven naar beneden gezien), nog altijd vijf wissels doorlopen moeten worden. In de scheefgelegde variant heb ik dat geprobeerd te verhelpen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselstraat-13sp-v5a-60ef201c2f573.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselstraat-13sp-v5a-60ef201c2f573.jpg)

Het vijfde wissel (spoor 2 en 3) heb ik één spoor naar beneden verplaatst (spoor 3 en 4, in het rode kader). Helaas is er niet genoeg ruimte om direct aan te sluiten op het vorige wissel. Dat lukte in alle ontwerpen tot nu toe wél. Daardoor ontstaat een loos stukje spoor (in het gele kader).
Dat voelt een beetje onbevredigend, maar ik zie nog niet hoe het op te lossen is.

Ondertussen zijn op het andere spoor de sjoelbakken kortgekoppeld (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98727.msg3222237951#msg3222237951).
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: Ferdinand Bogman op 21 juli 2021, 22:43:31
We zijn er bijna,

De sjoelbakken liggen al te wachten onder de bank. Van forumgenoot Alwin heb ik een driewegwissel overgenomen.
En hij was zo aardig om een extra exemplaar mee te sturen! Het bestelde driewegwissel heeft (elektrische) aandrijvingen. Met dat wissel spaar ik twee rechte wissels uit die geen aandrijving hebben. Dat komt goed uit want dan hoef ik niet aan de slag met - ik durf ze bijna niet te noemen ;) - fietsremkabels. Het extra driewegwissel heeft géén aandrijvingen (is wel mogelijk) en heeft een mankementje, maar niet erger dan de wissels die ik al bezit. Als ik dit wissel meeneem, spaar ik nóg twee rechte wissels uit. Maar die hebben wél (hand-)aandrijvingen. Ik twijfel nu of ik nog twee tientjes wil uitgeven aan aandrijvingen - dat zijn de prijzen die ik tegenkwam. Dat terwijl ik a. geen elektrische bediening van plan ben, b. dan twee bruikbare, rechte wissels overhoud. Meer dan 13 sporen passen niet op de sjoelbakken.

In AnyRail heb ik toch maar uitgeprobeerd wat de inzet van twee driewegwissels oplevert. Het meest voor de hand liggend is ze recht achter elkaar te leggen. Eerst maar weer de horizontale versie:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselstraat-13sp-v4b-60f87c615d0a1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselstraat-13sp-v4b-60f87c615d0a1.jpg)

Omdat ik meer rechtse dan linkse wissels heb, is aan de bovenkant de wisselstraat wat langer (vier) dan aan de onderkant (drie). Er lijken geen problemen te zijn met te scherpe bogen; in AnyRail is de boogstraal in het alleronderste spoor nog meer dan 415mm.  De hart-op-hart-afstand van alle opstelsporen is 4,8cm en we zitten inmiddels op 24,16m spoor tegenover 18,15m voor de "ladderconstructie" (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselstraat-13sp-v1-60e0cec144ff5.jpg)
In de gekantelde variant komt daar ongeveer 10cm bij:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselstraat-13sp-v5b-60f87c61736ea.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselstraat-13sp-v5b-60f87c61736ea.jpg)

Dit oogt wel elegant.

Maar: zoals eerder vermeld: AnyRail houdt geen rekening met de ruimte die de aandrijvingen innemen. Het tweede driewegwissel kan niet direct achter het eerste, met die rechte wissels ernaast. Er moet een recht stuk van zo'n 6cm tussen. En voor de aandrijvingen van die rechte wissels moeten daarvan dan ook nog wat biels ingekort worden. Er blijft nog iets te puzzelen over.

De beslissing gaat waarschijnlijk vallen na passen en meten op de sjoelbakken.
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: bask185 op 21 juli 2021, 23:35:49
Lekker bezig hoor  (y)

Zijn die elektromagnetische aandrijvingen een must? Heb je ze allemaal al in huis?

Is het misschien nog een mogelijkheid om via ijzerdraad, verenstaaldraad of iets van bowden kabels oid de wisselaandrijvingen op afstand te plaatsen?

Mvg,

Bas
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: Frank 123 op 22 juli 2021, 06:25:09
De laatste ontwerpen zien er goed uit.

Als je toch overweegt om de wissels te automatiseren en je de meeste aandrijvingen nog moet aanschaffen: je zou ook naar een oplossen met servo’s kunnen kijken. Is afhankelijk van type decoder dat je gebeukt even duur of goedkoper dan de standaard elektro magnetische aandrijvingen en geeft meer mogelijkheden bij plaatsing. Dan kun je de wissels gewoon direct achter elkaar leggen.

Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: bask185 op 22 juli 2021, 09:22:24
@Frank, je haalt hier iets door elkaar

Citaat
Is afhankelijk van type decoder dat je gebeukt even duur of goedkoper dan de standaard elektro magnetische aandrijvingen
Prijzen van decoders vergelijken met prijzen van wisselaandrijvingen is gevalletje appel vergelijken met peren.

Wissels omzetten op afstand kan met servo's of met magnetische aandrijvingen. Servo's kosten grofweg 50 cent op Alie, de elektromagnetische zie ik tegenwoordig voor 20€  voorbij komen  in de winkel :o. Dus of je 12 servo's of 12 magnetische dingetjes koopt, tel uit je winst.

Als je deze servo's of magnetische aandrijvingen digitaal wilt aansturen heb je digitale decoders nodig. Het is wel zo dat een servo decoder (https://webshop.pijplines.nl/ESU-51832-SwitchPilot-3-Servo) iets duurder is dan een  DCC magneet wissel decoder (https://www.digikeijs.com/en/dr4018-16-channel-switch-decoder.html). Maar daar servo's minstens 10x goedkoper zijn dan die andere, ben je met de servo aanzienlijk goedkoper uit.

Je kan ook die Mardec decoders van Nteering kopen zijn ook iets van 8x goedkoper dan de standaard dingen en je kan er ook puntstukken enzo mee schakelen.

Je moet wel nadenken over of je wissels wel digitaal wilt aansturen in de eerste plaats. Digitaal is niet noodzakelijk ook makkelijker. Een emplacement als deze aansturen met een multimaus dat is gewoon niet te doen. Ik stond per toeval afgelopen weekend bij een module baan met een WLAN maus. We hadden een emplacement met 4 sporen met 3 wissels aan elke kant. Aan 1 kant waren ze digitaal... Ik heb met de multimaus 2 wissels omgezet, vanaf dat punt heb ik de rest met mijn vingers versteld.

Als je vol elektromagneet optie ga, kan je met een diode matrix hele wisselstraten analoog instellen met 1 knopje per spoor. Dat is aan 1 kant wel zo makkelijk en simpeler dan dat kan het niet. Dat werkt ook super intuitief, je hoeft er niet over na te denken. Je moet wel draadjes trekken naar de knoppen toe.

Digitaal kan je ook hele wisselstraten zetten via de XpressNet bus. Ik heb voor een arduino uno nog 5 printjes liggen waarvoor ik geen doel meer voor heb. Met die printjes kan je de arduino op de X-net bus aansluiten en gebruiken om treinen en wissels te schakelen. Waarom is dit handig? Je kan dan een schakelpaneel maken die je met slechts 1 rj12 kabeltje aansluit op een X-net centrale (zoals z21). Dus al je  wisselstraat knopjes kan je dan staande in een hand houden voor ultieme gebruikers ervaring.

Ik heb zo'n printje in 5m in elkaar gesoldeerd en ik programmeer hem voor je in 10m, dus als je interesse heb, moet je het maar laten weten  ;)

Al bij al, ben je met de laatste optie icm servo motors en esu switch pilots zowel het goedkoopst als het meest gebruikersvriendelijk uit. Het is ietjes meer complex dan de diodematrix icm magnetische wisselaandrijvingen. Maar een beetje complexiteit hoeft geen obstakel voor je zijn  ;)

Overigens alle wissels met de hand stellen via ijzerdraadjes werkt ook erg goed  ;D

Mvg,

Bas
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: bask185 op 22 juli 2021, 11:31:07
Het valt deze keer toch wel mee  :P?  OP heeft aangegeven dat de magnetische dingen misschien teveel ruimte innemen, daarom is de keuze tussen de magneetaandrijvingen of iets anders van belang om een goede beslissing te kunnen nemen.

De manier van aansturing heeft direct misschien niet zo veel met het baanplan te maken, maar het is zeker een zeer belangrijk element waar je goed over moet nadenken. Je moet nagaan dat deze fiddleyard op de grond komt te liggen. En ik neem aan dat het dan wenselijk is dat je de wissels vanuit een staande positie kan besturen met zo minmogelijk denk werk. Multimausen zijn hier gewoon net even te onpraktisch, het werkt wel, maar je er zoveel bij nadenken en veel handelingen bij uitvoeren.

En dan speelt toch de vraag op over hoe je op afstand op een zo makkelijk als mogelijke manier wissels kan schakelen. Ik vind het zelf makkelijk dat je voor elk spoor een knopje hebt waarmee je de hele wisselstraten legt. En ik kan dat makkelijk bouwen met een arduino. Ik vind persoonlijk dit de makkelijkheid zelfe.

Maar we wachten wel op antwoord van Ferdinand.

Mvg,

Bas
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: VvKan op 22 juli 2021, 13:35:29
Nou, er is anders al meerdere keren gemeld, dat elektrische bediening niet in de plannen voorkomt.
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: bask185 op 22 juli 2021, 14:18:02
Er werd gisteren anders nog gesproken over aandrijvingen  ???
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: 72sonett op 22 juli 2021, 14:49:30
Iedere wissel zal bediend moeten worden en heeft dus een aandrijving nodig, die aandrijving kan handmatig zijn, of electromagnetisch of met motortjes, en dan nog met draadjes, stangen of servo's.

Als je het een beetje handig doet, heb je overigens voor deze 10 wissels maar 6 aandrijvingen nodig.

Voor het principe van bediening met een diodematrix zie hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=31641.msg3221830802#msg3221830802).
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: bask185 op 22 juli 2021, 15:21:49
Citaat
Als je het een beetje handig doet, heb je overigens voor deze 10 wissels maar 7 aandrijvingen nodig.
Je hebt toch per setje wisseltongen een aandrijving nodig of ben ik nu gek??? Ik kom uit op 12 ovb dat de 3-weg wissels er 2 nodig hebben.
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: 72sonett op 22 juli 2021, 16:46:12
Je kunt een aantal wissels (mechanisch) parallel schakelen. Het kan zelfs met 6 aandrijvingen zie ik nu:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselstraat-13sp-v5b-diodem-60f97b14744ab.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselstraat-13sp-v5b-diodem-60f97b14744ab.jpg)

Schakeltabel (voor b.v. diodematrix):
W1 W2 W3 W4 W5 W6
S1 L L L L
S2 L L L R
S3 L L R
S4 L R L
S5 L R R L
S6 L R R R
S7 R L L
S8 R L R L
S9 R L R R
S10 R R L L
S11 R R L R
S12 R R R L
S13 R R R R

... ben ik nu gek???

Eh... ja, van treintjes, zoals iedereen hier.

Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: bask185 op 22 juli 2021, 17:19:21
Creatieve oplossing, heb ik nog niet eerder gezien  (y).

Bas
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: Frank 123 op 22 juli 2021, 18:20:45
Pfffff zou bijna bang gaan worden om nog wat te zeggen hier....🤐
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: bask185 op 22 juli 2021, 18:43:24
Niet doen hoor Frank. Gewoon blijven posten   :angel: Goede input wordt altijd gewaardeerd. :police:
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: Ferdinand Bogman op 22 juli 2021, 22:56:33
Haha,

Mooi dat uitgerekend Veroniek zich opwerpt als hoeder van dit spoor, als ik er even niet ben! En ze heeft het goed gelezen: ik ben (nog) niet op zoek naar informatie over elektrische of digitale bediening. Het idee om wissels die in één lijn liggen gelijktijdig te bedienen vind ik wel erg creatief. Omdat ik een dunne bodemplaat heb, zie ik niet zo goed hoe ik dat kan uitvoeren; de trekstangen zouden dan tussen de biels door gevoerd moeten worden. Niettemin: goede input wordt zeker gewaardeerd. En wat er op dit spoor langskomt kan ook voor anderen interessant zijn.

Veroniek wijst er terecht op dat ik niet van plan ben de wissels elektrisch aan te drijven, laat staan ze digitaal te gaan besturen. Omdat een deel wel elektrisch kán worden aangedreven, verandert dat in de toekomst misschien wel. Daarvoor start ik wel weer een nieuw spoor.

Misschien heb ik zelf verwarring gesticht, omdat ik het over de aandrijvingen heb. In het aanwezige wisselmateriaal zit enige variatie: er zijn wissels waar de bediening van afgesloopt is (2), er zijn er met een vast handbedieningskastje (6), er zijn er met zelf geëlektrificeerde handbedieningskastjes (2) en er zijn er met een afneembare elektrische aandrijving van Roco (2). Ik ging in eerste instantie hiervan uit maar ben al snel afgeweken door het verleidelijke aanbod van een driewegwissel. Dat heeft ook elektrische aandrijving van Roco. De twee wissels zonder enige bediening kunnen daardoor vervallen, maar ik blijf uitgaan van handbediening. Tot ik van gedachten verander ;).

De komst van een tweede driewegwissel, zónder aandrijvingen, werpt het dilemma op over de aandrijving. Dat wissel maakt het mogelijk de straat nóg compacter te maken - en dáár gaat het over op dit spoor. Maar ja, die twee tientjes en die twee overblijvende wissels dan? Om nou alleen daarvoor met Bowden-kabels aan de slag te gaan (heb je ze weer ;))...

Nu eerst maar even de rauwe praktijk. Waar ik mee zit is dat die kastjes in de weg zitten. Ik heb het ontwerp even provisorisch uitgelegd:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselstraat-aandrijvingen-60f9c0a632045.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselstraat-aandrijvingen-60f9c0a632045.jpg)

En wat meer in detail:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselstraat-aandrijvingen-detail-60f9c689281a7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselstraat-aandrijvingen-detail-60f9c689281a7.jpg)

Nu zie je duidelijk dat de wisselaandrijvingen elkaar danig in de weg te zitten. De aandrijvingen van het tweede driewegwissel verhinderen dat dat direct op het eerste kan aansluiten. Van het rechte stukje ertussen moeten wat stukken biels afgehaald worden, om de aandrijvingen van de twee buitenste wissels kwijt te kunnen. Ik ga er maar van uit dat er dan geen aspotten of cilinders tegenaan lopen. Als de twee buitenste wissels moeten opschuiven, kom ik in de knel met de hart-op-hart afstand van de opstelsporen. Als het zo past, heeft het voor het ontwerp geen grote gevolgen. Alleen leveren de middelste drie sporen ieder zo'n 5cm in (het rechte stukje op de foto kan iets korter).

Ik neig er dus naar om tóch maar die aandrijvingen te kopen, maar ik ga er nog een nachtje over slapen.

Welterusten,

Ferdinand.

Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: VvKan op 23 juli 2021, 11:02:47
Ik ga er maar van uit dat er dan geen aspotten of cilinders tegenaan lopen.
Dat zou ik maar niet doen.
 De wet van Murphy zegt, dat dat juist wèl gaat gebeuren, in ieder geval met een aantal loc's/rijtuigen. Meestal met die welke je niet uitgeprobeerd hebt. De foto's laten dat ook min of meer al zien.
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: VvKan op 23 juli 2021, 11:04:25
PS  Ik pleit voor een integrale aanpak van ontwerp en bediening, want zo kun je nog heel veel ontwerpen wat niet kan.
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: Marcel112 op 23 juli 2021, 14:46:11
Ferdinand,

Aangezien je toch alles met de hand wil gaan bedienen, is het niet mogelijk om die externe aandrijvingen te demonteren?
Dan zou je wel kort op elkaar kunnen aansluiten. En dus nog net wat ruimte winnen aan lengte.

Eventuele bediening zou je dan mogelijk ook aan de rand van de bakken kunnen centreren, zodat je niet onverhoed iets omstoot bij het bedienen van de wissels achter materieel.
Of ga je steeds om de bakken heen lopen?
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: Ferdinand Bogman op 23 juli 2021, 20:41:08
Dag Marcel,

Het linker driewegwissel laat zien wat je overhoudt als je de aandrijvingen van het rechter driewegwissel verwijdert. De wisseltongen blijven dan niet gefixeerd in de eindstand. Het rechter driewegwissel vervangt twee rechte wissels zonder aandrijving. Het lijkt me eenvoudiger eerst te kijken of die aandrijvingen ertussen passen, dan een constructie te verzinnen (nee, ik ga het niet noemen :-X) die dat vervangt.

Langs het linker driewegwissel is genoeg ruimte voor een aandrijving. Daar kan ik drie oplossingen bedenken:
Het bedienen doe ik, zo stel ik me voor, zittend op de grond: gehurkt, op mijn knieën (misschien op een "hondje"?). Gezien de breedte van de bakken (75cm) en de naar één kant weglopende wisselstraat, denk ik het op die manier allemaal te kunnen bereiken.

De volgende stap zal zijn het monteren van rechte opstelsporen op de ene sjoelbak en de compensatierails als overgang op de ander. Dan liggen de punten vast waar de wisselstraat op moet uitkomen. Op de rest van de sjoelbak kan ik daar dan mee experimenteren, voordat ik het definitief vastzet.

Zo ziet mijn integrale planning er dus uit, Veroniek: je weet inmiddels hoe ik te werk ga. Ik probeer eerst hier op het forum mijn ideeën uit, voordat ik ze in praktijk breng. Schrijven is nadenken en met jullie suggesties erbij kom ik tot nu toe steeds tot een bevredigend resultaat. Waarvoor dank!
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: Ferdinand Bogman op 25 juli 2021, 13:05:45
Als afsluiter van dit spoor nog een vooruitblik op het beoogde resultaat. Ik heb even alle stootjukken, flexrails, compensatierails voor de overgang en de wisselstraat los uitgelegd, om een indruk te krijgen. Het lijkt erop dat ik uitkom met alle flexrails die ik nog in voorraad heb, aangevuld met korte rechte stukken. Zo wordt al het oude materiaal volledig benut:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporen-provisorisch-uitgelegd-60fd4010e9077.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporen-provisorisch-uitgelegd-60fd4010e9077.jpg)

Op de verste bak heb ik al hartlijnen getrokken. Om aan de voorkant een strakke aansluiting de bak uit te krijgen, begint de wisselstraat niet direct bij de rand.

Het wordt nog een leuke puzzel om alles zo efficiënt mogelijk in te zetten. Er zijn her en der wat bielzen beschadigd aan de uiteinden en ik wil het wel een beetje mooi hebben. Ook ligt er nu Fleischmann messing modelrails (2,7mm), Roco standaardrails (2,5mm, messing en nieuwzilver) door elkaar. Ik heb zelfs nog een enkel recht stuk van Jouef of merkloos (Lima?), ook 2,7mm hoog.

Iedereen bedankt voor het meedenken!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stootjukken-60fd4012c1a80.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stootjukken-60fd4012c1a80.jpg)
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: Deetrein op 25 juli 2021, 21:01:28
Ferdinand houdt er erg in wanneer je Fleischmann en Roco rail met elkaar verbindt, dat je de railverbinders goed aanknijpt.
Ik had contactproblemen, doordat de Rocorail geen goed contact maakte met de (gebruikte) railverbinders van de Fleischmann rail.
De speling zorgde af en toe voor stoppende treinen, kwam ik na lang zoeken achter.

Mvg, Erich
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: bask185 op 25 juli 2021, 21:52:24
Ik wil niks doordrammen ofzo hoor maar vandaag zag ik op de BMB branchlijn deze ijzerdraad constructie:

(https://i.imgur.com/awMXuyX.jpg)
Dit hier is hand bediend, en je kan het altijd 'upgraden' met spoel of servo aansturing.

+ ik zag dat ding wat ik laatste zelf al had bedacht, maar al bestond..
(https://i.imgur.com/XCVHP0q.jpeg)
Je kan er dus redelijk simpel digitaal aangestuurde wissels mee aansturen.

Misschien dat er inspiratie van komt, misschien ook niet, even goede vrienden  ;)

Ik wacht iig op de volgende update  :laugh:

Mvg,

Bas
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: saskia op 25 juli 2021, 21:59:29
Die oude Jouef & Lima rails zeker niet meer gebruiken.
Deze zijn van ijzer en gevoelig aan roestvorming , zodus oxidatie , wat wil zeggen problemen bij het rijden.
zoals al aangehaal door anderen , de raillassen van Fleischmann in combinatie met Roco , goed dicht nijpen , omdat de railzool van de Roco iets smaller is dan die van Fleischmann.
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: schipcas op 25 juli 2021, 22:40:37
Dames en Heren, even ter info, ik heb de "oude" roco 3weg wissels uit mijn baan verwijderd. Niet dat deze wissels niet goed werkten, maar de onderzijde van de Roco Silberlingen liep vast op de aandrijving. Deze is te hoog. Het is maar dat jullie het weten.
Verder veel succes met de opstelling van het schaduwstation.

Groet,
Henk Schipper
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: Ferdinand Bogman op 26 juli 2021, 18:35:26
Beste mensen,

Bedankt weer voor de aanvullingen. Over de compacte wisselstraat ben ik wel zo'n beetje uitgepraat: compacter dan dit wordt 'ie niet. Wie daar nog ideeën over heeft, is hier van harte welkom.

De suggesties over aandrijving en knellende railschoenen neem ik mee naar het hoofdspoor (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98727.msg3222237951#msg3222237951), waar ik verder verslag zal doen van de aanleg van het emplacement. Over de problemen die daarbij komen kijken, hebben we het daar of op een nieuw zijspoor.

Groeten,

Ferdinand.
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: VvKan op 26 juli 2021, 19:24:07
Laat je dan jouw rijdend materieel tegen de bediening van de driewegwissel oprijden, zoals schipcas vermeldt ? Of heb je zulk materieel niet ?  Heb je al een test gedaan ?
En volgens mij liggen de bedieningen van de 2 gewone wissels na de drieweg nog dichter tegen de rail aan. Althans volgens de laatste door jou getoonde foto's.
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: arwin op 28 juli 2021, 21:36:07
Dag Ferdinand.

Roco heeft los aanschroefbare handmatige wisselaandrijvingen gehad. Ik heb een paar ms-wissels, waar ze op zitten.
Roco hanteerde voor de 2.5 mm code 100 rails een hart-op-hart afstand van 57 mm. Tussen twee wissels werd daartoe een passtukje van 26,5 of 29mm gebruikt.
Daardoor zaten de aandrijvingen niet in de weg.
Ik heb het gebruik van die passtukjes ooit eens uitgewerkt in scarm. Ik had er een jpg-image van gemaakt van ongeveer 50KB, maar ik krijg een foutmelding bij het uploaden. Als je er behoefte aan hebt zal het vooralsnog via de email moeten.
Ik heb bij gebruik van driewegwissles geen problemen met silberlingen van Roco gehad, maar mijn rijtuigen zijn 1:100.
Wellicht heeft Henk Schipper silberlingen in schaal 1:87?

Groet,
Arwin
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: Ferdinand Bogman op 28 juli 2021, 22:50:29
Beste mensen,

Zie voor reacties op jullie reacties mijn nieuwste reactie op het hoofdspoor (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98727.msg3222240639#msg3222240639).

Groeten,

Ferdinand.
Titel: Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
Bericht door: Ferdinand Bogman op 10 oktober 2021, 20:39:00
Het is leuk om te zien dat het idee van een compacte wisselstraat navolging vindt: Het schaduwstation van Ruud-64 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90054.msg3222255899#msg3222255899) bevat twee sporen minder (11), wordt uitgevoerd met Piko A-Gleis en is gebaseerd op het ontwerp met drie driewegwissels (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99080.msg3222235765#msg3222235765). Dat was op dit spoor alleen een gedachtenexperiment.