Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte  (gelezen 14840 keer)

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Gepost op: 03 juli 2021, 23:52:20 »
Op een ander spoor ben ik onder-de-bankmodules aan het bouwen. Daarop wil ik zoveel mogelijk opstelruimte hebben. De modules hebben ieder een lengte van 2 meter, met een beschikbare breedte van 67cm. Bij een hart-op-hartafstand van 5cm kan ik dan 13 opstelsporen kwijt. Daarvoor heb ik beschikbaar:
- hopelijk genoeg flexrails
- zeven rechtse wissels
- vijf linkse wissels
De wissels zijn alle oude Roco-exemplaren uit het messingtijdperk, met een wisselhoek van 12gr50min.

Ik legde de wissels op de vloer, om het uit te proberen. In eerste instantie op de meest voor de hand liggende manier, recht op elkaar aansluitend:



(Op deze foto heb ik nog maar 12 sporen.)

Om meer symmetrie te krijgen, ligt één rechts wissel in de onderste tak. Maar waarom symmetrie? En waarom zou de wisselstraat zo uitgestrekt moeten zijn, kan dat niet anders? Na veel spelen op de vloer - wel leuk - heb ik toch maar eens AnyRail geprobeerd. Dat heeft de oude Roco 2,5mm railgeometrie gelukkig nog als bibliotheek.

Om te beginnen nogmaals de wissels, in twee takken, in een rechte lijn achter elkaar:



Ziet er strak uit, dat wel. Maar: door het ruitjespatroon van 5cm is uit te tellen dat sommige opstelsporen pas na één, anderhalve meter beginnen. De rest van de modulelengte gaat verloren aan de wisselstraat. Er is veel loze ruimte, waar ik niets mee ga doen (het wordt een soort open schaduwstation, er komt geen scenery). Dat moet toch handiger kunnen?

Eens kijken of het helpt om het andersom te doen:



Helaas, volgens de "List of materials" van AnyRail ben ik zo'n 90cm onvoordeliger uit: 17,26m in plaats van 18,15m in het eerste ontwerp. Bij de volgende poging probeer ik één opstelspoor zo vroeg mogelijk te beginnen (hier aan de bovenkant):



Aha! Dit levert zo'n 65cm winst op ten opzichte van de rechte uitvoering. Met wat schuiven op de vloer krijg ik uiteindelijk in de gaten hoe het moet: zoveel mogelijk op elke tak van een wissel wéér een wissel laten aansluiten:



Nu heb ik opeens 20,71m spoor! Een vooruitgang van ruim 2,5m. De langste wisselstraat is nu 5 wissels in plaats van 6, en voor alle sporen is het 3, 4 of 5 wissels naar het uitrijspoor. Het laatste spoor begint nu op 105cm vanaf links, in plaats van 155cm.

Voor mijn situatie maakt het niet uit waar aan de linkerkant het uitrijspoor ligt. Misschien kan ik nog een beetje winst behalen door de wisselstraat te kantelen:



De winst blijft beperkt tot 10cm. Maar ik vind het wel sierlijk, dus waarschijnlijk wordt dit 'm.

In de praktijk zal het niet precies zo uitkomen overigens. In AnyRail is geen rekening gehouden met de wisselaandrijvingen. Mijn modules liggen op de grond; wisselaandrijvingen onder de plaat zijn uitgesloten.

In het echt doen ze het ook zo (eerder aangetroffen als Raadplaatje).

Op dit forum lijken de meeste ontwerpen voor schaduwstations, die op dit forum langskomen, vooral op mijn eerste, "rechte" ontwerp. Heeft dat voordelen boven mijn wisselspaghetti?

Groeten,

Ferdinand.
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2021, 00:05:37 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25183
    • Pagina van klaas
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #1 Gepost op: 04 juli 2021, 09:11:39 »
De truc die je uiteindelijk hebt toegepast is de verdubbeling. Dat wil zeggen: achter elk wissel leg je direct weer 2 wissels.
Na 1 wissellengte heb je 2 sporen, na 2 wissellengte heb je 4 sporen, na 3 wissellengtes heb je 8 sporen, enzovoort. 16, 32, 64...
Nadeel is dat de buitenste sporen ver uitwaaieren zodat je er een boog aan moet zetten om ze weer parallel met de anderen te krijgen.

De eerste opstelling, waar steeds maar 1 tak verder vertakt is de ladderconstructie. Die geeft een strakker resultaat maar maakt de wisselstraat langer.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #2 Gepost op: 04 juli 2021, 09:26:07 »
En nu hetzelfde met 3-weg wissels, dan komt er nog veel meer opstelruimte bij.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #3 Gepost op: 04 juli 2021, 09:51:58 »
Waarbij je nog meer die bochten als compensatie krijgt die Klaas noemt (het uitwaaieren).

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #4 Gepost op: 04 juli 2021, 10:20:01 »
En om dezelfde hartafstand te waarborgen moet je bij veel uitwaaieren een steeds krappere radius gebruiken in de  bogen aan de uiteinden van je emplacement. Iets om ook rekening mee te houden  :)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #5 Gepost op: 04 juli 2021, 10:38:23 »
Inderdaad,

Door steeds te vertakken wordt de hoek met de uiteindelijke opstelsporen steeds groter en de benodigde boog om te corrigeren ook. Dat snapte ik eerst niet: de buitenboog wordt toch steeds flauwer? Maar er moet een extra afbuiging (wisselhoek) gecompenseerd worden. Vandaar dat ik niet verder kon uitwaaieren dan twee keer.

Voor de gein een ontwerp in AnyRail met (bijna) alleen met driewegwissels:



Dit lijkt een beetje op het Franse grootspoorvoorbeeld dat ik aanhaalde. Er is maar 65cm lengte nodig (horizontaal vanaf links gemeten) voor de wisselstraat. En je hebt bijna 23m spoor! Je ziet wat dat doet met de bogen aan de buitenkant. In AnyRail heb ik hiervoor allemaal flexrails gebruikt. Daarvan kan ik nu niet makkelijk zien wat de boogstraal is. Wel meer dan 39,4cm neem ik aan. AnyRail geeft dat aan als minimum boogstraal voor deze flexrails. Als ik daaronder kom, kleuren de rails rood. (Weet iemand misschien waarom AnyRail een paar stukken flexrail bruin kleurt?)

Tot voor kort had één driewegwissel in mijn bezit, wat in mijn ontwerp links één wissellengte gescheeld zou hebben. Maar ik heb al mijn oude Fleischmann-wissels (inclusief de drieweg) weggedaan. Die hebben een grotere wisselhoek en dat combineert niet lekker. Ik heb daar wel een beetje spijt van, en heb zelfs even overwogen een Roco-driewegwissel terug te kopen. Maar op dit ogenblik houd ik het bij bouwen met de materialen die ik al heb.

Tenzij iemand nog zo'n oud Roco-driewegwissel heeft liggen, natuurlijk.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #6 Gepost op: 04 juli 2021, 10:50:09 »
Het bruin kleuren bij de flex betekent dat je over de lengte van de gekozen flex gaat :)

Ik zou je afraden het zo te doen als dat je nu getekend hebt... die buitenste radius is vrij krap en dat wil je niet in je schaduwstation.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #7 Gepost op: 04 juli 2021, 11:11:11 »
In het laatste plan met driewegwissels kun je de aandrijvingen ervan al aan de buitenkant van de wisselstraat leggen op de twee gewone wissels na.
In het een na laatste plan (vind ik de mooiste ;D) moet er dusdanig met de wissels geschoven worden om de wisselaandrijvingen te laten passen zodat het plan er dan toch anders uit gaat zien.

Zolang het de station gebruikt wordt voor het wegzetten van treinen en er niet gerangeerd en ge/ontkoppeld wordt en de radius niet te krap wordt, is het uitwaaieren van de sporen geen nadeel. Nuttig om te zien dat een wisselstraat ook anders kan dan de enigszins saaie eerste optie :) zou er zelf niet opgekomen zijn...
Groeten,
Richard

Cc72000

  • Offline Offline
  • Berichten: 559
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #8 Gepost op: 04 juli 2021, 11:24:38 »

Dit lijkt een beetje op het Franse grootspoorvoorbeeld dat ik aanhaalde.

het franse grootspoorvoorbeeld in het echt, met veel Y vormige wissels:
« Laatst bewerkt op: 06 juli 2021, 09:04:05 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd. »
Grtz Diederik.
N spoor Frankrijk www.AFAN.fr

VvKan

  • Gast
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #9 Gepost op: 04 juli 2021, 11:28:49 »
Aandrijvingen kun je met wat (of veel) creativiteit ook aan de zijkanten van het geheel plaatsen, met stangetjes naar de wissels of met flexibele kabeltjes in een hulsje (fiets-remkabel als voorbeeld).

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #10 Gepost op: 04 juli 2021, 11:34:37 »
Die laatste is echt een afrader... dan beter bowdenkabel gebruiken wat ze ook in de RC vliegwereld hebben.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #11 Gepost op: 06 juli 2021, 06:46:26 »
Tenzij iemand nog zo'n oud Roco-driewegwissel heeft liggen, natuurlijk.

Vindt persoonlijk je laatste oplossing de mooiste. Wat de driewegwissel betreft, heb er nog een liggen die ik niet meer in mijn huidige baan ga verwerken. Wel van huidige rocoline (zonder bedding). Weet niet of die wat maatvoering en hoogte railstaaf met de oude serie matched.

VvKan

  • Gast
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #12 Gepost op: 06 juli 2021, 14:00:08 »
Bowden kabel natuurlijk (y)   Ik wist dat er een bepaalde naam voor was, maar heb een fietskabeltje maar als voorbeeld genomen.  Dank !

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #13 Gepost op: 06 juli 2021, 15:18:31 »
Graag gedaan. Ik heb er persoonlijk slechte ervaringen mee gekregen toen ik ze in een tentoonstellingsbaan gebruikte. Haakjes aan de kabel, aanslag op de kabel door de opslag van de baan, dus kortom veel ellende. De kabels van de vliegtuigjes werken dan veel beter, zijn zelfsmerend en betrouwbaar :)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25183
    • Pagina van klaas
Re: Compacte wisselstraat voor meer rijlengte
« Reactie #14 Gepost op: 06 juli 2021, 16:44:51 »
Er is toch sprake van naamsverwarring. Een remkabel van een fiets is ook een bowdenkabel. Maar net als op een fiets moet je ze bij gebruik op de spoorbaan ook invetten. Een andere optie is een derailleurkabel, die zijn wat dunner.