Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)  (gelezen 7969 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
« Gepost op: 08 juni 2021, 21:57:10 »
Na het draadje van Peter, over de 01 220 van Fleischmann, kwam ook Karst met een prachtig verslag over het pimpen van zijn 01 164. Nu schreef ik al in het eerste draadje dat ook ik ooit zo'n "Zwarte Gigant" van Fleischmann in het bezit heb gehad. Deze op zichzelf prachtige lok is op een gegeven moment uit mijn leven verdwenen. Het hoe en wanneer staat me niet meer bij, het waarom nog wel: Fleischmann maakte de lok nog in de "verkeerde" schaal, namelijk 1:85 in plaats van 1:87.
Totdat ik me bewust werd van die "verkeerde" schaal, was ik eigenlijk best wel kapot van die lok. Prima gedetailleerd (althans naar destijds geldende maatstaven) en een trekkracht van heb ik jou daar.

Eerlijk gezegd had ik al voordat Peter zijn lofzang schreef een vaag voornemen ooit nog eens een "Zwarte Gigant" in mijn lokomotievenpark op te nemen. Zoals zo vaak kan zoiets jarenlang min of meer in het onderbewuste blijven sluimeren en dat was bij mij dan ook het geval. Totdat ik in de plaatselijke modelspoorwinkel Roco's 01 180 zag staan, in de uitvoering van het Bayerisches Eisenbahnmuseum (BEM), met blanke ketelringen en koperkleurige smeerolieleidingen langs de ketel. En natuurlijk de toepasselijke opschriften.


Plaatje: Roco

In plaats van op zoek te gaan naar een eerder uitgebrachte 01 in DB-uitvoering besloot ik de BEM-01 aan te schaffen, ook tot grote vreugde van de winkelier overigens, en de lok om te katten. Het vergde wat uitzoekerij, tenslotte moest het wel een nummer worden dat ook in Lümmeln wel eens had rondgereden, en zodoende viel de keuze op de 01 104 van Bw Hannover Hgbf. Die lok had ik ook al een paar keer in het hifo van DSO voorbij zien komen.

Hoewel ik de blanke ketelringen best wel charmant vond, heb ik ze toch maar overgespoten. Evenals de koperen leidinkjes, die ik overigens minder mooi vond. Niet echt koperachtig maar meer een soort bevreemdend werkend bruin. Na de verfbeurt werden nieuwe loknummerschilden uit het atelier van Beckert-Modellbau aangebracht.
Pas kortgeleden vond ik dat de nog wel heel erg schone lok ook wel een vuilbadje kon gebruiken. Daar ben ik een paar weken geleden mee begonnen en het is nog niet klaar, maar het begint wel ergens op te lijken, al zeg ik het zelf:





Roco bracht al jaren geleden z'n eerste 01 (met Altbaukessel) uit en sindsdien is er wel het een en ander veranderd. Zo worden bij de nieuwe versie niet alleen de tenderassen aangedreven, maar via een cardanoverbrenging ook de drijfwielen van de lok zelf. Ook qua motoren heeft de lok in de loop der jaren diverse types gekend.
De laatste tijd valt er wel te lezen dat de kwaliteit van de Roco-motor met scheefgewonden ankerspoelen niet meer die van vroeger is, maar daar is bij mijn 01 104 niet zo veel van te merkken. De lok loopt prima, al moet ik eerlijkheidshalve zeggen dat ik Roco-loks met betere rijeigenschappen heb. Wat in elk geval al wel wil helpen is de boel even uit elkaar te halen, goed schoon te maken, een (klein) beetje nieuw vet op de tandwieltjes te doen en weer in elkaar te zetten.
De trekkracht is ruim voldoende om een trein van 8 vierassige rijtuigen (26,4m wagens van Roco) tegen een helling van 3% op te trekken. Misschien ook wel meer dan die acht, maar dat heb ik wegens gebrek aan ruimte niet kunnen uittesten.

Tijdens het vuil maken viel me ineens op dat de omloopplaat aan bakboord ter hoogte van de rookkast rond stond:



Enig onderzoek leerde dat de pomp voor de Heinl-Mischvorwärmer niet goed op z'n plek zat en daardoor die omloopplaat naar beneden duwde. Dus, de boel weer even uit elkaar, pomp van braampje - nou ja, zeg maar gerust braam - ontdoen en alles weer in elkaar zetten. Probleem opgelost.



Dat met die bramen is trouwens een kwaaltje waar Roco vaker last van heeft. Het kan nooit kwaad om een nieuwe lok eens te demonteren en alles na te lopen. Het kan ook voorkomen dat de rijeigenschappen er onder te lijden hebben, zoals ik eens heb ervaren met een vijftiger, waar een braam op de cardanschaal er voor zorgde dat deze aanliep, waardoor de lok a. niet lekker liep en b. tijdens het rijden een naar bijgeluid produceerde.

Kortom: fijne lok, maar geen reden om niet ooit eens alsnog de GFN 01 220 aan te schaffen.
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2021, 21:02:58 door 44. Reden: Bronvermelding gepleegd »

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2314
Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
« Reactie #1 Gepost op: 09 juni 2021, 09:41:58 »
Mooi locje geworden! ik hou we van een vuile stoomlocs!  (y)
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
« Reactie #2 Gepost op: 09 juni 2021, 10:07:19 »
Waarom een vraagteken in de titel van dit topic, dacht ik toen ik dat las. Zou Jan twijfels hebben over een lofzang op de "Null-Eins" van Roco ? Nee, dat kan het niet zijn want hij zal nooit zoveel tijd en moeite besteden aan het model als hij dat het niet waard vindt. Mogelijkheid twee is dat hij zich hiermee voorzichtig uitlaat om de liefhebbers van Fleischmann's "Zwarte Gigant" niet al te zeer voor het hoofd te stoten. Iets in de trant van suum cuique, ieder het zijne. Misschien. De meest waarschijnlijke mogelijkheid lijkt mij dat de achterliggende gedachte een opdracht is; eigenlijk zegt Jan oordeel zelf maar. Denk ik.

Nou, daar gaat ie dan. Kernachtig uitgedrukt zou je kunnen zeggen dat het model van Fleischmann een revolutie betekende in 1967 en dat het model van Roco meer een voorbeeld is van een evolutie in de verbetering van de detaillering nadien. Eerlijk is eerlijk; die van Roco is een representant van een veel modernere techniek. Separaat aangebrachte details in plaats van meegegoten. Ook de grotere diameter van de voorlopers oogt veel beter, net als de "Schlitz" in de "Windleitbleche".

Een aardige vergelijking van de twee modellen is hier nog te vinden.

De wat zwaarder aangezette vervuiling van de Roco vind ik in dit geval zeer geslaagd. Het geeft de bedrijfstoestand weer in het tijdperk waarin de kleurenfotografie meer en meer gemeengoed werd onder het groeiende leger van amateurfotografen en dat viel ongeveer samen met de periode waarin al minder aandacht werd besteed aan het uiterlijk van wat eens het paradepaard was met inzet voornamelijk op de "Magistrale Strecken".

Waar Jan geen reden ziet om niet ooit alsnog een "Zwarte Gigant" aan te schaffen, zie ik nu geen reden meer om niet een keer over te gaan tot aankoop van een 01 van Roco  :D.

Tot slot vraag ik mij af of hier sprake is van een cesuur want waarom is de voortgang van het werk aan de 01 104 niet gewoon gepost in Project 083-338 ? Een opmaat c.q. tussenstap op weg naar een nieuw draadje ?

Peter



   
« Laatst bewerkt op: 09 juni 2021, 12:46:27 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
« Reactie #3 Gepost op: 09 juni 2021, 10:55:38 »
Mee eens, in het bezit van twee flm 01's (187 en 164) heb ik het gewaagd om de roco 01-133 te kopen.
Puntje van aandacht: geschikt voor r=>420mm.
Dat kostte mij een aantal dagen onderzoek en aanpassingen bij een paar gebogen wissels modellgleiss.
Maar opgelost, zij het dat de lok met een rustig tempo van ca. 45-50km/h over de wissels moet rijden.
Trouwens op zo'n bochtig traject rondom Lenzkirch rijden ook de 01's niet sneller dan 75km/h.





Ik ben er erg tevreden over, mooie sound en fijne rijeigenschappen.
Wel moet je als flm fan wennen aan de aandrijfas tussen tender en lok.
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
« Reactie #4 Gepost op: 09 juni 2021, 12:13:18 »
Ik heb de BEM ook, bij mij blijft ze schoon omdat ze bij mij ook echt als museumtrein gaat rijden.
Maar wat een heerlijk goor, vies en afgeragd ding heb je er van gemaakt!
Ik hou ervan  (y)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
« Reactie #5 Gepost op: 09 juni 2021, 22:01:46 »
Tja, zo'n mooie schone lok heeft ook wel wat!
Natuurlijk waren niet alle loks zo zwart als die van mij, hoewel het, vooral in de nadagen van de stoom bij de Deutsche Bundesbahn, meer en meer voorkwam. Ik heb me bij het vervuilen georiënteerd op voorbeeldfoto's van diverse loks (wel allemaal 01ers), dus niet op één specifieke lok.
Overigens, hoewel stoomloks in die nadagen uiterlijk niet meer zo verzorgd werden als eerder, in technisch opzicht zorgde men er nog steeds wel goed voor. Als zo'n lok gebruikt werd moest dat ook veilig en zonder grote kansen op storingen en defecten kunnen.

@Hans: tussen Fleischmanns "Modell-Gleis" en deze versie van de 01 van Roco liggen toch enkele decennia. In dat licht gezien is het toch mooi dat de lok nog steeds over dat railsysteem kan rijden!
Misschien dat juist daaraan een enkel kritiekpunt te wijten is, zoals bijvoorbeeld de toch wat grote afstand tussen de lok en de tender. Hoe dan ook, aan het sluiten van compromissen zal sowieso niet te ontkomen zijn.

@Peter: het vraagteken in de titel heb ik geplaatst omdat ik me op dat moment afvroeg of, als je over de Roco-01 al een lofzang zou willen schrijven, dat op grond van dezelfde "emoties" zou zijn als die welke bij de Zwarte Gigant van Fleischmann zo'n grote rol spelen. Als ik eerlijk ben denk ik namelijk van niet. Als ik terugdenk aan mijn GFN van toen speelt de nostalgie een veel grotere rol dan bij de Roco-versie.
Een lofzang op de Roco-01 zou er een zijn over de technische kwaliteiten als detaillering en rijeigenschappen, dingen die, althans wat mij betreft, bij de Zwarte Gigant (misschien in mindere mate) wel degelijk aanwezig waren maar waar je je als het ware nauwelijks van bewust was. Je -ik- was gewoon blij met de lok en dat het ding zo mooi reed was daar misschien deels de oorzaak wel van maar hoorde er gewoon bij.
Het moge zo zijn dat ik de Roco-lok heb gekocht als een soort eerbetoon aan de Zwarte Gigant, en ik beleef ook enorm veel plezier aan die lok, maar het is géén Zwarte Gigant. Dat is die van Fleischmann.

@Duikeend: dank voor het compliment  :D

Achteraf vond ik de bovenstaande foto's wel ietsje donker. Ik heb ze nog eens door de fotowinkel gehaald en wat lichter gemaakt. Zo is het toch een meer realistisch beeld van hoe de lok er uitziet:




Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 703
Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
« Reactie #6 Gepost op: 10 juni 2021, 12:31:45 »
Mooi hoor (y) De Neubaukessel met de lage schoorsteen en het open front maken dat deze locs er enorm 'bullig' uit zien.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

H0_trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
« Reactie #7 Gepost op: 10 juni 2021, 13:55:16 »
De trekkracht is ruim voldoende om een trein van 8 vierassige rijtuigen (26,4m wagens van Roco) tegen een helling van 3% op te trekken. Misschien ook wel meer dan die acht, maar dat heb ik wegens gebrek aan ruimte niet kunnen uittesten.

Jan,

Ik kan je melden dat de trekkracht van de Roco 01 gewoon erg goed is.
Ik heb sinds vorig jaar de 01 202.
Die van mij trekt momenteel een Eilzug van 12 wagens (bauart 37 en dergelijke) de hellingen op en die liggen boven de 3%.
Ik denk trouwens dat er nog wel meer achter kan alleen moet ik dan daarvoor speciaal een trein gaan samenstellen.
De bovenstaande trein in mijn langste trein die zijn rondjes draaid.
Een tijdje terug liep hij voor mijn 10 wagen D-Zug (30cm rijtuigen).
Dus dat zit wel snor.

Ik zou er nog wel een paar 01.10’s bij willen hebben. Sowieso één kolen en één olie gestookte loc.

Groeten Martin

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
« Reactie #8 Gepost op: 10 juni 2021, 21:39:50 »
@Tom: ook merci pour le compliment  :)
@Martin: mijn vermoeden dat de lok wel meer kan dan ik kon testen is dus juist  :)
Datzelfde zal ook wel opgaan voor de 01.10. Waar er tussen de echte 01 en de 01.10 een behoorlijk verschil zit, zijn beide types bij Roco vrijwel identiek, en technisch al helemaal, op de vijf-assige tender van de 01.10 na dan. Dezelfde ketel (dat is in het echt ook zo) en hetzelfde onderstel (dat is in het echt niet zo). Nou ja, hier en daar nog wat andere details, zoals de Rollenlager in de stangen en zo, maar verder...





Wat mijn 01 met de 01.10 Kohle gemeenschappelijk heeft, of liever had, is de kromme omloopplaat... zal ook een braampje zijn, denk ik. Waarom valt me dat nu pas op? Tenslotte heb ik die lok al jaren..  ???

H0_trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
« Reactie #9 Gepost op: 11 juni 2021, 09:12:36 »
Hallo Jan,

Ik ben zeer te spreken over de Roco BR 01 locomotief.
Hij staat op de nominatie om een geluidsdecoder te krijgen.
Teven ben ik nog op zoek naar een 01 met neubaukessel.
En natuurlijk een setje 01.10 locomotieven.

Het verouderen van je 01 is erg goed gelukt!!

Groeten Martin

Los Bombeiros

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
« Reactie #10 Gepost op: 11 juni 2021, 11:24:17 »
Beste collega’s,

Voor mij als liefhebber van lange D-Züge en internationale treinen op de Rollbahn en de Nord-Süd-Strecke in tijdperk 3b, spelen zowel de 01 NBK als de 01.10 (kolen- en oliestook) een belangrijke rol in de vloot.
Over beide loctypen in de uitvoering van Roco ben ik zeer tevreden en bovendien is trekkracht geen probleem:

https://youtu.be/Jdw8mQ8vxFg

https://youtu.be/zYCk0eqIPeY

Hartelijke groet,
Luc
Magic of the Mainline 😀

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
« Reactie #11 Gepost op: 11 juni 2021, 11:49:56 »
Luc maak ons niet al te hebberig  ;D.

Maar even terug naar de Roco H0 exemplaren. Ik zie hier veel bezitters van deze Roco locs. dus even een vraagje. Wat is de flenshoogte van de drijfwielen van deze Roco BR 01 neubaukessel en de Roco BR01.10 neubaukessel?

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2021, 11:52:44 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
« Reactie #12 Gepost op: 11 juni 2021, 19:34:29 »
Even gauw gemeten kom ik op iets van 1,1 mm.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
« Reactie #13 Gepost op: 16 juni 2021, 20:50:19 »
Eerder toonde Luc (Los Bombeiros) een 01er en een exemplaar van de BR 01.10 in spoor 0, die staan nu hier.

In een verloren kwartiertje nog wat gerommeld met pigment. Maar het is me niet naar de zin:



Vooral het wit is niet wat ik me ervan voorstelde, op de cilinder is het te sterk en op de ketel te zwak.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
« Reactie #14 Gepost op: 17 juni 2021, 09:44:39 »
Op de foto is dat moeilijk te zien, Jan. Ik zie op de ketel meer wit dan op de cilinder. Kan ook aan mijn scherm liggen. Dat moet nodig weer eens schoon gemaakt worden. Het is te vuil om jouw vervuiling goed te zien :P.

Wat ik wèl kan zien ziet er mijns inziens goed uit.

Peter

« Laatst bewerkt op: 17 juni 2021, 12:44:23 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB