BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Materieelbespreking => Roco en Fleischmann => Topic gestart door: ex44 op 08 juni 2021, 21:57:10

Titel: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
Bericht door: ex44 op 08 juni 2021, 21:57:10
Na het draadje van Peter, over de 01 220 van Fleischmann (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=70890.msg3221687809#msg3221687809), kwam ook Karst met een prachtig verslag (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96344.msg3222178863#msg3222178863) over het pimpen van zijn 01 164. Nu schreef ik al in het eerste draadje dat ook ik ooit zo'n "Zwarte Gigant" van Fleischmann in het bezit heb gehad. Deze op zichzelf prachtige lok is op een gegeven moment uit mijn leven verdwenen. Het hoe en wanneer staat me niet meer bij, het waarom nog wel: Fleischmann maakte de lok nog in de "verkeerde" schaal, namelijk 1:85 in plaats van 1:87.
Totdat ik me bewust werd van die "verkeerde" schaal, was ik eigenlijk best wel kapot van die lok. Prima gedetailleerd (althans naar destijds geldende maatstaven) en een trekkracht van heb ik jou daar.

Eerlijk gezegd had ik al voordat Peter zijn lofzang schreef een vaag voornemen ooit nog eens een "Zwarte Gigant" in mijn lokomotievenpark op te nemen. Zoals zo vaak kan zoiets jarenlang min of meer in het onderbewuste blijven sluimeren en dat was bij mij dan ook het geval. Totdat ik in de plaatselijke modelspoorwinkel Roco's 01 180 zag staan, in de uitvoering van het Bayerisches Eisenbahnmuseum (BEM), met blanke ketelringen en koperkleurige smeerolieleidingen langs de ketel. En natuurlijk de toepasselijke opschriften.

(https://abload.de/img/roco-78195w8kh7.jpg)
Plaatje: Roco

In plaats van op zoek te gaan naar een eerder uitgebrachte 01 in DB-uitvoering besloot ik de BEM-01 aan te schaffen, ook tot grote vreugde van de winkelier overigens, en de lok om te katten. Het vergde wat uitzoekerij, tenslotte moest het wel een nummer worden dat ook in Lümmeln wel eens had rondgereden, en zodoende viel de keuze op de 01 104 van Bw Hannover Hgbf. Die lok had ik ook al een paar keer in het hifo van DSO voorbij zien komen.

Hoewel ik de blanke ketelringen best wel charmant vond, heb ik ze toch maar overgespoten. Evenals de koperen leidinkjes, die ik overigens minder mooi vond. Niet echt koperachtig maar meer een soort bevreemdend werkend bruin. Na de verfbeurt werden nieuwe loknummerschilden uit het atelier van Beckert-Modellbau aangebracht.
Pas kortgeleden vond ik dat de nog wel heel erg schone lok ook wel een vuilbadje kon gebruiken. Daar ben ik een paar weken geleden mee begonnen en het is nog niet klaar, maar het begint wel ergens op te lijken, al zeg ik het zelf:

(https://abload.de/img/14zkf0.jpg)

(https://abload.de/img/2wpk6k.jpg)

Roco bracht al jaren geleden z'n eerste 01 (met Altbaukessel) uit en sindsdien is er wel het een en ander veranderd. Zo worden bij de nieuwe versie niet alleen de tenderassen aangedreven, maar via een cardanoverbrenging ook de drijfwielen van de lok zelf. Ook qua motoren heeft de lok in de loop der jaren diverse types gekend.
De laatste tijd valt er wel te lezen dat de kwaliteit van de Roco-motor met scheefgewonden ankerspoelen niet meer die van vroeger is, maar daar is bij mijn 01 104 niet zo veel van te merkken. De lok loopt prima, al moet ik eerlijkheidshalve zeggen dat ik Roco-loks met betere rijeigenschappen heb. Wat in elk geval al wel wil helpen is de boel even uit elkaar te halen, goed schoon te maken, een (klein) beetje nieuw vet op de tandwieltjes te doen en weer in elkaar te zetten.
De trekkracht is ruim voldoende om een trein van 8 vierassige rijtuigen (26,4m wagens van Roco) tegen een helling van 3% op te trekken. Misschien ook wel meer dan die acht, maar dat heb ik wegens gebrek aan ruimte niet kunnen uittesten.

Tijdens het vuil maken viel me ineens op dat de omloopplaat aan bakboord ter hoogte van de rookkast rond stond:

(https://abload.de/img/36ykrd.jpg)

Enig onderzoek leerde dat de pomp voor de Heinl-Mischvorwärmer niet goed op z'n plek zat en daardoor die omloopplaat naar beneden duwde. Dus, de boel weer even uit elkaar, pomp van braampje - nou ja, zeg maar gerust braam - ontdoen en alles weer in elkaar zetten. Probleem opgelost.

(https://abload.de/img/4i6k2g.jpg)

Dat met die bramen is trouwens een kwaaltje waar Roco vaker last van heeft. Het kan nooit kwaad om een nieuwe lok eens te demonteren en alles na te lopen. Het kan ook voorkomen dat de rijeigenschappen er onder te lijden hebben, zoals ik eens heb ervaren met een vijftiger, waar een braam op de cardanschaal er voor zorgde dat deze aanliep, waardoor de lok a. niet lekker liep en b. tijdens het rijden een naar bijgeluid produceerde.

Kortom: fijne lok, maar geen reden om niet ooit eens alsnog de GFN 01 220 aan te schaffen.
Titel: Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
Bericht door: Duikeend op 09 juni 2021, 09:41:58
Mooi locje geworden! ik hou we van een vuile stoomlocs!  (y)
Titel: Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
Bericht door: charp op 09 juni 2021, 10:07:19
Waarom een vraagteken in de titel van dit topic, dacht ik toen ik dat las. Zou Jan twijfels hebben over een lofzang op de "Null-Eins" van Roco ? Nee, dat kan het niet zijn want hij zal nooit zoveel tijd en moeite besteden aan het model als hij dat het niet waard vindt. Mogelijkheid twee is dat hij zich hiermee voorzichtig uitlaat om de liefhebbers van Fleischmann's "Zwarte Gigant" niet al te zeer voor het hoofd te stoten. Iets in de trant van suum cuique, ieder het zijne. Misschien. De meest waarschijnlijke mogelijkheid lijkt mij dat de achterliggende gedachte een opdracht is; eigenlijk zegt Jan oordeel zelf maar. Denk ik.

Nou, daar gaat ie dan. Kernachtig uitgedrukt zou je kunnen zeggen dat het model van Fleischmann een revolutie betekende in 1967 en dat het model van Roco meer een voorbeeld is van een evolutie in de verbetering van de detaillering nadien. Eerlijk is eerlijk; die van Roco is een representant van een veel modernere techniek. Separaat aangebrachte details in plaats van meegegoten. Ook de grotere diameter van de voorlopers oogt veel beter, net als de "Schlitz" in de "Windleitbleche".

Een aardige vergelijking van de twee modellen is hier (https://blog.mobaz.de/2020/12/14/massstaeblichkeit-pflicht-oder-kuer-fleischmann-4169/) nog te vinden.

De wat zwaarder aangezette vervuiling van de Roco vind ik in dit geval zeer geslaagd. Het geeft de bedrijfstoestand weer in het tijdperk waarin de kleurenfotografie meer en meer gemeengoed werd onder het groeiende leger van amateurfotografen en dat viel ongeveer samen met de periode waarin al minder aandacht werd besteed aan het uiterlijk van wat eens het paradepaard was met inzet voornamelijk op de "Magistrale Strecken".

Waar Jan geen reden ziet om niet ooit alsnog een "Zwarte Gigant" aan te schaffen, zie ik nu geen reden meer om niet een keer over te gaan tot aankoop van een 01 van Roco  :D.

Tot slot vraag ik mij af of hier sprake is van een cesuur want waarom is de voortgang van het werk aan de 01 104 niet gewoon gepost in Project 083-338 ? Een opmaat c.q. tussenstap op weg naar een nieuw draadje ?

Peter



   
Titel: Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
Bericht door: Hans Grasmaijer op 09 juni 2021, 10:55:38
Mee eens, in het bezit van twee flm 01's (187 en 164) heb ik het gewaagd om de roco 01-133 te kopen.
Puntje van aandacht: geschikt voor r=>420mm.
Dat kostte mij een aantal dagen onderzoek en aanpassingen bij een paar gebogen wissels modellgleiss.
Maar opgelost, zij het dat de lok met een rustig tempo van ca. 45-50km/h over de wissels moet rijden.
Trouwens op zo'n bochtig traject rondom Lenzkirch rijden ook de 01's niet sneller dan 75km/h.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CC02042A-37C7-4423-980F-7A2DC0042A0A-60c0807717232.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CC02042A-37C7-4423-980F-7A2DC0042A0A-60c0807717232.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4C96A0A2-3272-4BD5-924C-0D884E0B81E8-60c0807728aed.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4C96A0A2-3272-4BD5-924C-0D884E0B81E8-60c0807728aed.jpg)

Ik ben er erg tevreden over, mooie sound en fijne rijeigenschappen.
Wel moet je als flm fan wennen aan de aandrijfas tussen tender en lok.
Titel: Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
Bericht door: Dave....... op 09 juni 2021, 12:13:18
Ik heb de BEM ook, bij mij blijft ze schoon omdat ze bij mij ook echt als museumtrein gaat rijden.
Maar wat een heerlijk goor, vies en afgeragd ding heb je er van gemaakt!
Ik hou ervan  (y)
Titel: Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
Bericht door: ex44 op 09 juni 2021, 22:01:46
Tja, zo'n mooie schone lok heeft ook wel wat!
Natuurlijk waren niet alle loks zo zwart als die van mij, hoewel het, vooral in de nadagen van de stoom bij de Deutsche Bundesbahn, meer en meer voorkwam. Ik heb me bij het vervuilen georiënteerd op voorbeeldfoto's van diverse loks (wel allemaal 01ers), dus niet op één specifieke lok.
Overigens, hoewel stoomloks in die nadagen uiterlijk niet meer zo verzorgd werden als eerder, in technisch opzicht zorgde men er nog steeds wel goed voor. Als zo'n lok gebruikt werd moest dat ook veilig en zonder grote kansen op storingen en defecten kunnen.

@Hans: tussen Fleischmanns "Modell-Gleis" en deze versie van de 01 van Roco liggen toch enkele decennia. In dat licht gezien is het toch mooi dat de lok nog steeds over dat railsysteem kan rijden!
Misschien dat juist daaraan een enkel kritiekpunt te wijten is, zoals bijvoorbeeld de toch wat grote afstand tussen de lok en de tender. Hoe dan ook, aan het sluiten van compromissen zal sowieso niet te ontkomen zijn.

@Peter: het vraagteken in de titel heb ik geplaatst omdat ik me op dat moment afvroeg of, als je over de Roco-01 al een lofzang zou willen schrijven, dat op grond van dezelfde "emoties" zou zijn als die welke bij de Zwarte Gigant van Fleischmann zo'n grote rol spelen. Als ik eerlijk ben denk ik namelijk van niet. Als ik terugdenk aan mijn GFN van toen speelt de nostalgie een veel grotere rol dan bij de Roco-versie.
Een lofzang op de Roco-01 zou er een zijn over de technische kwaliteiten als detaillering en rijeigenschappen, dingen die, althans wat mij betreft, bij de Zwarte Gigant (misschien in mindere mate) wel degelijk aanwezig waren maar waar je je als het ware nauwelijks van bewust was. Je -ik- was gewoon blij met de lok en dat het ding zo mooi reed was daar misschien deels de oorzaak wel van maar hoorde er gewoon bij.
Het moge zo zijn dat ik de Roco-lok heb gekocht als een soort eerbetoon aan de Zwarte Gigant, en ik beleef ook enorm veel plezier aan die lok, maar het is géén Zwarte Gigant. Dat is die van Fleischmann.

@Duikeend: dank voor het compliment  :D

Achteraf vond ik de bovenstaande foto's wel ietsje donker. Ik heb ze nog eens door de fotowinkel gehaald en wat lichter gemaakt. Zo is het toch een meer realistisch beeld van hoe de lok er uitziet:

(https://abload.de/img/19ikyr.jpg)

(https://abload.de/img/2tsju4.jpg)
Titel: Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
Bericht door: Overet op 10 juni 2021, 12:31:45
Mooi hoor (y) De Neubaukessel met de lage schoorsteen en het open front maken dat deze locs er enorm 'bullig' uit zien.

Tom
Titel: Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
Bericht door: H0_trainiac op 10 juni 2021, 13:55:16
De trekkracht is ruim voldoende om een trein van 8 vierassige rijtuigen (26,4m wagens van Roco) tegen een helling van 3% op te trekken. Misschien ook wel meer dan die acht, maar dat heb ik wegens gebrek aan ruimte niet kunnen uittesten.

Jan,

Ik kan je melden dat de trekkracht van de Roco 01 gewoon erg goed is.
Ik heb sinds vorig jaar de 01 202.
Die van mij trekt momenteel een Eilzug van 12 wagens (bauart 37 en dergelijke) de hellingen op en die liggen boven de 3%.
Ik denk trouwens dat er nog wel meer achter kan alleen moet ik dan daarvoor speciaal een trein gaan samenstellen.
De bovenstaande trein in mijn langste trein die zijn rondjes draaid.
Een tijdje terug liep hij voor mijn 10 wagen D-Zug (30cm rijtuigen).
Dus dat zit wel snor.

Ik zou er nog wel een paar 01.10’s bij willen hebben. Sowieso één kolen en één olie gestookte loc.

Groeten Martin
Titel: Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
Bericht door: ex44 op 10 juni 2021, 21:39:50
@Tom: ook merci pour le compliment  :)
@Martin: mijn vermoeden dat de lok wel meer kan dan ik kon testen is dus juist  :)
Datzelfde zal ook wel opgaan voor de 01.10. Waar er tussen de echte 01 en de 01.10 een behoorlijk verschil zit, zijn beide types bij Roco vrijwel identiek, en technisch al helemaal, op de vijf-assige tender van de 01.10 na dan. Dezelfde ketel (dat is in het echt ook zo) en hetzelfde onderstel (dat is in het echt niet zo). Nou ja, hier en daar nog wat andere details, zoals de Rollenlager in de stangen en zo, maar verder...

(https://abload.de/img/11luj52.jpg)

(https://abload.de/img/12a4jn4.jpg)

Wat mijn 01 met de 01.10 Kohle gemeenschappelijk heeft, of liever had, is de kromme omloopplaat... zal ook een braampje zijn, denk ik. Waarom valt me dat nu pas op? Tenslotte heb ik die lok al jaren..  ???
Titel: Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
Bericht door: H0_trainiac op 11 juni 2021, 09:12:36
Hallo Jan,

Ik ben zeer te spreken over de Roco BR 01 locomotief.
Hij staat op de nominatie om een geluidsdecoder te krijgen.
Teven ben ik nog op zoek naar een 01 met neubaukessel.
En natuurlijk een setje 01.10 locomotieven.

Het verouderen van je 01 is erg goed gelukt!!

Groeten Martin
Titel: Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
Bericht door: Los Bombeiros op 11 juni 2021, 11:24:17
Beste collega’s,

Voor mij als liefhebber van lange D-Züge en internationale treinen op de Rollbahn en de Nord-Süd-Strecke in tijdperk 3b, spelen zowel de 01 NBK als de 01.10 (kolen- en oliestook) een belangrijke rol in de vloot.
Over beide loctypen in de uitvoering van Roco ben ik zeer tevreden en bovendien is trekkracht geen probleem:

https://youtu.be/Jdw8mQ8vxFg

https://youtu.be/zYCk0eqIPeY

Hartelijke groet,
Luc
Titel: Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
Bericht door: meino op 11 juni 2021, 11:49:56
Luc maak ons niet al te hebberig  ;D.

Maar even terug naar de Roco H0 exemplaren. Ik zie hier veel bezitters van deze Roco locs. dus even een vraagje. Wat is de flenshoogte van de drijfwielen van deze Roco BR 01 neubaukessel en de Roco BR01.10 neubaukessel?

Groet Meino
Titel: Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
Bericht door: ex44 op 11 juni 2021, 19:34:29
Even gauw gemeten kom ik op iets van 1,1 mm.
Titel: Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
Bericht door: ex44 op 16 juni 2021, 20:50:19
Eerder toonde Luc (Los Bombeiros) een 01er en een exemplaar van de BR 01.10 in spoor 0, die staan nu hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=70890.msg3222230780#msg3222230780).

In een verloren kwartiertje nog wat gerommeld met pigment. Maar het is me niet naar de zin:

(https://abload.de/img/48rk4z.jpg)

Vooral het wit is niet wat ik me ervan voorstelde, op de cilinder is het te sterk en op de ketel te zwak.
Titel: Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
Bericht door: charp op 17 juni 2021, 09:44:39
Op de foto is dat moeilijk te zien, Jan. Ik zie op de ketel meer wit dan op de cilinder. Kan ook aan mijn scherm liggen. Dat moet nodig weer eens schoon gemaakt worden. Het is te vuil om jouw vervuiling goed te zien :P.

Wat ik wèl kan zien ziet er mijns inziens goed uit.

Peter

Titel: Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
Bericht door: ex44 op 17 juni 2021, 17:54:45
Ik weet niet of het aan een vuil scherm kan liggen- dan zou het wel heel vuil moeten zijn, zo stel ik me voor. Maar ik geef toe, ook op mijn scherm is het beeld niet geheel en al conform de realiteit.

Iets anders: nog niet zo lang geleden liet Dirkjan (hoba Falkenberg) zich ontvallen dat het nieuwe EK-boek over de Baureihe 01 niet zo veel zou toevoegen aan wat al verkrijgbaar is (of was). Nu moest mijn vrouw vorige week in Den Haag zijn en bij die gelegenheid kwam zij het betreffende boek bij "een boekhandel" tegen en heeft ze het meegenomen. Ik moet het nog lezen, maar de eerste indruk is niet slecht. In ieder geval is de opzet een stuk overzichtelijker dan het boek over die Baureihe van Weisbrod/Petznick, van Transpress Verlag.

(https://abload.de/img/12tfksa.jpg) (https://abload.de/img/13blkt5.jpg)
Titel: Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
Bericht door: Basilicum op 18 juni 2021, 08:20:24
Meneer Post reikte me vorige week een pakket boeken aan.
'Pas op!' waarschuwde hij. 'Zwaar.'

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/EK-Verlag-Die-Baureihe-01-Band-1-60cc39ceb1fdd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/EK-Verlag-Die-Baureihe-01-Band-1-60cc39ceb1fdd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/EK-Verlag-Die-Baureihe-01-Band-2-60cc39ceb0222.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/EK-Verlag-Die-Baureihe-01-Band-2-60cc39ceb0222.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/EK-Verlag-Traumberuf-Dampflokheizer-60cc38072a75a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/EK-Verlag-Traumberuf-Dampflokheizer-60cc38072a75a.jpg)

Even later lagen deze boeken op tafel. De naslagwerken over de Baureihe 01 heb ik alleen nog diagonaal doorgekeken en kreeg een positieve indruk. Als het derde boek uitgelezen is, kan ik deel 1 van de 01-serie uit de kast trekken.
Dat Traumberuf-boek is trouwens wel eentje dat heel prettig wegleest. Echt een aanrader.

Maar goed. Snel terug naar de lofzang.  :)

Groet,
Bas
Titel: Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
Bericht door: ex44 op 13 juli 2021, 23:03:23
Om het verhaal af te ronden nog twee foto's van de Roco 01 HLK, waarbij ik wil opmerken dat het wit bij de fluit me toch nog wat te sterk is. Maar daar is op simpele wijze iets aan te doen.

(https://abload.de/img/2zzkqn.jpg)

(https://abload.de/img/1j9jx5.jpg)
Titel: Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
Bericht door: Overet op 14 juli 2021, 09:16:47
Mooi vies  (y)

Tom
Titel: Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
Bericht door: jerrytrein op 14 juli 2021, 10:51:22
Ziet er weer   uit
Moeten snel weer rijden  ;D
Hoever ben je met plannen en bouwen
Titel: Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
Bericht door: charp op 14 juli 2021, 13:09:01
Het is weer een echte - langzamerhand spreekwoordelijke - "44'er" geworden en dan heb ik het natuurlijk niet over de Baureihe.

Dat het fluitwit nog niet helemaal naar je zin is begrijp ik wel. Toch heb ik voorbeeldfoto's gezien waar dat nog veel geprononceerder aanwezig is.

Kennelijk is vervuiling/verwering ook een kwestie van persoonlijke smaak, dus los gezien van het al dan niet bereikte niveau van realisme. Gek is dat eigenlijk.

Peter
Titel: Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
Bericht door: Basilicum op 14 juli 2021, 13:23:23
De nummerplaat en dergelijke aan de kant van de machinist zitten niet in het midden op het machinistenhuis. Is dat om de deur van de Indusi-kast vrij te houden? De vraag komt op doordat ik deze deur niet kan onderscheiden.

Groet,
Bas
Titel: Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
Bericht door: ex44 op 15 juli 2021, 19:15:48
@Tom: merci!
@Jerry: voorlopig is er niks te melden. Zodra dat wel het geval is, lees je dat vanzelf wel ergens  ;)
@Peter: de factor 'smaak' speelt zeker een rol. Er zijn maar enkele 'bekende' vervuilers waar ik echt gecharmeerd van ben (deze (https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,9776352) bijvoorbeeld), de meesten (inclusief ikzelf) halen "het" bij lange na niet of, in het gunstigste geval, net niet. Meestal is het teveel van het goede en ziet het eruit alsof het spul al maanden staat te wachten op de sloop.
@Bas: het deurtje zit er wel, kenbaar gemaakt door een heel dun naadje. Het is me nog niet gelukt om het op een foto te vangen. Ik moet zeggen dat die wand van het machinistenhuis er ook uit ziet alsof de verf er te dik is opgesmeerd, terwijl daar (volgens mij) helemaal niet is gesmeerd. Ik zal eens kijken hoe dat zit.
Titel: Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
Bericht door: charp op 16 juli 2021, 22:40:07
Bij een lofzang (?) op een model horen natuurlijk ook wat plaatjes van het origineel. Hieronder het voorbeeld van wat Roco voor ogen stond met haar versie van de 001 180-9. Het deurtje van de indusi-kast is nog goed te zien.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Br-01-180-9-60f1cec0014f5.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Br-01-180-9-60f1cec0014f5.png)
Bron (https://eisenbahnstiftung.de/bildergalerie)

Ook valt op dat Jan's voorstel om de lok om te katten in ieder geval bij het lokpersoneel met veel enthousiasme werd ontvangen.

Vervolgens een foto van het "nieuwe" originele exemplaar zoals het hoort in de wereld van Jan, van 001 180-9 tot 01 104. Het plaatje is geschoten in het jaar één BL, in de tegenwoordig meer gebruikelijke jaartelling is dat gelijk aan het jaar 66 AC. De locatie is Bw Hannover, want dat was uiteraard de opzet van het hele project.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Br-01-104-60f1d29c4a6e1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Br-01-104-60f1d29c4a6e1.png)
Bron (http://www.albert-gieseler.de/dampf_de/lokdaten14/lokdet140237.shtml)

Het idee om de lokloods aan één kant open te laten komt hier goed tot z'n recht. Het geeft inderdaad een mooi uitzicht op het interieur. De verlichting heeft niet Jan's voorkeur, maar daar kan ik nu even niets aan doen. Over het vervangen van het glas in het raampje van het machinistenhuis wordt voorlopig nog nagedacht, want dat ziet er niet erg realistisch uit. Ook het ontbreken van de "Windabweiser" zit behoorlijk dwars. Daar had het originele origineel ook al last van.

Met betrekking tot de kolenkachel is destijds reeds het nodige geschreven (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=42704.msg3221877945#msg3221877945).

Peter
 
Titel: Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
Bericht door: wob op 17 juli 2021, 11:05:35
....Er zijn maar enkele 'bekende' vervuilers waar ik echt gecharmeerd van ben (deze (https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,9776352) bijvoorbeeld)....
Inderdaad, heel fraai vervuild. En dat met slechts droge pigmenten.

Groet, Bas
Titel: Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
Bericht door: jerrytrein op 17 juli 2021, 13:56:19
https://www.dampfsound.de/01/01-4/01-4.html
Wat mij opvalt in de link ,is dat bijna alle 01 locs grote windlei platen hebben
Was dat een ombouw van oude naar nieuwe ketel of hoe zit dat
Mijn FL 01 122 heeft kleine windlei platen als alle andere hier
Titel: Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
Bericht door: ex44 op 19 juli 2021, 21:46:40
@Peter: veel duidelijker is dat Indusi-deurtje in model ook niet.
@Bas: Albrecht kan er wat van! Ook de koelwagens die hij eens liet zien waren de moeite waard!
@Jerry: in hele grote trekken geschetst: de grote windleiplaten ontstonden na WO I uit de (iets) kleinere Länderbahnexemplaren. Omdat Richard Wagner een grote rol heeft gespeeld in de ontwikkeling van de "Einheitslokmotiven" worden die grote windleiplaten ook wel de "Wagner-windleiplaten" genoemd. Tijdens WO II werden kleinere windleiplaten ontwikkeld, waarvan men wel zegt dat Friedrich Witte die heeft bedacht, vandaar de naam "Witte-windleiplaten".
De DR (DDR) heeft de "Witte-windleiplaten" wel toegepast, maar heeft ook de "Wagner-windleiplaten" lang in ere gehouden.
De loks die je ziet in de door jou gekoppelde webstek lijken mij museum-loks. Ik zou moeten uitzoeken in hoeverre dat loks van de DR dan wel de DB zijn, zo uit m'n hoofd weet ik dat niet...
Titel: Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
Bericht door: jerrytrein op 19 juli 2021, 22:55:49
Ik ben ook al zoekende
Net als met die 43,44 olie en kolen
en dan nu erbij de 01
grote  of kleine  :angel:
Titel: Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
Bericht door: Quinzeedied op 19 juli 2021, 23:25:43
De locs met de Wagner-platen uit de link zijn voormalige DR-machines, die niet zijn voorzien van een nieuwe ketel.
De locs met een nieuwe ketel bij de DR kregen namelijk een volledige reconstructie waarbij er wel weer aan het uiterlijk werd veranderd, ook werden die locs vernummerd naar 01.5

Beide locs hebben tot einde reguliere dienst met Wagner-platen rondgereden:
https://www.dampflokomotivarchiv.de/index.php?nav=1406635&lang=1&file=bmag_9020_63&action=image&position=1 (https://www.dampflokomotivarchiv.de/index.php?nav=1406635&lang=1&file=bmag_9020_63&action=image&position=1)
https://www.dampflokomotivarchiv.de/index.php?nav=1406635&lang=1&file=krupp_1415_72&action=image&position=1 (https://www.dampflokomotivarchiv.de/index.php?nav=1406635&lang=1&file=krupp_1415_72&action=image&position=1)

Bij de DB werden uiteindelijk alle locs, ook die met oude ketels, voorzien van Witte-platen
Titel: Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
Bericht door: ex44 op 22 juli 2021, 21:42:06
Citaat van: Jerry
en dan nu erbij de 01
grote  of kleine

Hou het maar op de kleine "Witte" windleiplaten voor de DB.
Op die 43/44ers kom ik (misschien) nog eens terug.
Titel: Re: Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
Bericht door: Ronald81 op 23 juli 2021, 07:49:48
Ziet er tof uit!

Ik zie trouwens aan de machinist zijde diverse stangen langs de ketel lopen die nu niet recht zitten.
Misschien nog even fixen?

Groet,

Ronald
Titel: Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
Bericht door: ex44 op 23 juli 2021, 22:21:19
Dank!

De stangen lijken te zitten zoals ze horen te zitten, maar ik zal er (hoop ik) morgen nog even naar kijken (bij beter licht).

Even een punt van orde:

De berichten die over Baureihennummers zoals 43, 043, 44 en 044 handelen zijn afgesplitst en toegevoegd aan het draadje over de Roco-44 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99232.msg3222239485#msg3222239485).
Titel: Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
Bericht door: Ronald81 op 29 juli 2021, 11:03:21
Als ze niet recht zijn, werken ze niet...  ;)

Die 3 bij het machinistenhuis zouden er mooi parallel in moeten passen (uitsparingen).

Groet,

Ronald
Titel: Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
Bericht door: ex44 op 29 juli 2021, 17:09:54
Daar heb je gelijk in, Ronald. Hoewel... soms zie je toch zo'n stelstang niet helemaal recht lopen.
Hoe dan ook, ik heb de boel nog eens goed bekeken en ik kwam daarbij tot de ontdekking dat er wel degelijk iets aan de hand is. De houders voor de stelstangen zijn namelijk allemaal beschadigd, althans, die aan de machinistenzijde. Met die aan de stokerzijde is niks aan de hand.

(https://abload.de/img/1roj32.jpg)

Inmiddels is een vervangend setje besteld.

Hoe die houders zo beschadigd zijn geraakt is mij duister, met de lok is niks bijzonders gebeurd (voor zover ik weet), dat het af fabriek zo gemonteerd zou zijn lijkt me ook sterk, maar er moet wel heftig gehandeld zijn om die houders zo uit model te krijgen...

Conclusie: goed gezien, Ronald!
Titel: Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
Bericht door: Ronald81 op 30 juli 2021, 21:21:26
Graag gedaan! Succes met vervangen!

Groet,

Ronald
Titel: Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
Bericht door: ex44 op 30 juli 2021, 21:40:05
Dank je. Eerst maar eens kijken hoe veel tijd er verstrijkt voor de bestelling binnen is.

Citaat
Hoewel... soms zie je toch zo'n stelstang niet helemaal recht lopen.

Ondanks de beschadigde stelstanghouders zaten/zitten de stelstangen wel aardig volgens voorbeeld:

(https://abload.de/img/1g0kzp.jpg)

(https://abload.de/img/2uckp2.jpg)

Alleen die van de fluit loopt bij Roco, in tegenstelling tot het voorbeeld, kaarsrecht
Titel: Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
Bericht door: ex44 op 31 juli 2021, 18:57:01
Maar als je een beetje meer naar links kijkt, zie je dat de onderste van de drie niet goed op z'n plek zit:

(https://abload.de/img/4quj4w.jpg)

Als de houdertjes binnen zijn even goed opletten of alles reg sal kom, je kijkt zomaar ergens overheen.
Titel: Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
Bericht door: jerrytrein op 01 augustus 2021, 12:41:16
Volgens mijnherrinnering zitten daar in het machinisten huis 3 gaatjes waar de stangnen in vallen
bij mij hadden enkele locs ,dat ze er naast zaten
Titel: Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
Bericht door: ex44 op 01 augustus 2021, 14:16:58
Dat klopt Jerry, zo heeft Roco dat heel lang gedaan.
Maar in dit geval eindigen die stelstangen net vóór het machinistenhuis in gaatjes die in de ketel zitten. Heeft het voordeel dat ze blijven zitten als je ketel en machinistenhuis scheidt. Het is overigens nauwelijks zichtbaar omdat de gaatjes net achter de Stauschute zitten.
Titel: Re: Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK)
Bericht door: ex44 op 11 september 2021, 22:36:41
Citaat
Inmiddels is een vervangend setje besteld.

Het heeft even geduurd, maar voorpret is ook pret, zullen we maar zeggen. Hoe dan ook, Roco bleek bereid voor het luttele bedrag van € 8,80 de gevraagde onderdeeltjes (samen met nog wat andere, die daar klaarblijkelijk onlosmakelijk bij hoorden) op te zoeken, in een zakje te doen, dit zakje te voorzien van een nietje alsmede een etiket, e.e.a. op de betreffende factuur te vermelden en te verzenden naar de winkelier die desgevraagd het verzoek de onderdeeltjes te leveren aan Roco had gericht. De winkelier die vervolgens uit moest vissen voor wie die onderdeeltjes ook alweer bedoeld waren, om mij tenslotte te verwittigen van het feit dat de gevraagde onderdeeltjes voor mij gereed lagen.
Nadat dit alles had plaatsgevonden, ben ik uiteraard met gezwinde spoed naar de desbetreffende winkelier getogen om enige juridische perikelen zodanig af te handelen dat de zo felbegeerde voorwerpjes mijn wettelijke eigendom genoemd konden worden.
Besef toch eens wat je voor een luizige acht-öri-tachtig al niet kunt bewerkstelligen!

(https://abload.de/img/3016fkb7.jpg)

De dag erna, om precies te zijn vandaag dus, zette ik mij, gewapend met mijn +6 leesbril en twee pincetten, aan de knutseltafel om de verkregen onderdeeltjes ter bestemde plaatse op het lok-model aan te brengen. Hetgeen, tot mijn niet geringe genoegen, vrij vlot van de hand ging.

De lokomotief 01 104 met nieuwe stelstanghouders :

(https://abload.de/img/303fkkyr.jpg)

Nogmaals de ketel met nieuwe onderdeeltjes, iets dichterbij:

(https://abload.de/img/304v7jfq.jpg)

Foto's zijn vaak ongenadig, elke onvolkomenheid wordt feilloos blootgelegd: de langste stelstang lijkt hier net (een millimeter of zo) te kort te zijn. Morgen even kijken of daar nog iets aan te doen valt. Dan kan ik meteen de veroudering wat bijwerken; die nieuwe dingetjes springen door hun maagdelijk zwarte uiterlijk wel erg in het oog.
Mocht er daarna nog gelegenheid zijn de ontbrekende Fü..., pardon, Lokführer te vervangen, dan zou daarmee dit project zomaar eens als afgerond beschouwd kunnen worden.