Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:53:21
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Trein verven, algemene tips  (gelezen 7150 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Trein verven, algemene tips
« Gepost op: 28 mei 2021, 21:24:44 »
Hallo beste lezer,

Ik wil graag dit:


laten lijken op dit:


De Br81 in kwestie is een metalen marklin die ik nog heb van mijn eerste startset. Jong dat ik toen was, had ik er in de winkel een hoogvermogen aandrijving in laten bouwen met een mFx decoder. De loc zit nu eigenlijk alleen maar in de vitrine en het leek me leuk om om te kwasten zodat hij een beetje op de Bonne lijkt. Ik heb zelf 0 ervaring met het ombouwen van treinen. Ik vertel je nu alvast, ik ga geen hap uit de zijkanten halen en ik ga niet de 4 stoomdoms vervangen door 2 anderen.

Het enige wat ik er echt mee wil doen, is omverven. Op de club hebben we nog een analoge variant met telex koppelingen. Ik zou graag die koppelingen recyclen maar denk dat ik daar ruzie mee ga krijgen  ::). Dat vier polige relais van dat ding werkt zelfs nog. Mooie techniek, maar we hebben niet echt een analoge baan voor dat ding, maar back on track...

De enige ervaring die ik heb met verven zijn bouwpakketten van tanks en vliegtuigen in 1:72. En met die ervaring weet ik dat die mooie kwart ronde gele sierstrepen me ook niet gaan lukken met een kwast of sateprikker. Wat ik wel kan, is rechte scheidingen op vleugels met verven mbv plakband en fijne lijntjes maken met een sateprikker, maar daar houdt het ook op. Ik heb ook geen paintbrush... Ik kan dus eigenlijk helemaal niks  :P

Ik zie op dit forum dat best veel mensen die treinen door midden zagen, treinen dicht plamuren, treinen omverven en vervolgens ook nog een mooi resultaat krijgen. Ik ben opzich wel handig maar ik mis hier echt de ervaring voor  :-\

Dus ik zou erg graag een paar tips krijgen of een duwtje in de goede richting oid  :angel:.

Mvg,

Bas


« Laatst bewerkt op: 30 mei 2021, 19:17:45 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Trein verven, algemene tips
« Reactie #1 Gepost op: 28 mei 2021, 21:34:23 »
Het groen doe je het liefst met de airbrush.

De gele biezen kun je maken met een soort van afwrijfstrepen, die er ook in kwartrond zijn.
Iets Brits, merk wil me even niet te binnen schieten.
Piet Peetoom van GM&S had dat spul.

Maar dat weet een ander alhier dan wel weer ;)

tschüß
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Trein verven, algemene tips
« Reactie #2 Gepost op: 28 mei 2021, 21:54:09 »
Dit is dan de gelegenheid om zaag, plamuur en verf ervaringen op te doen. Als het echt op Bonne moet gaan lijken moet er natuurlijk een hap uit de watertank, dat valt toch wel het meeste op en natuurlijk de andere ramen van de DB loc aanpassen. Lijkt moeilijker dan het is. Wat je nodig hebt is een roco zaagje, een scherp hobbymes, en een setje goede vijltjes. Wil je ervaring op doen, is dit het moment. Het schilderwerk is ook niet heel ingewikkeld op dit ding en zoals hierboven al gezegd, biesjes zijn in de handel en heb ik ze zelf ook wel gehad als waterdecal (ik dacht van spoorcuriosa).
Groeten,
Richard

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: Trein verven, algemene tips
« Reactie #3 Gepost op: 28 mei 2021, 22:01:58 »
Het groen doe je het liefst met de airbrush.

De gele biezen kun je maken met een soort van afwrijfstrepen, die er ook in kwartrond zijn.
Iets Brits, merk wil me even niet te binnen schieten.
Piet Peetoom van GM&S had dat spul.

Maar dat weet een ander alhier dan wel weer ;)

tschüß
Hendrik Jan

Van ie strepen zijn twee soorten: Pressfix en Methfix. Ze zijn op de markt gebracht door HMRS.
Je kan inderdaad het beste bij Piet Peetoom informeren of hij het nog in huis heeft.

Grtz, Ton

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25183
    • Pagina van klaas
Re: Trein verven, algemene tips
« Reactie #4 Gepost op: 28 mei 2021, 22:08:41 »
Kun je niet andersom werken?
Eerst geel schilderen, dan de strepen afplakken en groen er overheen.

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Trein verven, algemene tips
« Reactie #5 Gepost op: 28 mei 2021, 22:27:59 »
Zoiets wil ik ook weer eens gaan doen, dus ik ben benieuwd naar de tips die je hier krijgt. Meer dan 30 jaar geleden deed ik dat ook voor het laatst:



Schilderen deed ik met een kwastje, het loknummer is van afwrijfletters. Nu ik het weer zie meen ik me te herinneren dat ik de sierbiezen toen met een stift heb gedaan.

Maar mijn - voor de hand liggende - advies zit 'm meer in deze Zwarte Anna: probeer het eerst uit op iets wat je mag verpesten. Gewoon een stuk metaal of plastic van vergelijkbare afmetingen, of de kap van een wrak. Doe dat een paar keer, totdat je tevreden bent over het resultaat. Dan pas op de lok waaraan je gehecht bent.

Succes!
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: Trein verven, algemene tips
« Reactie #6 Gepost op: 28 mei 2021, 23:48:03 »
Ach de kap is van metaal ;D
Die kan oneindig in de thinner tot het eindelijk goed is  (y)
Zou ik zowiezo mee beginnen om te voorkomen dat de oude verflaag gaat reageren met de nieuwe.
spuitbus primer van de action, spuitbus groen en zwart en dan idd transfers van Piet zal het mooiste resultaat opleveren.
Eerst primer , dan alles zwart , dan rookkast en dak afplakken dan groen er over.
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2021, 23:53:31 door roadster36 »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Trein verven, algemene tips
« Reactie #7 Gepost op: 29 mei 2021, 12:03:37 »
Kun je niet andersom werken?
Eerst geel schilderen, dan de strepen afplakken en groen er overheen.
Ja, ik had dit ook wel eens eerder gehoord van een clublid. Eerst de basis laag aanbrengen, dan de strepen. De strepen verpest je dan, en dan moet je er nog een keer met de kleur van de basis laag overheen.

Wat me meezit zijn de reeds aanwezige lijnen op de ketel. Die zijn makkelijker te verven dan een glad oppervlak lijkt me.


Citaat
Als het echt op Bonne moet gaan lijken moet er natuurlijk een hap uit de watertank, dat valt toch wel het meeste op en natuurlijk de andere ramen van de DB loc aanpassen. Lijkt moeilijker dan het is. Wat je nodig hebt is een roco zaagje, een scherp hobbymes, en een setje goede vijltjes. Wil je ervaring op doen, is dit het moment.
Het is m.i. toch iets genuanceerder dan dat.

Om te beginnen, de schuin aflopende watertanks bijvoorbeeld wordt lastig voor me omdat

dit ding een beetje in de weg zit. Bij de Bonne zit er een soortgelijk apparaat (ovb, ik bij geen idee wat het is, niet belangrijk verder) aan de andere kant van de ketel. En voor zover ik weet , ga ik dit niet netje kunnen veilen of zagen zonder brokken.



Dit hap uit de watertank wil ik, denk ik, ook niet hebben. Bij de Bonne, ziet het er zo uit:


Mijn 81 ziet er zo uit:



Als ik die happen er uit zou halen, zou ik naar de decoder kijken. En zonder decoder zou ik door de lok heen kunnen kijken. Bovendien zien die stalen wanden er tamelijk dik uit. Nu kan ik er wel zaagsnedes verticaal in maken. Maar ik kan denk ik niet ff het hoekje om zoals je dat doet met een figuurzaag. En als ik met de hand al dat metaal moet wegveilen..  :o

Ik wil ook niet de stoomdoms aanpassen omdat de leidingen ed al mooi aansluiten.


En hoe ik die achterkant zou moeten aanpassen...  ???


Dus vandaar dat ik zeg, ik hoef niet perse een super realistische Bonne, ik ben content met slechts een Bonne jasje  ;D

Wat voor kleur verf zal ik gebruiken? Ik zat te twijfelen tussen Revell 360


En Revell 61
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2021, 12:05:48 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Trein verven, algemene tips
« Reactie #8 Gepost op: 29 mei 2021, 12:07:45 »
Ik zou gaan voor de lichtere kleur. Dat ziet er in het klein realistischer uit.

Leuk project, trouwens!

Wolter
Moins mais mieux.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Trein verven, algemene tips
« Reactie #9 Gepost op: 29 mei 2021, 12:52:58 »
OK, dan wordt het een leuke look-a-like Bonne. Over de groene kleur: heb hier zelf een potje 360 staan en komt iets lichter uit met de kleur op het scherm hier als ik het vergelijk. Ik zou Revell 360 net te licht vinden tov. de echte Bonne.
Groeten,
Richard

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6131
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Trein verven, algemene tips
« Reactie #10 Gepost op: 29 mei 2021, 13:06:29 »
Ik heb voor het spuiten van een daf cabine ook 61 als kleur gebruikt.
Kwam in mijn ogen niet overeen met de kleurstaaltjes die overal op het scherm te zien zijn.

Ronald Visser
(kleur is donkerder groen, maar kan ook aan mijn waarneming liggen)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Trein verven, algemene tips
« Reactie #11 Gepost op: 29 mei 2021, 13:36:57 »
Doe eerst een proefstukje ;)
(heb dat laatst niet gedaan bij een projectje en nu spijt :'()

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Aford

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
  • Groeten René
Re: Trein verven, algemene tips
« Reactie #12 Gepost op: 29 mei 2021, 16:50:08 »
Laat ik ook even een zinloze opmerking maken,je wil niets aan de loc veranderen of verbouwen maar alleen verven...dan wordt het dus géén Bonne maar een groene BR.......die er dus absoluut niet op lijkt op de kleur na.
In mijn ogen hetzelfde als een ster op een opel kadett plakken en zeggen dat hij op een mercedes 300sl lijkt.
Gelukkig moet je het zelf weten wat je er mee doet....jouw feessie ;D

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Trein verven, algemene tips
« Reactie #13 Gepost op: 29 mei 2021, 16:50:40 »
Die kan oneindig in de thinner tot het eindelijk goed is  (y)
Ik heb de lichtgeleiders er uit gehaald en de hele kap is onder gedompeld in een glazen pot met thinner. Dit kon de 12-jarige ik zich niet voorstellen des tijds  ;D

Hoelang duurt het voordat de verf is opgelost normaliter? En lost het eigenlijk wel volledig op?

Ik heb ook ontdekt dat de loc 1 mooie kant heeft, en een kant met zichtbare niet te verven tandwielen  :(. Nooit over gevallen.. totdat je hem wilt omkatten  ;D

Ik heb trouwens nog een vraagje. Ik zit op dit moment ook nog naar een Br 86 te kijken. Ik had hem ooit gekocht als pluklok. Ik wilde aanvankelijk de telexkoppelingen overzetten in de 81, maar dat past niet. De trein heeft nu geen motor of decoder en ik dacht, die kan ik ook leuk omverven. Alleen deze kap is van plastic. Ik denk dat als ik deze in de thinner laat overnachten dat ik straks geen kap meer heb  ;D.

Wat doet men wanneer men een plastic kap wilt oververven?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: Trein verven, algemene tips
« Reactie #14 Gepost op: 29 mei 2021, 22:56:20 »
Een plastic kap doe je in een plastic zak met ovenreiniger.

Hoelang duurt het voordat de verf is opgelost normaliter? En lost het eigenlijk wel volledig op?


Mvg,

Bas
ik kan er wel antwoord op geven maar ik denk dat je het inmiddels zelf ook al uitgevogeld hebt  ;D