Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Montanbahn
Vandaag om 16:53:46
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Martin Welberg
Vandaag om 16:49:28
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:24:12
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ben
Vandaag om 15:32:10
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 14:52:20
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: Trein verven, algemene tips  (gelezen 7248 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4065
Re: Trein verven, algemene tips
« Reactie #15 Gepost op: 30 mei 2021, 08:39:20 »
Ik zag gisteravond al dat de verflaag al bobbelig was en ik zie nu geen verschil.

Ik heb de pot dus even opengemaakt en ik kan de verf er zo afschrapen. Ik denk dat ik dat gisteravond wss ook al had kunnen doen.

Kan ik hem nu afdrogen met een oude doek en dan? Poetsen/polijsten met een Dremel ofzo??





Mvg,

Bas

« Laatst bewerkt op: 30 mei 2021, 22:37:14 door Bert van Gelder »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Trein verven, algemene tips
« Reactie #16 Gepost op: 30 mei 2021, 09:16:18 »
Schoonmaken kan goed met een beetje VIM/CIF/JIF, een beetje water en een oude tandenborstel.
Let op de hoekjes, die moeten ook schoon.

Ik zou niet gaan polijsten. Als je daar weinig ervaring mee hebt, heb je kans dat je details beschadigt. Dat gaat vrij gemakkelijk omdat het materiaal van de kap vrij zacht is.

Wolter D.
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2021, 09:18:48 door Noordernet. Reden: Aanvulling »
Moins mais mieux.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4065
Re: Trein verven, algemene tips
« Reactie #17 Gepost op: 30 mei 2021, 09:38:20 »


Ik ga zo mijn tandenborstel vervangen  ;D moet nu eerst even een paar baantjes zwemmen. Het gaat de goede kant op. Bedankt voor de tips  (y)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4065
Re: Trein verven, algemene tips
« Reactie #18 Gepost op: 30 mei 2021, 13:22:03 »


Ik heb de kap gepoetst. En gespoten met spuitlak. Ik baal want het is volgens mij geen primer en ik ga geen nieuwe halen. Dus ik ga eerst proberen of ik er over heen kan verven.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6174
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Trein verven, algemene tips
« Reactie #19 Gepost op: 30 mei 2021, 13:49:06 »
Zo bewaar je wel het patina van de kap.
Is ook heel bijzonder.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4081
Re: Trein verven, algemene tips
« Reactie #20 Gepost op: 30 mei 2021, 14:05:47 »
Dit is nu eenmaal "leergeld" dat je meemaakt nu.
Eric.
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: Trein verven, algemene tips
« Reactie #21 Gepost op: 30 mei 2021, 15:00:40 »
Nou,

Dat wordt weer een nachtje in de thinner ;).

Ik kijk mee om er ook iets van te leren en vraag me af: waarom zou je een primer gebruiken? Hoe meer lagen verf je gebruikt, hoe meer de details op de kap aan scherpte verliezen (zie het plaatje van mijn Groene Anna eerder in dit draadje).

Groeten,

Ferdinand.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4081
Re: Trein verven, algemene tips
« Reactie #22 Gepost op: 30 mei 2021, 15:16:20 »
Spuiten en spuiten is twee hoor, is in feite een job apart, kijk maar naar de garages vroeger, daar had je speciaal iemand die anders niets deed dan spuitwerk.
Het enigste wat ik hier nog over kwijt wil is, al doende leert men en zie wat je doet. Hebben we hier ook moeten ondervinden en leren.
Eric.
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4065
Re: Trein verven, algemene tips
« Reactie #23 Gepost op: 30 mei 2021, 15:24:04 »
Ik heb wel goed gespoten, hij is nu net als vanouds. Ik ga er eerst over heen verven
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4065
Re: Trein verven, algemene tips
« Reactie #24 Gepost op: 30 mei 2021, 15:53:07 »
Ja nee, dat gaat niet. Morgen maar een nieuwe poging met echte primer...

Kan ik ook niet gewoon op het metaal verven of hecht dat ook niet?




Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Trein verven, algemene tips
« Reactie #25 Gepost op: 30 mei 2021, 18:32:44 »
Als je primer schraal spuit, verlies je geen details. Even een waasje erover met een knikkerbus is genoeg.

Wolter
Moins mais mieux.

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4081
Re: Trein verven, algemene tips
« Reactie #26 Gepost op: 30 mei 2021, 18:59:52 »
Alé vooruit weer iemand die het warm water gaat heruitvinden, tjonkske leer eerst eens lezen en de goede raad op te volgen, als het "echt" geen geld mag kosten om iets te verbouwen hou je bij gewone "originele " modellekes dan.
Heb 20 jaar ervaring met spuitwerk zowel op plastiek als op ijzer maar "slimme" mensen vinden we hier dus op elke hoek van de straat dan.
Bask185 op zwart kunt ge gelukkig geen enkele kleur goed opzetten dat gaat enkel met primer grijs maar dit is dan gratis advies van ondergetekende.
En anders eerst alle postjes en draadjes voorspuitwerk eens uitpluizen das lang werk maar misschien ga je dan "iets" slimmer worden. Enne thinner alleen is ook nooit goed voor gebruik.
Tjonge voel me echt nen amateur worden als ik dat hier op veel postjes begin te lezen, had er veel plezier aan in de tijd (anno 2010) toen ik begon met zetten van foto's en verbouwingswerken op dit forum maar begin stilaan te denken dat de "Kul"tuur zienderogen naar beneden.
Eric.
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Re: Trein verven, algemene tips
« Reactie #27 Gepost op: 31 mei 2021, 10:28:11 »
Tja dat is ook een manier om tips te geven, ik hoop niet dat je uit het veld geslagen bent door de directheid van zeer ervaren bouwers.  ;)

 Doe er je voordeel mee. Je zou makkelijk de zwarte verf er weer afhalen; beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Vervolgens toch de grijze primer uit een spuitbusje opzetten.

Het verbouwen, de zaag erin zou m.i. een veel lastiger ding zijn, dat zag ik je nog niet zomaar doen (daar zou ikzelf ook niet aan durven te beginnen).

Maar goed in de verf zetten, daar gaat je draadje over, al zou je achter de titel "gevraagd" kunnen (laten) plaatsen voor de duidelijkheid.

Het kost je een paar euro's voor een busje primer, maar waarschijnlijk blijft er wat over voor een eventueel volgend project.

De thinner heb je hopelijk nog niet weggegooid, die is goed om de zwarte verf er weer af te halen. En zoals gezegd, die grijze primer erop! Je zult dan echt meer kans hebben op een goed eindresultaat.

Succes en tot de volgende bijdrage!  (y)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1350
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Trein verven, algemene tips
« Reactie #28 Gepost op: 31 mei 2021, 12:07:29 »
Even een algemene opmerking. Bask vraagt tips voor het verven (schilderen) van zijn project. Ik snap dat hij door de bomen het bos niet meer kan zien, met alle prachtige voorbeelden hier op t forum. En zeker als beginner kan je daar niet altijd mee uit de voeten. Dus.... laat je niet ontmoedigen, gewoon doen! Fietsen leer je ook met vallen en opstaan, en zo is t ook met dit  ;D.

Met spuiten heb ik zelf geen ervaring. Ik doe dat (nog) met kwast. Ik heb 1:1 een tip gekregen die ook in model wel aardig werkt. verticaal opbrengen en dan horizontaal heen zachtjes en dunnetjes na aaien. Hierdoor worden de groeven minder en doordat je dit horizontaal doet, loopt de verf door de zwaartekracht in de nog overblijvende groefjes. Het resultaat is niet zo mooi als spuiten, maar best ok voor een eerste keer. En.... een primer is sowieso een aanrader. Anders blijft de verf lastig plakken en laat die snel los. Ook is het handig qua kleur van licht naar donker te werken. Met zwart beginnen is dus lastiger.

Aanpassingen aan de metalen kap zal lastig gaan, zeker als eerste begin. Wel kan je met styreen mooi werken vind ik zelf. Je geeft aan dat je geen hap in de waterkasten aandurft. Dat hoeft ook niet, want bij de Bonne lopen de waterkasten verder door naar beneden (namelijk tot aan de cilinderblokken) ;D. Oftewel, je kan met styreen een onderplaatje maken, waar eenvoudig een opening zit zodat je het drijfwerk ziet. Ben je misschien ook die lelijke tandwielen kwijt? En qua achteropbouw, kan je misschien ook iets met styreen doen? Gewoon lekker erover heen fabrieken, het zal allicht een heel stuk meer als Bonne smoelen, zonder de voedingspomp (dat ding vooraan) te verplaatsen en alle leidingen te doen.

Succes! Ben benieuwd wat je ervan fabriekt!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Trein verven, algemene tips
« Reactie #29 Gepost op: 31 mei 2021, 12:29:08 »
Die hap uit de waterkast dient om ruimte te maken voor het stuurmechanisme van de stoomschuif. Maar bij het Märklin model hebben ze dat hele mechanisme voor het gemak maar weggelaten.