Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:37:30
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door daan2353
Vandaag om 00:28:35
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door daan2353
03 December 2025, 23:50:58
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
03 December 2025, 23:40:37
Piko blauwe 1000 door Benelux795
03 December 2025, 23:38:23
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
03 December 2025, 23:29:01
Platine vraag door MadhouseNL
03 December 2025, 23:28:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
03 December 2025, 23:22:36
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
03 December 2025, 23:19:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
03 December 2025, 22:49:56
Da's Daz 2 door Huup
03 December 2025, 22:40:08
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
03 December 2025, 22:21:37
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
03 December 2025, 22:19:18
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
03 December 2025, 22:18:59
13 en 14 december Christmas-Express door Seinhuis
03 December 2025, 21:30:50
Rail away door Huup
03 December 2025, 21:28:59
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
03 December 2025, 20:36:08
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
03 December 2025, 20:35:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
03 December 2025, 20:19:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
03 December 2025, 19:22:02
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
03 December 2025, 19:18:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
03 December 2025, 19:17:26
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Frank 123
03 December 2025, 19:03:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door 1200blauw
03 December 2025, 18:07:08
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
03 December 2025, 17:47:00
Raadplaatje door hervé
03 December 2025, 17:06:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
03 December 2025, 16:26:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door g-j
03 December 2025, 16:21:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
03 December 2025, 15:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
03 December 2025, 14:08:37
  

Auteur Topic: Verlichting pendelstoomtreinen.  (gelezen 4139 keer)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8822
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Verlichting pendelstoomtreinen.
« Reactie #15 Gepost op: 23 April 2021, 21:54:12 »
En ik lees alleen maar "standaard" of je maakt ze daaraan gelijk.  Dat betekent, dat de lichtwisseling alleen door diodes geregeld wordt, dus alleen analoog.

Goed, dat hoeft niet. Onder andere Roco en Fleischmann hebben een methode met een schakelaar op de as. Dan werkt de wisseling van de verlichting ook op een digitale baan. Zelf hier een zilverling-rijtuig staan die dat heeft.

Groet Ronald
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Verlichting pendelstoomtreinen.
« Reactie #16 Gepost op: 24 April 2021, 00:18:08 »
Märklin had vroeger ook een zilverling stuurstand met lichtwisseling geschakeld door een slipkoppeling op een loopas. Dat veroorzaakte ook wat extra wrijving en samen met een sleper, ook behoorlijk wat rolweerstand.
Later heeft het merk een set gehad met een BR23, onder nr 26543 uitgebracht en een 65er onder nr 39650 die is voorbereid voor trek-duwtreinbesturing, incl rode sluitlichten.
In de praktijk werden rode voorzetlenzen gebruikt op de lampen van de stoomlok als deze als sluitverlichting moesten dienen.
De SSN doet dat tegenwoordig nog steeds, zelfs bij hun 01-1075 als die achteruit aan het einde van een trein hangt (zelf gezien).
Concluderend: vooraan wit en achteraan rood, ook bij stoomlok’s (achterstevoren) aan een trek-duw combinatie.
De groeten van Rob

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 604
Re: Verlichting pendelstoomtreinen.
« Reactie #17 Gepost op: 24 April 2021, 15:09:34 »
In de praktijk werden rode voorzetlenzen gebruikt op de lampen van de stoomlok als deze als sluitverlichting moesten dienen.
De SSN doet dat tegenwoordig nog steeds, zelfs bij hun 01-1075 als die achteruit aan het einde van een trein hangt (zelf gezien).

Voordraailenzen zijn dat, ingebouwd in de lamp en met een T-handle aan de zijkant naar voren te draaien.
(180° van achter de lamp naar voor de lamp en omgekeerd)
Voorbeeldje gevonden op ebay: https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/einheitslampe-db-dampflok-diesellok/1328140927-249-4399

Groet, Victor
« Laatst bewerkt op: 24 April 2021, 15:12:16 door VictorPM »

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Verlichting pendelstoomtreinen.
« Reactie #18 Gepost op: 25 April 2021, 11:57:28 »
Bij de 01-1075 , aan de voorzijde waren losse rode lenzen in een raamwerkje aan de lamprand geschoven.
Bij de rode railbussen vd ZLSM heb ik een soortgelijke constructie gezien. De beide technieken zullen dus naast elkaar bestaan.
De groeten van Rob