Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Biesje
Vandaag om 21:29:07
Van Swarzach naar Swarzburg door NS264
Vandaag om 21:22:33
Kortsluiting wissel en vaste kruising door VvKan
Vandaag om 21:14:46
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 21:14:05
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit? door Biesje
Vandaag om 21:03:39
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:46:19
Show je werkplek door Tomasso
Vandaag om 20:44:21
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Tomasso
Vandaag om 20:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:13:03
The Intercontinental Railroad Company door Edsko Hekman
Vandaag om 19:59:39
Line-up foto's van modellen door ceuleer
Vandaag om 19:28:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R v/d Hoven
Vandaag om 19:22:44
NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen door R v/d Hoven
Vandaag om 19:05:21
GVBA 396 messing model door skiptram
Vandaag om 18:17:07
DR5000 centrale, update software 1.6.0. Nu update 1.6.1, per 19 juli 2021 door Bert_Apd
Vandaag om 17:25:24
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door Dave.......
Vandaag om 17:22:31
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door Eric B
Vandaag om 17:07:03
Fleischmann oude naar nieuwe antislipband nummers door VictorPM
Vandaag om 16:53:48
The revival of "The Shop"! door Ronald Halma
Vandaag om 16:31:16
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 16:24:39
Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain) door peterha
Vandaag om 16:04:41
Modeltreinverzameling en waterschade door bosje77
Vandaag om 15:59:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:17:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dick55
Vandaag om 14:50:53
Albert's fantasie in schaal 0e door Scratchbuilt
Vandaag om 14:42:17
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 14:36:25
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
Vandaag om 12:39:46
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:44:57
Wie is Hans Reints door BartvD
Vandaag om 09:46:12
Prijsdifferentiatie in Oostenrijk door BrightonBelle
Vandaag om 09:44:30
  

Auteur Topic: Aardig voorbeeld van het verschil tussen analoge en digitale besturing  (gelezen 480 keer)

KoosDeJong

  • Offline Offline
  • Berichten: 96
  • Nooit te oud om digitaal te ontdekken!
    • YouTube kanaal van Koos de Jong
Ik ben inmiddels zo’n 1 ½ jaar bezig met het digitaliseren van mijn, oorspronkelijk analoge 2-rail (Fleischmann), baan. Maar eigenlijk pas vanaf november 2020 ben ik me gaan verdiepen in de ‘echte’ digitale besturing; d.w.z. met een applicatie op de computer. Na een uitstekende Koploper© beginnerscursus (HCC!m, door Chris Burger) begon het te dagen en heb langzaam maar zeker een hele batterij decoders aangeschaft en deze maand (april 2021) heb ik alle analoge besturing op mijn baan vervangen door digitaal. :angel:

Om stil te staan bij het bereiken van deze mijlpaal en toch ook afscheid te nemen van de analoge technologie uit mijn jeugd hierbij deze bijdrage. Ik ga hierna een vergelijk maken tussen de analoge en digitale besturing van het laatste stukje baan, dat ik eigenlijk analoog wilde houden als demo ervan. Je bent tenslotte toch een soort museum voor je bezoekers. ;D

Oorspronkelijk was dit stukje baan een los S-vormig stuk rails, waar een H0 trammetje heen en weer reed. Aan beide einden waren magneet kontakten, die een relais bedienden, waarmee de voeding werd omgekeerd en de tram daarmee ook. Al in mijn jeugd was het werken met schakelrails en (wissel) relais dé analoge automatisering. Hiermee kon je lok’s elkaar laten afwisselen en seinen bedienen. Nadat ik met digitaal begon heb ik de analoge wissel relais automatisering nog lang toegepast. Alleen de lok’s werden digitaal gestuurd.

Inmiddels was het trambaantje verbonden met een rangeer emplacementje en was het me gelukt om, met een flink aantal relais, één analoge lok een ‘heen en weer’ route te laten afleggen over dit baantje. Ik heb er een filmpje van gemaakt voor het nageslacht. Let erop dat de lok in alle (min één) doodlopende stukken achtereenvolgens rijdt.

https://www.youtube.com/watch?v=zpAV1aNbRJQ

Een detailschema is hierna gegeven (wel nog incl. de al afgebroken seinen)


Om die éne lok dat traject te laten afleggen, inclusief het wisselen van de seinen, had ik dus nodig:

   5 relais
   22 schakelrails voor magneetkontakten onder lok’s
   7 gelijkrichters (ter bescherming doodlopende stukken)

De getoonde handschakelaars hoeven dus niet gebruikt te worden. M.u.v. de ontkoppelaars, die ik maar analoog houd.
Eventueel was het nog mogelijk om een tweed lok de andere te laten aflossen, maar dan wordt het erg gecompliceerd.

Toch ben ik weer ten prooi gevallen aan het ‘digitaliseren virus’ en heb een ontwerp gemaakt in Koploper©. Van het één komt het ander en het resultaat is te zien op het volgende heel verse filmpje.

https://www.youtube.com/watch?v=wmAPGJS37PY

Inmiddels blijkt het dus met digitaliseren ook mogelijk om met meerdere lok’s op dit kleine circuit te rijden.
Met 3 lok’s is het schouwspel het vermakelijkst. Ze zitten elkaar lekker dwars, maar Koploper© dirigeert ze steeds weer een andere vrije kant op.
Een detailschema is hierna gegeven, inclusief de (hiervoor benodigde) digitale (Digikeijs) apparatuur



In dit schema valt op dat ik de voeding van het circuit verdeeld heb in die van de centrale en die van de booster. Dit hoeft niet, maar ik kwam eerst niet uit met het aantal beschikbare aansluitingen op mijn 3e terugmeld module, die ik gesplitst had naar de 2 voedingen. Tenslotte heb ik een aantal blokken alsnog van 1 naar 2 terugmeld secties gebracht. De 4e module was daarbij toch nodig te kopen. Voor de wissels en seinen was ook weer nieuwe stuur apparatuur nodig.

In feite was dus nodig:

   2 schakel decoders
   2 terugmeld modules
   16 detectie aansluitingen in geïsoleerde secties

Dit circuit is niet (met rails) verbonden met het overige deel van mijn baan. Digitaal is het er wel een onderdeel van en maakt gebruik van het reeds aanwezige, dus:

   Centrale
   Booster
   2 diodeschakelingen
   Software op laptop

In Koploper© is dit nieuwe digitale circuit (rechts) toegevoegd aan het baanschema van de totale baan. Hierna het totale baanschema.



Het inrichten van deze database van Koploper© is best lastig. Mede door het vele keren, dat mogelijk moet zijn. De blok definities luisteren heel nauw. Uiteindelijk is het gelukt! Ik heb geen vaste en variabele routes in dit circuit en daarom geen deadlocks! Wel moet er in alle blokken gekeerd kunnen worden.

Uiteindelijk ben ik blij dat ik dit projectje toch heb aangepakt. Het resultaat geeft inderdaad een heel vermakelijk schouwspel. Analoog was al leuk met één lok, maar digitaal met 3 lok’s is echt een aardige vooruitgang.
Helaas zit mijn (opklapbare) plank nu echt helemaal vol met rails. AnyRail rekent zelfs 38 meter rails uit op die luttele 2,30 m * 1,10 m. Tenslotte nog het totaalschema, getekend met datzelfde AnyRail:



Als er vragen zijn, dan wil ik die graag beantwoorden. :angel:
Ik ben in het afgelopen jaar ook een echte beginner geweest en zag vaak door alle optionele bomen het digitale bos niet meer !? ;D

Groetjes & succes allemaal!
Koos
2 rail analoog én digitaal, Koploper software besturing, Digikeijs hardware, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁
De Avatar: mijn 1e trein was een blikken BUB V200. Nu een kunststof Roco en een oude luidruchtige gietijzeren Trix 😊