Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 19:38:02
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:34:04
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
  

Auteur Topic: Verlichting pendelstoomtreinen.  (gelezen 3889 keer)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8843
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Verlichting pendelstoomtreinen.
« Reactie #15 Gepost op: 23 April 2021, 21:54:12 »
En ik lees alleen maar "standaard" of je maakt ze daaraan gelijk.  Dat betekent, dat de lichtwisseling alleen door diodes geregeld wordt, dus alleen analoog.

Goed, dat hoeft niet. Onder andere Roco en Fleischmann hebben een methode met een schakelaar op de as. Dan werkt de wisseling van de verlichting ook op een digitale baan. Zelf hier een zilverling-rijtuig staan die dat heeft.

Groet Ronald
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Verlichting pendelstoomtreinen.
« Reactie #16 Gepost op: 24 April 2021, 00:18:08 »
Märklin had vroeger ook een zilverling stuurstand met lichtwisseling geschakeld door een slipkoppeling op een loopas. Dat veroorzaakte ook wat extra wrijving en samen met een sleper, ook behoorlijk wat rolweerstand.
Later heeft het merk een set gehad met een BR23, onder nr 26543 uitgebracht en een 65er onder nr 39650 die is voorbereid voor trek-duwtreinbesturing, incl rode sluitlichten.
In de praktijk werden rode voorzetlenzen gebruikt op de lampen van de stoomlok als deze als sluitverlichting moesten dienen.
De SSN doet dat tegenwoordig nog steeds, zelfs bij hun 01-1075 als die achteruit aan het einde van een trein hangt (zelf gezien).
Concluderend: vooraan wit en achteraan rood, ook bij stoomlok’s (achterstevoren) aan een trek-duw combinatie.
De groeten van Rob

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 597
Re: Verlichting pendelstoomtreinen.
« Reactie #17 Gepost op: 24 April 2021, 15:09:34 »
In de praktijk werden rode voorzetlenzen gebruikt op de lampen van de stoomlok als deze als sluitverlichting moesten dienen.
De SSN doet dat tegenwoordig nog steeds, zelfs bij hun 01-1075 als die achteruit aan het einde van een trein hangt (zelf gezien).

Voordraailenzen zijn dat, ingebouwd in de lamp en met een T-handle aan de zijkant naar voren te draaien.
(180° van achter de lamp naar voor de lamp en omgekeerd)
Voorbeeldje gevonden op ebay: https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/einheitslampe-db-dampflok-diesellok/1328140927-249-4399

Groet, Victor
« Laatst bewerkt op: 24 April 2021, 15:12:16 door VictorPM »

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Verlichting pendelstoomtreinen.
« Reactie #18 Gepost op: 25 April 2021, 11:57:28 »
Bij de 01-1075 , aan de voorzijde waren losse rode lenzen in een raamwerkje aan de lamprand geschoven.
Bij de rode railbussen vd ZLSM heb ik een soortgelijke constructie gezien. De beide technieken zullen dus naast elkaar bestaan.
De groeten van Rob