Doel:€250.00
Donaties:€312.50

Per saldo:€62.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-08-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn zolder in schaal 1:10 met Spoor Z & N door JaJo
Vandaag om 09:43:57
Haags aanhangrijtuig in 1:45 door Tulpendaal
Vandaag om 09:42:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 09:18:31
Een klein stukje Den Haag - Rotterdam Hofplein Lijn in 1:87 H0 door Pauldg
Vandaag om 09:16:14
Bestaat er zoiets als een Railcom signaal blocker? door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:54:04
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 08:33:03
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door Patrick1975
Vandaag om 08:12:25
Update: baan in de tropen door Patrick1975
Vandaag om 07:59:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Patrick1975
Vandaag om 07:49:27
Het makke van een gebruikte sprinter door denobis
Vandaag om 07:42:22
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door puntenglijder
Vandaag om 07:07:29
Verlichting inbouwen in modelauto’s. door burrendaal
Vandaag om 04:13:39
Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f door Menno
Vandaag om 01:30:18
Spuiten van Shapeways kap, Motip primer, Vallejo lak: aangetast. Wat gaat er mis door kawaaad
Vandaag om 01:26:10
Camera(s) in een modeltrein door Menno
Vandaag om 01:20:57
Toon hier je eigengemaakte (model)spoorvideo's door kawaaad
Vandaag om 01:19:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Remystoom
Vandaag om 00:54:42
Overweg in overweg door Sander.
Vandaag om 00:47:03
Een soort modules voor onder de bank door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:19:36
Panzer transport Wehrmacht anno 1944 door MOVisser
18 september 2021, 22:40:31
Klein Hertogdom Moresnet in H0 door MOVisser
18 september 2021, 22:30:46
Cobalt wisselaandrijving: tandwiel gebroken, nieuw vanuit UK duurt lang. Opties? door MOVisser
18 september 2021, 22:22:38
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 september 2021, 21:38:13
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Sander.
18 september 2021, 21:24:40
Hoe geef je een Zimo-decoder een lineaire snelheidscurve? door Biesje
18 september 2021, 21:11:34
Bahnstrecke 5867 door basjuh1981
18 september 2021, 21:08:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sneek
18 september 2021, 20:23:55
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
18 september 2021, 20:17:36
Gezocht: Lima H0 motors door Richey
18 september 2021, 19:12:30
Weg met de fel glimmende wielen onder wagons en rijtuigen! door prutser
18 september 2021, 16:19:03
  

Auteur Topic: Fleischmann: oude messing rail of Profirail?  (gelezen 1479 keer)

KeesK

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Fleischmann: oude messing rail of Profirail?
« Gepost op: 22 maart 2021, 21:55:36 »
Wil na jaaaren mijn baan weer gaan opzetten, nu zie ik overal gebruikte rails te koop maar ..... profirail van Fleischmann. Heb hier een doos vol van de oudere rail zonder bed maar wel de flexibele versie. Passen deze nog op de modernde profirail ?? Die heeft nl een grindbed en hij lijkt hoger van profiel. Zie ik dat verkeerd of....... wie weet of dit op elkaar past zonder veel toestanden en past het niet kan je dit oplossen met hoogte van kurk bed o.i.d.

Mijn hele oude Triang rails kan ik wel met aanpassing koppelen aan de oude fleischmann. De oude Triang loc kan alleen niet goed overweg met deze rails. De plastic slapers ziin net iets te hoog hij rammelt dus over de rails :-)

Graag jullie advies.
Vr.groetend
Kees
« Laatst bewerkt op: 11 april 2021, 20:15:13 door Bert van Gelder »

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 961
  • Veroniek
Re: oude rail of profirail??
« Reactie #1 Gepost op: 22 maart 2021, 22:12:04 »
Oudere rail past niet zonder overgang aan Profi rail.  Het verschil zit met name in de railverbinders.  Het hoogteverschil (?) kun je zonodig wel met een kartonnetje overbruggen.
Bij de oude Triang rail (ken ik ook nog van vroeger) speelt iets anders, of eigenlijk met je loc.  Die heeft te hoge flenzen.  Dus niet de sleepers zijn te hoog, maar je wielen hebben een te grote flens, bedoeld voor de oude Triang rail.

Advies:  of beginnen met Profirail, maar dat is uit het leveringsprogramma, of doorgaan met je "oudere rail" , of gewoon opnieuw beginnen.  Hangt uiteraard af van al aanwezig materiaal en wat je verder wil.  Die Triang loc in de kast zetten, zal niet meer passen.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: oude rail of profirail??
« Reactie #2 Gepost op: 22 maart 2021, 22:22:48 »
Hoi Kees,

Die oude rails is Fleischmann 'modell' rails. De nummers hiervan beginnen met 60xx. De 'profi' rails heeft nummers met 61xx. Mocht je uiteindelijk beslissen van de modell rails af te willen, hou ik me aanbevolen ;-)

Gr. Roy

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21410
    • Pagina van klaas
Re: oude rail of profirail??
« Reactie #3 Gepost op: 22 maart 2021, 23:26:34 »
Bij de oude Triang rail (ken ik ook nog van vroeger) speelt iets anders, of eigenlijk met je loc.  Die heeft te hoge flenzen.  Dus niet de sleepers zijn te hoog, maar je wielen hebben een te grote flens, bedoeld voor de oude Triang rail.
Ben  lang geleden ook met Triang begonnen. Die flenzen zijn niet alleen te hoog, ze zijn ook te dik. De wielen zijn over het geheel ook te grof. Kon op hun eigen rails geen kwaad want die waren 3,5 mm hoog, dus nog een mm hoger dan de hoogste die nu gangbaar zijn.

Als je nog iets met die Triang loc wil dan zit er niks anders op dan er andere wielen onder te zetten. Dat wordt nog een hele uitdaging want ook de assen van Triang zijn dikker dan wat nu gangbaar is.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 862
  • Metrop-Märklin
Re: oude rail of profirail??
« Reactie #4 Gepost op: 23 maart 2021, 01:08:26 »
Triang trekt ergens een luikje bij me open.

Een boot, maar welke?

Lang voordat ik met treinen reed. Ergens rond 1960. Kon varen, bleef drijven, was van plastic, en had een motor, maar ik weet niet meer of die met een opwindveer of een batterij werkte.
Ik weet zelfs niet of ik 'm nog heb, en zo ja, waar.... :P
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

KeesK

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Fleischmann: oude messing rail of Profirail??
« Reactie #5 Gepost op: 11 april 2021, 19:11:46 »
Ben  lang geleden ook met Triang begonnen. Die flenzen zijn niet alleen te hoog, ze zijn ook te dik. De wielen zijn over het geheel ook te grof. Kon op hun eigen rails geen kwaad want die waren 3,5 mm hoog, dus nog een mm hoger dan de hoogste die nu gangbaar zijn.

Als je nog iets met die Triang loc wil dan zit er niks anders op dan er andere wielen onder te zetten. Dat wordt nog een hele uitdaging want ook de assen van Triang zijn dikker dan wat nu gangbaar is.

Hallo Klaas en Vvkan
 klopt  was ik ook al achtergekomen, hij hobbelt rustig over de plastic railhouders aan de binnenkant. Wil de assen op de draaibank iets aanpassen, de flenzen minder diep maken en iets dunner afdraaien. Heb een kleine tafeldraaibank die voor horlogewerk werd gebruikt dus precies voor dit kleinere werk geschikt.  Openmaken bleek geen ruimte toe te laten om bijv. DCC in te bouwen. motor zou het aan kunnen , zelfs beter dan mijn oude Fleischman loc. Triang heeft een wormwiel motor en de Fleism. een soort disk motor. Al een nieuw schild besteld maar hij kan 1 kant op rijden , de andere kant geeft forse sluiting ( bedoel dus loc anders om op rails zetten en nog zonder DCC ) kan nog niet vinden waarom.

Hallo Roy,
Heb ooit een winkel gehad en we verkochten ook Fleischman en speelgoed. Hierdoor nog een bijna volle doos flex-rails van ca 90cm per stuk. Wil die dus graag gaan gebruiken. Zal dus moeten gaan proberen hoe e.e.a. op elkaar gaat aansluiten. Spoorbreedte zal het probleem niet zijn,wissels is denk ik nog het grootste probleem. Weet ik elkgeval dat het niet naadloos zal passen voordat ik begin en er dan laat achterkom.

Kortgeleden een ROCO loc gekocht en DCC erin gezet, werkt heel fijn en rijdt geweldig. Was wel even zoeken hoe alles bij DCC werkt. Vreemd idee dat je met de druk op een knop de andere rij-richting kan kiezen en zo twee treinen op dezelde rail ,ieder een andere kant op kan laten rijden.  Ga eind van de zomer ook een kijken of dit met Arduino kan combineren en zo wissels en lamjes kan bedienen.
Tja het houdt je van de straat tijdens de corona tijd :-)

Bedankt voor jullie bericht en tips, ga eind van  de zomer wat opbouwen.

Vr.groetend
Kees

 
« Laatst bewerkt op: 11 april 2021, 19:34:10 door KeesK »

KeesK

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Fleischmann: oude messing rail of Profirail??
« Reactie #6 Gepost op: 11 april 2021, 19:32:19 »
Hoi Jan-Willem,
Heb zelfs van de oude rangeerloc nog een onderdelen lijst gevonden op internet!!
De oude loc rijdt zelfs na tien jaar in de doos nog prima zijn rondjes.

Vr.grtz
Kees

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Fleischmann: oude messing rail of Profirail??
« Reactie #7 Gepost op: 11 april 2021, 19:56:58 »
Dag Kees,

Toevallig heb ik vandaag overgangs-lasjes binnengekregen. De mijne zijn van Piko, maar Roco heeft ze ook.

Nou zijn die vast niet precies goed voor de overgang van Fleischman Modelrails naar Profirails (misschien bestaat er van Fleischmann ook wel zoiets).

Maar ik lees dat je handig bent, dus als je naar het plaatje van Roco kijkt lukt het misschien wel om ze zelf te maken. Ik heb het zelf net bedacht dus nog niet uitgeprobeerd:
  • neem een standaard raillas van Fleischmann
  • Zaag hem halverwege door tot op de bodem (dus niet helemaal)
  • Sluit hem aan op een Modelrail én een Profirail (hm, die heb je nog niet?)
  • Maak nu de knik door druk uit te oefenen op de rails zodat de bovenkant spoorstaaf gelijk komt te liggen
  • Als een kant te ruim zit vanwege verschil in breedte van de voet van het profiel kun je dat met een tangetje wel verhelpen

Ik ben benieuwd of mijn idee uitvoerbaar is...

Groeten,

Ferdinand.
« Laatst bewerkt op: 11 april 2021, 20:04:00 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: een soort modules onder de bank

KoosDeJong

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
  • Nooit te oud om digitaal te ontdekken!
    • YouTube kanaal van Koos de Jong
Re: Fleischmann: oude messing rail of Profirail?
« Reactie #8 Gepost op: 26 april 2021, 11:42:20 »
De overgangslassen van Fleischmann zelf hebben nummer 6437 en zijn in de handel nog best verkrijgbaar.
Voorbeelden:





Prijs en verzendkosten goed vergelijken! :police:
Succes
Koos
2 rail analoog én digitaal, Koploper software besturing, Digikeijs hardware, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁
De Avatar: mijn 1e trein was een blikken BUB V200. Nu een kunststof Roco en een oude luidruchtige gietijzeren Trix 😊

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4172
Re: Fleischmann: oude messing rail of Profirail?
« Reactie #9 Gepost op: 26 april 2021, 14:03:17 »
Ik gebruikte voor de overgang gewoon Fleischmann standaard lasjes van de 6000 messing rails. Die kneep ik wat dieper aan zodat het goed paste. Ging erg goed. Ik had ook die speciale overgangslasjes die speciaal gemaakt waren voor messing op Profirails. Maar als ze op waren dan greep ik terug op die messing dingen van de messingrails serie. Ging prima! De Fleischmann treinen gingen er zo ie zo doorheen! Uiteraard moesten de profirailverbinders dan aan beide kanten af!