Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:07:29
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 19:05:37
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 18:50:32
Zwederbaan door Joz
Vandaag om 18:48:12
GoVolta treindienst naar Berlijn door ES44C4
Vandaag om 18:47:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 18:38:53
Line-up foto's van modellen door Deetrein
Vandaag om 18:35:33
BNLS Module “Wijhe” door NS264
Vandaag om 18:34:03
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 18:33:15
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door VictorPM
Vandaag om 18:27:45
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Biesje
Vandaag om 18:07:33
13 december modelspoorbeurs Houten door Ben
Vandaag om 18:06:03
Vermogen centrale door Ben
Vandaag om 17:58:12
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Ben
Vandaag om 17:26:18
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Albert.H0
Vandaag om 17:20:59
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Simplex
Vandaag om 17:03:47
welke servo 90 180 of 360 graden en stapgrootte door bellejt
Vandaag om 16:52:07
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:30:18
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Besselspoor
Vandaag om 16:28:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:27:38
Extra functie in Zimo MS450P22 door Sven
Vandaag om 16:15:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 16:12:58
Beginneling: lichtgewicht onderbouw door Te 2/2
Vandaag om 15:41:35
Roco LokMaus 1: handleiding gezocht door Jint Nijman
Vandaag om 15:27:59
Minibaan Visserskaai H0 door Hans GJ
Vandaag om 15:21:51
Layne, Somewhere South. door sdz1976
Vandaag om 14:36:51
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Montanbahn
Vandaag om 13:48:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:44:28
Welke decoder is dit? door Boterberg
Vandaag om 13:30:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:59:02
  

Auteur Topic: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)  (gelezen 48197 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27020
    • Pagina van klaas
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #210 Gepost op: 08 July 2022, 16:29:25 »
Dat betekent, dat ik in het circuit geen signalering met leds kan maken. De enige info is dan stand van de draaischakelaar. Doenbaar, maar geen mooie lichtjes
Wat dacht je hier van?


Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VvKan

  • Gast
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #211 Gepost op: 08 July 2022, 16:47:23 »
@ Klaas, vraagje:   dat onderste "schakelaartje" bij de wisselspoelen, zijn dat de eindafschakelingen ?

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 587
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #212 Gepost op: 08 July 2022, 17:48:14 »
Wat dacht je hier van?
Dat spreekt me wel aan. Daarmee krijg ik de stand van de wissels in beeld. Dat is nuttig voor een wisselstraat in het schaduwstation. De keuzeschakelaar voor de bestemmingsporen heeft dan geen verlichting, maar dat is overkomelijk door een goede markering op het schakelpaneel.
Een paar vraagjes nog:
  • Hoe sterk moeten de weerstanden boven de ledjes zijn? 1kΩ?
  • Je schrijft eerder, dat bij voldoende kracht in de voeding er geen CDU nodig is. Ik gebruik als voeding de Mean Well RS-25-15 AC/DC 1.7 A 25 W 15 V/DC. Maximaal 6 wissels tegelijk (Roco Line met Roco spoelen). Kan dat voldoende zijn? Ik kan en zal natuurlijk testen. Ik heb voldoende liggen om een stevige CDU te maken, alleen misschien niet een juiste transistor (zoals in het schema op jouw site). Is de rekensom van 1000µF per wissel dan correct?
  • Het schakelpaneel en daarmee de CDU is ongeveer 1,5 meter gemiddeld vanaf de wissels. Is die afstand een probleem?
  • ik neem aan, dat de + van de CDU en van de ledjes uit dezelfde bron komen. Klopt dat?

Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 587
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #213 Gepost op: 08 July 2022, 18:01:36 »
@Veroniek, ik ga zeker nog wat testen, maar de keuze voor DC is al gemaakt. Ik lees eigenlijk ook geen overwegende bezwaren tegen DC, behalve dat de wisselaansluiting van ‘analoge’ trafo’s (ik neem ze zo, omdat jij dat zelf in je eerste antwoord deed) traditioneel AC is.
Nu heb ik inderdaad een paar trafo’s/regelaars van heel lang geleden. Of het prutstrafo’s zijn weet ik niet, maar blijkbaar wel te weinig vermogen voor mijn doel. Dan was een nieuwe DC-voeding toch een heel stuk voordeliger (€15) dan een nieuwe trafo (maar ik heb ook niet lang gezocht).
De finesses van de discussie hierboven vind ik met mijn beperkte kennis van de elektronica wat lastig te vatten, maar ik doe mijn best. Een steile leercurve zullen we maar zeggen.
Over het algemeen vind ik de logica in DC-circuits wat gemakkelijker te volgen.
Ik ga met het schema van Klaas aan de slag, dus ook de CDU indien nodig vóór de matrix, en zal verslag van mijn vorderingen doen.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 5179
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #214 Gepost op: 08 July 2022, 19:45:57 »
Citaat
De finesses van de discussie hierboven vind ik met mijn beperkte kennis van de elektronica wat lastig te vatten
Het is ook wel een beetje overbodige puntloze discussies... Ik had al gauw spijt van mijn aandeel er in...

iig het doel van de CDU is om energie op te slaan om daarmee grote  stromen te kunnen leveren, meer dan je voeding, zonder veel van de voeding te belasten. Dus een voeding van 1,7A is meer dan genoeg.

Mocht je CDU nu net niet je 6 wissels aankunnen, kun je altijd nog de spanning verhogen en/of meer condensators toevoegen.

1.5m kabel is ook geen probleem. Tenzij je draad echt te dun is  ;D

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27020
    • Pagina van klaas
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #215 Gepost op: 08 July 2022, 19:54:58 »
Je schrijft eerder, dat bij voldoende kracht in de voeding er geen CDU nodig is. Ik gebruik als voeding de Mean Well RS-25-15 AC/DC 1.7 A 25 W 15 V/DC. Maximaal 6 wissels tegelijk (Roco Line met Roco spoelen). Kan dat voldoende zijn?
25W bij 15V betekent 1,66A. In de praktijk heb ik gemerkt dat zo'n Meanwell bij 20% boven de nominale stroomwaarde afschakelt. Maar dan is het nog onvoldoende voor 6 wissels. Ik had 17 ohm per spoel gemeten, dat is dus bijna 1A bij 15V. Als je 6 wissels tegelijk schakelt zit je dus op ongeveer 5A. Dat trekt die voeding niet.
Dus je moet een zwaardere voeding hebben, of een CDU.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 587
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #216 Gepost op: 08 July 2022, 20:00:59 »
Dan wordt het dus een CDU. Daar was ik ook al initieel van uitgegaan. Blijft nog de vraag hoe zwaar hij moet zijn, als ik jouw schema volg en er één plaats voor de matrix. Ik dacht dus aan in mijn geval 6 x 1000µF (uiteraard parallel). En is de transistor in de schakeling noodzakelijk, of zorgt die er alleen voor, dat de elco’s sneller laden? Ik hoef de wisselstraat niet heel snel achter elkaar te verstellen.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

VvKan

  • Gast
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #217 Gepost op: 08 July 2022, 20:49:05 »
In tegenstelling tot bask 185 vind ik het helemaal geen "een beetje overbodige puntloze discussies" en heb ik er zeker geen spijt van. Ik vind dat die de probleemstelling en de discussie bagatelliseert. En als die er spijt van heeft dan voor de volgende keer een advies: bezint eer ge begint.
Het resultaat voor Peter J K is heel duidelijk geworden en heeft tot een onderbouwde keuze geleid.   Anders was het een keuze vanuit het ongewisse.  Zeker omdat hij tot nu toe niet zo goed op de hoogte was.
Nu kan hij, met nog wat vragen, verder.

VvKan

  • Gast
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #218 Gepost op: 08 July 2022, 21:03:11 »
‘analoge’ trafo’s (ik neem ze zo, omdat jij dat zelf in je eerste antwoord deed)
Is verder niet zo belangrijk, maar ik bedoelde : analoge trafo/regelaar, dus zoiets  als je Hema trafo/regelaar. Misschien beter te omschrijven als een analoge regelaar (gelijkstroom). (met eventueel een wisselstroomuitgang)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27020
    • Pagina van klaas
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #219 Gepost op: 08 July 2022, 21:17:13 »
Peter, ik weet niet of je 6 x 1000µF nodig hebt. In het schema op mijn site staat 2200µF. Je zou kunnen beginnen met 2 x 1000 en kijken wat er gebeurt. Mocht het niet genoeg zijn, dan kun je er altijd nog bij zetten.

De transistor zorgt er inderdaad voor dat de elco's sneller laden. Maar ik vraag me af of dat in jouw geval gaat werken. De transistor gaat in eerste instantie vol open en laat dan de maximale stroom door. In geval van een normale trafo is dat geen probleem, die overleeft die kortstondige overbelasting wel.

Maar een Meanwell voeding reageert heel anders. Als daar de stroom te hoog wordt schakelt hij razendsnel af. En daarna gaat hij staan "pompen". na een paar seconden schakelt hij weer in, constateert dat de overbelasting er nog is,  schakelt weer uit en gaat het een paar seconden later nog een keer proberen, net zo lang tot de stroom onder de afschakelwaarde blijft. Dat zou kunnen betekenen dat het opladen juist langer gaat duren.

In jouw geval kan de CDU heel eenvoudig zijn, een weerstand om de laadstroom te beperken en de elco's. Meer hoeft het niet te zijn. Zo waren de oerversies van de CDU ook uitgevoerd, de transistor en de extra diodes zijn er later bij bedacht door mensen die vonden dat het opladen te langzaam ging.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 587
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #220 Gepost op: 08 July 2022, 21:20:26 »
Dat is mooi. Ik houd van eenvoudig. Ik ga het proberen.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 587
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #221 Gepost op: 26 July 2022, 01:45:03 »
Ruim twee weken en een hittegolfje verder en de schakeling zoals Klaas in bericht 210 voorstelde, is gebouwd en getest. En werkt. Bijgaande foto laat de testopstelling zien. Alles is nog provisorisch verbonden. De schakeling is modulair opgebouwd in drie onderdelen: de CDU (nog op broodplankje), de diodenmatrix en een printstrookje met de weerstanden voor de ledjes. Verder zie je de draaischakelaar en de drukknop om daadwerkelijk te schakelen.
Nog wel een spannend momentje tijdens de test, maar het bleek eraan te liggen, dat ik van twee wissels de - nog niet had aangesloten :-[

Waarschijnlijk gesneden koek voor de meesten van jullie en behoorlijk ouderwets, maar ik ben best wel tevreden.

(Voor de goede waarnemer: ja, er ontbreekt nog een duo ledjes voor een wissel. Dit is een helft van de kruiswissel, die alleen geschakeld moet worden voor het in- resp. uitrijden van de kopsporen. Dat gebeurt met een aparte schakelaar. Die is nog niet aangesloten.)





Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4045
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #222 Gepost op: 07 September 2023, 10:44:41 »
Hoi Peter ,
Hoe gaat het met de baanaanleg ondanks de warmte?
(Bij  mij ook 25 gr ) :(
Groeten ,
           andere Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #223 Gepost op: 07 September 2023, 14:49:51 »
Dag Peter J K,

Omdat andere Peter een bericht plaatste, waardoor je draadje weer tevoorschijn kwam, wilde ik eens kijken naar je baanplannen en ben begonnen bij #1.

Al verder lezend en kijkend werd het me te ingewikkeld en ben weer teruggegaan naar je eerste plan.

Citaat

Op mijn zolder heb ik ook plannen. Er is ruimte voor een U, of zelfs een Ɯ. Onder één van de 'eindpunten' van de letter U of Ɯ had ik ook een keerlus in gedachten, en dus ook pendelen.

Ik vind dit een goed doordacht plan en wil de opzet graag als voorbeeld nemen. Om er uiteraard wel mijn geheel eigen draai aan te geven.

Ik ben benieuwd hoe het ermee staat en sluit me bij de vorige spreker aan.

Groeten,

Huub

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 587
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #224 Gepost op: Vandaag om 18:33:15 »
Zo, alweer twee jaar geleden ???. Niet heel veel opgeschoten wegens allerlei beslommeringen en afleidingen. Maar goed, nu weer volop bezig en vast van plan dat voorlopig vol te houden. Dus maar eens een update als stok achter de deur voor mezelf.

Al tijden lagen de rails voor Zandvoort min of meer op hun plek, los, en nu is het tijd e.e.a. te gaan fixeren. Eerst de aansluiting op het schaduwstation gemaakt m.b.v. een tijdelijke afdekking. Provisorisch, omdat ik de lichtsluisjes in het schaduwstation nog moet maken. Wissels nog met de hand bediend, loopt alles mooi zoals bedoeld.

Tijd voor de volgende stappen dus. Wat staat op de lijst voor de komende tijd:
  • genoemde lichtsluisjes in het schaduwstation, met signalen naar het bedieningspaneel voor het schaduwstation. Ik ga dat handmatig berijden. De lichtsluisjes sturen ledjes op het bedieningspaneel aan, zodat ik weet welk spoor vrij is en wanneer ik moet stoppen.
  • de wissels aansluiten op een bedieningspaneel. Daar heb ik lang over zitten dubben. Ik had al een tijd een YD8008 van Yamorc liggen. Aanvankelijk was ik onder de indruk, dat ik deze op een handmatig paneel kon aansluiten, maar toen ik de handleiding nog eens goed las, ontdekte ik, dat ik dat verkeerd begrepen had. Na afwegen van alternatieven heb ik nu besloten om de YD8008'en (want ik heb er meer nodig) te gaan gebruiken met de z21-app op een oudere iPad als bedieningspaneel. Rijden doe ik met de muis.
  • hiermee samenhangend de stroomtoevoer op een aantal punten aanleggen. Nu rijdt alles wel goed, maar het signaal en de stroom komt maar op één punt de baan op. Dat is een beetje mager.
  • En nu we het toch over wissels en stroom hebben: ik denk erover om alle wissels niet met raillasjes aan te sluiten, maar los. Als er dan eens iets is met een aandrijving - die in de bedding zitten - kan ik zo's ding er makkelijker uit nemen. Goed idee?
  • het schaduwstation afdekken en het spoor erboven gaan fixeren.

Als ik deze dingen voor elkaar heb, is het sporenplan af t/m fase 3. Fase 4 is de aanleg van Achterveen, maar dat kan prima even wachten. Eerst maar eens de aankleding met o.a. het goederenloodsje dat Ronald voor me aan het maken is (en als het goed is nu ongeveer af heeft).

Twee plaatjes van de huidige situatie maken duidelijk, dat er nog veel werk te verzetten is.

   
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB