Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 22:05:45
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:56:39
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 21:56:03
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
Vandaag om 21:54:10
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 21:52:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:47:19
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 21:39:14
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:35:38
Bauarbeiten im gange door wob
Vandaag om 21:29:49
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 21:17:09
Rails roestig verven door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:14:09
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
Vandaag om 20:42:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
Vandaag om 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 19:01:17
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door hmmglaser
Vandaag om 18:57:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 18:02:55
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 17:54:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:25
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:16:08
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16

Auteur Topic: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)  (gelezen 43417 keer)

Marco D

• Offline Offline
Pendelbaan MET 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #75 Gepost op: 23 March 2021, 16:02:21 »
De brug over de Zanderijvaart
Wat ik me herinner is, dat de aanleg van het spoor naar Zandvoort en het graven van de Zanderijvaart tegelijkertijd werden aanbesteed. De heren die het aannamen, sloten onderling een weddenschap. Wie het laatst bij de kruising van de spoorlijn en de vaart zou zijn, zou de brug (laten) bouwen en  betalen. Beide gerekend vanaf Haarlem. De heren hadden kennelijke wat geld !
Meneer van de Vaart won. Hij had de vaart wat minder diep gemaakt, zodat hij sneller opschoot.

PS zodra ik de bron gevonden heb, zet ik 'm er wel bij
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #76 Gepost op: 23 March 2021, 16:18:25 »
Een heel herkenbaar probleem. Bouwhelm aanschaffen?
Het is dat of een gat in het dak zagen  ;D  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Peter J K

• Offline Offline
Re: Pendelbaan MET 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #77 Gepost op: 23 March 2021, 16:59:26 »
De brug over de Zanderijvaart
[...]

PS zodra ik de bron gevonden heb, zet ik 'm er wel bij

Ik heb in de beschrijving van de wandelroute langs de vaart (zie hier) dit gevonden:
"Het verkochte zand werd via de gegraven Zanderijvaart afgevoerd. In dezelfde tijd werd ook de spoorbaan Haarlem-Zandvoort aangelegd. Willem Borski (eigenaar van buitenplaats Elswout en omgeving) en de spoorwegmaatschappij sloten een weddenschap. Als de zandafgravers eerder bij de plaats van de spoorbrug waren dan de spoorwegmaatschappij zelf, dan werd de spoorbrug over de Zanderijvaart door de maatschappij betaald. Borski won met enkele meters, maar beiden partijen smokkelden. Daardoor is de afgraving bij de spoorbrug smal en is de bocht in het spoor te scherp, vandaag de dag is het knerpende geluid van de trein nog duidelijk hoorbaar."

Dat biedt natuurlijk perspectieven voor de modelbaanbouwer: een te smalle vaart en een te krappe boog! Ik heb wel een idee, waar dat zou kunnen passen in de variant met de omgekeerde keerlus. (Zie volgende bericht.)

Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Peter J K

• Offline Offline
Re: Bouw Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #78 Gepost op: 23 March 2021, 17:30:38 »
Als je toch nog aan het broeden bent heb je hier wellicht wat aan.   Er liggen nu wel erg veel rails op de tafels, vergeleken met je eerste ideeen. Het wordt zo wat meer een treinbaan dan een modelbaan. daarom heb ik even wat geschetst, met meer ruimte voor duinen huizen etc.   
Ik heb Ovdd (Overveen alias Duindorp) er eens tussengeplakt en je opstelschaduwstation omgekeerd. Heb je ook meer "rijlengte", al vind ik dat minder belangrijk. [...]

Zoals gezegd een interessant alternatief. Het kostte even wat tekenwerk, maar het resultaat spreekt me wel aan. Zie bijgaande schets. Ik heb Overveen achter de horizon geprojecteerd. Duindorp is de verzonnen, niet geëlektrificeerde nevenlijn. Daar kan mooi mijn DE1 en Plan U op rijden, alsmede wat klein goederenvervoer.
Het resulterende plan biedt voordelen:
  • het schaduwstation is goed bereikbaar en
  • de opstelsporen zitten niet in een bocht;
  • de rijlengte voor de intercity's is langer en met ruime bogen
  • er is meer ruimte voor landschapselementen
Het nadeel is, dat er minder ruimte voor het goederenvervoer bij Duindorp. De opzet op de bijgaande tekening laat al zien, dat het eigenlijk niet mogelijk is de goederenloods een mooie plaats te geven. Wel kan ik de grondplaat bij Duindorp nog wat breder maken, waardoor ik wat meer ruimte voor de goederensporen krijg. Moet ik nog wel in Anyrail uitwerken.

Wat vinden jullie? (De verborgen sporen zijn groen.) Ik moet nog wel even puzzelen om bij 'X' de goede hoogte te hebben. Moet dat 10 cm zijn, of is 8 cm ook voldoende?

Met vriendelijke groet,

Peter

VvKan

• Gast
« Reactie #79 Gepost op: 23 March 2021, 18:03:08 »
Goederenvervoer op Duindorp heeft zo geen zin.  Waar wil je iets kwijt ?  1 locje, 1 wagen, dat zou nog gaan.  Maar zelfs dan heeft spoor L3 totaal geen nut, daar past niks.  Helemaal weglaten dus.
Wat verder geen of nauwelijks nut heeft zijn de wissels om van Duindorp direct op de hoofdbaan te komen.  Immers, even verderop komt alles bij elkaar in de Engelse wissel.  Dus dat korte stuk derde spoor kun je beter los laten van de hoofdbaan. Is dan ook een echte zijbaan. Met een bijkomend voordeel.

Vertrekkend van het station naar Duindorp kun je veel eerder een meegebogen wissel ongeveer uit laten komen waar nu L1 staat.  Dan heb je alvast 2 langere stationssporen.  Dan kun je waarschijnlijk wel een derde spoor op Duindorp leggen.   De loods verschuift dan een stuk verder naar links richting waar nu x staat.

Als je een dunne plaat gebruikt (metaal ?) is 8 cm ook voldoende, eventueel de omhoogstaande pantografen naar beneden leiden.

Peter J K

• Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 23 March 2021, 18:19:12 »
[...] Goederenvervoer op Duindorp heeft zo geen zin.  Waar wil je iets kwijt ?  1 locje, 1 wagen, dat zou nog gaan.  Maar zelfs dan heeft spoor L3 totaal geen nut, daar past niks.  Helemaal weglaten dus.[...]
Dat realiseer ik me. Het was een eerste schets, die dat duidelijk maakte. Daarom denk ik ook aan verbreding van de plaat en de verplaatsing van de loods zoals aangegeven. Dat moet ik echter nog uitwerken.

[...] Wat verder geen of nauwelijks nut heeft zijn de wissels om van Duindorp direct op de hoofdbaan te komen.  Immers, even verderop komt alles bij elkaar in de Engelse wissel.  Dus dat korte stuk derde spoor kun je beter los laten van de hoofdbaan. Is dan ook een echte zijbaan. Met een bijkomend voordeel.
[...]
Het idee hier achter is, dat de vertrekkende trein uit Duindorp een aankomende trein vanuit Zandvoort kan passeren. Zo kan ik met twee treinstellen pendelen. Anders moet het ene treinstel wachten op Duindorp, totdat het andere binnen is. Dit geeft me ook de mogelijkheid spoor 2 ook als uithaalspoor voor een goederentreintje te gebruiken.
Met vriendelijke groet,

Peter

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 23 March 2021, 18:42:56 »
Ik vind het in grote lijnen een veel beter plan dan dat  waar je de keerlus had weggelaten.
Dat je tussen Zvt en Dd  nog een passeer mogelijkheid hebt  voor de pendeltreinen ,lijkt mij ook niet slecht, alleen zou je ,zoals Veroniek zegt , bij weg laten er  meer het effect van een aparte lijn hebben . Het is maar wat je wilt....
Spoortje L3 is wel nodig ,want daar kan de omlopende lok  van gebruik maken . Het er naast liggende spoor 2  is voor de personen treinen en moet dus ook blijven ,vind ik.
Het brugdek van de kruising van de 3 grijze met de 3 groene sporen  moet  i.d.d. zo dun mogelijk zijn, dun triplex zou  goed kunnen, 15 cm is lang genoeg.
Maar dat moet je  maar even nalopen hoe stijl de hellingen worden , kleiner dan 3 %.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

VvKan

• Gast
« Reactie #82 Gepost op: 23 March 2021, 22:29:04 »
Een zijlijn die geen zijlijn is en bovendien stervens druk, want een trein is nog niet uit Duindorp vertrokken of de volgende loopt al weer binnen.  Lijkt me niet zo realiteitsgetrouw.

En het omlopen over het 3e spoor?  Waar staat de goederentrein, hoe komt een loc dan op spoor 3 ?  Ja, met een korte loc en 1 wagen, dan kun je misschien nog iets doen.  Probeer eens een voorstelling te maken wat er gebeurt als op spoor 2 een goederentrein binnenloopt.  Dan kun je geen kant meer op.  Dus daar zul je toch iets anders op moeten verzinnen.  De verplaatsing van de loods naar rechts boven biedt misschien enig soelaas, maar dat betwijfel ik. Ik zou de loods links houden, maar misschien levert dat ook problemen op.  Gelukkig kun je zonder probleem diverse mogelijkheden ontwerpen en daarop je keuze baseren.  Maar maak daarbij in gedachte iedere keer wel een plan, wat er nou eigenlijk gaat gebeuren als er een goederentrein binnenloopt.

Peter J K

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 23 March 2021, 22:33:46 »
[...]Maar maak daarbij in gedachte iedere keer wel een plan, wat er nou eigenlijk gaat gebeuren als er een goederentrein binnenloopt.

Ik probeer inderdaad steeds me voor te stellen hoe de verschillende treinen lopen. Het fijne van Anyrail is, dat je bij alle plannen steeds met de neus op de feiten gedrukt wordt. Het wordt al gauw te vol of te kort. Ik ga nu eens kijken of ik toch een werkbaar geheel met de goederenloods kan krijgen.
Hoe vind je trouwens de oplossing met het omgekeerde schaduwstation?

Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Marco D

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 23 March 2021, 22:46:02 »
Over de doorrijhoogte bij X:
deze ligging van de lus is de allerhandigste. Je kunt zo steil dalen als je wilt en stijgen gaat lekker rustig over een rechte stuk. Als je het Engelse wissel wat verplaatst kan het nog steiler. Ik zou 10 cm aanhouden voor de onderdoorgang..

Morgen moet ik maar weer eens fysiek met  mn eigen baan aan de slag, dus morgen ws. geen post van mij.
« Laatst bewerkt op: 23 March 2021, 22:50:09 door Marco D »
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

Peter J K

• Offline Offline
« Reactie #85 Gepost op: 23 March 2021, 22:49:38 »
Ik dacht ook al, dat ik bij het dalen wel wat steiler kon. Met zo'n 4,5 % kom ik op -10, als ik begin bij de brug. En vanaf de kruiswissel kan het onder de 3%, omdat ik daar meer ruimte heb.
Met vriendelijke groet,

Peter

Peter J K

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 23 March 2021, 22:52:49 »
[...]
Morgen moet ik maar weer eens fysiek met  mn eigen baan aan de slag, dus morgen ws. geen post van mij.

Moet je zeker doen! Ik ben ook druk met de voorbereiding bezig, maar 's avonds later ben ik aan het plannen.

Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Peter J K

• Offline Offline
« Reactie #87 Gepost op: 24 March 2021, 02:19:18 »
En weer de volgende versie. Wat heb ik gedaan?
  • het emplacement van Duindorp kent nu nog maar een reizigersspoor. Duindorp wordt wisselend bereden met een DE1 en een Plan U, afhankelijk van de drukte. Daartoe is ook een extra opstelspoor bij ZaZ gemaakt voor het niet in dienst zijnde treinstel.
  • het raccordement bij Duindorp is nu voorzien van voldoende lengtes van de sporen, de goederenloods is daarvoor verplaatst. Ook is daar een extra spoortje voor het opstellen van een sik. Want voor een goede bediening van het raccordement is een extra rangeerloc nodig.
  • Het inhaalspoor is verwijderd, althans de wissels die van de nevenlijn een deel inhaalspoor maakten.
  • Het kanaal is ingetekend.
Ik heb het gevoel, dat het banenplan zijn voltooiing nadert. Dan blijven er natuurlijk nog genoeg vragen over: de besturing, secties e.d., de soort rails (nu met Roco Line getekend), rails met of zonder bedding, etc. En natuurlijk zullen bij de bouw aanpassingen plaatsvinden.

Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #88 Gepost op: 24 March 2021, 07:37:54 »
  (y)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

VvKan

• Gast
« Reactie #89 Gepost op: 24 March 2021, 10:45:59 »
Fantastisch !  Voldoet aan zowel wensen als eisen als werkelijkheids getrouwheid.
Toch nog een kleine, persoonlijke, opmerking:  ik zou voor de loods geen spoortje voor de rangeerloc leggen, met die ruimte kun je leukere dingen doen.  En een drieweg wissel vind ik sowieso een crime.  Ikzelf zou het spoortje naar links verplaatsen naast het uithaalspoor en daar meteen een klein onderhouds / tankplaatsje van maken met een hokje (met kachel) voor de rangeerder.