Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)  (gelezen 35724 keer)

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Na een valse start een aantal jaren geleden gaat het nu toch gebeuren: een baan op zolder. Omdat ik verschillende inrichtingsopties heb, wil ik voordat ik aan het timmeren ga, het baanplan gereed hebben. De keuze was vooral tussen een rondlopende baan, met loopruimte in het midden, en een L-vormige baan waarbij ik de lange wand beter kan benutten. Voor de laatste heb ik uiteindelijk gekozen, omdat ik daarmee het best kan realiseren wat ik wil: een baan waarop een beetje realistisch een redelijke intercity kan rijden. En een baan, waar ook ruimte voor scenery aanwezig is en waar treinen niet overal over en langs elkaar rijden.
De inspiratie voor deze baan is Zandvoort aan Zee, jaren 70-80. Het grote voordeel: een intercitystation met maar twee perronsporen en een paar goederenaansluitingen. De baan is opgezet als een pendelbaan voor lokaal goederen vervoer en een nevenlijn voor reizigers. Daarnaast komt het hoofdspoor voor de intercity's uit op een beperkt schaduwstation in een keerlus.
Ik ben benieuwd naar reacties op dit baanplan. Met name wil ik weten of ik de goederenemplacementen een beetje logisch heb ingericht i.v.m. rangeeropties.

Een toelichting op enkele onderdelen:
  • De baan is op één laag, met uitzondering van de westvleugel. Sectie V-V' is in het midden -4, sectie B-B' stijgt naar +4 en het hele emplacement D ligt op +4. De enige reden is, dat ik op deze manier de keerlus kwijt kan zonder veel ruimteverlies. De hellingspercentages blijven onder 3%, met uitzondering van V --> -4; die komt op 3,3%. Dat is naar ik verwacht geen probleem, omdat deze alleen vanaf V wordt bereden.
  • Ik ben me ervan bewust, dat de bereikbaarheid van het stuk rond de wissels bij V niet optimaal is. Ik ben van plan daar aan de muur een beugel te maken om me bij het overheen reiken aan vast te kunnen houden. Verder is het weliswaar verborgen spoor, maar dat ontstaat vooral door camouflage met scenery. Het wordt daar dus niet afgedekt.
    Een andere, of aanvullende, optie is een klein uitneembaar stuk, waardoor ik bij de wissels kan.
  • Ik ben van plan de baan in twee fasen aan te leggen. De eerste fase betreft de hoofdbaan, dus ZaZ - S - V - V' - ZaZ. Pas als dat perfect loopt, komen in fase 2 de secties G en B - D erbij, wellicht ook nog in twee stappen.
  • Het kopspoortje W is de plek waar de overstaande locomotief voor het kop maken wacht.
  • Op emplacementen D en G wil ik een rangeerlok (sik, hippel) kunnen hebben staan.
  • Alleen de hoofdbaan wordt geëlectrificeerd, de nevenbaan en emplacement G wordt alleen met dieselmaterieel bereden.
  • De treintafel is nu op 1,35 meter getekend. Ik zou ook nog wat kunnen zakken, naar 1,10 meter, waardoor het juist op zithoogte beter oogt. Dat zou aan de west- en oostkant nog wat centimeters opleveren door de schuine daken aldaar. Ik ben benieuwd op welke hoogte andere tafels staan. Ik kan daar weinig over op het forum vinden.
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2021, 22:09:30 door Peter J K »
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr)
« Reactie #1 Gepost op: 10 maart 2021, 07:58:30 »
Hallo Peter,

Om beginnen leuk baanplaan. Pendelbaan is bij mij altijd +1  (y) Verborgen keerlus met schaduwsporen is een goed idee, zorgt altijd voor een leuke treinenloop. Niet teveel spoor en genoeg te doen. En bij W kan je een loc opstellen om een trein over te nemen, zodat je ook nog 2 of 3 locs een getrokken stam rijtuigen kan laten delen. (y)

Ik heb voor het rangeerwerk niet veel opmerkingen.
Wat mij voornamelijk opvalt is dat de omloopsporen en bijbehorende uithaalsporen tamelijk kort zijn. Vooral bij G kan je makkelijk wat 'praktische' lengte winnen door je wissels te verleggen.

Nu moet je bij zowel D als G een trein uithalen om om te kunnen lopen. Dat is aan een kant wel leuk, want dat houd je bezig. Maar het kost ook weer lengte. Ik zou daarom bij D/B' kijken of je daar een langer omloop tracject kan maken zonder dat je daar een trein hoeft uit te halen. Je kan hem ook een beetje schuin leggen en je hebt nog ruimte boven je schaduwstation. Maar het is natuurlijk net wat je wilt. Je hebt ook nog de ruimte om er nog een recht stukje rails tussen te prakken.

Als je bij je emplacementen rekening houdt met een sleep van laten we zeggen 4x 2-assige goederenwagons, waarom je heen wilt kunnen lopen dat je dan wel goed zit. Op mijn baan rijdt ook niks langers dan 3 of 4 goederen wagons.

Ik kijk in ieder geval uit naar de bouw.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr)
« Reactie #2 Gepost op: 10 maart 2021, 11:44:02 »
Voor wat betreft de hoogte van de treintafel, ik heb de mijne op ca 130 cm, dit is leuk om naar te kijken als ik sta.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 613
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr)
« Reactie #3 Gepost op: 10 maart 2021, 19:16:05 »
Hallo Peter,

Leuk idee zo'n pendelaan!

Zijn de bogen niet te krap in het schaduw station om lange IC rijtuigen elkaar te laten passeren?
Of worden de treinen alleen op het rechte spoor stil gezet ? (Dan zijn de schaduwsporen korter dan je perron en kom je lengte te kort.)
Ik kan niet zo gauw zien wat de maten zijn van het schaduwstation.
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2021, 19:20:02 door Spoor010 »
Met vriendelijke groeten uit Rotterdam, Frank.

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr)
« Reactie #4 Gepost op: 11 maart 2021, 18:11:15 »

Wat mij voornamelijk opvalt is dat de omloopsporen en bijbehorende uithaalsporen tamelijk kort zijn. Vooral bij G kan je makkelijk wat 'praktische' lengte winnen door je wissels te verleggen.

Nu moet je bij zowel D als G een trein uithalen om om te kunnen lopen. Dat is aan een kant wel leuk, want dat houd je bezig. Maar het kost ook weer lengte. Ik zou daarom bij D/B' kijken of je daar een langer omloop tracject kan maken zonder dat je daar een trein hoeft uit te halen. Je kan hem ook een beetje schuin leggen en je hebt nog ruimte boven je schaduwstation. Maar het is natuurlijk net wat je wilt. Je hebt ook nog de ruimte om er nog een recht stukje rails tussen te prakken.

Als je bij je emplacementen rekening houdt met een sleep van laten we zeggen 4x 2-assige goederenwagons, waarom je heen wilt kunnen lopen dat je dan wel goed zit. Op mijn baan rijdt ook niks langers dan 3 of 4 goederen wagons.


Hallo Bas,

het is inderdaad de bedoeling om met korte goederentreinen te rijden, 3 à 4 wagens. En wat rangeren daarmee. Dus het hoeft niet super optimaal te zijn, maar ik moet natuurlijk wel kunnen combineren en wegzetten. Ik ga nog even spelen met de jouw suggesties. Het omloopspoortje bij DB' kan sowieso iets langer.
Emplacement D schuin leggen wordt lastig, want het hoogteverschil met het schaduwstation is maar 4 cm. Ik ga daarom ook uitproberen, of dat schaduwstation in zijn geheel naar - 4 gebracht kan worden. Ik wil de wissels wel van boven kunnen blijven benaderen, bij de opstelsporen zou ik dan vanaf de onderkant moeten kunnen.
Ook bij G ga ik nog wat alternatieven uitproberen. Suggesties zijn natuurlijk welkom.

Wordt vervolgd.

Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr)
« Reactie #5 Gepost op: 11 maart 2021, 18:17:46 »
Voor wat betreft de hoogte van de treintafel, ik heb de mijne op ca 130 cm, dit is leuk om naar te kijken als ik sta.

Groeten,
Jelmer

Jelmer, dat was ook mijn idee. Maar later bedacht ik, dat ik dan vanuit een zitpositie alleen de onderkant, of hooguit de zijkant, zie. Speelt dat bij jou niet? Sta je altijd alleen bij de baan? (Is wel gezond natuurlijk ;) )
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr)
« Reactie #6 Gepost op: 11 maart 2021, 18:25:10 »
Hallo Peter,

Leuk idee zo'n pendelaan!

Zijn de bogen niet te krap in het schaduw station om lange IC rijtuigen elkaar te laten passeren?
Of worden de treinen alleen op het rechte spoor stil gezet ? (Dan zijn de schaduwsporen korter dan je perron en kom je lengte te kort.)
Ik kan niet zo gauw zien wat de maten zijn van het schaduwstation.

Hallo Frank,

Het is inderdaad de bedoeling de hele lengte van de sporen in het schaduwstation te kunnen benutten. De bogen zijn ingetekend met resp. R4, R3 en R2. De rode meetlat/pijl langs het schaduwstation is 2 meter.
Ik ga als eerste het hoofdspoor leggen, dus van ZaZ door de keerlus en terug. In de bochten kan ik met flexrails natuurlijk wat extra ruimte creëren, als dat nodig is. Pas als alles goed loopt, gaat er de 'deksel' op. Dus ik ga zeker testen of alle soorten treinen - vooral met de lange rijtuigen dus - elkaar genoeg vrije ruimte laten.

Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Zaz: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr)
« Reactie #7 Gepost op: 12 maart 2021, 19:11:37 »
Wat een ontzettend  goed bedachte baan !
Ik heb er ook wel eens over/aan gedacht maar had te weinig plek. Opmerkelijk is je keuze voor stationsentree met een kruiswissel en een Engels wissel, dat is toevallig net hetzelfde.   Kwam natuurlijk in het echt niet voor  😥
Ik heb nog wel  een paar goeie idee voor m.n.  je schaduwstation. Post ik apart, want daar moet een plaatje bij, dus niet te snel bouwen :o.  Het kan in elk geval erg leuk worden! 


PS.  Wordt het digi of ana?
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr)
« Reactie #8 Gepost op: 12 maart 2021, 19:16:34 »
Leuk idee en je geeft zelf de aandachtspunten al aan, maar ik vind de rijafstand tussen hoofdstation en nevenlijnstation wel erg kort. Kun je die  niet verlengen bijvoorbeeld door ergens een klimspiraal onder te brengen. Het is weliswaar geen Duits gebergte, maar in de heuvels van Overveen is vast wel ergens een leuk verdwijnpunt te fabriceren.
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr)
« Reactie #9 Gepost op: 12 maart 2021, 20:38:36 »
Ik snap je punt. Ik ben zelf ook voorstander van zoveel mogelijk rijlengte. Maar een klimspiraal voegt m.i. niks toe hier. Je wilt een klimspiraal al verborgen hebben omdat het lelijke dingen zijn en dan zie je je trein er niet op rijden. Dan heb je nog het probleem dat dingen erg veel ruimte in beslag nemen. Of een trein nu stil staat in een tunnel voor 30s of dat hij 30s lang rijdt op een stuk spoor wat je niet kan zien.

Ik snap eerlijk gezegd ook niet hoe en waar je een spiraal in gedachten heb? Kan je misschien een toelichting geven? Ideeën kunnen immers nooit kwaad  ;)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Marco D

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr)
« Reactie #10 Gepost op: 12 maart 2021, 21:59:11 »
Je zou treinen wat minder snel kunnen laten terugkeren door getrokken treinen de lus te laten nemen, maar treinstellen te laten kopmaken.   Voor treinstellen kan je dat oplossen, èn je krijgt er dus ook meer opstelruimte door.   Ik bedoel zoiets....




In het echt verandert de volgorde van de wagons niet  Bij getrokken treinen zat de bij voorbeeld  de eerste klasse altijd aan de Amsterdams kant. Dit tbv van de klanten in Overveen   :-)
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2021, 20:05:07 door Marco D »
Marco D  
periode rond 1975, treinen NS, trams HTM,
baan: + 7x7, 2rail H0, analoog

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr)
« Reactie #11 Gepost op: 12 maart 2021, 22:55:03 »
Ik zou zeker die kopsporen   er bij aanleggen voor de treinstellen zoals mijn voorganger laat zien.
Wist je dat in de jaren 80 ,er in Zvt een of twee korte stammetjes stonden ,die er kort voor het spitsuur bij gezet werden ?
Dat deed een diesel rangeerlok ,die de rijtuigen haalde en bracht van en naar de opstelsporen.'s Morgens werden ze afgekoppeld en daar neergezet tot in de middag.
 Zoals je je plan nu hebt ,kan dat niet, Kijk maar bij Sporenplan.nl van Sven Zeegers  NS anno 1965,
Groeten ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr)
« Reactie #12 Gepost op: 15 maart 2021, 02:20:24 »
Bedankt allemaal voor de reacties. Die hebben weer tot wat denk- en tekenwerk geleid.
Allereerst de suggestie van Marco, ondersteund door Peter, voor de extra opstelsporen voor treinstellen.

Je zou treinen wat minder snel kunnen laten terugkeren door getrokken treinen de lus te laten nemen, maar treinstellen te laten kopmaken.   Voor treinstellen kan je dat oplossen, èn je krijgt er dus ook meer opstelruimte door.   

Prima idee. Ik heb ze ingetekend op basis van jouw schets. Wel een aandachtspunt daarbij: volgens mij ontstaat nu een extra keerlus, een soort geneste keerlus. Ik weet daar nog te weinig van af om te kunnen beoordelen of dat erg lastig wordt qua aansturing.

Wist je dat in de jaren 80 ,er in Zvt een of twee korte stammetjes stonden ,die er kort voor het spitsuur bij gezet werden ?
Dat deed een diesel rangeerlok ,die de rijtuigen haalde en bracht van en naar de opstelsporen.'s Morgens werden ze afgekoppeld en daar neergezet tot in de middag.
 Zoals je je plan nu hebt ,kan dat niet, Kijk maar bij Sporenplan.nl van Sven Zeegers  NS anno 1965,
Groeten ,Peter

Dat weet ik inderdaad nog. Het was ook mijn bedoeling om een of twee rijtuigen te kunnen bijplaatsen. Ik heb de sporen bij G iets aangepast met het oog daarop. Ik wil sowieso het emplacement G nog wat nader bekijken. Ik heb mij tot nu toe gebaseerd op het sporenplan.nl anno 1985. Voor zover ik kan zien, waren er in 1965 nog geen opstelsporen. Maar corrigeer me, als ik het sporenplan verkeerd lees.
Ik denk er ook over na, of ik een verkleinde versie van het VAM-laadstation kwijt kan. Dat zou dan in de hoek van de L zijn.

PS.  Wordt het digi of ana?

In principe wordt het analoog, want alle materieel dat ik heb - en dat is best veel -  is analoog; het merendeel overigens wel digitaal voorbereid. Maar ik ben wel aan het onderzoeken, wat de beste aansturing kan zijn. Ik denk bijvoorbeeld aan Dinamo. Als ik het goed begrijp, kun je daar analoog en digitaal mee samen laten rijden. En voor analoog een betere treinenloop bereiken. Ook zou het keerlusprobleem daarmee opgelost worden. Maar ik heb daar als herintreder helemaal nog geen kennis van, laat staan ervaring mee. Suggesties zijn meer dan welkom.

Leuk idee en je geeft zelf de aandachtspunten al aan, maar ik vind de rijafstand tussen hoofdstation en nevenlijnstation wel erg kort. Kun je die  niet verlengen bijvoorbeeld door ergens een klimspiraal onder te brengen. Het is weliswaar geen Duits gebergte, maar in de heuvels van Overveen is vast wel ergens een leuk verdwijnpunt te fabriceren.
Ik vind de korte rijtijd niet zo'n probleem. De trein gaat ook de hoek om, dus ik denk dat er voldoende visuele scheiding is om het idee van afstand te creëren. En zoals Bas ook al zegt, zou ik niet weten waar ik een spiraal kwijt kan. Nog los van het feit, dat ik niet zoveel hoogteverschil wil (schuin dak!).

Morgen zal ik een nieuwe schets posten.

Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

VvKan

  • Gast
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr)
« Reactie #13 Gepost op: 15 maart 2021, 09:34:12 »
Ik zie nog wel een mogelijkheid om meer rijlengte te krijgen voor het zijlijn station.
Vanuit B ga je naar B+4, maar in plaats van de wissel ga je naar links naar de zijkant van de baan.  Dan volg je (op hoogte en stijgend) de buitenste lijn van het schaduwstation, dus boven dat spoor stijgend, en kom je bij ongeveer B+4 uit op B+12.  het spoor gaat nu verder naar links boven en dan met een wijde bocht naar rechts. Dan kruist het spoor ongeveer tussen B en B+4 op een hoge brug en draait verder tot waar het nieuwe station begint ongeveer op hoogte B+20.  Het station loopt dan van R boven naar L onder in de hoek.  Het totaal is dus een 8-vorm met als uitloop einde het station.

Je hebt dan een grote rijlengte, waar ook nog eens behoorlijke gedeelten van zichtbaar blijven. De hele linkerkant wordt berggedeelte.  Teken maar eens uit, ook qua hoogteverschillen moet dat kunnen bij een hoogte verschil van 8 cm tussen elkaar kruisende sporen.  Het hoogste punt (zijlijn station) zal op ongeveer 20 cm komen liggen.

VvKan

  • Gast
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr)
« Reactie #14 Gepost op: 15 maart 2021, 09:45:14 »
Peter, wat betreft je opmerking over de extra keerlus:   wat Dynamo kan weet ik niet, maar als dat een oplossing biedt is dat natuurlijk OK.   Rijden met digitaal (DCC) heeft al helemaal geen probleem met dit stuk.  Je laat de keerlus pas beginnen met de wissel die aangesloten is op die extra (verborgen) opstelsporen en de grote boog onderin, naar het hoofdstation toe.  Dus maar 1 keerlus.
Puur analoog is een ander verhaal en wat ingewikkelder, zeker als dat ook nog automatisch zou moeten gebeuren.