Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door snowman
Vandaag om 07:17:49
25 jaar geleden door Lolke Bijlsma
Vandaag om 07:06:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 04:55:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:38:02
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:30:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rondje_HO
Vandaag om 01:39:23
LS Models / Models World 2021 door Rondje_HO
Vandaag om 01:35:39
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 01:14:15
Almrose koppelingen, waar verkrijgbaar? door Marcel112
18 juni 2021, 23:55:31
Keuze soldeerstation, advies gevraagd. door Silvolde
18 juni 2021, 23:39:02
Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021 door Dwergsein
18 juni 2021, 23:26:30
Goed adres voor waterslide transfers gezocht door Hendrik Jan
18 juni 2021, 23:05:08
Dieselstadt door R v/d Hoven
18 juni 2021, 22:45:30
Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen door R v/d Hoven
18 juni 2021, 22:39:10
Raadplaatje door GerardvV
18 juni 2021, 22:32:46
Hoe bekabeling onder de baan mooi leggen door Daan Neijenhuis
18 juni 2021, 20:54:47
H-brug booster ivm digikeijs DR5052 door Bert_Apd
18 juni 2021, 20:22:27
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
18 juni 2021, 20:22:13
Fleischmann Pendolino renoveren (N). door NS264
18 juni 2021, 19:38:59
Wim Mesu NS 600/2000 in 0 door 1795
18 juni 2021, 19:35:25
Opschriften verwijderen van metalen lok. Met Cif? door GD
18 juni 2021, 19:20:19
VERPLAATST: Inpakmateriaal door Bert van Gelder
18 juni 2021, 19:13:37
N-spoorbaan Uit de Losse Pols door NS264
18 juni 2021, 18:59:32
De bouw van ''Industriepark'' NL in spoor N. door NS264
18 juni 2021, 18:42:55
NS 1600-1700-1800 fotodraadje door Thom
18 juni 2021, 18:24:50
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Haradigi
18 juni 2021, 18:21:48
Welk merk rails aanschaffen? HO. door HuubvG
18 juni 2021, 18:21:28
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door NS264
18 juni 2021, 18:06:40
NS 1600-1700-1800 infodraadje. door Thom
18 juni 2021, 18:01:18
Videoserie: Rocrail voor beginners door AlbertG
18 juni 2021, 17:19:49
  

Auteur Topic: Werking hoofd- en rangeersein, Duitsland, periode III en IV.  (gelezen 1032 keer)

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 370
    • opbouw blog treinbaan
Werking hoofd- en rangeersein, Duitsland, periode III en IV.
« Gepost op: 16 januari 2021, 11:40:25 »
Beste,

Mijn baan zal worden uitgerust met Duitse armseinen (periode III en IV).
Nu heb ik een vraag over de werking van het Hoofdsein in combinatie met een rangeersein.

De stoomlocs mogen door het hele station rangeren omdat er regelmatig moet worden omgereden.
Dus ieder uitrijsein zal ook voorzien worden van een rangeersein. Zie foto.

Als een trein vertrekt zal het uitrijsein Hp1 of Hp2 tonen (afhankelijk van de wisselstand) en het rangeersein Sh0.
Echter als er een locomotief aan het rangeren is zal het rangeersein Sh1 tonen en het uitrijsein Hp0.
Dus zouden beide seinen nooit tegelijkertijd Hp1/2 cq Sh1 kunnen tonen.

kan iemand mijn vertellen of dit juist is?



Groeten Marco
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2021, 19:49:06 door Bert van Gelder »

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re: Werking hoofd en rangeersein
« Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2021, 12:06:49 »
Volgens mij is het zo
Hp0 Sh0 Ja
Hp0 Sh1 Ja (alleen rangeren/omlopen)
Hp1 Sh0 Nee
Hp2 Sh0 Nee
Hp1 Sh1 Ja (vertrekkende trein)
HP2 Sh1 Ja (vertrekkende trein)

Het Sh signaal geeft de ingestelde rijweg vrij
Dus als een trein vertrekt moet de rijweg die gereden wordt door het station vrijgegeven en vergrendeld zijn.
Zo zie je op de stations met de oude beveiligingen altijd eerst het Sh signaal omgaan en pas daarna het Hp signaal.
Marius

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 370
    • opbouw blog treinbaan
Re: Werking hoofd en rangeersein
« Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2021, 12:34:12 »
Hallo Marius,

Okay dank je wel, duidelijk verhaal.

Groeten Marco

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3590
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Werking hoofd en rangeersein
« Reactie #3 Gepost op: 02 maart 2021, 12:59:49 »
Wat late reactie, maar dan is er verschil tussen licht signalen en armsignalen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 370
    • opbouw blog treinbaan
Re: Werking hoofd en rangeersein
« Reactie #4 Gepost op: 02 maart 2021, 14:47:05 »
Hallo Gerard,

Ik gebruik uitsluitend armseinen.

Maar wat is dan het verschil tussen arm en lichtseinen in deze?

Groeten Marco

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1584
Re: Werking hoofd en rangeersein
« Reactie #5 Gepost op: 02 maart 2021, 14:52:26 »
Ik ben geen Gerard, maar weet wel het antwoord.
Als een rangeersein is aangebracht op dezelfde mast of geintegreerd in het sein, dan wordt er geen Sh1 getoond bij een "rijstand" van het hoofdsein (Hp1 of Hp2).

Reden, het hoofdsein "controleert" de treinbeweging, hoeft het rangeersein niet voor aan.

Bij armseinen is er wel een koppeling: rangeersein voor de rijweg, hoofdsein voor de treinbeweging.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3590
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Werking hoofd en rangeersein
« Reactie #6 Gepost op: 02 maart 2021, 14:58:20 »
Lichtseinen:

In dit geval zal het rangeersein indien aan de paal bevestigd (of in de buurt staan) gedoofd zijn.
Hp00 = twee horizontale rode lampen, stop
Sh1 = twee witte lampen schuin, rangeer bewegingen toegestaan.
Hp1 = groene lamp, rijden
Hp2 = groen/gele lamp, rijden met beperkte snelheid.

Een los staand rangeersein daarintegen zal zowel voor een treinbeweging als een rangeerbeweging Sh1 tonen om er langs te rijden.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. In de buurt is binnen een straal van 5 m.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 370
    • opbouw blog treinbaan
Re: Werking hoofd en rangeersein
« Reactie #7 Gepost op: 02 maart 2021, 15:40:45 »
Beiden hartelijk dank voor de toelichting.
Ik gebruik dus uitsluitend armseinen maar dit is toch leuk om te weten.

Groeten Marco

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 592
Re: Werking hoofd- en rangeersein, Duitsland, periode III en IV.
« Reactie #8 Gepost op: 02 maart 2021, 21:08:40 »
Een lichtsperrsignal heeft de volgende beelden:

Sh 0 = twee horizontale rode lichten, rijverbod
Sh 1 = twee diagonale, witte lichten, rangeerverbod opgeheven

Wanneer een lichtsperrsignaal in combinatie met een armsein (Hp 0, Hp 1 of Hp 2) wordt gebruikt, geldt het volgende:

Hp 0 + Sh 0 = rij- en rangeerverbod
Hp 0 + Sh 1 = rangeren toegestaan

Wanneer Hp 1 of Hp 2 wordt weergegeven, is het lichtsperrsignaal gedoofd.

Dit is dus anders dan bij een vormsperrsignaal, dat enkel Sh 1 of Sh 0 kan weergeven.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.