Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Biessendorf
Vandaag
om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Ronald69
Vandaag
om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0)
door
roadster36
Vandaag
om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder!
door
bask185
Vandaag
om 00:41:29
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
Vandaag
om 00:03:55
Schrootplaats
door
ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0
door
Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI
door
Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje
door
Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool
door
Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer
door
jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch
door
Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ?
door
hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen
door
defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo
door
Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's
door
Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels
door
Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0
door
Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen.
door
FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1
door
sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Werking hoofd- en rangeersein, Duitsland, periode III en IV.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Werking hoofd- en rangeersein, Duitsland, periode III en IV. (gelezen 1816 keer)
heuvelbaan
Offline
Berichten: 463
Werking hoofd- en rangeersein, Duitsland, periode III en IV.
«
Gepost op:
16 januari 2021, 11:40:25 »
Beste,
Mijn baan zal worden uitgerust met Duitse armseinen (periode III en IV).
Nu heb ik een vraag over de werking van het Hoofdsein in combinatie met een rangeersein.
De stoomlocs mogen door het hele station rangeren omdat er regelmatig moet worden omgereden.
Dus ieder uitrijsein zal ook voorzien worden van een rangeersein. Zie foto.
Als een trein vertrekt zal het uitrijsein Hp1 of Hp2 tonen (afhankelijk van de wisselstand) en het rangeersein Sh0.
Echter als er een locomotief aan het rangeren is zal het rangeersein Sh1 tonen en het uitrijsein Hp0.
Dus zouden beide seinen nooit tegelijkertijd Hp1/2 cq Sh1 kunnen tonen.
kan iemand mijn vertellen of dit juist is?
Groeten Marco
«
Laatst bewerkt op: 02 maart 2021, 19:49:06 door Bert van Gelder
»
Gelogd
Groeten Marco
https://www.fleischmenn.nl
SBBcargo
Offline
Berichten: 654
Re: Werking hoofd en rangeersein
«
Reactie #1 Gepost op:
16 januari 2021, 12:06:49 »
Volgens mij is het zo
Hp0 Sh0 Ja
Hp0 Sh1 Ja (alleen rangeren/omlopen)
Hp1 Sh0 Nee
Hp2 Sh0 Nee
Hp1 Sh1 Ja (vertrekkende trein)
HP2 Sh1 Ja (vertrekkende trein)
Het Sh signaal geeft de ingestelde rijweg vrij
Dus als een trein vertrekt moet de rijweg die gereden wordt door het station vrijgegeven en vergrendeld zijn.
Zo zie je op de stations met de oude beveiligingen altijd eerst het Sh signaal omgaan en pas daarna het Hp signaal.
Gelogd
Marius
heuvelbaan
Offline
Berichten: 463
Re: Werking hoofd en rangeersein
«
Reactie #2 Gepost op:
16 januari 2021, 12:34:12 »
Hallo Marius,
Okay dank je wel, duidelijk verhaal.
Groeten Marco
Gelogd
Groeten Marco
https://www.fleischmenn.nl
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: Werking hoofd en rangeersein
«
Reactie #3 Gepost op:
02 maart 2021, 12:59:49 »
Wat late reactie, maar dan is er verschil tussen licht signalen en armsignalen.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
heuvelbaan
Offline
Berichten: 463
Re: Werking hoofd en rangeersein
«
Reactie #4 Gepost op:
02 maart 2021, 14:47:05 »
Hallo Gerard,
Ik gebruik uitsluitend armseinen.
Maar wat is dan het verschil tussen arm en lichtseinen in deze?
Groeten Marco
Gelogd
Groeten Marco
https://www.fleischmenn.nl
Jelmer
Offline
Berichten: 3863
Re: Werking hoofd en rangeersein
«
Reactie #5 Gepost op:
02 maart 2021, 14:52:26 »
Ik ben geen Gerard, maar weet wel het antwoord.
Als een rangeersein is aangebracht op dezelfde mast of geintegreerd in het sein, dan wordt er geen Sh1 getoond bij een "rijstand" van het hoofdsein (Hp1 of Hp2).
Reden, het hoofdsein "controleert" de treinbeweging, hoeft het rangeersein niet voor aan.
Bij armseinen is er wel een koppeling: rangeersein voor de rijweg, hoofdsein voor de treinbeweging.
Groeten,
Jelmer
Gelogd
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: Werking hoofd en rangeersein
«
Reactie #6 Gepost op:
02 maart 2021, 14:58:20 »
Lichtseinen:
In dit geval zal het rangeersein indien aan de paal bevestigd (of in de buurt staan) gedoofd zijn.
Hp00 = twee horizontale rode lampen, stop
Sh1 = twee witte lampen schuin, rangeer bewegingen toegestaan.
Hp1 = groene lamp, rijden
Hp2 = groen/gele lamp, rijden met beperkte snelheid.
Een los staand rangeersein daarintegen zal zowel voor een treinbeweging als een rangeerbeweging Sh1 tonen om er langs te rijden.
Groet,
Gerard van der Sel.
PS. In de buurt is binnen een straal van 5 m.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
heuvelbaan
Offline
Berichten: 463
Re: Werking hoofd en rangeersein
«
Reactie #7 Gepost op:
02 maart 2021, 15:40:45 »
Beiden hartelijk dank voor de toelichting.
Ik gebruik dus uitsluitend armseinen maar dit is toch leuk om te weten.
Groeten Marco
Gelogd
Groeten Marco
https://www.fleischmenn.nl
Wies
Offline
Berichten: 967
Re: Werking hoofd- en rangeersein, Duitsland, periode III en IV.
«
Reactie #8 Gepost op:
02 maart 2021, 21:08:40 »
Een lichtsperrsignal heeft de volgende beelden:
Sh 0 = twee horizontale rode lichten, rijverbod
Sh 1 = twee diagonale, witte lichten, rangeerverbod opgeheven
Wanneer een lichtsperrsignaal in combinatie met een armsein (Hp 0, Hp 1 of Hp 2) wordt gebruikt, geldt het volgende:
Hp 0 + Sh 0 = rij- en rangeerverbod
Hp 0 + Sh 1 = rangeren toegestaan
Wanneer Hp 1 of Hp 2 wordt weergegeven, is het lichtsperrsignaal gedoofd.
Dit is dus anders dan bij een vormsperrsignaal, dat enkel Sh 1 of Sh 0 kan weergeven.
Met vriendelijke groet,
Wies.
Gelogd
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Werking hoofd- en rangeersein, Duitsland, periode III en IV.