Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Montanbahn
Vandaag om 13:41:21
Minibaan Visserskaai H0 door Spoor010
Vandaag om 13:32:47
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door RhB-Mikey
Vandaag om 13:25:29
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 13:18:48
Roco 21026 werkt niet goed door Quinzeedied
Vandaag om 13:16:21
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:07:06
Pendelbetrieb door Peter Schiffelers
Vandaag om 12:49:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 12:40:12
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Rick
Vandaag om 12:24:55
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:00:46
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 11:50:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:44:18
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:18:55
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Mug
Vandaag om 11:15:27
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 10:26:37
Station Roodeschool door hervé
Vandaag om 10:04:43
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 09:39:16
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 09:32:53
Baan in Los Angeles door Eric B
Vandaag om 09:21:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 09:14:14
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door Lambert
Vandaag om 08:21:16
Acme nieuwe ICNG door Quinzeedied
Vandaag om 07:29:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 November 2025, 23:43:51
Sankt Georgen. door AndrevdG
05 November 2025, 23:19:03
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
05 November 2025, 23:14:55
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
05 November 2025, 22:56:07
Roco model 63138 door Charles_
05 November 2025, 22:33:52
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
05 November 2025, 21:42:10
HSM D1715 door vpeters1984
05 November 2025, 21:09:03
Lodewickshaven door Ronald Halma
05 November 2025, 21:01:32
  

Auteur Topic: Werking hoofd- en rangeersein, Duitsland, periode III en IV.  (gelezen 2113 keer)

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • opbouw blog treinbaan
Werking hoofd- en rangeersein, Duitsland, periode III en IV.
« Gepost op: 16 January 2021, 11:40:25 »
Beste,

Mijn baan zal worden uitgerust met Duitse armseinen (periode III en IV).
Nu heb ik een vraag over de werking van het Hoofdsein in combinatie met een rangeersein.

De stoomlocs mogen door het hele station rangeren omdat er regelmatig moet worden omgereden.
Dus ieder uitrijsein zal ook voorzien worden van een rangeersein. Zie foto.

Als een trein vertrekt zal het uitrijsein Hp1 of Hp2 tonen (afhankelijk van de wisselstand) en het rangeersein Sh0.
Echter als er een locomotief aan het rangeren is zal het rangeersein Sh1 tonen en het uitrijsein Hp0.
Dus zouden beide seinen nooit tegelijkertijd Hp1/2 cq Sh1 kunnen tonen.

kan iemand mijn vertellen of dit juist is?



Groeten Marco
« Laatst bewerkt op: 02 March 2021, 19:49:06 door Bert van Gelder »

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
Re: Werking hoofd en rangeersein
« Reactie #1 Gepost op: 16 January 2021, 12:06:49 »
Volgens mij is het zo
Hp0 Sh0 Ja
Hp0 Sh1 Ja (alleen rangeren/omlopen)
Hp1 Sh0 Nee
Hp2 Sh0 Nee
Hp1 Sh1 Ja (vertrekkende trein)
HP2 Sh1 Ja (vertrekkende trein)

Het Sh signaal geeft de ingestelde rijweg vrij
Dus als een trein vertrekt moet de rijweg die gereden wordt door het station vrijgegeven en vergrendeld zijn.
Zo zie je op de stations met de oude beveiligingen altijd eerst het Sh signaal omgaan en pas daarna het Hp signaal.
Marius

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • opbouw blog treinbaan
Re: Werking hoofd en rangeersein
« Reactie #2 Gepost op: 16 January 2021, 12:34:12 »
Hallo Marius,

Okay dank je wel, duidelijk verhaal.

Groeten Marco

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Werking hoofd en rangeersein
« Reactie #3 Gepost op: 02 March 2021, 12:59:49 »
Wat late reactie, maar dan is er verschil tussen licht signalen en armsignalen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • opbouw blog treinbaan
Re: Werking hoofd en rangeersein
« Reactie #4 Gepost op: 02 March 2021, 14:47:05 »
Hallo Gerard,

Ik gebruik uitsluitend armseinen.

Maar wat is dan het verschil tussen arm en lichtseinen in deze?

Groeten Marco

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5483
Re: Werking hoofd en rangeersein
« Reactie #5 Gepost op: 02 March 2021, 14:52:26 »
Ik ben geen Gerard, maar weet wel het antwoord.
Als een rangeersein is aangebracht op dezelfde mast of geintegreerd in het sein, dan wordt er geen Sh1 getoond bij een "rijstand" van het hoofdsein (Hp1 of Hp2).

Reden, het hoofdsein "controleert" de treinbeweging, hoeft het rangeersein niet voor aan.

Bij armseinen is er wel een koppeling: rangeersein voor de rijweg, hoofdsein voor de treinbeweging.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Werking hoofd en rangeersein
« Reactie #6 Gepost op: 02 March 2021, 14:58:20 »
Lichtseinen:

In dit geval zal het rangeersein indien aan de paal bevestigd (of in de buurt staan) gedoofd zijn.
Hp00 = twee horizontale rode lampen, stop
Sh1 = twee witte lampen schuin, rangeer bewegingen toegestaan.
Hp1 = groene lamp, rijden
Hp2 = groen/gele lamp, rijden met beperkte snelheid.

Een los staand rangeersein daarintegen zal zowel voor een treinbeweging als een rangeerbeweging Sh1 tonen om er langs te rijden.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. In de buurt is binnen een straal van 5 m.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • opbouw blog treinbaan
Re: Werking hoofd en rangeersein
« Reactie #7 Gepost op: 02 March 2021, 15:40:45 »
Beiden hartelijk dank voor de toelichting.
Ik gebruik dus uitsluitend armseinen maar dit is toch leuk om te weten.

Groeten Marco

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
Re: Werking hoofd- en rangeersein, Duitsland, periode III en IV.
« Reactie #8 Gepost op: 02 March 2021, 21:08:40 »
Een lichtsperrsignal heeft de volgende beelden:

Sh 0 = twee horizontale rode lichten, rijverbod
Sh 1 = twee diagonale, witte lichten, rangeerverbod opgeheven

Wanneer een lichtsperrsignaal in combinatie met een armsein (Hp 0, Hp 1 of Hp 2) wordt gebruikt, geldt het volgende:

Hp 0 + Sh 0 = rij- en rangeerverbod
Hp 0 + Sh 1 = rangeren toegestaan

Wanneer Hp 1 of Hp 2 wordt weergegeven, is het lichtsperrsignaal gedoofd.

Dit is dus anders dan bij een vormsperrsignaal, dat enkel Sh 1 of Sh 0 kan weergeven.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.