Doel:€60.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€117.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 29-07-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe generatie spoorseinen NL door Lars Smelter
29 juli 2021, 23:44:33
Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ? door VictorPM
29 juli 2021, 23:33:46
Raadplaatje door dennie
29 juli 2021, 23:32:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
29 juli 2021, 22:50:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
29 juli 2021, 22:39:45
Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds? door Kees Hoeks
29 juli 2021, 22:35:17
Mauritsburg (H0) door Falcon10
29 juli 2021, 22:09:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
29 juli 2021, 21:47:41
Z21-app via DR5000 op Chromebook door bmwpiet
29 juli 2021, 21:41:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
29 juli 2021, 21:28:19
Zelf bouwen. door St00mboy
29 juli 2021, 21:17:01
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
29 juli 2021, 21:11:15
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
29 juli 2021, 20:52:50
Line-up foto's van modellen door erik1
29 juli 2021, 20:48:41
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
29 juli 2021, 20:41:09
Busch: Jacht op wild zwijn door naakte man vereeuwigd in plastic door 72sonett
29 juli 2021, 19:30:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
29 juli 2021, 19:18:54
Fleischmann 98812 open maken door T-Reinbrein
29 juli 2021, 19:00:05
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door tijgernootje
29 juli 2021, 18:20:47
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
29 juli 2021, 18:02:16
Panne in Begijnendijk op de Montzenroute Antwerpen-Aken. door ceuleer
29 juli 2021, 17:36:50
Brawa Rheingold door GORILLUS
29 juli 2021, 17:31:57
3D/RM: AHOB in H0 door Mitchell
29 juli 2021, 17:16:15
Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK) door 44
29 juli 2021, 17:09:54
Videoserie: Rocrail voor beginners door AlbertG
29 juli 2021, 17:09:14
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
29 juli 2021, 16:39:17
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Roy van Dijk
29 juli 2021, 16:03:41
Aux1-6 versterken door spock
29 juli 2021, 15:59:15
Roco 2021, nieuws van de fabrikant. door Benelux795
29 juli 2021, 15:06:23
Gezocht: samenstelling van olietrein Pernis-Drenthe. door tijgernootje
29 juli 2021, 14:37:38
  

Auteur Topic: Werking hoofd- en rangeersein, Duitsland, periode III en IV.  (gelezen 1083 keer)

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
    • opbouw blog treinbaan
Werking hoofd- en rangeersein, Duitsland, periode III en IV.
« Gepost op: 16 januari 2021, 11:40:25 »
Beste,

Mijn baan zal worden uitgerust met Duitse armseinen (periode III en IV).
Nu heb ik een vraag over de werking van het Hoofdsein in combinatie met een rangeersein.

De stoomlocs mogen door het hele station rangeren omdat er regelmatig moet worden omgereden.
Dus ieder uitrijsein zal ook voorzien worden van een rangeersein. Zie foto.

Als een trein vertrekt zal het uitrijsein Hp1 of Hp2 tonen (afhankelijk van de wisselstand) en het rangeersein Sh0.
Echter als er een locomotief aan het rangeren is zal het rangeersein Sh1 tonen en het uitrijsein Hp0.
Dus zouden beide seinen nooit tegelijkertijd Hp1/2 cq Sh1 kunnen tonen.

kan iemand mijn vertellen of dit juist is?



Groeten Marco
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2021, 19:49:06 door Bert van Gelder »

SBBcargo

  • Online Online
  • Berichten: 629
Re: Werking hoofd en rangeersein
« Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2021, 12:06:49 »
Volgens mij is het zo
Hp0 Sh0 Ja
Hp0 Sh1 Ja (alleen rangeren/omlopen)
Hp1 Sh0 Nee
Hp2 Sh0 Nee
Hp1 Sh1 Ja (vertrekkende trein)
HP2 Sh1 Ja (vertrekkende trein)

Het Sh signaal geeft de ingestelde rijweg vrij
Dus als een trein vertrekt moet de rijweg die gereden wordt door het station vrijgegeven en vergrendeld zijn.
Zo zie je op de stations met de oude beveiligingen altijd eerst het Sh signaal omgaan en pas daarna het Hp signaal.
Marius

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
    • opbouw blog treinbaan
Re: Werking hoofd en rangeersein
« Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2021, 12:34:12 »
Hallo Marius,

Okay dank je wel, duidelijk verhaal.

Groeten Marco

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3591
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Werking hoofd en rangeersein
« Reactie #3 Gepost op: 02 maart 2021, 12:59:49 »
Wat late reactie, maar dan is er verschil tussen licht signalen en armsignalen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
    • opbouw blog treinbaan
Re: Werking hoofd en rangeersein
« Reactie #4 Gepost op: 02 maart 2021, 14:47:05 »
Hallo Gerard,

Ik gebruik uitsluitend armseinen.

Maar wat is dan het verschil tussen arm en lichtseinen in deze?

Groeten Marco

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: Werking hoofd en rangeersein
« Reactie #5 Gepost op: 02 maart 2021, 14:52:26 »
Ik ben geen Gerard, maar weet wel het antwoord.
Als een rangeersein is aangebracht op dezelfde mast of geintegreerd in het sein, dan wordt er geen Sh1 getoond bij een "rijstand" van het hoofdsein (Hp1 of Hp2).

Reden, het hoofdsein "controleert" de treinbeweging, hoeft het rangeersein niet voor aan.

Bij armseinen is er wel een koppeling: rangeersein voor de rijweg, hoofdsein voor de treinbeweging.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3591
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Werking hoofd en rangeersein
« Reactie #6 Gepost op: 02 maart 2021, 14:58:20 »
Lichtseinen:

In dit geval zal het rangeersein indien aan de paal bevestigd (of in de buurt staan) gedoofd zijn.
Hp00 = twee horizontale rode lampen, stop
Sh1 = twee witte lampen schuin, rangeer bewegingen toegestaan.
Hp1 = groene lamp, rijden
Hp2 = groen/gele lamp, rijden met beperkte snelheid.

Een los staand rangeersein daarintegen zal zowel voor een treinbeweging als een rangeerbeweging Sh1 tonen om er langs te rijden.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. In de buurt is binnen een straal van 5 m.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
    • opbouw blog treinbaan
Re: Werking hoofd en rangeersein
« Reactie #7 Gepost op: 02 maart 2021, 15:40:45 »
Beiden hartelijk dank voor de toelichting.
Ik gebruik dus uitsluitend armseinen maar dit is toch leuk om te weten.

Groeten Marco

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 610
Re: Werking hoofd- en rangeersein, Duitsland, periode III en IV.
« Reactie #8 Gepost op: 02 maart 2021, 21:08:40 »
Een lichtsperrsignal heeft de volgende beelden:

Sh 0 = twee horizontale rode lichten, rijverbod
Sh 1 = twee diagonale, witte lichten, rangeerverbod opgeheven

Wanneer een lichtsperrsignaal in combinatie met een armsein (Hp 0, Hp 1 of Hp 2) wordt gebruikt, geldt het volgende:

Hp 0 + Sh 0 = rij- en rangeerverbod
Hp 0 + Sh 1 = rangeren toegestaan

Wanneer Hp 1 of Hp 2 wordt weergegeven, is het lichtsperrsignaal gedoofd.

Dit is dus anders dan bij een vormsperrsignaal, dat enkel Sh 1 of Sh 0 kan weergeven.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.