Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Chris Westerduin
Vandaag
om 17:36:00
Bisonkit verdunner
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 17:27:36
Het betere bochtenwerk
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:24:01
h0 diorama USA “The Paintshops”
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:22:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Flevodienst 1976
Vandaag
om 17:17:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
grossraumwagen
Vandaag
om 17:12:45
US diorama in H0
door
Bert55
Vandaag
om 16:57:54
Doornvliet
door
Daan de leeuw
Vandaag
om 16:41:21
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
MaraNCS
Vandaag
om 16:27:22
Titel aangepastL Sik problemen!
door
Ronald69
Vandaag
om 16:16:55
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel
door
Eric v C
Vandaag
om 16:07:36
Een kantoorbaan in schaal N
door
bord4kop
Vandaag
om 15:57:06
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 15:54:49
Foamplaten
door
basjuh1981
Vandaag
om 15:28:53
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting
door
San-Markos
Vandaag
om 15:13:49
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 13:34:22
20 en 21 april MobExpo
door
bollen neus
Vandaag
om 13:32:32
Update: baan in de tropen
door
Eric v C
Vandaag
om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2)
door
tothebeach
Vandaag
om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ)
door
bollen neus
Vandaag
om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Mudhen
Vandaag
om 13:26:49
Starten met messing kits
door
Tomasso
Vandaag
om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
basjuh1981
Vandaag
om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen?
door
MarkSpoor
Vandaag
om 13:01:24
Laag-Baarlo
door
basjuh1981
Vandaag
om 12:59:58
Station Baarn HIJSM
door
MaraNCS
Vandaag
om 12:38:55
Haandrecht materieel
door
orientexpress
Vandaag
om 12:03:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 11:57:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Ric
Vandaag
om 10:50:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 10:12:38
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Werking hoofd- en rangeersein, Duitsland, periode III en IV.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Werking hoofd- en rangeersein, Duitsland, periode III en IV. (gelezen 1804 keer)
heuvelbaan
Offline
Berichten: 463
Werking hoofd- en rangeersein, Duitsland, periode III en IV.
«
Gepost op:
16 januari 2021, 11:40:25 »
Beste,
Mijn baan zal worden uitgerust met Duitse armseinen (periode III en IV).
Nu heb ik een vraag over de werking van het Hoofdsein in combinatie met een rangeersein.
De stoomlocs mogen door het hele station rangeren omdat er regelmatig moet worden omgereden.
Dus ieder uitrijsein zal ook voorzien worden van een rangeersein. Zie foto.
Als een trein vertrekt zal het uitrijsein Hp1 of Hp2 tonen (afhankelijk van de wisselstand) en het rangeersein Sh0.
Echter als er een locomotief aan het rangeren is zal het rangeersein Sh1 tonen en het uitrijsein Hp0.
Dus zouden beide seinen nooit tegelijkertijd Hp1/2 cq Sh1 kunnen tonen.
kan iemand mijn vertellen of dit juist is?
Groeten Marco
«
Laatst bewerkt op: 02 maart 2021, 19:49:06 door Bert van Gelder
»
Gelogd
Groeten Marco
https://www.fleischmenn.nl
SBBcargo
Offline
Berichten: 654
Re: Werking hoofd en rangeersein
«
Reactie #1 Gepost op:
16 januari 2021, 12:06:49 »
Volgens mij is het zo
Hp0 Sh0 Ja
Hp0 Sh1 Ja (alleen rangeren/omlopen)
Hp1 Sh0 Nee
Hp2 Sh0 Nee
Hp1 Sh1 Ja (vertrekkende trein)
HP2 Sh1 Ja (vertrekkende trein)
Het Sh signaal geeft de ingestelde rijweg vrij
Dus als een trein vertrekt moet de rijweg die gereden wordt door het station vrijgegeven en vergrendeld zijn.
Zo zie je op de stations met de oude beveiligingen altijd eerst het Sh signaal omgaan en pas daarna het Hp signaal.
Gelogd
Marius
heuvelbaan
Offline
Berichten: 463
Re: Werking hoofd en rangeersein
«
Reactie #2 Gepost op:
16 januari 2021, 12:34:12 »
Hallo Marius,
Okay dank je wel, duidelijk verhaal.
Groeten Marco
Gelogd
Groeten Marco
https://www.fleischmenn.nl
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: Werking hoofd en rangeersein
«
Reactie #3 Gepost op:
02 maart 2021, 12:59:49 »
Wat late reactie, maar dan is er verschil tussen licht signalen en armsignalen.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
heuvelbaan
Offline
Berichten: 463
Re: Werking hoofd en rangeersein
«
Reactie #4 Gepost op:
02 maart 2021, 14:47:05 »
Hallo Gerard,
Ik gebruik uitsluitend armseinen.
Maar wat is dan het verschil tussen arm en lichtseinen in deze?
Groeten Marco
Gelogd
Groeten Marco
https://www.fleischmenn.nl
Jelmer
Offline
Berichten: 3850
Re: Werking hoofd en rangeersein
«
Reactie #5 Gepost op:
02 maart 2021, 14:52:26 »
Ik ben geen Gerard, maar weet wel het antwoord.
Als een rangeersein is aangebracht op dezelfde mast of geintegreerd in het sein, dan wordt er geen Sh1 getoond bij een "rijstand" van het hoofdsein (Hp1 of Hp2).
Reden, het hoofdsein "controleert" de treinbeweging, hoeft het rangeersein niet voor aan.
Bij armseinen is er wel een koppeling: rangeersein voor de rijweg, hoofdsein voor de treinbeweging.
Groeten,
Jelmer
Gelogd
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: Werking hoofd en rangeersein
«
Reactie #6 Gepost op:
02 maart 2021, 14:58:20 »
Lichtseinen:
In dit geval zal het rangeersein indien aan de paal bevestigd (of in de buurt staan) gedoofd zijn.
Hp00 = twee horizontale rode lampen, stop
Sh1 = twee witte lampen schuin, rangeer bewegingen toegestaan.
Hp1 = groene lamp, rijden
Hp2 = groen/gele lamp, rijden met beperkte snelheid.
Een los staand rangeersein daarintegen zal zowel voor een treinbeweging als een rangeerbeweging Sh1 tonen om er langs te rijden.
Groet,
Gerard van der Sel.
PS. In de buurt is binnen een straal van 5 m.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
heuvelbaan
Offline
Berichten: 463
Re: Werking hoofd en rangeersein
«
Reactie #7 Gepost op:
02 maart 2021, 15:40:45 »
Beiden hartelijk dank voor de toelichting.
Ik gebruik dus uitsluitend armseinen maar dit is toch leuk om te weten.
Groeten Marco
Gelogd
Groeten Marco
https://www.fleischmenn.nl
Wies
Offline
Berichten: 966
Re: Werking hoofd- en rangeersein, Duitsland, periode III en IV.
«
Reactie #8 Gepost op:
02 maart 2021, 21:08:40 »
Een lichtsperrsignal heeft de volgende beelden:
Sh 0 = twee horizontale rode lichten, rijverbod
Sh 1 = twee diagonale, witte lichten, rangeerverbod opgeheven
Wanneer een lichtsperrsignaal in combinatie met een armsein (Hp 0, Hp 1 of Hp 2) wordt gebruikt, geldt het volgende:
Hp 0 + Sh 0 = rij- en rangeerverbod
Hp 0 + Sh 1 = rangeren toegestaan
Wanneer Hp 1 of Hp 2 wordt weergegeven, is het lichtsperrsignaal gedoofd.
Dit is dus anders dan bij een vormsperrsignaal, dat enkel Sh 1 of Sh 0 kan weergeven.
Met vriendelijke groet,
Wies.
Gelogd
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Werking hoofd- en rangeersein, Duitsland, periode III en IV.