BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: heuvelbaan op 16 januari 2021, 11:40:25

Titel: Werking hoofd- en rangeersein, Duitsland, periode III en IV.
Bericht door: heuvelbaan op 16 januari 2021, 11:40:25
Beste,

Mijn baan zal worden uitgerust met Duitse armseinen (periode III en IV).
Nu heb ik een vraag over de werking van het Hoofdsein in combinatie met een rangeersein.

De stoomlocs mogen door het hele station rangeren omdat er regelmatig moet worden omgereden.
Dus ieder uitrijsein zal ook voorzien worden van een rangeersein. Zie foto.

Als een trein vertrekt zal het uitrijsein Hp1 of Hp2 tonen (afhankelijk van de wisselstand) en het rangeersein Sh0.
Echter als er een locomotief aan het rangeren is zal het rangeersein Sh1 tonen en het uitrijsein Hp0.
Dus zouden beide seinen nooit tegelijkertijd Hp1/2 cq Sh1 kunnen tonen.

kan iemand mijn vertellen of dit juist is?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1958-hoofd-en-rangeersein.jpg)

Groeten Marco
Titel: Re: Werking hoofd en rangeersein
Bericht door: SBBcargo op 16 januari 2021, 12:06:49
Volgens mij is het zo
Hp0 Sh0 Ja
Hp0 Sh1 Ja (alleen rangeren/omlopen)
Hp1 Sh0 Nee
Hp2 Sh0 Nee
Hp1 Sh1 Ja (vertrekkende trein)
HP2 Sh1 Ja (vertrekkende trein)

Het Sh signaal geeft de ingestelde rijweg vrij
Dus als een trein vertrekt moet de rijweg die gereden wordt door het station vrijgegeven en vergrendeld zijn.
Zo zie je op de stations met de oude beveiligingen altijd eerst het Sh signaal omgaan en pas daarna het Hp signaal.
Titel: Re: Werking hoofd en rangeersein
Bericht door: heuvelbaan op 16 januari 2021, 12:34:12
Hallo Marius,

Okay dank je wel, duidelijk verhaal.

Groeten Marco
Titel: Re: Werking hoofd en rangeersein
Bericht door: gvandersel op 02 maart 2021, 12:59:49
Wat late reactie, maar dan is er verschil tussen licht signalen en armsignalen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Werking hoofd en rangeersein
Bericht door: heuvelbaan op 02 maart 2021, 14:47:05
Hallo Gerard,

Ik gebruik uitsluitend armseinen.

Maar wat is dan het verschil tussen arm en lichtseinen in deze?

Groeten Marco
Titel: Re: Werking hoofd en rangeersein
Bericht door: Jelmer op 02 maart 2021, 14:52:26
Ik ben geen Gerard, maar weet wel het antwoord.
Als een rangeersein is aangebracht op dezelfde mast of geintegreerd in het sein, dan wordt er geen Sh1 getoond bij een "rijstand" van het hoofdsein (Hp1 of Hp2).

Reden, het hoofdsein "controleert" de treinbeweging, hoeft het rangeersein niet voor aan.

Bij armseinen is er wel een koppeling: rangeersein voor de rijweg, hoofdsein voor de treinbeweging.

Groeten,
Jelmer
Titel: Re: Werking hoofd en rangeersein
Bericht door: gvandersel op 02 maart 2021, 14:58:20
Lichtseinen:

In dit geval zal het rangeersein indien aan de paal bevestigd (of in de buurt staan) gedoofd zijn.
Hp00 = twee horizontale rode lampen, stop
Sh1 = twee witte lampen schuin, rangeer bewegingen toegestaan.
Hp1 = groene lamp, rijden
Hp2 = groen/gele lamp, rijden met beperkte snelheid.

Een los staand rangeersein daarintegen zal zowel voor een treinbeweging als een rangeerbeweging Sh1 tonen om er langs te rijden.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. In de buurt is binnen een straal van 5 m.
Titel: Re: Werking hoofd en rangeersein
Bericht door: heuvelbaan op 02 maart 2021, 15:40:45
Beiden hartelijk dank voor de toelichting.
Ik gebruik dus uitsluitend armseinen maar dit is toch leuk om te weten.

Groeten Marco
Titel: Re: Werking hoofd- en rangeersein, Duitsland, periode III en IV.
Bericht door: Wies op 02 maart 2021, 21:08:40
Een lichtsperrsignal heeft de volgende beelden:

Sh 0 = twee horizontale rode lichten, rijverbod
Sh 1 = twee diagonale, witte lichten, rangeerverbod opgeheven

Wanneer een lichtsperrsignaal in combinatie met een armsein (Hp 0, Hp 1 of Hp 2) wordt gebruikt, geldt het volgende:

Hp 0 + Sh 0 = rij- en rangeerverbod
Hp 0 + Sh 1 = rangeren toegestaan

Wanneer Hp 1 of Hp 2 wordt weergegeven, is het lichtsperrsignaal gedoofd.

Dit is dus anders dan bij een vormsperrsignaal, dat enkel Sh 1 of Sh 0 kan weergeven.

Met vriendelijke groet,
Wies.