Doel:€250.00
Donaties:€145.00

Per saldo:€-105.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-09-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rijden van een trein door de Shadows?/Singing about Trains door HuubvG
Vandaag om 17:56:09
Andre van Duin gaat programma presenteren voor omroep Max, najaar 2021 door Bert van Gelder
Vandaag om 17:55:12
Digitale Infodagen 2021 - 16 & 17 oktober door Ronald Halma
Vandaag om 17:54:31
Camera's in schaduwstations door ruudns
Vandaag om 17:52:23
Piko SmartController Light en loconet. door Karst Drenth
Vandaag om 17:42:59
Piko NS 2000, materieelbespreking. door Karst Drenth
Vandaag om 17:41:55
Rondom Charlois door ArjanB
Vandaag om 17:41:44
tams fd-r-basic 3 functie decoder probleem door henk
Vandaag om 17:28:12
Update: baan in de tropen door tijgernootje
Vandaag om 17:19:40
Overweg in overweg door RikM
Vandaag om 17:18:06
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 17:17:46
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door spoorzeven
Vandaag om 17:05:51
'Plaatstalen' onderdelen laten etsen voor oude V60en, Fleischmann 1380? door HuubvG
Vandaag om 16:57:34
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door jerrytrein
Vandaag om 16:55:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 16:52:40
Roßnitz door Dennis.
Vandaag om 16:38:34
Klankkasten voor Artitec luidsprekers door Chris
Vandaag om 16:37:37
Vervangingsonderdelen Artitec door dennie
Vandaag om 16:29:52
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Edsko Hekman
Vandaag om 16:28:23
Nederlandse Modelspoordagen, Rijswijk, 24-26 sept. 2021. Voor- en nabeschouwing. door Ronald Koerts
Vandaag om 15:07:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 13:06:57
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 13:05:39
Kalender 2022 door Martijn193
Vandaag om 12:23:30
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 11:13:26
Albert's fantasie in schaal 0e door NS1220
Vandaag om 10:50:46
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Edsko Hekman
Vandaag om 10:09:10
Verlichting Roco Blokkendoos (Sneak preview) door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:30:03
Inspiration? Quiberon… ! door Benelux795
Vandaag om 08:32:45
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Sander.
Vandaag om 08:21:35
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Niekleair
Vandaag om 06:36:15
  

Auteur Topic: Werking hoofd- en rangeersein, Duitsland, periode III en IV.  (gelezen 1153 keer)

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 394
    • opbouw blog treinbaan
Werking hoofd- en rangeersein, Duitsland, periode III en IV.
« Gepost op: 16 januari 2021, 11:40:25 »
Beste,

Mijn baan zal worden uitgerust met Duitse armseinen (periode III en IV).
Nu heb ik een vraag over de werking van het Hoofdsein in combinatie met een rangeersein.

De stoomlocs mogen door het hele station rangeren omdat er regelmatig moet worden omgereden.
Dus ieder uitrijsein zal ook voorzien worden van een rangeersein. Zie foto.

Als een trein vertrekt zal het uitrijsein Hp1 of Hp2 tonen (afhankelijk van de wisselstand) en het rangeersein Sh0.
Echter als er een locomotief aan het rangeren is zal het rangeersein Sh1 tonen en het uitrijsein Hp0.
Dus zouden beide seinen nooit tegelijkertijd Hp1/2 cq Sh1 kunnen tonen.

kan iemand mijn vertellen of dit juist is?



Groeten Marco
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2021, 19:49:06 door Bert van Gelder »

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
Re: Werking hoofd en rangeersein
« Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2021, 12:06:49 »
Volgens mij is het zo
Hp0 Sh0 Ja
Hp0 Sh1 Ja (alleen rangeren/omlopen)
Hp1 Sh0 Nee
Hp2 Sh0 Nee
Hp1 Sh1 Ja (vertrekkende trein)
HP2 Sh1 Ja (vertrekkende trein)

Het Sh signaal geeft de ingestelde rijweg vrij
Dus als een trein vertrekt moet de rijweg die gereden wordt door het station vrijgegeven en vergrendeld zijn.
Zo zie je op de stations met de oude beveiligingen altijd eerst het Sh signaal omgaan en pas daarna het Hp signaal.
Marius

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 394
    • opbouw blog treinbaan
Re: Werking hoofd en rangeersein
« Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2021, 12:34:12 »
Hallo Marius,

Okay dank je wel, duidelijk verhaal.

Groeten Marco

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3594
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Werking hoofd en rangeersein
« Reactie #3 Gepost op: 02 maart 2021, 12:59:49 »
Wat late reactie, maar dan is er verschil tussen licht signalen en armsignalen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 394
    • opbouw blog treinbaan
Re: Werking hoofd en rangeersein
« Reactie #4 Gepost op: 02 maart 2021, 14:47:05 »
Hallo Gerard,

Ik gebruik uitsluitend armseinen.

Maar wat is dan het verschil tussen arm en lichtseinen in deze?

Groeten Marco

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1756
Re: Werking hoofd en rangeersein
« Reactie #5 Gepost op: 02 maart 2021, 14:52:26 »
Ik ben geen Gerard, maar weet wel het antwoord.
Als een rangeersein is aangebracht op dezelfde mast of geintegreerd in het sein, dan wordt er geen Sh1 getoond bij een "rijstand" van het hoofdsein (Hp1 of Hp2).

Reden, het hoofdsein "controleert" de treinbeweging, hoeft het rangeersein niet voor aan.

Bij armseinen is er wel een koppeling: rangeersein voor de rijweg, hoofdsein voor de treinbeweging.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3594
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Werking hoofd en rangeersein
« Reactie #6 Gepost op: 02 maart 2021, 14:58:20 »
Lichtseinen:

In dit geval zal het rangeersein indien aan de paal bevestigd (of in de buurt staan) gedoofd zijn.
Hp00 = twee horizontale rode lampen, stop
Sh1 = twee witte lampen schuin, rangeer bewegingen toegestaan.
Hp1 = groene lamp, rijden
Hp2 = groen/gele lamp, rijden met beperkte snelheid.

Een los staand rangeersein daarintegen zal zowel voor een treinbeweging als een rangeerbeweging Sh1 tonen om er langs te rijden.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. In de buurt is binnen een straal van 5 m.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 394
    • opbouw blog treinbaan
Re: Werking hoofd en rangeersein
« Reactie #7 Gepost op: 02 maart 2021, 15:40:45 »
Beiden hartelijk dank voor de toelichting.
Ik gebruik dus uitsluitend armseinen maar dit is toch leuk om te weten.

Groeten Marco

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
Re: Werking hoofd- en rangeersein, Duitsland, periode III en IV.
« Reactie #8 Gepost op: 02 maart 2021, 21:08:40 »
Een lichtsperrsignal heeft de volgende beelden:

Sh 0 = twee horizontale rode lichten, rijverbod
Sh 1 = twee diagonale, witte lichten, rangeerverbod opgeheven

Wanneer een lichtsperrsignaal in combinatie met een armsein (Hp 0, Hp 1 of Hp 2) wordt gebruikt, geldt het volgende:

Hp 0 + Sh 0 = rij- en rangeerverbod
Hp 0 + Sh 1 = rangeren toegestaan

Wanneer Hp 1 of Hp 2 wordt weergegeven, is het lichtsperrsignaal gedoofd.

Dit is dus anders dan bij een vormsperrsignaal, dat enkel Sh 1 of Sh 0 kan weergeven.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.