Doel:€60.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€117.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 29-07-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:39:45
Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds? door Kees Hoeks
Vandaag om 22:35:17
Mauritsburg (H0) door Falcon10
Vandaag om 22:09:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 21:47:41
Z21-app via DR5000 op Chromebook door bmwpiet
Vandaag om 21:41:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 21:28:19
Zelf bouwen. door St00mboy
Vandaag om 21:17:01
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 21:11:15
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 20:52:50
Line-up foto's van modellen door erik1
Vandaag om 20:48:41
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 20:41:09
Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ? door Dwergsein
Vandaag om 19:56:06
Busch: Jacht op wild zwijn door naakte man vereeuwigd in plastic door 72sonett
Vandaag om 19:30:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:18:54
Fleischmann 98812 open maken door T-Reinbrein
Vandaag om 19:00:05
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door tijgernootje
Vandaag om 18:20:47
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:02:16
Panne in Begijnendijk op de Montzenroute Antwerpen-Aken. door ceuleer
Vandaag om 17:36:50
Brawa Rheingold door GORILLUS
Vandaag om 17:31:57
3D/RM: AHOB in H0 door Mitchell
Vandaag om 17:16:15
Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK) door 44
Vandaag om 17:09:54
Videoserie: Rocrail voor beginners door AlbertG
Vandaag om 17:09:14
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:39:17
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Roy van Dijk
Vandaag om 16:03:41
Aux1-6 versterken door spock
Vandaag om 15:59:15
Raadplaatje door spoorzeven
Vandaag om 15:47:00
Roco 2021, nieuws van de fabrikant. door Benelux795
Vandaag om 15:06:23
Gezocht: samenstelling van olietrein Pernis-Drenthe. door tijgernootje
Vandaag om 14:37:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door tijgernootje
Vandaag om 14:12:12
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door Wim Vink
Vandaag om 14:11:12
  

Auteur Topic: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld  (gelezen 1827 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21208
    • Pagina van klaas
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #15 Gepost op: 28 februari 2021, 20:59:19 »
Nog even over de paalafstand, ik heb hier een tekening van de NVM met informatie over diverse bovenleidingmasten.
Daar staat de afstand hart-op-hart van de Brabantse masten aangegeven als 113 mm. Dat is de H0 maat, omgerekend uit de grootbedrijfmaat.
De portalen van Miniworld hebben kennelijk al een toeslag vanwege de grotere hart-op-hart afstand van de sporen in model.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 811
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #16 Gepost op: 28 februari 2021, 21:36:16 »
Inderdaad, de opzet is dat ze bij onderhoud aan een Y-hanger niet in het bereik van het andere spoor hoeven te komen. De schuine poot wijst dus altijd in dezelfde richting als de zijwaartse trekstang.

Weten jullie het zeker?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21208
    • Pagina van klaas
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #17 Gepost op: 28 februari 2021, 21:42:59 »
Waarom twijfel je daar aan? Wat zou een andere verklaring zijn?
Het is mij ooit verteld door een bovenleidingmonteur.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 350
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #18 Gepost op: 01 maart 2021, 21:52:56 »
Klopt, de hangsteunen waren vroeger, zeker in het tijdperk waarin de baan van Meino geplaatst is, symmetrisch Y-vormig.

Ik kom dagelijks van werk op weg naar huis hierlangs:
betonnen portaal

en naar aanleiding van discussie op de vorige pagina nog eens goed gekeken  :)

Het is hier dus zo, dat de oude betonnen boogportalen de nieuwe asymmetrische Y-hanger hebben,
en de wat recentere portalen met rechte staalprofielen nog de oude symmetrische Y-hanger :)
stalen portaal

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 811
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #19 Gepost op: 01 maart 2021, 23:19:53 »
Waarom twijfel je daar aan? Wat zou een andere verklaring zijn?
Het is mij ooit verteld door een bovenleidingmonteur.

Omdat ik me niet kan voorstellen dat in onze tijd nog aan de bovenleiding boven het ene spoor gewerkt mag worden terwijl het andere in bedrijf is en/of de draad erboven onder spanning staat.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4555
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam is h0
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #20 Gepost op: 02 maart 2021, 07:56:31 »
Of het nu nog steeds mag is ook mij onbekend, maar destijds was het 100% zeker de reden om de symmetrische Y hangsteunen te vervangen voor de asymmetrische variant.
Het uitgangspunt van deze discussie is de baan van Meino en die is gesitueerd in de jaren 50, destijds werden er alleen symmetrische Y hangsteunen gebruikt!
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2021, 07:58:08 door Eric B »
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1211
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #21 Gepost op: 02 maart 2021, 09:50:17 »
Ik volg de discussie nog steeds met interesse  ;D.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21208
    • Pagina van klaas
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #22 Gepost op: 02 maart 2021, 11:48:26 »
Omdat ik me niet kan voorstellen dat in onze tijd nog aan de bovenleiding boven het ene spoor gewerkt mag worden terwijl het andere in bedrijf is en/of de draad erboven onder spanning staat.
In deze tijd waarschijnlijk niet meer, maar toen die asymmetrische steunen werden ingevoerd kon dat nog wel. Ik heb zelf nog de tijd meegemaakt dat er aan de bovenleiding werd gesleuteld boven een spoor dat in bedrijf was. Met de spanning er op en op een geïsoleerde ladder. Als er een trein in aantocht was kwam het mannetje naar beneden en werd de ladder uit het spoor getild.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4555
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam is h0
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #23 Gepost op: 02 maart 2021, 12:56:11 »
Oude situatie in 1989:


Bron: Screenshot uit video " De langste Trein Ter Wereld 26:35

Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.