Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 18:41:28
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:43:58
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 16:37:43
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 16:35:01
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
  

Auteur Topic: Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels  (gelezen 837 keer)

FunRail

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels
« Gepost op: 03 maart 2021, 15:39:57 »
Hallo allemaal,

Hoe betrouwbaar is de stroomvoorziening van het hartstuk via de wisseltongen bij Peco Code55 wissels, het basis ontwerp van Peco dus?
Heeft iemand hier persoonlijk goede of slechte ervaring mee?

In mijn vorige baan 20 jaar terug had ik de stroomvoorziening van het hartstuk via een relais geschakeld en de wisseltongen apart bedraad en geïsoleerd van het hartstuk. Dit werkt betrouwbaar maar is ook een stevige ingreep op het basis design van de Peco wissels. De vraag is nu, was dit werkelijk nodig?

Uw ervaringen als altijd van harte welkom
————————
Henk,
Schaal N, Peco code 55, digitaal (bezig om te standaardiseren op DCC) en nog heel veel werk te doen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels
« Reactie #1 Gepost op: 03 maart 2021, 16:03:28 »
Geen ervaring met code 55 (schaal N) maar wel met Electrofrog in H0. Het contact tussen de tong en de doorgaande staaf wordt op den duur onbetrouwbaar door oxidatie en vervuiling. Je kunt het puntstuk schakelen met hulpcontacten maar daarbij moet je er voor zorgen dat er geen tegenstelling ontstaat tussen de tongenstand en het hulpcontact. Als het hulpcontact te vroeg of te laat schakelt kun je kortsluiting krijgen.
Er bestaan servodecoders die dit oplossen door het puntstuk stroomloos te maken tijdens het omlopen van het wissel.

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels
« Reactie #2 Gepost op: 03 maart 2021, 17:40:50 »
Henk,

Ik heb nu zes jaar code 55 electrofrogs in mijn baan. In de moderne versies is apart bedraden van de wisseltongen niet meer nodig. De tongen maken bij mij goed contact en als ze gaan oxideren is een speldepuntje met ATF voldoende om ze weer storingsvrij te laten functioneren.

Als aandrijving gebruik ik de Conrad aandrijvingen en vanaf vorig jaar alleen nog MTB MP1 aandrijvingen. Gaan langzaam om, ook bij analoge aansturing.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3004
Re: Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels
« Reactie #3 Gepost op: 03 maart 2021, 18:52:04 »
Heb ook geen problemen ondervonden op m'n vroegere N baan. Behalve dat na het railpoetsen met een roco-rubber er korreltjes van dat rubber tussen railstaaf en tong bleven zitten, dan was het contact ook gelijk weg. Daarom haalde ik na het poetsen nog even een oud penseel langs de tong bij het contactpunt en de stroom was weer gegarandeerd.
Groeten,
Richard

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2426
  • Aachenau West
Re: Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels
« Reactie #4 Gepost op: 03 maart 2021, 21:21:39 »
In H0 moet ik soms even met een mesje langs de wisseltong schrapen om het contact weer te herstellen.

Groet, Bas