Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Aachenau West
door
Rob S.
Vandaag
om 07:56:56
Raadplaatje
door
Rick
Vandaag
om 07:21:50
Yamorc booster
door
Ben
Vandaag
om 07:08:30
Een NS 5500 knutselen
door
vpeters1984
Vandaag
om 07:05:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Dave.......
24 July 2025, 23:57:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Remco vM
24 July 2025, 23:40:43
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
5166
24 July 2025, 23:34:30
C en K rails samen
door
hmmglaser
24 July 2025, 22:59:48
Seuthe gaat stoppen
door
hmmglaser
24 July 2025, 22:52:28
Mijn geweatherde modellen
door
hmmglaser
24 July 2025, 22:48:47
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
sncf231e
24 July 2025, 21:43:29
Br 38 Piko Superen.
door
wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool
door
Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
Keerlusmodule klappert nog......
door
Ronald Halma
24 July 2025, 21:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
AP3737
24 July 2025, 20:53:33
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
24 July 2025, 19:33:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
24 July 2025, 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Twinkie
24 July 2025, 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
24 July 2025, 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
24 July 2025, 18:37:20
Spuitmondjes
door
bellejt
24 July 2025, 18:25:36
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
bellejt
24 July 2025, 18:13:55
ÖBB smalspoor in het Waldviertel.
door
aad52
24 July 2025, 17:22:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
24 July 2025, 16:39:06
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht
door
Mitchell
24 July 2025, 14:07:59
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
24 July 2025, 13:24:41
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Hollandserhbfan
24 July 2025, 11:55:22
Sfeer op je modelbaan
door
Hollandserhbfan
24 July 2025, 11:53:35
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
24 July 2025, 10:21:24
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen
door
Hans van de Burgt
24 July 2025, 09:13:07
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels (gelezen 930 keer)
FunRail
Offline
Berichten: 21
Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels
«
Gepost op:
03 March 2021, 15:39:57 »
Hallo allemaal,
Hoe betrouwbaar is de stroomvoorziening van het hartstuk via de wisseltongen bij Peco Code55 wissels, het basis ontwerp van Peco dus?
Heeft iemand hier persoonlijk goede of slechte ervaring mee?
In mijn vorige baan 20 jaar terug had ik de stroomvoorziening van het hartstuk via een relais geschakeld en de wisseltongen apart bedraad en geïsoleerd van het hartstuk. Dit werkt betrouwbaar maar is ook een stevige ingreep op het basis design van de Peco wissels. De vraag is nu, was dit werkelijk nodig?
Uw ervaringen als altijd van harte welkom
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26648
Re: Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels
«
Reactie #1 Gepost op:
03 March 2021, 16:03:28 »
Geen ervaring met code 55 (schaal N) maar wel met Electrofrog in H0. Het contact tussen de tong en de doorgaande staaf wordt op den duur onbetrouwbaar door oxidatie en vervuiling. Je kunt het puntstuk schakelen met hulpcontacten maar daarbij moet je er voor zorgen dat er geen tegenstelling ontstaat tussen de tongenstand en het hulpcontact. Als het hulpcontact te vroeg of te laat schakelt kun je kortsluiting krijgen.
Er bestaan servodecoders die dit oplossen door het puntstuk stroomloos te maken tijdens het omlopen van het wissel.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Bjor
Offline
Berichten: 509
Re: Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels
«
Reactie #2 Gepost op:
03 March 2021, 17:40:50 »
Henk,
Ik heb nu zes jaar code 55 electrofrogs in mijn baan. In de moderne versies is apart bedraden van de wisseltongen niet meer nodig. De tongen maken bij mij goed contact en als ze gaan oxideren is een speldepuntje met ATF voldoende om ze weer storingsvrij te laten functioneren.
Als aandrijving gebruik ik de Conrad aandrijvingen en vanaf vorig jaar alleen nog MTB MP1 aandrijvingen. Gaan langzaam om, ook bij analoge aansturing.
Ben
Gelogd
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.
Modellbahnwagen
Offline
Berichten: 3273
Re: Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels
«
Reactie #3 Gepost op:
03 March 2021, 18:52:04 »
Heb ook geen problemen ondervonden op m'n vroegere N baan. Behalve dat na het railpoetsen met een roco-rubber er korreltjes van dat rubber tussen railstaaf en tong bleven zitten, dan was het contact ook gelijk weg. Daarom haalde ik na het poetsen nog even een oud penseel langs de tong bij het contactpunt en de stroom was weer gegarandeerd.
Gelogd
Groeten,
Richard
wob
Offline
Berichten: 2852
Aachenau West
Re: Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels
«
Reactie #4 Gepost op:
03 March 2021, 21:21:39 »
In H0 moet ik soms even met een mesje langs de wisseltong schrapen om het contact weer te herstellen.
Groet, Bas
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels