BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: FunRail op 03 maart 2021, 15:39:57

Titel: Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels
Bericht door: FunRail op 03 maart 2021, 15:39:57
Hallo allemaal,

Hoe betrouwbaar is de stroomvoorziening van het hartstuk via de wisseltongen bij Peco Code55 wissels, het basis ontwerp van Peco dus?
Heeft iemand hier persoonlijk goede of slechte ervaring mee?

In mijn vorige baan 20 jaar terug had ik de stroomvoorziening van het hartstuk via een relais geschakeld en de wisseltongen apart bedraad en geïsoleerd van het hartstuk. Dit werkt betrouwbaar maar is ook een stevige ingreep op het basis design van de Peco wissels. De vraag is nu, was dit werkelijk nodig?

Uw ervaringen als altijd van harte welkom
Titel: Re: Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 maart 2021, 16:03:28
Geen ervaring met code 55 (schaal N) maar wel met Electrofrog in H0. Het contact tussen de tong en de doorgaande staaf wordt op den duur onbetrouwbaar door oxidatie en vervuiling. Je kunt het puntstuk schakelen met hulpcontacten maar daarbij moet je er voor zorgen dat er geen tegenstelling ontstaat tussen de tongenstand en het hulpcontact. Als het hulpcontact te vroeg of te laat schakelt kun je kortsluiting krijgen.
Er bestaan servodecoders die dit oplossen door het puntstuk stroomloos te maken tijdens het omlopen van het wissel.
Titel: Re: Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels
Bericht door: Bjor op 03 maart 2021, 17:40:50
Henk,

Ik heb nu zes jaar code 55 electrofrogs in mijn baan. In de moderne versies is apart bedraden van de wisseltongen niet meer nodig. De tongen maken bij mij goed contact en als ze gaan oxideren is een speldepuntje met ATF voldoende om ze weer storingsvrij te laten functioneren.

Als aandrijving gebruik ik de Conrad aandrijvingen en vanaf vorig jaar alleen nog MTB MP1 aandrijvingen. Gaan langzaam om, ook bij analoge aansturing.

Ben
Titel: Re: Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels
Bericht door: Modellbahnwagen op 03 maart 2021, 18:52:04
Heb ook geen problemen ondervonden op m'n vroegere N baan. Behalve dat na het railpoetsen met een roco-rubber er korreltjes van dat rubber tussen railstaaf en tong bleven zitten, dan was het contact ook gelijk weg. Daarom haalde ik na het poetsen nog even een oud penseel langs de tong bij het contactpunt en de stroom was weer gegarandeerd.
Titel: Re: Betrouwbaarheid Peco Code55 wissels
Bericht door: wob op 03 maart 2021, 21:21:39
In H0 moet ik soms even met een mesje langs de wisseltong schrapen om het contact weer te herstellen.

Groet, Bas