Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Railpro 607
door
Simon Stenneberg
Vandaag
om 19:10:46
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 18:59:30
DCM motor van Märklin demonteren.
door
saskia
Vandaag
om 18:41:44
Br 41 Weinert, loop of sloop ?
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600
door
sneek
Vandaag
om 18:15:23
Spoor- en tramweg parafernalia
door
R1954
Vandaag
om 18:03:03
Lima plan E bankjes
door
klusser
Vandaag
om 18:02:28
Piko 2025
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 18:02:25
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:46:52
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Bert55
Vandaag
om 17:27:18
Sikje 225
door
Huup
Vandaag
om 17:26:36
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:29:42
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
FritsT
Vandaag
om 16:01:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper
door
Jip
Vandaag
om 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale
door
Hirschsprung
Vandaag
om 13:22:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
thevandijks
Vandaag
om 13:22:22
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
door
Jelmer
Vandaag
om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:56:42
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
robin binsbergen
Vandaag
om 12:39:39
Bauarbeiten im gange
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:29:54
Station Roodeschool
door
Eric B
Vandaag
om 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland.
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Pauldg
Vandaag
om 09:53:06
Lima IRM pimpen
door
008200
Vandaag
om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
deBult
Vandaag
om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen.
door
Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Eerste baanplan, US oriented
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
1
...
5
6
[
7
]
Omlaag
Auteur
Topic: Eerste baanplan, US oriented (gelezen 14315 keer)
Dr_Hippo
Offline
Berichten: 103
Re: Eerste baanplan, US oriented
«
Reactie #90 Gepost op:
11 August 2021, 16:03:18 »
Het volgende punt waar ik aan denk.
Die grote amerikaanse steam locs gebruiken ongeveer 1 A.
Dat wil zeggen dat er maximum 3 te gelijk kunnen rijden.
Indien ik er meer wil moet ik dus met booesters beginnen werken.
Dat wil zeggen dat ik mijn baan van in begin moet splitsen per boester?
Stijn
Gelogd
Frans Peeters
Offline
Berichten: 1480
Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Eerste baanplan, US oriented
«
Reactie #91 Gepost op:
11 August 2021, 17:06:48 »
Dat is het beste, anders ga later moeten slijpen in een afgewerkt spoor en dat is altijd een beetje knoeien.
In eerste instantie kan je alles aansluiten op de centrale en later dan stelselmatig overgaan naar boosters.
Gelogd
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw
Edegem -
www.mtdtreinenclub.be
-
Tentoonstelling
MODELSPOOR by MTD
- Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025
Dr_Hippo
Offline
Berichten: 103
Re: Eerste baanplan, US oriented
«
Reactie #92 Gepost op:
12 August 2021, 11:11:52 »
Beste Allen,
Ik ben begonnen met de baan digitaal te bekijken. Het was vanaf in het begin de bedoeling om software gestuurd te rijden. De centrale is een Digikeijs 5000!
Ondertussen hebben we daar wat testen met gedaan betreffende stroomingange en zones en tot hiertoe doet het wat het moet doen.
Nu we een iets of wat definitief baanplan hebben heb ik het eens ingedeeld in verschillende sections zodat automatisch rijden mogelijk zal zijn.
Ik heb de screenscaptures terug in lagen gedaan omdat er toch wat sporen over elkaar liggen. In het station zijn de secties korter voor moest ik toch 2 locs zonder wagons op het zelfde spoor in het station wil plaatsen. Ik hou geen rekening met een vast bepaalde rijrichting aangezien ik geen copy doe van iets dat in het echt bestaat en het zou best kunnen dat er ooit ook een loc uit europa op zal rijden.
Hier de 2 screenshots betreffende opdeling sections waar groen en paars sections zijn, lichtblauw zijn de keerlussen en geel wordt aangesloten op de global detect.
Enkel laag gedeelte section indeling
Volledig layout section indeling
Vervolgens heeft de digikeijs centrale een vermogen van 3 Ampere wat wil zeggen dat ik ongeveer 3 grote treinen te gelijk kan laten rijden ( groete locs met wagons verbruiken blijkbaar ronde de 1 Ampere ). Als ik er dus meer dan 3 te gelijk wil laten rijden zal ik de baan dus moeten splitsen met boesters.
Hier de screencaptures hoe ik dat denk te doen. Aangezien mijn baan toch in sections is opgedeeld denk ik dat het vrij eenvoudig is om dit achteraf een beetje te veranderen zondere aan de spoiren te moeten komen.
Booster split laag gedeelte
Booster split volledige layout
Alvast bedankt voor de opmerkingen.
Stijn
Gelogd
VvKan
Gast
Re: Eerste baanplan, US oriented
«
Reactie #93 Gepost op:
12 August 2021, 11:23:01 »
Ik zou de achterste keerlus, nu op de booster paars, aan de groene aansluiten. Reden: de paarse bedient de spiraal, waar de belasting zwaar is. Daar zou ik niet een extra belasting aan leggen, maar die aan het groene deel aansluiten, wat minder zwaar belast is.
Gelogd
Dr_Hippo
Offline
Berichten: 103
Re: Eerste baanplan, US oriented
«
Reactie #94 Gepost op:
12 August 2021, 11:46:31 »
De reden dat ik de split booster zo had opgedeeld:
Stel dat ik 2 treinen heb rijden in de lage grote lus langs de rivier.
Als er dan nog 1 trein begint te stijgen en 1 trein naar benden komt zit ik snel aan 4.
Op het paarse gedeelte zoals het nu is zie ik er niet direct 4 rijden? Maar wel 3.
Vandaar maar ik hou wel rekening met je opmerking en een keerlus is natuurlijk gemakkelijk te verplaatsen van booster!
Stijn
Gelogd
Dr_Hippo
Offline
Berichten: 103
Re: Eerste baanplan, US oriented
«
Reactie #95 Gepost op:
17 August 2021, 14:47:39 »
Ik wil graag even terug naar spoorafstanden.
De locs en wagons kunnen nog al groot zijn en heb betreffende de spoorafstanden naar de NMRA gekeken.
Ik kom op een afstand van 7.4 cm die ik zeker zal moeten aanhouden in de bochten.
Ik heb dat hier zo eens naast elkaar geplaatst en ik vind dat nog al ver uit elkaar.
Ik vermoed dat ik ze dichter bij elkaar kan leggen op rechte stukken.
Is dit correct en hoe dicht mogen ze dan bij elkaar en vanaf welke radius moet ik dat terug over gaan naar 7,4 cm?
Stijn
Gelogd
JohnRobertGrunn
Offline
Berichten: 13
Re: Eerste baanplan, US oriented
«
Reactie #96 Gepost op:
17 August 2021, 16:44:30 »
Heb dubbelspoor van Kato wat hart 33mm is.
Gelogd
Mvg Rob
MiddenGroningen is de plek waar mijn huis woont. De baan (ooit) wordt een USA N baan.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
1
...
5
6
[
7
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Eerste baanplan, US oriented