Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Railpassie
Vandaag om 22:51:35
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
Vandaag om 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
Vandaag om 21:43:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Eric B
Vandaag om 21:43:35
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 21:25:56
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:40
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:11:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 20:02:43
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
Vandaag om 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
Vandaag om 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
Vandaag om 18:02:28
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
  

Auteur Topic: Trixenstein 1211 van Roco, de bouw  (gelezen 3497 keer)

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3480
    • modulebaan.nl
Re: Trixenstein 1211 van Roco, de bouw
« Reactie #15 Gepost op: 18 February 2021, 22:15:52 »
dank je wel! ik moest even zoeken wat dat colle 21 nu precies was maar wat ik er van begrijp is het Industriële secondelijm, net als olba?
die heb ik hier staan dus dat kan ik wel even proberen. ik ben alleen aan het overwegen of ik er toch maar een andere aandrijving of draaistellen onder bouw  ;D

Sorry voor de late reactie, maar inderdaad, een industriele secondelijm. Met Olba heb ik geen ervaring.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Trixenstein 1211 van Roco, de bouw
« Reactie #16 Gepost op: 19 February 2021, 10:52:33 »
Als je de wielen op de juiste afstand wil zetten dan kan je wellicht de draaistelzijkanten van de eerste serie 1200 van Lima gebruiken. Die hadden wel verschillende wielafstanden en zelfs het dubbele verenpakket en de juiste remcilinders. Later heeft men dat om onduidelijke redenen aangepast.



gr. Frits
Groet Frits

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2564
Re: Trixenstein 1211 van Roco, de bouw
« Reactie #17 Gepost op: 19 February 2021, 13:13:22 »
dank je wel tjalling en fritsprt.
dit projectje begon eigenlijk als een "simpel" knutseltje maar inmiddels lijkt het er op dat het toch wat meer dan dat gaat worden  ;D
van die draaistel zijkanten in de oude versie had ik inderdaad begrepen dat die de asymetrische opstelling hadden en ik heb inmiddels ook gezien dat de dingen als het dubbele verenpakket inderdaad niet goed meer is bij de nieuwe versie Lima's.
wat het gaat worden weet ik nu nog niet. Besselspoor heeft me nog wat toegezegd dus dat wacht ik eerst af. waarschijnlijk wordt het een nog grotere frankenstein :)


@tjalling: Olba is ook een industriële secondenlijm dus dat ga ik maar eens proberen.

Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Trixenstein 1211 van Roco, de bouw
« Reactie #18 Gepost op: 19 February 2021, 13:19:52 »
Ik heb hier een Lima 1300 liggen waarvan ik de asafstanden heb gemeten. Die zijn asymmetrisch en komen heel dicht bij de correcte afstanden voor de 1200.
Maar dan blijft de vraag of je het chassis van een 1300 in een 1200 gefrot krijgt en je blijft zitten met draaistelzijkanten die niet passen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Biesje@work

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Trixenstein 1211 van Roco, de bouw
« Reactie #19 Gepost op: 19 February 2021, 22:56:48 »
Volgens mij is de asymmetrie bij de 1300 precies omgekeerd. Bij de 1200 zitten de middelste assen van een draaistel meer naar het midden van de loc, en bij de 1300 meer naar de uiteinden. Maar dan kan je simpelweg het draaistel nog omdraaien, of aanpassen, de middelste as is toch niet aangedreven bij de Lima 1300.

Bij de nieuwere 1300en zit de middelste as overigens gewoon in het midden, en is alleen de draaistel zijkant asymmetrisch :( Er is ook nog een 'Lima oer 1300' met aangezette handrails naast de cabine deuren. Misschien zit daar de middelste as wel op de juiste plek ???

Maar dan zit je nog met de giga grote 1300 wielen met de aangegoten tandwielen. Deze zijn niet handig te vervangen door wielen va een kleinere diameter.

Een BR 103 komt zo uit m'n hoofd ook in de buurt van de 1300 as afstand van de buitenste assen. Dit is wellicht nog een mooie donor. Als je een oudere versie van Roco hebt dan kan je de niet aangedreven as misschien iets verplaatsen om het asymmetrisch te maken. En de 2 mm assen van Roco zijn wellicht makkelijker te voorzien van (spaak)wielen van de correcte diameter.

Succes met de hele ombouw/pimpactie (y)

Mvg,

Robert