Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ratelende 1300 van Electrotren door B2
Vandaag om 16:25:26
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 16:22:16
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Herb73
Vandaag om 16:21:37
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:21:01
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 16:15:30
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:07:36
Rivarossi br 56 HR2891S door rhberk
Vandaag om 15:21:40
13 december modelspoorbeurs Houten door Peter J K
Vandaag om 15:18:10
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:38:21
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Ronald69
Vandaag om 14:29:18
De (3d) knutsels van Ronald. door Jelmer
Vandaag om 14:27:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:35:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:35:20
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Daan!
Vandaag om 13:19:53
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door Albert de Heer
Vandaag om 13:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:44:51
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door odaoda
Vandaag om 12:35:51
Roco 2025 door 1200blauw
Vandaag om 12:27:53
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:35:54
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Eric B
Vandaag om 11:05:55
De Projecten van RetroJack door Jelmer
Vandaag om 11:05:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:04:47
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door rhberk
Vandaag om 10:44:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:43:31
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Jelmer
Vandaag om 10:14:10
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 08:55:20
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Sven
Vandaag om 08:13:56
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:32:31
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
10 December 2025, 22:05:51
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
10 December 2025, 21:33:56
  

Auteur Topic: Trixenstein 1211 van Roco, de bouw  (gelezen 3722 keer)

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3500
    • modulebaan.nl
Re: Trixenstein 1211 van Roco, de bouw
« Reactie #15 Gepost op: 18 February 2021, 22:15:52 »
dank je wel! ik moest even zoeken wat dat colle 21 nu precies was maar wat ik er van begrijp is het Industriële secondelijm, net als olba?
die heb ik hier staan dus dat kan ik wel even proberen. ik ben alleen aan het overwegen of ik er toch maar een andere aandrijving of draaistellen onder bouw  ;D

Sorry voor de late reactie, maar inderdaad, een industriele secondelijm. Met Olba heb ik geen ervaring.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2611
Re: Trixenstein 1211 van Roco, de bouw
« Reactie #16 Gepost op: 19 February 2021, 10:52:33 »
Als je de wielen op de juiste afstand wil zetten dan kan je wellicht de draaistelzijkanten van de eerste serie 1200 van Lima gebruiken. Die hadden wel verschillende wielafstanden en zelfs het dubbele verenpakket en de juiste remcilinders. Later heeft men dat om onduidelijke redenen aangepast.



gr. Frits
Groet Frits

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2608
Re: Trixenstein 1211 van Roco, de bouw
« Reactie #17 Gepost op: 19 February 2021, 13:13:22 »
dank je wel tjalling en fritsprt.
dit projectje begon eigenlijk als een "simpel" knutseltje maar inmiddels lijkt het er op dat het toch wat meer dan dat gaat worden  ;D
van die draaistel zijkanten in de oude versie had ik inderdaad begrepen dat die de asymetrische opstelling hadden en ik heb inmiddels ook gezien dat de dingen als het dubbele verenpakket inderdaad niet goed meer is bij de nieuwe versie Lima's.
wat het gaat worden weet ik nu nog niet. Besselspoor heeft me nog wat toegezegd dus dat wacht ik eerst af. waarschijnlijk wordt het een nog grotere frankenstein :)


@tjalling: Olba is ook een industriële secondenlijm dus dat ga ik maar eens proberen.

Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: Trixenstein 1211 van Roco, de bouw
« Reactie #18 Gepost op: 19 February 2021, 13:19:52 »
Ik heb hier een Lima 1300 liggen waarvan ik de asafstanden heb gemeten. Die zijn asymmetrisch en komen heel dicht bij de correcte afstanden voor de 1200.
Maar dan blijft de vraag of je het chassis van een 1300 in een 1200 gefrot krijgt en je blijft zitten met draaistelzijkanten die niet passen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Biesje@work

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Trixenstein 1211 van Roco, de bouw
« Reactie #19 Gepost op: 19 February 2021, 22:56:48 »
Volgens mij is de asymmetrie bij de 1300 precies omgekeerd. Bij de 1200 zitten de middelste assen van een draaistel meer naar het midden van de loc, en bij de 1300 meer naar de uiteinden. Maar dan kan je simpelweg het draaistel nog omdraaien, of aanpassen, de middelste as is toch niet aangedreven bij de Lima 1300.

Bij de nieuwere 1300en zit de middelste as overigens gewoon in het midden, en is alleen de draaistel zijkant asymmetrisch :( Er is ook nog een 'Lima oer 1300' met aangezette handrails naast de cabine deuren. Misschien zit daar de middelste as wel op de juiste plek ???

Maar dan zit je nog met de giga grote 1300 wielen met de aangegoten tandwielen. Deze zijn niet handig te vervangen door wielen va een kleinere diameter.

Een BR 103 komt zo uit m'n hoofd ook in de buurt van de 1300 as afstand van de buitenste assen. Dit is wellicht nog een mooie donor. Als je een oudere versie van Roco hebt dan kan je de niet aangedreven as misschien iets verplaatsen om het asymmetrisch te maken. En de 2 mm assen van Roco zijn wellicht makkelijker te voorzien van (spaak)wielen van de correcte diameter.

Succes met de hele ombouw/pimpactie (y)

Mvg,

Robert