Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:54:56
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
  

Auteur Topic: DJH NS 5000, de grote verbouwing  (gelezen 27937 keer)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #105 Gepost op: 10 June 2022, 16:58:38 »
Gelijk die krukpennen ff zwart maken? Ze knallen er nu wel heel erg uit.  8)

Grtz, Ton

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #106 Gepost op: 10 June 2022, 17:02:47 »
Daar zie je niks van als de drijfstang gemonteerd is.

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #107 Gepost op: 22 August 2022, 15:54:32 »
Zeau, nadat een aantal wielen opnieuw gespoten zijn, is het nu tijd voor een dwangbuisklusje; het drijfwerk werkend aanbrengen.

Nu alles gespoten is, is het lastig om zonder beschadigingen het drijfwerk te monteren. Daarnaast is dit een vrij ingewikkeld drijfwerk, omdat het niet simpelweg bestaat uit het schuiven van de kruiskop over de leibanen. In dit geval bestaat de kruiskop uit 2 delen en moet deze ter plekke gemonteerd worden, dit komt omdat de leibanen een gesloten geheel zijn.

Da's allemaal leuk en aardig, maar ook enorm frustrerend. Probeer maar eens een 0,4 mm moertje op een wiebelend 0,4 mm boutje te krijgen op een plek waar je eigenlijk niet goed bij kan en waar vanalles in de buurt zit wat kan beschadigen met vingers en gereedschap die aan alle kanten te groot zijn en een spanningsboogje van enkele seconden terwijl het zicht belemmerd wordt door die klavieren van je en je uit pure frustratie het ding eigenlijk gewoon wil platstampen. Aan 1 kant is het gelukt, maar ik ben wel inmiddels rijp voor het gesticht Gelukkig is er ook nog een andere kant



Nou ja, progressie door agressie uitmondend in depressie zullen we maar zeggen. Tuut fliep.

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
« Laatst bewerkt op: 22 August 2022, 15:56:41 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #108 Gepost op: 22 August 2022, 19:04:24 »
Als deze niet mooi rijdt, is het in elk geval een mooi model voor in de vitrine!

Maar ik herken het probleem met kleine onderdelen. Pas op met vastpakken met pincetten ed. Alles vliegt zo weg. 
mvg,
Ivo

*

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3857
    • MCKmodelbouw
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #109 Gepost op: 22 August 2022, 19:11:18 »
Ik heb dat drijfwerk al een aantal keren in en uit elkaar gezet en ik leef en lach nog. Volgens mij kan jij deze uitdaging ook prima doorstaan.  ;D
En anders kan je hem nu perfect met 1 kant in het zicht in de vitrine zetten, zoals Ivo al zei.  ;)

Gr, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

C-rails

  • Gast
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #110 Gepost op: 22 August 2022, 19:51:44 »
Probeer maar eens een 0,4 mm moertje op een wiebelend 0,4 mm boutje te krijgen op een plek waar je eigenlijk niet goed bij kan en waar van alles in de buurt zit wat kan beschadigen met vingers en gereedschap die aan alle kanten te groot zijn...

Een roerstaafje met een klontje stopverf kan uitkomst bieden.  (y)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #111 Gepost op: 22 August 2022, 19:56:36 »
Wel nog even de excentriekstang aan de onderkant van de schaar vastzetten en de schaarstang in de schaar aanbrengen. Dan kan die in de vitrine ;)

Ik heb dat ding ook nog in kitvorm in de kast liggen. Komt nog wel eens aan de beurt net als een 4300.
mvg,
Ivo

*

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #112 Gepost op: 22 August 2022, 23:13:12 »
Die liggen idd al klaar. Moet alleen zorgen dat het excentriek 10 graden uit het lood staat. Als dat gelukt is valt de rest wel mee.

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #113 Gepost op: 07 November 2022, 18:54:08 »
Vandaag weer bezig geweest met het drijfwerk. Kan zo meteen door naar m'n dwangbuis, wat een k*tklus is dit zeg. Een groot probleem blijft de kruiskop en de ruimte. Er hoeft maar een minimale afwijking te zijn en de kruiskop komt tegen de drijfstang. Daarnaast loopt alles zwaar. Nee, dit is geen kit veur beginners.

Het gaat natuurlijk uiteindelijk goed komen, naar voor het zover is vloeit er nog wel wat water door de Rijn. Ben benieuwd of ik het voor elkaar krijg.

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
  • mekkerend het leven door
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #114 Gepost op: 07 November 2022, 20:25:10 »
Ben benieuwd of ik het voor elkaar krijg.

Na je succes met het luchttankje van de 3300 moet dit toch ook gaan lukken. :angel: ;)
Groet,

Gerard

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7283
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #115 Gepost op: 07 November 2022, 20:41:46 »
...wat een k*tklus is dit zeg.

Ik ken iemand met een projectje...
Slopershamer heet het  ::)
Mvh Steef

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #116 Gepost op: 07 November 2022, 21:18:15 »
Lijkt me fantastisch

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #117 Gepost op: 13 November 2022, 16:38:20 »
Vandaag een drastische maatregel genomen, alles weer uit elkaar gehaald. De wielen lopen zwaar en er zit een fikse hick-up in, ondanks dat ik voor wat betreft de lagering in het frame niets aangepast heb.

Wat me wel opviel is dat de drijfstang op sommige plaatsen de verf van de wielen aan het vreten was. Nu de wielen meer kunnen uitslaan, heeft de drijfstang dus ook meer ruimte nodig. Dat zou niet erg zijn als ik hier nieuwe crankpins had liggen, zodat ik deze in de wielen kon plaatsen en daarop vulringetjes kon plaatsen, zodat de drijfstang meer naar buiten zou komen te staan. Maar goed, die heb ik natuurlijk niet, dus zal dat eerst besteld moeten worden. Grrrr

Het is eigenlijk het ding opnieuw ontwerpen binnen de kleine toleranties die het biedt; lagers dunner maken is drijfstang naar buiten plaatsen.

Aan de andere kant is er bij het cilinderblok 0,0 ruimte. Daar is de as met het wiel star in het frame geplaatst, omdat de kruiskop continu rakelings langs de bevestiging van de drijfstang aan de wielen komt. De drijfstang komt dus straks als het ware bij de middelste drie wielen niet strak tegen het wiel aan te zitten, maar daar is er ruimte om over de crankpins heen en weer te bewegen. De achterste as zal voorzien worden van 1 of 2 vulringetjes, zodat de drijfstang naar buiten geplaatst wordt.

In principe lopen beide drijfstangen dan taps naar elkaar toe, waarbij het smalste punt zich bij het cilinderblok bevindt.

Een ombouw die me niet in de koude kleren gaat zitten...

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
  • Nooit uitgeklust....
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #118 Gepost op: 13 November 2022, 17:30:43 »
Fijn om te weten dat je er lekker warmpjes bij zit. (y)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #119 Gepost op: 13 November 2022, 17:34:18 »
Een ombouw die me niet in de koude kleren gaat zitten...

Dat is volgens mij de samenvatting van al je projecten  ;D