Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door wob
Vandaag om 16:32:16
Maasmuiden Haven door Dennis.
Vandaag om 16:29:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door BrightonBelle
Vandaag om 16:21:12
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door Ben
Vandaag om 16:17:26
Ervaringen van een beginner door _Sjors_
Vandaag om 16:09:51
Ronald gaat vreemd! En bouwt een keertje Duits :) door Ronald Halma
Vandaag om 15:59:09
7 en 8 september terug naar toen door Bert Jolink
Vandaag om 15:57:39
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 15:50:18
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door Ivo tB
Vandaag om 15:47:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
Vandaag om 15:47:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:45:04
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Hendrik Jan
Vandaag om 15:40:47
De vergeten AFB/NOHAB Bullnose diesellocomotief door Bahn-AG
Vandaag om 15:37:04
Digitaliseren nieuwe Plan V 63138 . Decoder stuurstand reageert niet. door VAM65
Vandaag om 14:32:07
opendag Delftse modelbouw vereniging 19 0ktober 2024 door Pauldg
Vandaag om 13:44:31
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Jan Bennink
Vandaag om 13:43:13
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 13:06:20
Kleur ex USATC wagens bij NS door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:01:22
Mijn verzameling door Martijn HITV
Vandaag om 11:20:15
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
Vandaag om 10:52:52
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 09:50:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:45:02
Het gaat niet op rolletjes bij de Dinner Train door Remunj
Vandaag om 09:39:25
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 08:48:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:15:57
Raadplaatje door henk
Vandaag om 08:10:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 07:17:38
Langstraatspoorlijn modulebaan door Kees-Jan
Vandaag om 06:43:59
IBII-neo, hoe software updaten door saskia
08 September 2024, 23:10:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
08 September 2024, 22:41:18
  

Auteur Topic: DJH NS 5000, de grote verbouwing  (gelezen 20632 keer)

meino

  • Online Online
  • Berichten: 2160
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #135 Gepost op: 21 November 2023, 12:13:23 »
Iets begrijp ik niet, het frame van de 5000 (net als bij alle andere DJH kits) is toch een ets van messing? of wordt de voetplaat bedoeld, die is inderdaad van witmetaal.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5933
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #136 Gepost op: 21 November 2023, 14:02:10 »
Ha Meino, ben weer terug en de hobby blijft. Vermoedelijk heb je gelijk, Babylonische spraakverwarring waarschijnlijk.

Het frame bij de 5000 is van messing, volgens mij is dat bij alle DJH/Modelloco kits hetzelfde. De voetplaat en de rest zijn vaak van witmetaal, een zacht spulletje.

Witmetaal is op zich prachtig, het is makkelijk te bewerken, in alle vormen te gieten, als alles gesoldeerd zit heel stevig, en als er iets kapot gaat vaak te repareren met soldeertin (solmuren zoals Frits het noemt ).

Het nadeel is dat de afzonderlijke onderdelen vrij teer kunnen zijn, maar eerlijk is eerlijk, de service van DJH/Modelloco is uitstekend en zelfs jaren later zijn de losse onderdelen nog na te bestellen.

Hoe dan ook, terug naar de 5000, zo langzamerhand komt het model weer in de staat zoals 'ie bedoeld was. Zoals ik al vertelde is dit model in elkaar gezet door Philotrain, da's ook te zien aan het spuitwerk, dat ziet er prachtig uit.

Maar; over de blunders. Het drijfwerk was dus verkeerd in elkaar gezet en dat kon daarom ook alleen maar problemen geven. Dus; boel uit elkaar en opnieuw in elkaar geklonken. Maar nu tijdens het assembleren kwam ik de volgende blunder tegen:


Boven de leibanen zit een 'ding' waar het drijfwerk in valt. Dot zot vast gesoldeerd in het cilinderblok. Echter, aan beide kanten zit het ding op de kop gesoldeerd, waardoor de kruiskop minder ruimte heeft om heen en weer te schuiven.

Je ziet het ook aan het model, de onderkant van de 'drijfwerkhouder' (wat dus eigenlijk de bovenkant is) loopt recht, de bovenkant loopt met een knik (en dat is dus eigenlijk de onderkant), want daardoor heeft de kruiskop meer vrije ruimte.

Ik baal nu enorm dat dit me nu pas opvalt. Doordat je er niet vanuit gaat dat Philotrain dit soort dingen doet, let je er gewoon niet op. Ik word er nu achteraf wel megagefrustreerd van, het ding was tenslotte helemaal ontdaan van verf, dus ik had dit zo aan kunnen passen. De loc heeft wel altijd gefunctioneerd, dus ik laat het nu maar zo, maar met alle wijzigingen weet ik niet of dit nu effect heeft op het functioneren nu. Het is niet anders.

Tijd om de loc verder in elkaar te zetten.

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2476
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #137 Gepost op: 21 November 2023, 15:58:22 »
Niet te hard mopperen op Philotrain hoor! Dit is een "fout" die gemaakt is door ene heer Riddles.

Ik heb hier een boek voor mij liggen vol met foto's van WD 2-8-0 en 2-10-0's en wat denk je? Op alle locs zitten die dingen op de kop!  ;D



Grtz, Ton

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5933
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #138 Gepost op: 21 November 2023, 16:08:10 »
En zo'n, ineens, wordt me een kans aangereikt om de boel opnieuw te doen...

Tijdens het plaatsen van de laatste as in het frame, moet er wat kracht gezet worden. Dit komt omdat de aandrijving op deze as zit en het tandwiel strak om de as zit. Wat wil nu het geval?

De enige lagers die ik van origine heb laten zitten tijdens alle aanpassingen zijn de achterste lagers. De rest is allemaal vervangen of opnieuw uitgelijnd. Tijdens het monteren van de laatse as duwde de as zo het allerlaatste lager van de allerlaatste as er uit . Hier wordt je toch niet goed van... In dit proces leer ik dat je het werk van anderen dus ook dient te checken alvorens je verder gaat met een project...

Dat betekent dat het achterste lager opnieuw uitgelijnd en gesoldeerd moet worden. De makkelijke manier: wielen er af, chassis op de chassis jig, uitlijnen, lager vast solderen, wielen opnieuw monteren, verder met het project.

De moeilijke manier: wielen er af, leibanen afplakken, binnenkant lagers opvullen, chassis stralen, chassis op de chassis jig, uitlijnen, lager vast solderen, 'drijfwerkgeleiders' uit het cilinderblok halen, opnieuw er in zetten op de goede manier, boel schoonmaken, opnieuw in de primer, lak en finish, wielen opnieuw monteren, verder met het project.

Ik heb wel eens wat gelezen over uithuilen en opnieuw beginnen bij modelbouwers, dit is zo'n situatie. Ik vrees, gezien mijn nauwgezette en pietluttige natuur op dit vlak, dat het optie 2 wordt. Zucht...



Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2476
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #139 Gepost op: 21 November 2023, 16:51:01 »
'drijfwerkgeleiders' uit het cilinderblok halen, opnieuw er in zetten op de goede manier,

Niet doen. Ze zitten goed!!!

Kijk maar op de foto in mijn vorige post.

Grtz, Ton

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5933
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #140 Gepost op: 21 November 2023, 18:16:50 »
Hey, da's gek. Dat verwacht je niet. Fijn dat je het zegt, scheelt een hoop werk.

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
Spoor 0 adept

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2476
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #141 Gepost op: 21 November 2023, 18:40:48 »
Kan je toch voor optie 1 gaan  ;)

Grtz Ton

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7717
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #142 Gepost op: 21 November 2023, 18:41:51 »
Meino, frame is idd niet van witmetaal, maar van nikkelzilver. Ik bedoelde dus idd de voetplaat, die kwetsbaar is.
« Laatst bewerkt op: 22 November 2023, 17:40:51 door Huup »

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5933
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #143 Gepost op: 22 November 2023, 17:29:58 »
Allemachtig wat een groot gat





Nu snap ik wel waarom het lager los kwam, onderin zie het lager en daaromheen het frame. Dat zou zo ongeveer naadloos aan moeten sluiten, maar hier zit een enorme kier



Dat wordt solmuren.

Eerst voorzichtig wat geprobeerd, maar doordat er nog overal verf zat, wilde het ding niet vast. Het lager was al schoon en de binnenkant van het gat waar de lager in moet ook, maar dat was blijkbaar niet genoeg. Dus, verf afgekrabt met een mesje, daarna nog wat geschuurd en toen nogmaals geprobeerd. Na veel vijven en zessen is het uiteindelijk gelukt, maar het gat waar de lager in moest was eigenlijk te groot.

Maar goed, door alle flux, die alle kanten opgespettert is, is de lak behoorlijk aangetast



Ik zal er dus niet aan ontkomen om alles nog een keer te spuiten. Balen, want was behoorlijk tevreden...

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
« Laatst bewerkt op: 22 November 2023, 17:34:36 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4149
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #144 Gepost op: 22 November 2023, 17:39:12 »
 :'(  :-X

Je bent bezig aflevering 361 van de opleiding Perfectionisme succesvol af te ronden!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5933
Re: DJH NS 5000, de grote verbouwing
« Reactie #145 Gepost op: 23 November 2023, 07:54:42 »
Yes, yes, the road to perfection is always under construction Vrijdag maar weer eens verder.

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept