Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg  (gelezen 46338 keer)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #45 Gepost op: 20 maart 2021, 08:33:50 »
Het kan eigenlijk niet in het echt, maar op jouw baan kan het gewoon, dat is leuk toch Eric. Maar Reinout, er is nog een recht stuk aan het gebogen brugdeel, dat moet je er wel bij rekenen.

En op jouw baan heb je er niet mee te maken Eric, maar in het echt komt de snelheid erbij. In een boog wordt gewoonlijk verkanting toegepast. Ik heb niet verder gestudeerd, maar mijn gevoel zegt dat de krachten bij een beetje snelheid naar de buitenste boog gaan. Verkanting zou helpen de krachten in het midden te houden. Op mijn manier gezegd dan. Dat ga je vast niet op je brug toepassen. Langzaam rijden geblazen!

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 892
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #46 Gepost op: 20 maart 2021, 11:10:33 »
Reinout,

Wanneer in de kubussen die de brugvakwerken vormen er ook 3D kruisverbanden opgenomen worden kan het ook in het echt wel vermoed ik.
Maar inderdaad de dynamische krachten dragen fors bij aan de optredende torsie.
De brug zou onevenredig zwaar moeten worden uitgevoerd omdat 3D-space-frames in die tijd nog niet bedacht waren.
Vooral de verbindingen van de 3D-kruisverbanden zouden het met klinknagels wel extra ingewikkeld gemaakt hebben.

Ik had daar het materiaal niet voor en dan zou ik beter opnieuw kunnen beginnen met de brug ipv bestaand materiaal gebruiken.
Ik heb daar nog wel naar gekeken. Vooral de ASA profielen van KRICK leken uitkomst te kunnen bieden.
Maar dat werd wel wat begrotelijk heb ik berekend. Net als in het echt kies je dan voor een andere oplossing.

Met een eindige elementen programma kan je dergelijk complexe constructies tegenwoordig redelijk eenvoudig doorrrekenen.
Daar heb ik als constructeur-programmeur 30 jaar geleden nog aan mogen werken bij SCIA het tegenwoordige Nemscheck.
Lassen van de hoekverbindingen in de 3D-frames maakt het vandaag de dag doenbaar.

Op mijn modelbaan heeft de brug inderdaad  zonder de Y-steun ook iets last van torsie-neigingen.
Die worden straks opgevangen. In de praktijk zou men een ander trace gekozen hebben.
 
Maar ja, als je al een sporenplan hebt liggen en je wilt er een hoge lus aan toevoegen omdat je de viadukten van Epfenhofen wilt bouwen ....

Ik ga het zo realistisch mogelijk tot stand proberen te brengen.
Er was nog een alternatief B, die aansluit op de logica van Reinout.
Ik had de breedte niet en ook hier had ik het brugdek /en/of vakwekligger sterk moeten verbreden. (dus nieuwbouw)



Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 892
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #47 Gepost op: 20 maart 2021, 11:24:06 »
Huub,

Verkanting ga ik zeker wel proberen enigszins toe te passen.
Precies om de reden die jij aangeeft.
Goed aangevoeld. Er schuilt een kleine Gustav Eiffel in je denk ik.
Dat gevoel heb je bij jouw trace nabij de Pyreneën ook nodig vermoed ik. 

Eric

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 892
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #48 Gepost op: 29 maart 2021, 19:07:12 »
Langzaam wordt het bruggenhoofd van het gekromde viadukt afgebouwd.
Onderstaand beeld laat zien hoe ook de Y-krachten worden opgevangen door extra rolscharnieren vertikaal.





Inmiddels ben ik ook aan het werk met de aansluiting in de volgende module te weten nummer 6.
Daar wordt een laatste kleine bocht gemaakt voor dat met de bouw van het talviadukt Epfenhofen kan worden gestart.
Ik ga dat bouwen als een vorfluter met twee grote overspanningen over alle sporen en bebouwing heen.
In het middel komt een Hack pijler te staan (die lijkt op wat in het echt ook aan pijlers gebruikt is)
Bij mij is die 15 cm hoog en staat op een verhoging. Met de brug mee komt ik op een hoogte van 22 a 23 cm.
Niet de echte hoogte maar ja Huub schreef al: Bij jou op de baan kan het wel.

Het bruggenhoofd en de vorfluter komen beiden boven bestaande sporen die gaan verdwijnen in tunners onder een rotsmassief. Dit weekend heb ik me daarover gebogen zoals op de foto zichtbaar is.







Nu de bruggen voor de grote overspanningen nog in elkaar zetten.
Ik begreep dat Wim Vonk de Noch lasercut brug tot de Hans Grasmaijer brug te Tiel heeft omgedoopt. Ik ga hem toch talviadukt Epfenhofen noemen.

Ik heb als laatste het alignement gecheckt. Het viadukt overspant de gehele module 6 en eindigt op module 5.




Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 892
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #49 Gepost op: 31 maart 2021, 21:30:43 »
Viaduktbouw Epfenhofen is begonnen.

Het viadukt Efpenhofen zal bestaan uit twee vakwerkbruggen met een vorfluter.
Deze vorfluiter is imiddels in elkaar gezet. Dat was nodig voor de maatvoering en uitsnijden van het bruggenhoofd aan de module 5 zijde van het dalviadukt.



Met enig doorzettingsvermogen heb ik de lasercut onderdelen zonder snijfouten weten uit te snijden en ben ik begonnen met het in elkaar lijmen.
Op de onderstaande foto's is het bewerkingsproces te zien. Viadukt 1 was na een drietal avonden gereed.







Voor de Pasen wil ik de tweede ook in elkaar zetten. Dan kan ik het totale viadukt verder inmeten en opbouwen en de HACK 15 cm middenpijler exact goed plaatsen.



Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #50 Gepost op: 01 april 2021, 04:00:32 »
Hi Eric,

Dit wordt weer groots aangepakt. Met weinig ruimte om te bouwen of inhijsen/inrijden. Heb je al een montageplan?
Btw, de zijdelingse fixatie kan wat eenvoudiger, dat onderste rolscharnier doet m.i. niets.
Is het niet zo uit te voeren:


Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 892
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #51 Gepost op: 04 april 2021, 18:26:26 »
Hans,

Ja je hebt  helemaal gelijk met je lastschema voor het gekromde viadukt.

En ik vermoedde al dat er een vraag naar een montage- / hijsplan zat aan te komen.
Terecht natuurlijk. Effe een kraan naar Blumberg / Epfenhofen sturen doe je  alleen wanner er een solide hijsplan is.

De puzzel is natuurlijk of het gehele viaduct in eens gehesen kan, moet worden of dat het in delen gaat.
Dat maakt wel wat uit voor de hijslast.

Stap 1 is weten wat het materieel dat voorradig is tijdens de bouwperiode achterhalen.
De Ardelt BA (bauart) 57t stoomkraan leekt de meest kansrijke optie.
Dus aan het zoeken geslagen of deze toen al beschikbaar kon zijn.
Er blijken er meerdere BA (Bauarten) te zijn BA met oplopend hijsvermogen van 40 , 75 en 90 ton.

Deze laatste kwam vanaf 1949 breder in bedrijf zo vond ik uit.
In de link kun je verder zoeken naar deze kraantypen.

https://www.eisenbahndienstfahrzeuge.de/

https://www.eisenbahndienstfahrzeuge.de/kranwagen/kran_ardelt/kran-ardelt-90t/kran-krupp-ardelt-90t.htm

Dus doen we de geschiedenis een beetje geweld aan vrees ik voor dit verhaal.
Ik ga dan dus uit van een hijsklus na 1949 om het viadukt Epfenhofen opnieuw te plaatsen.

Op zoek naar de Belastungstabelle vond ik deze link

http://www.bahnhof-lette.de/fileadmin/files/Monatsgeschichte_Juli_2020/Betriebsbuch_fuer_den_Kranwagen_Essen_734_062_01.pdf

Eric

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 892
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #52 Gepost op: 06 april 2021, 17:38:24 »
Hijsplan Viadukt Epfenhofen Alt Wutachtalbahn

Gisteren tussen alle hagelbuien door een aanvang gemaakt met het hijsplan voor het viadukt.
ett inhijsen van de hoofddragers is waar het vooral om gaat.
Daarna kan de afbouw vanaf de landhoofden plaats vinden.

Na het raadplegen van de belastungstabellen een opzetje gemaakt om het hijsen en hijsbereik e.e.a. op tekening te kunnen zetten.



Bron van de tekeningen op deze plaat https://www.km-1.de/html/dampfkran_90_t.html en https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=164333

Deze tekening laat zien hoe ver de kraan kan reiken en welke last deze dan kan dragen.
Op de volgende tekening staat de beginsituatie met de landhoofden en tussenpijler.
Er liggen gelukkig wel een aantal sporen waarop de kranen en de wagons met de brugdelen kunnen staan om deze hijsoperatie te kunnen laten slagen.



Eerst maar het hijsplan voor Teil 1 van het viadukt.
Een kraan boven het landhoofd dat via spoor vanuit Blumberg is te bereiken.
En een kraan beneden op een spoor dat vanuit Weizen komt.



Zo zouden beiden kraanmachinisten de hijsklus in principe moeten kunnen klaren.
Er is nog geen positieve bevestiging uit Lenzkirch binnen wanneer ze met een Ardelt 59t kraan of een zwaarder exemplaar kunnen komen helpen.

Wil je meer weten over deze Dampfkran van Ardelt kijk eens op

https://www.eisenbahndienstfahrzeuge.de/kranwagen/kran_ardelt/kran-ardelt-90t/kran-krupp-ardelt-90t.htm




Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #53 Gepost op: 06 april 2021, 19:09:34 »
Zeer geachte Heer von C,
Ter tijde staan 4 spoorkranen ter beschikking.

Massa brug.
Aan een volledig afgebouwde brug zouden wij de voorkeur geven.
De brug heeft dan zijn definitieve stijfheid en gedraagt zich tijdens vervoer en inhijsen conform de berekende waarden.
Bovendien kan de brug direct na het plaatsen in gebruik worden genomen.
Wij schatten in dat de massa van de brug ongeveer 40-60 ton bedraagt.

Onze kranen die voor deze operatie het meest geschikt zijn kunnen bij een vlucht tot 16m 50ton liften, met twee kranen is dat voldoende. (Bij voldoende draagkrachtige ondergrond, door u te verzorgen).



Positie kranen.
Uit het opstelplan zal moeten blijken dat onze kranen voldoende vrije ruimte hebben voor alle manoeuvres.

We zien uw verdere informatie met belangstelling tegemoet.

Lenzkircher Kranverleih und Hebetechnik Komplettlösungen.


Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 892
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #54 Gepost op: 07 april 2021, 11:50:55 »
Angebot Lenzkircher Kranverleih und Hebetechnik Komplettlösungen

Geachter Herr Hans G.

We willen u danken voor de snelle reactie en bereidheid de hijsklus in Epfenhofen te komen klaren.
Brugdeel 2 en de Vorfluter zijn inmiddels afgebouwd en staan klaar voor de hijsklus.
Brugdeel 1 moet nog worden geassembleerd. De onderdelen zijn ter plaatse.

En ja de afgebouwde brug als geheel plaatsen heeft ook onze voorkeur.
Grondonderzoek wijst evenwel uit dat we nog wat grondverbetering moeten doen aan de spoorbermen om de stempels van uw kranen de vereiste draagkracht te kunnen bieden. We zullen dat in de komende week laten uitvoeren.

Ten overvloede wijzen we erop dat één kraan via Blumberg zou moeten aanrijden en één kraan via Weizen.
Omdat het spoortraject van Bonndorf naar Weizen nog niet klaar is, moet u een omweg plannen.

http://www.wehratalbahn.de/Suedbadenbahn/Bonndorf/Bonndorf.htm

Wellicht dat de stationsmeester van Lenzkirch u meer informatie kan verschaffen over handigste route.

https://www.openrailwaymap.org/

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #55 Gepost op: 07 april 2021, 17:08:42 »
Geweldige  (y) like van mij, ik blijf het volgen. We gaan het zien.

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 892
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #56 Gepost op: 08 april 2021, 20:01:29 »
Aan Lenzkircher Kranverleih und Hebetechnik Komplettlösungen

Geachter Herr Hans G

Toevallig was de machinist van de SBB die nabij Schafhausen woont gisteren aan de wandel in het nabijgelegen dorp Schleitheim net over de grens in Zwitserland.
Hij wilde het Bahnhof Weizen wel eens met eigen ogen aanschouwen.
Hij wist de Grenswachten te overtuigen dat hij geen kwaad in de zin had en overschreed de grens nabij 47.76601 8.47745 over de oude brug over de Wutach aldaar.

Dat coordinaat ken ik nog van mijn tijd als landmeter voor het spoor.

Ik vroeg hem hoe je vanuit Lenzkirch het beste naar Weizen zou kunnen opstomen.
Lenzkirch kende hij nog niet.
Toen ik Titisee-Neustadt noemde wist hij waar Lenzkirch dan zou moeten liggen.

Hij vertelde me dat wanneer je naar Weizen wil opstomen vanuit Titisee-Neustadt je twee keuzes hebt.
1. via Freiburg Basel Waldshut maar dat is een fors stuk rijden
2. via Donaueschingen, Immedingen,  Singen en Schaffhausen

Hij heeft een kaartje geschetst voor me.



Je moet dan wel toestemming gaan organiseren om over het Zwitserse spoor te mogen rijden.
Zal wel betekenen dat er een Zwitserse machinist moet rijden. Hij had er wel zin in.

Hij heette Ernst Numann. Hij had vroeger ook voor de Rhätische Bahn gereden vertelde hij.

Eric


Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 892
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #57 Gepost op: 13 april 2021, 17:58:50 »
Meetplan maken voor het hijsen

Nu Lenzkircher Kranverleih und Hebetechnik Komplettlösungen bereid lijkt om de hijsklus te gaan doen, moeten er meer voorbereidingen getroffen worden.

De exacte locatie, waar de hijskranen aan de Weizen- en Blumberg-zijde van het Epfenhofenviadukt komen te staan, moeten bepaald worden.
Ja en in die tijd hadden ze nog geen drones en sattelietbeelden.
Luchtfoto's waren er in 1880 ook nog niet, maar ten tijde van onze hijsklus gelukkig wel.
Laten we eens kijken hoe het er daar ter plekke eigenlijk uitziet.

De noordzijde (boven) is de aanrijdroute vanuit Weizen, de zuidzijde (onder)is de aanrijdroute vanuit Blumberg.

Kaarten gemaakt vanuit Openrailway.org (c) en Google Maps (c)







Wie een beeld wil hebben van de echte situatie kijkt hier https://www.blumberg-epfenhofen.de/bildergalerie/viadukte-in-epfenhofen.html

Ik ga nu mijn eigen situatie inmeten door de camera positie vast te leggen boven de modelbaan. Daarbij hanteer ik volgende principe.



Nu start de meetklus. Had ik maar een kruislaser dan was dit een eenvoudige klus. :)


Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 892
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #58 Gepost op: 15 april 2021, 18:43:41 »
De kartering van het hijsgebied in Epfenhofen is klaar.





Van de bruggenbouwer vernam ik dat die komende week ook de brug naast het hijsterrein klaar denk te gaan krijgen.

Nu komt het er op aan dat de Lenzkircher Kranverleih und Hebetechnik Komplettlösungen ook met de plannen kan leven en het aanrijden kan plannen.

Plannen zijn mooi maar alles moet tegelijk beschikbaar zijn.
Een  aantal afgebouwde brugdelen, twee hijskranen, een beetje goed weer (niet teveel wind), een hijsploeg en twee rijdende kranen.
O ja en laten we de toestemming om via Zwitserland naar Weizen en dan door naar Epfenhofen niet vergeten.

Zal eens contact opnemen met Herr Hans G van de Lenzkircher Kranverleih und Hebetechnik Komplettlösungen

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 892
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #59 Gepost op: 17 april 2021, 15:01:27 »
Herr Hans G van Lenzkircher Kranverleih und Hebetechnik Komplettlösungen wilde bij het hijsplan ook een 3D modell van de hijslocatie hebben.
Met Anyrail geprobeerd aan die wens te voldoen.

Nu de meetpunten nog opnemen in het 3D model.

De 3D beelden geven wel een aardig beeld van de vele sporen en het hoge te plaatsen viadukt, al hoewel niet alles is opgenomen in dit model.