Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 01-08-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

m'n gras, m'n gras! door barry1972
Vandaag om 00:41:32
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:13:02
BoB: diorama/minibaan annex programmeerspoor op boekenplank (H0, 75x25) door Peter J K
Vandaag om 00:12:28
Van DAF FM1600 naar DAF FM1600 DF - Defensie Lijndienst door MOVisser
Vandaag om 00:12:17
Awe Viaduct door MOVisser
Vandaag om 00:07:54
Waar zou je een 3D printpen voor kunnen gebruiken? door MOVisser
Vandaag om 00:05:34
V160 de meest kloppende/mooiste door Bahn-AG
08 augustus 2022, 23:49:34
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door H0ppakee
08 augustus 2022, 23:48:25
Leiden Centraal op N schaal door Besselspoor
08 augustus 2022, 23:45:09
Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS door Rob Ellerman
08 augustus 2022, 23:14:49
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing. door ad.M
08 augustus 2022, 23:11:39
Heen, En en Weer: de tram. door Huup
08 augustus 2022, 22:42:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeronimos
08 augustus 2022, 21:43:52
Kranenberg, een exercitie in code 70 door NS264
08 augustus 2022, 21:38:34
wissels dcc vriendelijk. door meino
08 augustus 2022, 21:28:14
Museumdepot Beekbergen in H0 door Jozz
08 augustus 2022, 21:22:20
Dat overkomt mij niet. door Tramfan
08 augustus 2022, 21:11:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS1220
08 augustus 2022, 21:07:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
08 augustus 2022, 20:56:59
Frans loodsje et cetera door tothebeach
08 augustus 2022, 20:38:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Marco1044
08 augustus 2022, 19:06:31
Groot Bruntendijk ontmanteld, Leve Klein Bruntendijk. door Eric B
08 augustus 2022, 17:59:40
Russische pantsertrein in Oekraïne video door bask185
08 augustus 2022, 17:54:10
Update: baan in de tropen door Eric v C
08 augustus 2022, 17:03:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
08 augustus 2022, 15:40:02
Piko 2015, RailCom en rijgedrag problemen. door Reinout van Rees
08 augustus 2022, 14:24:14
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door Hendrik Jan
08 augustus 2022, 13:45:38
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
08 augustus 2022, 13:34:56
BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's door Jozz
08 augustus 2022, 12:40:21
Liliput BR 45 wil niet rijden. door jerrytrein
08 augustus 2022, 12:06:24
  

Auteur Topic: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg  (gelezen 20988 keer)

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5199
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Swänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #15 Gepost op: 05 februari 2021, 13:06:48 »
Pot vol peren, je bent nogal wat van plan. ;)

Succes met de verdere bouw.
Groeten Richard, nighttrain

2012-2022 6x*

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Swänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #16 Gepost op: 05 februari 2021, 13:12:45 »
Jelmer , ja dat is het idee qua tunnels, bruggen en stations / haltes. Qua kilometers gaat het niet passen , dus maar wat creatief met deze paspuzzel op objecten niveau. Eric
Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Swänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #17 Gepost op: 05 februari 2021, 13:14:23 »
Ja moet dat zeker automatiseren.
ik kijk op dit moment naar RocRail.
En denk aan half automatisch bedrijf.
Maar die puzzel komt later.

Mijn baan kent mogelijkheden om treinen op de 4 traces te laten rijden maar ook vanwege alle verbindingen ook als een langere lus of lussen over de 4 trace's.
Ik denk dat ik daarmee half-automatisch kan gaan rijden
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2021, 18:17:07 door eric van capelleveen »
Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Swänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #18 Gepost op: 05 februari 2021, 15:48:31 »
Net weer een stapje verder met de puzzel. Het eerste tracedeel past van Zollhaus Blumberg naar Epfenhofen.

Nu deeltraject Epfenhofen naar Fützen geprojecteerd op mijn sporenplan.


Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Swänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #19 Gepost op: 09 februari 2021, 21:57:15 »
Stap 3 is het traject van Fützen naar Grimmershofen dat ik op mijn sporenplan heb weten te plakken.

Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Swänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #20 Gepost op: 15 februari 2021, 18:59:23 »
Al die schema's maken brengt me ook op gedachten die ik nog niet had.
Het plaatsen van het Wiesenbachviadukt en Talübergang Epfenhofen zijn eigenlijk twee markante delen in de Alt Wutachtalbahn.
Die vragen om enige hoogte en overspannen meerdere delen van het dal.
Om daar meerdere visbuikbruggen te kunnen plaatsen moet ik creatief worden, vind ik zelf.

Ben dus aan het puzzelen geslagen of ik een extra lus op hoogte kan aanleggen na de hoogste overspanning die ik nu heb.
Met een tekenbord en daarna foamboard  fysiek aan het plannen geslagen of het zou kunnen op mijn drukke complexe sporenplan.



Zichtbaar is dat ik delen van het spoor wel in tunnels moet verstoppen om een dalbeeld te laten ontstaan. Maar dat lukt wel denk ik.


De lus komt evenwel op hoogte terug en dreigt onvoldoende vrije hoogte te krijgen (dakplaten zitten in de weg)
Bij het oorspronkelijke sporenplan had ik daar rekening mee gehouden.

Met wat puzzelen lijkt het net te lukken 7 cm boven de rails vrij te houden. Nou ja, ik ga toch alleen diesel-, accu- en stoomtractie rijden.



Ook de boogbrug wil ik vervangen door een brug die beter past in het echte plaatje van de Sauschwänzlebahn.




« Laatst bewerkt op: 16 februari 2021, 17:45:54 door eric van capelleveen »
Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #21 Gepost op: 16 februari 2021, 20:38:05 »
Vandaag is de beslissing gevallen waar het Biesenbach Viadukt en waar de Talbübergang Epfenhofen moeten gaan komen.
Ik heb na enig meet- en puzzelwerk vastgesteld dat ik voldoende hoogte heb om de visbuikbrug van het Biesenbach Viadukt te kunnen plaatsen.

Omdat ik een dergelijke brug niet heb, heb ik door NOCH, FALLER, HACK en KIBRI websites zitten grasduinen. 
De NOCH 67027 past het beste bij het Biesenbach Viadukt vind ik.

https://www.noch.de/de/fischbauchbrucke-36-cm-lang.html

Moet alleen wat doen aan de brugpijlers zo leren de foto's van de echte Wutachtalbahn me. Daar passen de Hack pijlers P100 beter bij.
Ik moet de aanloop viadukten ook nog gaan aanpassen. De boogbrug verdwijnt en wordt een visbuikbrug.



Voor het Viadukt bij Epfenhofen ga ik voor de NOCH 67020.

https://www.noch.de/de/produkt-kategorien/modellbahn-bruecken-viadukte/laser-cut-bruecken/stahlbrucke-37-2-cm-lang.html

Daar kan ik er twee van kwijt achter elkaar en past er een voorloopbrug NOCH 67023 bij.
Ook hier kies ik voor de HACK P150 pijler om dichter bij de realiteit te blijven.
Wordt wat aanpaswerk maar dat maakt het leuk.

De bouwpakketten vandaag besteld nadat ik de bouwhandleiding eens heb doorgenomen.
Als het bouwpakket binnen is kan ik zelf foto's maken om auteursrechten te respecteren.
De rest van Februari & Maart kan ik assembleren en de bouwdelen waarop e.e.a. gaat rusten op de verschillende modules monteren/realiseren.
En omdat ik nu een extra lus maak natuurlijk ook bedraden en van start/stop vakken en melders voorzien.
Gelukkig kan ik de modules er uitpakken.

« Laatst bewerkt op: 19 februari 2021, 17:34:22 door Eric v C »
Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #22 Gepost op: 19 februari 2021, 17:25:42 »
Gisteren begonnen met het voorbereiden van de nieuwe spoorlus voor het viaduckt Talübergang Epfenhofen.
Eerst het huidige spoor net na het Biesenbach Viadukt aangepast zodat ik op hoogte kan beginnen.
Dat betreft wel aanpassingen in twee modules. Hmm. Daarna wissel geplaatst met kort spoor naar bruggenhoofd.



Aansluitend ga ik nu aan de andere kant aan het werk. Modules eruit gehaald en op werktafel geplaatst.
Moet nu de aansluiting maken (wissel in wisselstraat opnemen) en spoor naar het probleem viadukt maken.
Voordat ik dat kan plaatsen moet ik nagaan of het echt lukt de vrijespoor hoogte/breedte te halen op het nieuwe spoor.
Dat dreigt tegen de dakplaten aan te komen. Had ik maar een dakkapel hier.

Een proefopstelling gemaakt bij het probleemviadukt. Zie onder. Het lijkt te gaan lukken.



En een blik van boven.



Dit bovenaanzicht laat zien wat ik nog moet oplossen. De plek waar normaliter een pijler komt onder deze brugdelen lopen sporen.
Ik zal een portaal moeten maken van profielen. Op zoek naar profieltjes die qua maatvoering passen bij het gewicht wat gedragen moet kunnen worden.

Suggesties?
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2021, 17:30:00 door Eric v C »
Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7628
    • Rangeerbanen
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #23 Gepost op: 19 februari 2021, 17:37:34 »
Kan je niet beter een andere brug kiezen? Eén die van zichzelf al een langere overspanning heeft?
Je bent overigens wel een heerlijke spaghetti aan het bouwen :D

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2021, 17:40:41 door tothebeach. Reden: tekst gewijzigd »

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #24 Gepost op: 19 februari 2021, 18:21:03 »
Ik kan de brugdelen natuurlijk wel aan elkaar lijmen , maar die overspanning past niet bij het brugprofiel.
Kies ik een andere brug krijg ik te maken met feit dat de constructiehoogte ongeveer 1/10 van de overspanning wordt.
Die hoogte heb ik niet op deze plek. Dus maar een portaal constructie maken.
Ik vind bij Auhagen wel vakwerken waarmee ik dat qua dragers aan de zijkant kan maken

https://www.auhagen-shop.de/?cat=c64_Stahlbau--STAKO--Stahlbau--STAKO-.html

Maar de dragers onder de brug moeten HEB/.HEM profielen zijn of zoiets. ik kan 5 mm extra hoogte realiseren.
Alternatief is een dunne "beton wand"of dun portaal tussen de sporen. Maar dat mag eigenlijk niet zo ver ik weet.

Dus op zoek naar staalprofielen in H0 formaat
Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.
  • Offline Offline
  • Berichten: 7485
    • Midland
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #25 Gepost op: 19 februari 2021, 21:02:21 »
Kibri heeft stalen draag constructie ofwel staanders.

(Als je iets dergelijks bedoelt.)

Idd wel een complex plan.
Uitdaging om zo'n plan tot uitvoer te krijgen.

Benieuwd hoe het wordt.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
JanvEst: Er gaat een trein naar Niemandsland.

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #26 Gepost op: 21 februari 2021, 14:27:54 »
Dank voor de tip van Kibri. Ik ben ook nog aan het denken geslagen n.a.v. de suggestie van Michel.
Na enig puzzelwerk kwam ik tot de conclusie dat ik met een kastenbrucke het wel met enige realiteitswaarde kan fixen.

Vandaag malletje gemaakt om doorrijhoogte/breedte en dakplaat-lijn steeds te kunnen projecteren terwijl ik bouw.
Op de grens van de modules nu staanders gelijmd waarop het hoge lus spoor kan gaan dragen.
Mooi weer buiten. Dus vanavond meer.
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2021, 18:14:09 door Eric v C »
Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3045
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #27 Gepost op: 21 februari 2021, 15:35:26 »
Zou deze passen?



Kibri, 360 mm lang.

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #28 Gepost op: 24 februari 2021, 21:43:38 »
Het is uiteindelijk geen Kibri maar een Faller viadukt geworden. In een oude doos met bruggen vond ik deze, die ooit verkeerd in elkaar gelijmd was.
Ik heb de oplegpunten eraf geslepen en plak die straks terug aan de onderkant van het brugdek.
Met deze brug van 36 cm kan ik de overspanning realistisch maken. Nou ja?
Wel zo dat deze boven een tunnelportaal uitkomt, wat een spoorwegbouwer natuurlijk eigenlijk wil vermijden vanwege de krachten op de tunnelwand.
Maar het is wel te doen weet ik als opgeleid constructeur.



Op  de foto is te zien dat het best lastig was om voldoende vrije ruimte profiel te krijgen omdat de daklijn in acht genomen moet worden.
Beproeven met de breedste en hoogste kraanwagencombi met een breed draaiprofiel liet zien dat het moet gaan lukken.



Ook bij de tunnelportalen heb ik dit punt. Iets dat ik destijds wel voorzien had. Het is oplosbaar zoals je hieronder kan zien.



Nu bedraden en beveiligen en dan kan ik op de volgende module de hoge lus gaan toevoegen. Op weg naar het hoge dal viadukt van Epfenhofen.

« Laatst bewerkt op: 24 februari 2021, 21:46:57 door Eric v C »
Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3045
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #29 Gepost op: 25 februari 2021, 02:41:41 »
Met dat viaduct gaat het dus wel lukken.
Zeker nadat je als proefbelasting de stoomkraan Ardelt 90 ton hebt gebruikt.
Die heeft een transport gewicht van 104 ton, aslast ruim 17 ton.
Nu is bij jou net als bij mij de VOSB 1963 aan de Vondellaan in Utrecht erin geramd, maar na zoveel jaren toch even een geheugensteuntje, de Indonesische variant weliswaar, maar een betrouwbare kopie die de oudere constructeur onmiddellijk herkent  :).



De aslasten van de kraan komen qua grootte en samenstelling aardig overeen met pasal 6, 1b:



Met de oplegging op de boog van dat tunnelportaal liggen de zaken compleet anders, daar ben je erg optimistisch...
Kan dat portaal nog wat zakken? Je hebt geen bovenleiding. Als dat kan, hebt je constructiehoogte om net voor de tunnelingang een portaal te maken van b.v. staal om het viaduct daar te dragen.(pendel steunpunt).
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2021, 03:38:51 door Hans Grasmaijer »