Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Gewoon wat busfoto's
door
Teun
Vandaag
om 10:55:29
"Nederlandse" modellen
door
Benelux795
Vandaag
om 10:54:32
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ben
Vandaag
om 10:51:28
RhB H0m, Albulisch
door
Boertje
Vandaag
om 10:51:16
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011
door
Karben
Vandaag
om 10:48:14
Schrootplaats
door
Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag
om 10:45:54
19 Toen
door
Benelux795
Vandaag
om 10:45:26
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
Vandaag
om 10:42:29
EifelBurgenBahn
door
Eric v C
Vandaag
om 10:25:57
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Eric v C
Vandaag
om 10:22:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
TonM
Vandaag
om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo
door
MOVisser
Vandaag
om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
door
RBlok
Vandaag
om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024
door
D_Loc
Vandaag
om 09:38:55
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 09:04:42
Les Billards du Vivarais
door
Sven
Vandaag
om 09:04:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:52:35
Station Roodeschool
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:36:23
diorama, voor lange treinen.
door
Benelux795
Vandaag
om 07:54:29
Raadplaatje
door
Benelux795
Vandaag
om 07:51:23
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf
door
peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport
door
ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
...
23
Omlaag
Auteur
Topic: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg (gelezen 47498 keer)
Eric v C
werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
Offline
Berichten: 935
Fleischmann H0 modelbouwer
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
«
Reactie #30 Gepost op:
25 februari 2021, 18:39:49 »
Hans , Ja dat normboekje met proefbelastingen.
.
Ik heb 7 mm extra constructiehoogte aangehouden.
7 mm op schaal 1:87 dus dat wordt 610 mm constructiehoogte extra boven het tunnelportaal.
Een tunnelportaal dat door zijn vorm ook al het nodige zijwaarts afdraagt.
Jij bent nog van het constructie berekenen, maar 1/10 van de overscpanning als constructiehoogte is een regel die ik nog ken.
6 meter overspannen moet dus zeker kunnen.
Een beetje hoogwaardig beton en voorspannen lijkt me het devies ?
Ooit heb ik dat uitgerekend bij mijn afstuderen. Zie foto.
Daar vond ik de toepassing van VOSB richtlijnen ook nog.
«
Laatst bewerkt op: 25 februari 2021, 18:41:49 door Eric v C
»
Gelogd
Kijk waar we staan op
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0
https://www.alt-wutachtalbahn.nl/
Index op
https://www.alt-wutachtalbahn.nl/wp-content/uploads/2023/10/20231024-INDEX-BNLS-draadje-Alt-Wutachttalbahn.pdf
Eric v C
werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
Offline
Berichten: 935
Fleischmann H0 modelbouwer
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
«
Reactie #31 Gepost op:
28 februari 2021, 18:27:04 »
Testen, testen, testen, ook in de modulebaan
Dit weekend de bedrading en decoders aangebracht in module 5 en 7 die nodig was voor het nieuwe hoge-lus-spoor naar het viadukt Epfenhofen.
Ik heb een extra wisseldecoder moeten plaatsen en kon voor de melders nog net uit de voeten door 3 melders op een melderdecoder op module 7 te benutten vanuit module 5.
Dat spaart een extra decoder, maar betekent natuurlijk wel dat ik deze modules altijd vanuit dezelfde spanningsbron moet voeden.
Ik moet ook op zoek naar handige klemmetjes om deze draden door te lussen.
Ik denk aan aansluitklemmen zoals die ook in de auto-industrie gebruikt worden.
Wie een goede tip heeft ?
Bij het testen stootte ik op een niet werkende aansturing van wissel 32.
Vreemd die deed het toch hiervoor wel!
Draden doorgemeten op draadbreuken, andere wissel aan de verlengde draden , allemaal zelfde resultaat. Wel links , maar geen rechts aansturen van de wissel.
Dat lijkt erop dat in de decoder iets niet lekker meer zit.
En ja hoor, toen doorsolderen geen resultaat gaf, heb ik de draadschroefklem-houder er maar eens afgesoldeerd en wat schetst mijjn verbazing.
Er zitten maar twee in plaats van drie pennen aan. De maker heeft er zich er destijds van afgemaakt door deze derde verbinding maar door te solderen.
Ik heb waarschijnlijk net te veel spanning bij aandraaien van de klemschroeven op de draadschroefklem-houder gezet.
Soldering verbroken en dan is er geen galvanische verbinding meer.
Een paar nieuwe draadschroefklem-houders besteld bij Conrad. Kan ik volgende week deze wisseldecoder printplaat herstellen.
Gelukkig had ik er nog een liggen. Zo zie je maar weer testen testen testen ook in de modulebaan.
Gelogd
Kijk waar we staan op
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0
https://www.alt-wutachtalbahn.nl/
Index op
https://www.alt-wutachtalbahn.nl/wp-content/uploads/2023/10/20231024-INDEX-BNLS-draadje-Alt-Wutachttalbahn.pdf
Rolando
Modelspoorbaan Fleischmann
Offline
Berichten: 1006
Het kind in jezelf blijven
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
«
Reactie #32 Gepost op:
28 februari 2021, 19:25:55 »
Ik was toch even benieuwd wat je aan het bouwen was, maar erg indrukwekkend hoor je sporenplan / baan.
Ben heel benieuwd hoe dit zich allemaal gaat ontwikkelen. Leuk om je te gaan volgen.
Gelogd
Groet van Roland
Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen :
http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons
tijgernootje
Offline
Berichten: 11764
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
«
Reactie #33 Gepost op:
01 maart 2021, 15:34:53 »
Wellicht is zoiets wat voor je ?
https://www.123led.nl/Wago-221-415-lasklem-5-x-0-2-4-mm2-voor-alle-kabelsoorten-100-stuks-i1265-t1010.html
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Eric v C
werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
Offline
Berichten: 935
Fleischmann H0 modelbouwer
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
«
Reactie #34 Gepost op:
01 maart 2021, 18:06:49 »
Dank voor meedenken.
Ik zoek evenwel iets met steekverbining mannetje / vrouwtje verbinding.
Lasklemmen hebben het vervelende effect dat je veel kracht moet uitoefenen elke keer dat je je ze wilt lossen.
«
Laatst bewerkt op: 01 maart 2021, 18:09:20 door Eric v C
»
Gelogd
Kijk waar we staan op
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0
https://www.alt-wutachtalbahn.nl/
Index op
https://www.alt-wutachtalbahn.nl/wp-content/uploads/2023/10/20231024-INDEX-BNLS-draadje-Alt-Wutachttalbahn.pdf
Eric v C
werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
Offline
Berichten: 935
Fleischmann H0 modelbouwer
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
«
Reactie #35 Gepost op:
01 maart 2021, 18:07:08 »
Gelogd
Kijk waar we staan op
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0
https://www.alt-wutachtalbahn.nl/
Index op
https://www.alt-wutachtalbahn.nl/wp-content/uploads/2023/10/20231024-INDEX-BNLS-draadje-Alt-Wutachttalbahn.pdf
Eric v C
werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
Offline
Berichten: 935
Fleischmann H0 modelbouwer
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
«
Reactie #36 Gepost op:
01 maart 2021, 18:22:15 »
Vorfluter-brucke
Gisteren gestart met het assembleren van de epfenhofer viadukt door de zogeheten vorfluter-brucke te assembleren.
Mijn eerste ervaring met lasercut modellen. Mooi spul. Niet goedkoop, maar de investering waard.
Eerst maar eens de zending gecontroleerd op volledigheid. je wilt op het eind niet ontdekken dat je wat mist.
Stap 2 is het uitsnijden (& afbramen waar nodig) van de samenstellende delen. (per montagestap natuurlijk)
Stap 3 is het zorgvuldig , met weinig lijm in elkaar lijmen met sneldrogende houtlijm van de delen.
En het resultaat mag er zijn na 2 uur werken.
Gelogd
Kijk waar we staan op
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0
https://www.alt-wutachtalbahn.nl/
Index op
https://www.alt-wutachtalbahn.nl/wp-content/uploads/2023/10/20231024-INDEX-BNLS-draadje-Alt-Wutachttalbahn.pdf
Jelmer
Offline
Berichten: 3863
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
«
Reactie #37 Gepost op:
01 maart 2021, 21:52:27 »
Fraaie brug!
Geen problemen met de passing? Ik kan me herinneren dat Hans Grasmeijer nog ergens een brug in Tiel heeft liggen met zijn naam er op, omdat dat ding bijna niet te bouwen was.
Ik zie graag het verdere vervolg.
Groeten,
Jelmer
Gelogd
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel
Eric v C
werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
Offline
Berichten: 935
Fleischmann H0 modelbouwer
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
«
Reactie #38 Gepost op:
02 maart 2021, 17:52:52 »
Deze paste perfect, wat je van lasercut technologie en NOCH mag verwachten .
Als er afwijkingen waren dan zijn die tijdens het in elkaar lijmen ontstaan om dat ik niet goed gepositioneerd heb.
Maar ik denk binnen de toleranties.
Die tui-brug in Tiel zag ik vroeger vanuit mijn huis in Rhenen toen ik daar nog woonde.
Die zit wel goed in elkaar naar mijn weten.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Prins_Willem-Alexanderbrug
In ieder geval heeft hij mij en medepassagiers altijd goed over de Waal geholpen.
Wel tol in het begin, maar wachten op de veerpont of omrijden via Deil of Ewijk was ook een dingetje.
Gelogd
Kijk waar we staan op
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0
https://www.alt-wutachtalbahn.nl/
Index op
https://www.alt-wutachtalbahn.nl/wp-content/uploads/2023/10/20231024-INDEX-BNLS-draadje-Alt-Wutachttalbahn.pdf
Eric v C
werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
Offline
Berichten: 935
Fleischmann H0 modelbouwer
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
«
Reactie #39 Gepost op:
06 maart 2021, 19:14:33 »
Vrijdag de laatste problemen met de wisseldecoder opgelost en getest, Dat werkt weer.
Zaterdag begonnen met het maken van de hoge lus op module 8.
Nieuwe plannen betekent dat je een module, die al bedraad en getest was, weer onder handen neemt.
Dus gelijk ook mar een
aparte ringleiding vor de wisselsdecoders met signaal voeding
gemaakt in module 5, 7 en 8.
Ik las die tip ergens op het forum. En natuurlijk weer testen.
Daarna aan het passen en meten geslagen. Dit om de lus goed te maken, zodat straks op module 6 het ook gaat sluiten op hoogte, lengte en breedte,
Ik heb maar een
foamvoorbeeld gesneden
om e.e.a. makkkelijker te kunnen uitpassen en controleren.
Daarna aan de slag met het zagen van dragende delen en die op hoogte aanbrengen.
Ik merk dat ik hier en daar bestaande onderliggende sporen ga laten verdwijnen om op het hoge spoor realistische bruggenhoofden en trace's te kunnen maken.
Op de onderstaande foto zie je dat achter het hulpplankje ""daklijn"ook nog een wissel ligt. Dit deel gaat ondergronds komen.
Na een dagje werken heb ik de ruwbouw op module 8 klaar.
Morgen kurkbed lijmen, misschien spoor leggen en spoor van voeding voorzien.
De brug die rust op het tunnelportaal op het retour-circuit van de hoge lus past nu in het geheel.
«
Laatst bewerkt op: 06 maart 2021, 19:17:10 door Eric v C
»
Gelogd
Kijk waar we staan op
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0
https://www.alt-wutachtalbahn.nl/
Index op
https://www.alt-wutachtalbahn.nl/wp-content/uploads/2023/10/20231024-INDEX-BNLS-draadje-Alt-Wutachttalbahn.pdf
Eric v C
werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
Offline
Berichten: 935
Fleischmann H0 modelbouwer
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg - Puzzelviadukt
«
Reactie #40 Gepost op:
11 maart 2021, 19:11:47 »
Puzzelviadukt
Inmiddels druk doende met het construeren van de tunnels en landschap onder de hoge lus op de grens van module 6 en 8.
Daar komt in de hoge lus een viadukt op hoogte.
Ik kan de pijler tussen het rechte en gebogen deel van het trace evenwel eigenlijk niet kwijt.
Na wat zoekwerk kom ik tot de conclusie dat in die periode 1900 dat nauwelijks voorkwam.
Dit is de enige die ik kon vinden.
Maar ja hoe maak je een dergelijke gebogen vakwerkconstructie?
De meeste gebogen viaducten werden gemaakt door een serie rechte stukken na elkaar iets verschoven ten opzichte van elkaar in een ruime bocht te leggen.
Maar ja die ruimte heb je niet in een straal van 360 mm
Ik heb nu als alternatieven de volgende oplossingen bedacht,
maar laat me graag adviseren.
1. Smaller maken van de pijler zodat deze wel past op de ondergrond. Kan net denk ik maar wordt dan wel een ranke pijler.
2. Viaduktdelen recht en gebogen aaneen lijmen. Dan moet ik de onderconstructie van vakwerken (periode dingetje) ook recht/gebogen maken
Wie weet een slimme oplossing ?
Ik puzzel zelf ook nog verder om te zien of er een slimme constructie oplossing te bedenken is.
Gelogd
Kijk waar we staan op
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0
https://www.alt-wutachtalbahn.nl/
Index op
https://www.alt-wutachtalbahn.nl/wp-content/uploads/2023/10/20231024-INDEX-BNLS-draadje-Alt-Wutachttalbahn.pdf
Eric v C
werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
Offline
Berichten: 935
Fleischmann H0 modelbouwer
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg; Puzzelviadukt
«
Reactie #41 Gepost op:
17 maart 2021, 19:17:39 »
Dit weekend een stapje verder gekomen met de puzzel van een gekromd viadukt.
Ik dacht het EUREKA m oment te hebben toe ik dit ontwerp vond. totdat ik me realiseerde dat ze in 1880 dit nog niet zo konden maken.
Ik heb me verplaatst in de persoon van een constructeur van 1880 wanneer je in een complexe situatie terecht komt als op mijn modelbaan.
Er zijn dan meerdere opties waarvan ik verwacht dat ze de revue zouden passeren
1. Het trace verleggen . Je zit niet op zulke puzzels te wachten.
2. Accepteren dat het een gekromde vakwerkbrug moet worden. Oplossingen bedenken
Er komt dan torsie op de brug te staan die je bovenop de draagconstructie in verticale zin moet kunnen opvangen.
En dat moet in de de stalen constructie zelf kunnen door kruisen in drie richtingen (X,Y,Z) aan te brengen die de torsie tegen gaan.
Elk segment wordt dan torsie-stijf op zich.
De aan eengeschakelde segmenten moeten dan onderling stijf verbonden zijn.
Dit om de torsie door te geven naar de landhoofden waar het viadukt is opgelegd.
En dan moet je de torisie vervolgens in/op de langhoofden kunnen opvangen en overdragen naar de ondergrond.
Gelukkig is die hier van rots en kan wat opvangen.
Landhoofden hebben (rol)scharnieren op de vertikale krachten (Z) over te dragen.
De rol van het scharnier dient om de krachten in horizontale zin (X) over te dragen.
Maar hier krijgen we ook krachten in die haaks op de lengterichting van het viadukt staan (Y).
Wat als we in de Y-richting ook oplegscharnieren plaatsen zodat die krachten ook over te dragen zijn.
Dan krijgen we een landhoofd haaks op het traditionele landhoofd aan beide zijkanten van het viadukt.
De opvangende rots moet dan wel stevig zijn om de krachten te kunnen opvangen.
Kortom ik heb bedacht dat een driezijdig landhoofd een oplossing zou kunnen zijn die in 1880 bedacht en uitvoerbaar zou kunnen zijn.
De constructeur zou een viadukt maken waardoor de Alt Wutachtalbahn een gedenbkwaardig viadukt zou krijgen.
Vele nieuwsgierigen komen vast kijken. Dit was nog niet eerder vertoond. Wat zou Gustav Eiffel hier van zeggen?
Dus aan het werk met het ombouwen van de rechte dubbele vakwerkligger naar een rechte en gebogen variant.
«
Laatst bewerkt op: 17 maart 2021, 20:56:52 door Eric v C
»
Gelogd
Kijk waar we staan op
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0
https://www.alt-wutachtalbahn.nl/
Index op
https://www.alt-wutachtalbahn.nl/wp-content/uploads/2023/10/20231024-INDEX-BNLS-draadje-Alt-Wutachttalbahn.pdf
Eric v C
werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
Offline
Berichten: 935
Fleischmann H0 modelbouwer
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg - Puzzelviadukt
«
Reactie #42 Gepost op:
19 maart 2021, 17:43:14 »
Het ombouwen van het puzzelviadukt in de hoge lus is deze week met enig volhouden gelukt.
Ik heb met een (via een waxinelichtje heet gemaakte) snijmesje aan een zijde van het vakwerk deze doorgesneden alsof het een snijbrander was.
Wel na elke keer snijden het restplastic er af krabben anders ga je dat verbranden met het verwarmen en dat is niet zo gezond.
Daarna heb ik de opengevallen ruimtes opgevuld met Faller profielen die ik van H-profiel naar U- of hoekprofiel moest omknutselen.
[/url
Afstandhouders er tussen en lijmen. De resterende vakwerkdrager komt onder boogspanning te staan.
Drie avonden verder was de gekromde vakwerkbrug in ruwbouw een feit.
[url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210313-211714-6054d7c5211bd.jpg]
Daarna heb ik hem deze middag tussen de provisorische landhoofden geplaatst.
Met een klemmetje de Y-rolscharnieren even simuleren en kijken of de theorie van opvangen van de torsie via de Y- en Z-krachten echt werkt. Proef belasting V100 erop en ja dat moet lukken.
Vanavond of morgen landhoofden en onderliggende tunnel in/uitgangen plaatsen.
Ik ga eens kijken wie er
mooie tunnel binnenwanden
heeft die weinig ruimte in nemen en niet te zwaar zijn. Tips zijn welkom.
Weer een stapje verder. Niet vergeten een spottersplek te maken net als bij het Landwasserviadukt in Graubünden.
«
Laatst bewerkt op: 19 maart 2021, 18:00:00 door Eric v C
»
Gelogd
Kijk waar we staan op
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0
https://www.alt-wutachtalbahn.nl/
Index op
https://www.alt-wutachtalbahn.nl/wp-content/uploads/2023/10/20231024-INDEX-BNLS-draadje-Alt-Wutachttalbahn.pdf
Jelmer
Offline
Berichten: 3863
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
«
Reactie #43 Gepost op:
19 maart 2021, 18:23:28 »
Je beschrijving is top!
Begin te geloven dat zoiets echt had gekund.
Verder weet ik nog net van vroeger dat er iets met krachten en mechanica was in de natuurkundeklas.
Spannender was dat de leraar van eind 40 begin 50 later te zien was met zijn jonge collega net van school af. Leuke meid en twee jaar later hadden ze een kind
.
Groeten,
Jelmer
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7403
Forummoderator
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
«
Reactie #44 Gepost op:
19 maart 2021, 18:40:29 »
Ik heb civiele techniek gestudeerd en ik krijg de rilbibbers van zo'n kromgebogen brug. Meestal was het volgens mij een rechte brug die dan maar een tikkie breder was.
Ik heb je foto gezien van een daadwerkelijk voorbeeld, maar toch
Als je een lijn trekt tussen de buitenste oplegpunten valt het middelpunt van de brug in ieder geval netjes erbinnen:
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
...
23
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg