Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg  (gelezen 46306 keer)

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 892
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #30 Gepost op: 25 februari 2021, 18:39:49 »
Hans , Ja dat normboekje met proefbelastingen. :)  (y) :).

Ik heb 7 mm extra constructiehoogte aangehouden.
7 mm op schaal  1:87 dus dat wordt  610 mm constructiehoogte extra boven het tunnelportaal.
Een tunnelportaal dat door zijn vorm ook al het nodige zijwaarts afdraagt.

Jij bent nog van het constructie berekenen, maar 1/10 van de overscpanning als constructiehoogte is een regel die ik nog ken.
6 meter overspannen moet dus zeker kunnen.
Een beetje hoogwaardig beton en voorspannen lijkt me het devies ?

Ooit heb ik dat uitgerekend bij mijn afstuderen. Zie foto.



Daar vond ik de toepassing van VOSB richtlijnen ook nog.





Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 892
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #31 Gepost op: 28 februari 2021, 18:27:04 »
Testen, testen, testen, ook in de modulebaan

Dit weekend de bedrading en decoders aangebracht in module 5 en 7 die nodig was voor het nieuwe hoge-lus-spoor naar het viadukt Epfenhofen.
Ik heb een extra wisseldecoder moeten plaatsen en kon voor de melders nog net uit de voeten door 3 melders op een melderdecoder op module 7 te benutten vanuit module 5.
Dat spaart een extra decoder, maar betekent natuurlijk wel dat ik deze modules altijd vanuit dezelfde spanningsbron moet voeden.

Ik moet ook op zoek naar handige klemmetjes om deze draden door te lussen.
Ik denk aan aansluitklemmen zoals die ook in de auto-industrie gebruikt worden.
Wie een goede tip heeft ?

Bij het testen stootte ik op een niet werkende aansturing van wissel 32.
Vreemd die deed het toch hiervoor wel!
Draden doorgemeten op draadbreuken, andere wissel aan de verlengde draden , allemaal zelfde resultaat. Wel links , maar geen rechts aansturen van de wissel.
Dat lijkt erop dat in de decoder iets niet lekker meer zit.
En ja hoor, toen doorsolderen geen resultaat gaf, heb ik de draadschroefklem-houder er maar eens afgesoldeerd en wat schetst mijjn verbazing.



Er zitten maar twee in plaats van drie pennen aan. De maker heeft er zich er destijds van afgemaakt door deze derde verbinding maar door te solderen.
Ik heb waarschijnlijk net te veel spanning bij aandraaien van de klemschroeven op de draadschroefklem-houder gezet.
Soldering verbroken en dan is er geen galvanische verbinding meer.

Een paar nieuwe draadschroefklem-houders besteld bij Conrad. Kan ik volgende week deze wisseldecoder printplaat herstellen.
Gelukkig had ik er nog een liggen.  Zo zie je maar weer testen testen testen ook in de modulebaan.

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #32 Gepost op: 28 februari 2021, 19:25:55 »
Ik was toch even benieuwd wat je aan het bouwen was, maar erg indrukwekkend hoor je sporenplan / baan.
Ben heel benieuwd hoe dit zich allemaal gaat ontwikkelen. Leuk om je te gaan volgen.
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 892
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #34 Gepost op: 01 maart 2021, 18:06:49 »
Dank voor meedenken.
Ik zoek evenwel iets met steekverbining mannetje / vrouwtje verbinding.
Lasklemmen hebben het vervelende effect dat je veel kracht moet uitoefenen elke keer dat je je ze wilt lossen.

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 892
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #35 Gepost op: 01 maart 2021, 18:07:08 »
 (y)

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 892
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #36 Gepost op: 01 maart 2021, 18:22:15 »
Vorfluter-brucke

Gisteren gestart met het assembleren van de epfenhofer viadukt door de zogeheten vorfluter-brucke te assembleren.
Mijn eerste ervaring met lasercut modellen. Mooi spul. Niet goedkoop, maar de investering waard.
Eerst maar eens de zending gecontroleerd op volledigheid. je wilt op het eind niet ontdekken dat je wat mist.



Stap 2 is het uitsnijden (& afbramen waar nodig) van de samenstellende delen. (per montagestap natuurlijk)
Stap 3 is het zorgvuldig , met weinig lijm in elkaar lijmen met sneldrogende houtlijm van de delen.



En het resultaat mag er zijn na 2 uur werken.



Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3798
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #37 Gepost op: 01 maart 2021, 21:52:27 »
Fraaie brug!

Geen problemen met de passing? Ik kan me herinneren dat Hans Grasmeijer nog ergens een brug in Tiel heeft liggen met zijn naam er op, omdat dat ding bijna niet te bouwen was.

Ik zie graag het verdere vervolg.
Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 892
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #38 Gepost op: 02 maart 2021, 17:52:52 »
Deze paste perfect, wat je van lasercut technologie en NOCH mag verwachten .
Als er afwijkingen waren dan zijn die tijdens het in elkaar lijmen ontstaan om dat ik niet goed gepositioneerd heb.
Maar ik denk binnen de toleranties.

Die tui-brug in Tiel zag ik vroeger vanuit mijn huis in Rhenen toen ik daar nog woonde. :)
Die zit wel goed in elkaar naar mijn weten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Prins_Willem-Alexanderbrug
 
In ieder geval heeft hij mij en medepassagiers altijd goed over de Waal geholpen.
Wel tol in het begin, maar wachten op de veerpont of omrijden via Deil of Ewijk was ook een dingetje.

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 892
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #39 Gepost op: 06 maart 2021, 19:14:33 »
Vrijdag de laatste problemen met de wisseldecoder opgelost en getest, Dat werkt weer.

Zaterdag begonnen met het maken van de hoge lus op module 8.
Nieuwe plannen betekent dat je een module, die al bedraad en getest was, weer onder handen neemt.
Dus gelijk ook mar een aparte ringleiding vor de wisselsdecoders met signaal voeding gemaakt in module 5, 7 en 8.
Ik las die tip ergens op het forum. En natuurlijk weer testen.

Daarna aan het passen en meten geslagen. Dit om de lus goed te maken, zodat straks op module 6 het ook gaat sluiten op hoogte, lengte en breedte,
Ik heb maar een foamvoorbeeld gesneden om e.e.a. makkkelijker te kunnen uitpassen en controleren.



Daarna aan de slag met het zagen van dragende delen en die op hoogte aanbrengen.
Ik merk dat ik hier en daar bestaande onderliggende sporen ga laten verdwijnen om op het hoge spoor realistische bruggenhoofden en trace's te kunnen maken.
Op de onderstaande foto zie je dat achter het hulpplankje ""daklijn"ook nog een wissel ligt. Dit deel gaat ondergronds komen.



Na een dagje werken heb ik de ruwbouw op module 8 klaar.



Morgen kurkbed lijmen, misschien spoor leggen en spoor van voeding voorzien.
De brug  die rust op het tunnelportaal op het retour-circuit van de hoge lus past nu in het geheel.



Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 892
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg - Puzzelviadukt
« Reactie #40 Gepost op: 11 maart 2021, 19:11:47 »
Puzzelviadukt

Inmiddels druk doende met het construeren van de tunnels en landschap onder de hoge lus op de grens van module 6 en 8.
Daar komt in de hoge lus een viadukt op hoogte.
Ik kan de pijler tussen het rechte en gebogen deel van het trace evenwel eigenlijk niet kwijt.

Na wat zoekwerk kom ik tot de conclusie dat in die periode 1900 dat nauwelijks voorkwam.
Dit is de enige die ik kon vinden.



Maar ja hoe maak je een dergelijke gebogen vakwerkconstructie?

De meeste gebogen viaducten  werden gemaakt door een serie rechte stukken na elkaar iets verschoven ten opzichte van elkaar in een ruime bocht te leggen.
Maar ja die ruimte heb je niet in een straal van 360 mm :)

Ik heb nu als alternatieven de volgende oplossingen bedacht, maar laat me graag adviseren.

1. Smaller maken van de pijler zodat deze wel past op de ondergrond. Kan net denk ik maar wordt dan wel een ranke pijler.
2. Viaduktdelen recht en gebogen aaneen lijmen. Dan moet ik de onderconstructie van vakwerken (periode dingetje) ook recht/gebogen maken

Wie weet een slimme oplossing ?

Ik puzzel zelf ook nog verder om te zien of er een slimme constructie oplossing te bedenken is.



Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 892
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg; Puzzelviadukt
« Reactie #41 Gepost op: 17 maart 2021, 19:17:39 »
Dit weekend een stapje verder gekomen met de puzzel van een gekromd viadukt.

Ik dacht het EUREKA m oment te hebben toe ik dit ontwerp vond. totdat ik me realiseerde dat ze in 1880 dit nog niet zo konden maken.



Ik heb me verplaatst in de persoon van een constructeur van 1880 wanneer je in een complexe situatie terecht komt als op mijn modelbaan.

Er zijn dan meerdere opties waarvan ik verwacht dat ze de revue zouden passeren
1. Het trace verleggen . Je zit niet op zulke puzzels te wachten.
2. Accepteren dat het een gekromde vakwerkbrug moet worden. Oplossingen bedenken

Er komt dan torsie op de brug te staan die je bovenop de draagconstructie in verticale zin moet kunnen opvangen.
En dat moet in de de stalen constructie zelf kunnen door kruisen in drie richtingen (X,Y,Z) aan te brengen die de torsie tegen gaan.
Elk segment wordt dan torsie-stijf op zich.
De aan eengeschakelde segmenten moeten dan onderling stijf verbonden zijn.
Dit om de torsie door te geven naar de landhoofden waar het viadukt is opgelegd.

En dan moet je de torisie vervolgens in/op de langhoofden kunnen opvangen en overdragen naar de ondergrond.
Gelukkig is die hier van rots en kan wat opvangen.
Landhoofden hebben (rol)scharnieren op de vertikale krachten (Z) over te dragen.
De rol van het scharnier dient om de krachten in horizontale zin (X) over te dragen.
Maar hier krijgen we ook krachten in die haaks op de lengterichting van het viadukt staan (Y).

Wat als we in de Y-richting ook oplegscharnieren plaatsen zodat die krachten ook over te dragen zijn.
Dan krijgen we een landhoofd haaks op het traditionele landhoofd aan beide zijkanten van het viadukt.
De opvangende rots moet dan wel stevig zijn om de krachten te kunnen opvangen.

Kortom ik heb bedacht dat een driezijdig landhoofd een oplossing zou kunnen zijn die in 1880 bedacht en uitvoerbaar zou kunnen zijn.
De constructeur zou een viadukt maken waardoor de Alt Wutachtalbahn een gedenbkwaardig viadukt zou krijgen.
Vele nieuwsgierigen komen vast kijken. Dit was nog niet eerder vertoond. Wat zou Gustav Eiffel hier van zeggen?



Dus aan het werk met het ombouwen van de rechte dubbele vakwerkligger naar een rechte en gebogen variant.


Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 892
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg - Puzzelviadukt
« Reactie #42 Gepost op: 19 maart 2021, 17:43:14 »
Het ombouwen van het puzzelviadukt in de hoge lus is deze week met enig volhouden gelukt.



Ik heb met een (via een waxinelichtje heet gemaakte) snijmesje aan een zijde van het vakwerk deze doorgesneden alsof het een snijbrander was.
Wel na elke keer snijden het restplastic er af krabben anders ga je dat verbranden met het verwarmen en dat is niet zo gezond.
Daarna heb ik de opengevallen ruimtes opgevuld met Faller profielen die ik van H-profiel naar U- of hoekprofiel moest omknutselen.

[/url

Afstandhouders er tussen en lijmen. De resterende vakwerkdrager komt onder boogspanning te staan.
Drie avonden verder was de gekromde vakwerkbrug in ruwbouw een feit.

[url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210313-211714-6054d7c5211bd.jpg]


Daarna heb ik hem deze middag tussen de provisorische landhoofden geplaatst.
Met een klemmetje de Y-rolscharnieren even simuleren en kijken of de theorie van opvangen van de torsie via de Y- en Z-krachten echt werkt. Proef belasting V100 erop en ja dat moet lukken.



Vanavond of morgen landhoofden en onderliggende tunnel in/uitgangen plaatsen.

Ik ga eens kijken wie er mooie tunnel binnenwanden heeft die weinig ruimte in nemen en niet te zwaar zijn. Tips zijn welkom.

Weer een stapje verder. Niet vergeten een spottersplek te maken net als bij het Landwasserviadukt in Graubünden. :)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3798
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #43 Gepost op: 19 maart 2021, 18:23:28 »
Je beschrijving is top!

Begin te geloven dat zoiets echt had gekund.
Verder weet ik nog net van vroeger dat er iets met krachten en mechanica was in de natuurkundeklas.

Spannender was dat de leraar van eind 40 begin 50 later te zien was met zijn jonge collega net van school af. Leuke meid en twee jaar later hadden ze een kind .

Groeten,
Jelmer


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #44 Gepost op: 19 maart 2021, 18:40:29 »
Ik heb civiele techniek gestudeerd en ik krijg de rilbibbers van zo'n kromgebogen brug. Meestal was het volgens mij een rechte brug die dan maar een tikkie breder was.
Ik heb je foto gezien van een daadwerkelijk voorbeeld, maar toch :D

Als je een lijn trekt tussen de buitenste oplegpunten valt het middelpunt van de brug in ieder geval netjes erbinnen:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)