Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Prutsert
Vandaag om 17:53:14
Foto's totaalreclame ICM door Mitchell
Vandaag om 17:36:09
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:17:24
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
Vandaag om 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:57:27
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 16:36:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 16:19:33
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 15:38:09
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:11:04
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
Vandaag om 14:41:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:18:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 13:21:54
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 11:06:46
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 10:43:42
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 10:35:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Rob Bennis
Vandaag om 10:29:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
Vandaag om 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
Vandaag om 03:26:20
Een nieuw begin door bask185
04 July 2025, 23:51:59
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
04 July 2025, 23:09:51
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 July 2025, 23:07:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
04 July 2025, 22:57:07
Nijmegen in h0 door raymond erdtsieck
04 July 2025, 22:05:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 July 2025, 21:10:51
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
04 July 2025, 19:23:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
04 July 2025, 17:15:32
  

Auteur Topic: NS 2200 zonder en met demper, hebben deze gemengd in voorspan gereden?  (gelezen 13585 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #15 Gepost op: 12 January 2021, 16:11:51 »
Ja, deze:  https://flic.kr/p/H4d8bb    Maar dat is vast niet wat je bedoelt  ;D  Als ik er een tegen kom zal ik hem zeker melden hier.


Overigens, op de eerdere foto heeft de voorste 2200 inderdaad ook een demper, kan niet missen bij de uitvergroting:



(inzet is de achterste 2200, hier zie je ook een wat minder vies randje aan de onderkant van het voorste blok van de demper)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7550
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #16 Gepost op: 12 January 2021, 16:36:44 »
BTW, heeft iemand wel eens een kleurenfoto van een 2200 zonder demper gezien?
Ja, deze van de 2226 staat bij mij in een fotomap op de PC.



Geen idee waar ik hem heb gevonden, wie de maker is en waar de plaat geschoten is.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7469
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #17 Gepost op: 12 January 2021, 16:40:31 »
Ik gok Rotterdam CS
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #18 Gepost op: 12 January 2021, 16:40:49 »
Interessant onderwerp. Zoals hierboven al opgemerkt zijn de 2200'en eind jaren 50/begin jaren 60 allemaal van een demper voorzien. Deze (niet heel urgente) constructiewijziging bij 150 locs zal al gauw een paar maanden geduurd hebben, dus het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat er in die tijd geen combinaties hebben gereden van locs met en zonder demper. Tijdens de ombouw werden de behandelde en onbehandelde exemplaren gewoon door elkaar gebruikt, ik kan me niet anders voorstellen.

BTW, heeft iemand wel eens een kleurenfoto van een 2200 zonder demper gezien?

Ja, zo'n foto kun je vinden in het 2200/2400 boek van Sicco Dierdorp en Davy Beumer. Ik heb het boek helaas niet in mijn bezit, dus de pagina kan ik niet voor je opzoeken, maar ergens voorin staat een plaat van een 2200 van Allan en een 2300 (gebouwd door  Schneider in Frankrijk), die gezamenlijk een afleveringsproefrit maken en daarbij vanuit Arnhem in Utrecht aankomen. Uiteraard nog zonder demper, want ze zijn immers gloednieuw. Volgens het fotobijschrift is daar zichtbaar dat de twee fabrikanten Allan en Schneider iets verschillende kleuren roodbruin gebruikten (maar dan moest je blijkbaar wel heel goed kijken).

Wat betreft de foto met de drie roodbruine locs hierboven: alle drie de locs hebben een vishaak, en die verscheen zo rond 1969 dacht ik. Eind jaren 60 waren alle 2200'en allang van een demper voorzien. Dus de voorste moet er ook één hebben, en die meen ik ook te zien, weliswaar flink zwartgeblakerd.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7550
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #19 Gepost op: 12 January 2021, 16:50:17 »
Kleurenfoto's in het boek van Sicco en Davy staan op de pag's. 58, 127 en 254.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #20 Gepost op: 12 January 2021, 17:01:03 »
Ja, deze van de 2226 staat bij mij in een fotomap op de PC....

Bij terugzoeken op Google komt er "NS CS Rotterdam Diesel Loc 2226 1970" naar boven. Geen bron, alleen Pinterest.


Het liet me toch niet los, ik wist dat ik er ergens al eens een gezien had maar in het boek "Elektrische locomotieven NS-serie 1200" van Henk Bouman staat op bladzijde 66 een foto van een 1200 met erachter/naast een gloednieuwe 2273 zonder demper (Utrecht 11-04-1957).

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4543
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #21 Gepost op: 12 January 2021, 17:04:48 »
Dank voor alle reacties zover. Het gaat mij om 2 of meer bruine exemplaren (en met 1 of meer machinisten 😜) zonder vishaak die samen met draaiende motoren (!) een trein trekken en waarvan er minstens een zonder demper rijdt en minstens een met demper rijdt.
Ik denk ook dat dat gezien de tijd die het heeft gekost om de dempers aan te brengen in de praktijk zal zijn voorgenomen, maar ik heb zoals eerder gezegd nergens een foto ervan gevonden tot nu toe.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #22 Gepost op: 12 January 2021, 17:06:24 »
Precies, die foto van de 2273 heb ik ook wel eens gezien, ik wist alleen niet meer in welk boek  :). Prachtig plaatje is dat ook.

Die foto van de 2226 in Rotterdam is ook erg mooi, maar die kan dus niet van 1970 zijn, die kun je door het ontbreken van een demper dus zo'n tien, twaalf jaar eerder dateren.

Van een span 2200'en met én zonder demper heb ik inderdaad ook nog nooit een foto gezien.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7550
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #23 Gepost op: 12 January 2021, 17:09:01 »
"NS CS Rotterdam Diesel Loc 2226 1970"
Rotterdam CS klopt wel, maar 1970 is absoluut fout, de 2226 heeft hier overduidelijk nog de originele open uitlaat zonder demper.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #24 Gepost op: 12 January 2021, 17:13:07 »
Ah, zo zie je maar weer. Niet alles geloven wat je op internet vindt  ;D

In het kader van 2200 is dit ook een leuke site natuurlijk:

https://www.nicospilt.com/index_Diesel_2200_2.htm

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7469
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #25 Gepost op: 12 January 2021, 17:16:49 »
Rotterdam CS ziet er op de foto ook splinternieuw uit met zeer lichte perrons en ongeschilderde bovenleidingsmasten. Het zal niet lang na de opening van het vorige station zijn geweest. In welk jaar is dat geweest?
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12181
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #26 Gepost op: 12 January 2021, 18:30:53 »
In het geel grijze tijdperk van de 2200én heb ik ze als klein jochie nog gemengd (met en zonder demper) voor goederentreinen gezien.
Een best kabaal zo onder die kap door in Breda,ik vond m zonder veel mooier,wat een geweld was dat  8)
Helaas geen plaatjes,we praten hier over heeeeeeel wat jaren terug,toen wist ik amper wat een fotocamera was op die leeftijd.
Maar als spoor liefhebber ook toen al,laat dat geluid en beeld me in mn herinneringen niet meer los   (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7550
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #27 Gepost op: 12 January 2021, 18:40:32 »
Met alle respect Floris, maar dat is niet mogelijk, er hebben géén geel/grijze 2200/2300'n zonder uitlaatdemper in de reguliere dienst gereden. Mogelijk dat je ze in je geheugen verward met de 2400/2500'n, maar die hebben nooit een demper op het dak gehad.
Maar ook mét demper maken/maakten 2200/2300'n best nog wel een berg geluid.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #28 Gepost op: 13 January 2021, 21:31:37 »
Geluidsvideootjes enzo van 2200'en mogen luidkeels hierheen, dan kan het hier (op verzoek) on-topic blijven.

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4048
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #29 Gepost op: 14 January 2021, 11:25:01 »
Interessant onderwerp. Zoals hierboven al opgemerkt zijn de 2200'en eind jaren 50/begin jaren 60 allemaal van een demper voorzien. Deze (niet heel urgente) constructiewijziging bij 150 locs zal al gauw een paar maanden geduurd hebben, dus het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat er in die tijd geen combinaties hebben gereden van locs met en zonder demper. Tijdens de ombouw werden de behandelde en onbehandelde exemplaren gewoon door elkaar gebruikt, ik kan me niet anders voorstellen.
De CW werd uitgevoerd bij lokken die in 1960 en 1961 binnenkwamen in Tb voor een (tussentijdse) revisie, stonden lokken daar in die tijdspanne niet voor op de planning moesten zij er extra voor binnen genomen worden :)