Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rheinburg, TP V/VI door Joz
Vandaag om 18:06:05
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
Vandaag om 18:05:44
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
Vandaag om 17:32:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:20:12
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door R1954
Vandaag om 17:16:53
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 17:08:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:37:18
Roco ns 309 ac>dc door Bob11
Vandaag om 16:18:47
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
Vandaag om 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 15:29:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 14:57:20
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:49:01
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door WimC
Vandaag om 13:28:14
Spoor 0 meterspoor door maartenvdb
Vandaag om 13:26:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bollen neus
Vandaag om 12:34:38
Opstelbaan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:20:05
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:15:39
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Bert55
Vandaag om 12:07:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:21:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 11:10:17
Duitser met hoedje (Beurs Houten) door Vonkentrekker
Vandaag om 10:48:51
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 08:39:10
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:30:51
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 07:44:30
Wissel decoder WD8D door henk
Vandaag om 07:40:18
Artitec Opel vrachtwagen in H0 (10.366) door trainiac
Vandaag om 06:14:44
RTM in 0m door Jan den Haan
26 August 2025, 23:26:25
trix vraagje door Quinzeedied
26 August 2025, 23:20:13
  

Auteur Topic: NS 2200 zonder en met demper, hebben deze gemengd in voorspan gereden?  (gelezen 13766 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4577
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Beste allen,
Zoals bekend hebben de 2200 een aantal jaren nadat zij in dienst waren gekomen een geluidsdemper gekregen. Mijn vraag is, hebben die locs in die tijd in voorspan gereden waarbij de ene wel en de andere niet een demper had? Ik heb alle boeken en het internet op nageslagen, maar kan nergens een foto vinden. Wie weet meer? Wie heeft een foto die hij/zij wou delen hier?
Dank en groeten,
Marco

« Laatst bewerkt op: 24 February 2021, 19:42:46 door Bert van Gelder »

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 872
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #1 Gepost op: 12 January 2021, 11:45:59 »
Een foto of ander bewijsmateriaal heb ik er niet van, maar aangezien het onwaarschijnlijk is dat alle 150 2200'en destijds in één dag van een uitlaatdemper zijn voorzien ligt het voor de hand dat er gedurende de ombouwperiode loc's met en zonder demper hebben samen gereden.
Meer NS in spoor 1!

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8604
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #2 Gepost op: 12 January 2021, 12:25:39 »
Op de site van Stichting Museum Materieel Railion, www.smmr.nl vindt je op de gelinkte pagina, vrijwel onderaan een foto van de 2301,2302,2269 en 2271. De laatste 2 locs zijn nog zonder demper. (Als mijn ogen me niet bedriegen).

« Laatst bewerkt op: 12 January 2021, 12:34:07 door Jeronimos »
Jeroen

US modeller

  • Offline Offline
  • Berichten: 356
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #3 Gepost op: 12 January 2021, 12:28:48 »
Beste allen,
Zoals bekend hebben de 2200 een aantal jaren nadat zij in dienst waren gekomen een geluidsdemper gekregen. Mijn vraag is, hebben die locs in die tijd in voorspan gereden waarbij de ene wel en de andere niet ..............

2200'en hebben nooit in voorspan gereden!! Zou er op iedere lok een mcn gezeten moeten hebben!
« Laatst bewerkt op: 12 January 2021, 12:35:37 door Joshua »
Regards Joshua
Het spoor kent geen 'bochten', wel bogen.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2184
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #4 Gepost op: 12 January 2021, 12:34:26 »
Op de site van Stichting Museum Materieel Railion vindt u een foto van de 2301,2302,2269 en 2271. De laatste 2 locs zijn nog zonder demper.

Niet nog zonder demper, maar weer zonder demper. Verwijderd omdat ze hier terzijde staan en wachten op sloop. (Zelf) rijdend zonder demper in geel/grijs is nooit voor gekomen.
Grtz!
Tedo

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7607
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #5 Gepost op: 12 January 2021, 12:37:02 »
Klopt helemaal, begin jaren 60, dus lang voor de huisstijl, waren alle 2200'n voorzien van demper.

Niet in voorspan inderdaad, maar wel tot max. 4 stuks in treinschakeling.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #6 Gepost op: 12 January 2021, 12:39:29 »
2200'en hebben nooit in voorspan gereden!! Zou er op iedere lok een mcn gezeten moeten hebben!
Niet helemaal waar, de 2200'en hebben dat natuurlijk wel gedaan in aanvulling met een E-lok ervoor ;)

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #7 Gepost op: 12 January 2021, 12:58:09 »
Ik denk dat hier sprake is van niet helemaal correct taalgebruik aangaande "voorspan".
Heb heel wat ertstreinen gezien met vier 2200en er voor en later ook een 1600 met twee maal 2200 er achter.. Dan zat in de achtercabine een rood lampje en als de machinist ondersteuning behoefde  dan ging het rode lampje aan en wist de machinist van de multiplele 2200 dat hij moest gaan douwen.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

US modeller

  • Offline Offline
  • Berichten: 356
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #8 Gepost op: 12 January 2021, 13:47:26 »
Ik denk dat hier sprake is van niet helemaal correct taalgebruik aangaande "voorspan".
Heb heel wat ertstreinen gezien met vier 2200en er voor en later ook een 1600 met twee maal 2200 er achter.. Dan zat in de achtercabine een rood lampje en als de machinist ondersteuning behoefde  dan ging het rode lampje aan en wist de machinist van de multiplele 2200 dat hij moest gaan douwen.

Schrijver dezes gaf als voorbeed een samenstelling van 2200'en onderling en dat is duidelijk een voorbeeld die niet in de praktijk voorkwam, of de achterste lok(en) waren in opzending en dan was het gewoon een trein, getrokken door een lok. Of ze waren  stuurstroomtechnisch doorverbonden en dan is het multipel rijden.
Het voorbeeld van de 'dubbele ertstreinen' is een ander voorbeeld. Daar is inderdaad tusen de 1300 of 1600 en de daarachter lopende diesels wel sprake van voorspan, de diesels waren immers bezet door een tweede mcn. De diesels onderling reden niet in voorspan, maar waren multipel geschakeld. Echter niet bij een lege dubbele ertstrein, dan liepen ze, onbezet, in opzending mee. Vooorwaarde is wel dat de loks onderling met de stuurstroomkabel doorverbonden waren en dat de batt.schak "in" stond de dieselmotor(s) draaide(n) enz. enz.
Het verhaal van ht rode lampje dat aangehaald werd moet ik ook even ontzenuwen. Ik heb jaren op die combinaties gereden en bij de start kreeg je een grote tas met snoer mee en een wit lampje, die je plaatste in de achterste cabine voor het raam. Voorin de schakelaar om die aan- of uit te zetten, waarmee de machinist tractie vroeg van de diesels als de tweede mcn niet in slaap gevallen was.  :) De tas was echter zo zwaar dat ik andere afspraken maakte met de collegae door de elok te rijden met de voorst panto 'op' en bij lichten van de tweede kon dat waargenomen worden door de 2e mcn en gaf hij tractie. Daarop had ik in de zomer variaties door de middenvinger op te steken uit het zijraam.  ;D Door de ervaring wist je precies waar het spoor langdurig af- of opliep en was er veel minder sprake van onderlinge vormen van communicatie en wist je precies waar je met de diesels tractie moest geven. Voorste mcn was altijd degene die de trein onder controle had, want de remkranen op de lokken erachter waren in de afsluitstand.
Regards Joshua
Het spoor kent geen 'bochten', wel bogen.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8604
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #9 Gepost op: 12 January 2021, 14:21:45 »

Ik twijfel erg sterk bij deze foto. Op de voorste loc lijkt een demper te zitten, maar ook weer niet. ???


Beoordeel zelf: [size=78%]Beeldmateriaal (hetutrechtsarchief.nl)[/size]


(Sorry voor mijn eerdere reactie die niet correct was, blijkbaar)
« Laatst bewerkt op: 12 January 2021, 14:40:26 door Jeronimos. Reden: Inhoud aangepast »
Jeroen

ReneN

  • Gast
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #10 Gepost op: 12 January 2021, 14:57:48 »
Waarschijnlijk gaat het om een demper die zwart is van het vele roet en daarom slecht zichtbaar. De 2200'en hebben rond 1960 deze voorziening gekregen, de foto is al uit de huisstijlperiode.

US modeller

  • Offline Offline
  • Berichten: 356
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #11 Gepost op: 12 January 2021, 15:05:50 »


Bedoelde foto is uit 1969, de dempers werden kort na indienst stellen al aangebracht, eind vijftiger jaren. Kan me ze zonder demper nog herinneren. Op de kleuterschool rond 1956/-57 reden ze nog zonder en als kindvond ik het al oorverdovend. Ik heb een beelduitsnede gemaakt en middels Adobe backlight correctie toegepast. Het lijkt erop dat het een vervuilde demper is op de voorste lok. Simpele oplossing volgens de Benelux CSI.  ;D

Afbeeelding enkel geplaatst als info en niet als discussiepunt, zie reactie op de hierna volgende posting hoe een ander z'n modus is in dit draadje.
« Laatst bewerkt op: 12 January 2021, 15:42:40 door Joshua »
Regards Joshua
Het spoor kent geen 'bochten', wel bogen.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8604
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #12 Gepost op: 12 January 2021, 15:13:26 »
Ieder zijn menig. Ik twijfel nog steeds. Want het is net of ik de bladeren van de onderste rij takken van de boom/bomen op de achtergrond door de demper zie schijnen. Als ik voldoende inzoom.


Zullen  we hierbij maar laten?
Jeroen

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5582
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #13 Gepost op: 12 January 2021, 15:34:25 »
Jeroen: alle 150 locs van de serie 2200 hebben tussen oktober 1960 en pakweg medio 1961 (bij de jongste foto die ik heb kunnen traceren van een 2200 zonder demper staat de opnamedatum 170861) een geluiddemper gekregen (op grond van CW 59158) en altijd behouden (tot afvoer en sloop). En ondergetekende heeft ook het aanbrengen meegemaakt (daar lette je op als je een 2200 zag).
« Laatst bewerkt op: 14 January 2021, 11:44:01 door spoorzeven. Reden: Recente info toegevoegd »
Groet, Frank

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #14 Gepost op: 12 January 2021, 16:02:09 »
daar lette je op als je een 2200 zag
Hm, kennelijk zijn we van dezelfde leeftijd. ;-)

BTW, heeft iemand wel eens een kleurenfoto van een 2200 zonder demper gezien?