Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald A.
Vandaag om 22:26:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 22:18:36
Rangeren met een pec door Noordernet
Vandaag om 22:17:15
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Edwin2121992
Vandaag om 22:16:16
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 22:13:40
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:01:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:58:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:41:33
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:40:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:39:30
US diorama in H0 door Spoor010
Vandaag om 21:39:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Mitchell
Vandaag om 21:35:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Karben
Vandaag om 21:27:58
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 21:23:10
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Duvel
Vandaag om 20:40:07
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 20:32:55
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 20:22:16
Wat spoor 1 brouwsels door Frits C
Vandaag om 20:20:29
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door StefanNL_Plays
Vandaag om 19:59:27
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 18:43:56
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
Vandaag om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald69
Vandaag om 15:59:21
  

Auteur Topic: Blokbeveiliging tunnelbuis  (gelezen 6665 keer)

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Blokbeveiliging tunnelbuis
« Reactie #45 Gepost op: 11 January 2021, 17:03:19 »
Dank je Martin.
Zoals eerder genoemd maak ik bij voorkeur gebruik van de reeds aanwezige hardware (stroomdetectie, ABC) en de softwaremogelijkheden (rijwegen, voorwaarden) die de Ecos biedt. Lichtsluizen wil ik daar niet in gaan mengen. Dan zou het voor mijn alpha brein te onoverzichtelijk gaan worden. Zeker gezien de later genoemde complexiteit van (minimale) beveiliging bij het rijden met 2 of zelfs 3 treinen in beide richtingen. Met andere woorden: de detecties staan niet meer op zich.
Stroomvoering in loc en wagon(s) zou problemen gaan geven in de keerlus omdat dan de hele trein zich in de keerlussectie zou moeten bevinden. 
« Laatst bewerkt op: 11 January 2021, 20:18:17 door RBlok »

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Blokbeveiliging tunnelbuis
« Reactie #46 Gepost op: 11 January 2021, 18:18:25 »
Vandaag nog verder nagedacht over de genoemde gevolgen van de tunnelbeveiliging bij het rijden met 2 of zelfs 3 treinen.
Mogelijk niet meer zo interessant voor dit forum maar het kan anderen misschien toch op ideeën brengen.

Het risico van een kopse botsing kun je waarschijnlijk alleen voorkomen door dat in de Ecos te programmeren:  het instellen van een rijstraat in een bepaalde richting sluit ALLE andere vertrek in tegengestelde richting uit, oftewel:  het baanvak is gereserveerd.  En daarom zouden ABC secties bij al die wissels wel eens heel wenselijk kunnen zijn.
Dan lijkt me het gemakkelijker worden. Bij inrijden van een keerlus/tunnel zet de Ecos op geleide van die wisselstand de tegenoverliggende wissel om naar niet inrijden: het baanvak is gereserveerd. De trein blijft voor de tegenoverliggende wissel in de ABC sectie stilstaan en doorgaand treinverkeer blijft in de andere wisselrichting in beide richtingen mogelijk (leve ABC...).

Het risico op gelijktijdige bediening is misschien niet zo groot, maar in dit geval zal de eerste trein de  tunnel verlaten in de richting van W5 en het buitenste stationsspoor.  Staat W5 afbuigend, stopt de trein voor de wissel, maar staat die rechtdoor blijft hij rijden en zal mogelijk op een daar staande trein botsen.  Hoe heb je er in voorzien om dat te voorkomen ?   En hoe voorzie je er in, dat je geen trein over W5 naar W1 laat vertrekken, waar op beide sporen al een trein staat te wachten (hoop je) of dat er 1 tegemoet komt ?
Ik heb ik de mogelijke scenario's doorgenomen in het geval van twee treinen tegelijk in twee tunnels/keerlussen. Daarin kom ik geen potentiele calamiteiten tegen.
Blijft over de genoemde blokkade die ontstaat wanneer er 2 treinen tegelijk aan rijden op wissel 1 (vanaf wissels 2 en 10),  wissel 2 (vanaf wissels 1 en 14) of wissel 14 (vanaf wissels 13 en 2).
Voor wissel 1 is dat volgens mij te ondervangen door een ABC sectie te maken vóór (rechtsonder) wissel 5. Wanneer beide  baanvakken (T1 en K1) bezet zijn dan kan deze combinatie van bezetmeldingen in de Ecos het actief maken van deze ABC sectie genereren. Een mogelijke derde trein die van onder af op wissel 5 af komt rijden stopt dan in deze ABC sectie en kan 'ontsnappen' via wissels 5, 3, 2 naar T2. Hetzelfde principe kan gelden voor de genoemde mogelijke blokkade bij wissel 2 en wissel 14. Een wat gekunstelde constructie maar volgens mij het eenvoudigst te realiseren. En blijven opletten natuurlijk...

Een omissie is hier nog dat de combinatie van bezetmeldingen in twee richtingen werkt terwijl het maar voor één richting bedoeld is. Bestaat er een stroomdetectie die rijrichtingsafhankelijk is?
« Laatst bewerkt op: 11 January 2021, 23:43:33 door RBlok »