Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:54:56
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
  

Auteur Topic: Blokbeveiliging tunnelbuis  (gelezen 6406 keer)

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Blokbeveiliging tunnelbuis
« Reactie #45 Gepost op: 11 January 2021, 17:03:19 »
Dank je Martin.
Zoals eerder genoemd maak ik bij voorkeur gebruik van de reeds aanwezige hardware (stroomdetectie, ABC) en de softwaremogelijkheden (rijwegen, voorwaarden) die de Ecos biedt. Lichtsluizen wil ik daar niet in gaan mengen. Dan zou het voor mijn alpha brein te onoverzichtelijk gaan worden. Zeker gezien de later genoemde complexiteit van (minimale) beveiliging bij het rijden met 2 of zelfs 3 treinen in beide richtingen. Met andere woorden: de detecties staan niet meer op zich.
Stroomvoering in loc en wagon(s) zou problemen gaan geven in de keerlus omdat dan de hele trein zich in de keerlussectie zou moeten bevinden. 
« Laatst bewerkt op: 11 January 2021, 20:18:17 door RBlok »

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Blokbeveiliging tunnelbuis
« Reactie #46 Gepost op: 11 January 2021, 18:18:25 »
Vandaag nog verder nagedacht over de genoemde gevolgen van de tunnelbeveiliging bij het rijden met 2 of zelfs 3 treinen.
Mogelijk niet meer zo interessant voor dit forum maar het kan anderen misschien toch op ideeën brengen.

Het risico van een kopse botsing kun je waarschijnlijk alleen voorkomen door dat in de Ecos te programmeren:  het instellen van een rijstraat in een bepaalde richting sluit ALLE andere vertrek in tegengestelde richting uit, oftewel:  het baanvak is gereserveerd.  En daarom zouden ABC secties bij al die wissels wel eens heel wenselijk kunnen zijn.
Dan lijkt me het gemakkelijker worden. Bij inrijden van een keerlus/tunnel zet de Ecos op geleide van die wisselstand de tegenoverliggende wissel om naar niet inrijden: het baanvak is gereserveerd. De trein blijft voor de tegenoverliggende wissel in de ABC sectie stilstaan en doorgaand treinverkeer blijft in de andere wisselrichting in beide richtingen mogelijk (leve ABC...).

Het risico op gelijktijdige bediening is misschien niet zo groot, maar in dit geval zal de eerste trein de  tunnel verlaten in de richting van W5 en het buitenste stationsspoor.  Staat W5 afbuigend, stopt de trein voor de wissel, maar staat die rechtdoor blijft hij rijden en zal mogelijk op een daar staande trein botsen.  Hoe heb je er in voorzien om dat te voorkomen ?   En hoe voorzie je er in, dat je geen trein over W5 naar W1 laat vertrekken, waar op beide sporen al een trein staat te wachten (hoop je) of dat er 1 tegemoet komt ?
Ik heb ik de mogelijke scenario's doorgenomen in het geval van twee treinen tegelijk in twee tunnels/keerlussen. Daarin kom ik geen potentiele calamiteiten tegen.
Blijft over de genoemde blokkade die ontstaat wanneer er 2 treinen tegelijk aan rijden op wissel 1 (vanaf wissels 2 en 10),  wissel 2 (vanaf wissels 1 en 14) of wissel 14 (vanaf wissels 13 en 2).
Voor wissel 1 is dat volgens mij te ondervangen door een ABC sectie te maken vóór (rechtsonder) wissel 5. Wanneer beide  baanvakken (T1 en K1) bezet zijn dan kan deze combinatie van bezetmeldingen in de Ecos het actief maken van deze ABC sectie genereren. Een mogelijke derde trein die van onder af op wissel 5 af komt rijden stopt dan in deze ABC sectie en kan 'ontsnappen' via wissels 5, 3, 2 naar T2. Hetzelfde principe kan gelden voor de genoemde mogelijke blokkade bij wissel 2 en wissel 14. Een wat gekunstelde constructie maar volgens mij het eenvoudigst te realiseren. En blijven opletten natuurlijk...

Een omissie is hier nog dat de combinatie van bezetmeldingen in twee richtingen werkt terwijl het maar voor één richting bedoeld is. Bestaat er een stroomdetectie die rijrichtingsafhankelijk is?
« Laatst bewerkt op: 11 January 2021, 23:43:33 door RBlok »