Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Nederlandse" modellen door Besselspoor
Vandaag om 08:14:36
Oude metalen trafo's gebruiken....... door grossraumwagen
Vandaag om 08:13:06
Baan in Los Angeles door Wim Vink
Vandaag om 08:10:56
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 08:05:36
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frank 123
Vandaag om 06:50:08
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
Vandaag om 05:11:01
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
  

Auteur Topic: Blokbeveiliging tunnelbuis  (gelezen 5750 keer)

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 383
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Blokbeveiliging tunnelbuis
« Gepost op: 06 januari 2021, 00:01:51 »
Op mijn handmatig gereden digitale baan wil ik een paar tunneltrajecten beveiligen.

Configuratie is ESU Ecos centrale (zonder achterliggend PC programma), stroomdetectie modules DR4088CS en schakelmodules DR4018. De baan is niet in blokken verdeeld, maar als 'hulp' bij het handmatig rijden gebruik ik een aantal terugmeldingen die in de Ecos één of meer wissels omzetten.

In de tunnelbuizen wil ik ook een bezetmelding als beveiliging gaan toepassen. Als het spoor in de tunnel bezet is mag er geen tweede trein op dat deel komen. Hoe doe ik dat vanaf dat bezette tunnelgedeelte?

Waarschijnlijk is er een simpele oplossing maar het kwartje valt bij mij (nog) niet  ???.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Blokbeveiliging tunnelbuis
« Reactie #1 Gepost op: 06 januari 2021, 00:10:46 »
Simpelste zou zijn met een relais dat de stroom afschakeld op een stuk voor de tunnel.

Stuk zonder stroom moet dan wel groot genoeg zijn om de hele stroomafname van de trein en een stopafstand te kunnen garanderen.
Bij een te kort spoor zal de trein gewoon weer stroom krijgen na het stuk en alsnog de tunnel in rijden.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Blokbeveiliging tunnelbuis
« Reactie #2 Gepost op: 06 januari 2021, 00:11:17 »
Als je slechts één bezetmelder gaat gebruiken, dan wordt het onbetrouwbaar. Want wat gebeurt er als er van weerskanten (ongeveer tegelijk) een trein komt aanrijden?
Citaat
Hoe doe ik dat vanaf dat bezette tunnelgedeelte?
Om een schakeling te maken heb je minimaal 3 bezetmelders nodig. Bij het hoe kun je dan een zogenoemde Waarheidstabel gaan maken. Van daaruit maak je dan een Karnaughdiagram. Dat diagram ga je daarna uitlezen/verwerken naar een schakelformule. En met die formule maak je een schakeling met relais of andere logica met AND, OR, EXOR, en NOT (EN, OF, Exclusieve OF en NIET).
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

fozziebear

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
  • Nooit gedacht dat ik ooit nog eens zou sporen.
Re: Blokbeveiliging tunnelbuis
« Reactie #3 Gepost op: 06 januari 2021, 09:55:00 »
Beste Martin,

Sorry dat ik hier even op reageer, maar RBlok denkt dat er misschien een simpele oplossing is. Dan lijkt mij om gelijk naar Booleese algebra te grijpen niet helemaal de juiste richting is. dit gezegd hebbende hoop ik niet dat de discussie nu hier verder over gaat want daar is de beste man absoluut niet mee geholpen.

Met vriendelijke groet,
Ron
Met vriendelijke groet,
Ron

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 383
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Blokbeveiliging tunnelbuis
« Reactie #4 Gepost op: 06 januari 2021, 09:56:33 »
Simpelste zou zijn met een relais dat de stroom afschakeld op een stuk voor de tunnel.

Stuk zonder stroom moet dan wel groot genoeg zijn om de hele stroomafname van de trein en een stopafstand te kunnen garanderen.
Bij een te kort spoor zal de trein gewoon weer stroom krijgen na het stuk en alsnog de tunnel in rijden.

Bedankt.
Spoorlengtes aan beide zijden van de tunnelbuizen zijn lang genoeg om 'doorrijden' te voorkomen. Wat voor een relais is nodig (mono-stabiel, bi-stabiel?). De tunnelbuizen worden in twee richtingen bereden. Is dat ook in te stellen? Ik ben op zoek naar een aansluitschema met de combi stroomdetectie-DR4018-relais. Ik kom bij Googelen en binnen Beneluxspoor alleen de blokbeveiliging met bijvoorbeeld reedcontacten tegen.

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 383
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Blokbeveiliging tunnelbuis
« Reactie #5 Gepost op: 06 januari 2021, 10:00:17 »
Bij het hoe kun je dan een zogenoemde Waarheidstabel gaan maken. Van daaruit maak je dan een Karnaughdiagram. Dat diagram ga je daarna uitlezen/verwerken naar een schakelformule. En met die formule maak je een schakeling met relais of andere logica met AND, OR, EXOR, en NOT (EN, OF, Exclusieve OF en NIET).

Bedankt Martin.
Met alle respect voor je inbreng maar voor wiskunde scoorde ik op de middelbare school al ondermaats. Beredeneren lukt me dus maar tot een bepaald niveau. Maar draadjes aansluiten vanuit een schema gaat me wel goed af  ;)

VvKan

  • Gast
Re: Blokbeveiliging tunnelbuis
« Reactie #6 Gepost op: 06 januari 2021, 11:22:31 »
Ik neem even aan, dat er bedoeld wordt, a/ dat er geen trein tegemoet mag komen (frontale botsing), maar ook b/ geen trein er achteraan mag komen, totdat de "tunneltrein" weer uit de tunnel is gekomen.  En waarschijnlijk ook voor beide richtingen, dus dat door de tunnel in 2 richtingen gereden kan worden.

a/ Omdat je handmatig rijdt mag je dus nooit 2 treinen van verschillende kanten naar de tunnel doen vertrekken.  Dat is dus discipline.  Maar waarschijnlijk kun je dit ook in de Ecos instellen met behulp van rijstraten.  Beveiligen tegen een botsing kun je wel, zoals onder b/ aangeduid wordt.

b/Met de bezetmelding van het tunnelspoor kun je aan beide kanten voor de tunnel een baanvak maken, dat door een BM2 van Lenz aangestuurd wordt.  De bezetmelding zorgt ervoor, dat een hierboven ook al vermeld relais omgaat en een (fictief) sein op rood zet in de BM2.  Dan heb je daarmee een stop gemaakt voor de tegemoetkomende of volgende treinen.  De trein in de tunnel blijft echter doorrijden, dus als er niet handmatig ingegrepen wordt zal die tegen de tegemoetkomende trein botsen.  Maar in a/ staat al, dat je dat nooit mag laten gebeuren, dus dan ben je in overtreding geweest.

Als je de "tunneltrein" ook wil laten stoppen in het noodgeval zoals hierboven, zou je het tunnelbaanvak ook van een stopstuk kunnen voorzien, aangestuurd door de respectievelijke bezetmeldingen van de tegemoetkomende trein. Dan lijkt me een BM3 geschikt en vervalt mogelijk de relaissturing, omdat de BM3 door de respectievelijke BM2's aangestuurd kan worden.

Maar nogmaals:  je dienstregeling mag geen conflict veroorzaken.  Dan blijven de zaken wat simpeler.  En als de tunnel maar in 1 richting gebruikt wordt, heb je alleen aan ingaande kant beveiliging nodig, dus maar 1 BM2.

(PS  is de tunnel misschien tevens je keerlus ?)
(PS2  Ik heb een hekel aan stroomloze stukken bij digitaal rijden.  Dan rij ik liever met mijn handgestuurde Brio trein)
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2021, 11:25:34 door VvKan »

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 383
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Blokbeveiliging tunnelbuis
« Reactie #7 Gepost op: 06 januari 2021, 14:28:55 »
Dank je Veroniek.
Ik gebruik al de BM1 van Lenz om ABC remsecties te maken. Afgezien van de kosten is me de meerwaarde van de BM2 of BM3 in deze opzet niet duidelijk. Seinen gebruik ik puur als decoratie en schakelen niet volgens een correct protocol.

Dan zou ik ook een BM 1 te gebruiken en die ‘omgekeerd’ aansluiten; dus bij inrijden van een ABC sectie niet remmen maar juist doorrijden en een trein uit tegenovergestelde richting laten stoppen.

Als dit juist is hoe ga ik dan om met het in twee richtingen berijden van een tunnelbuis? BM1 modules werken indien aangesloten aan de rechterzijde van de rijrichting. Kunnen twee ABC secties met elkaar gecombineerd worden volgens onderstaand schema?



Dan zou BM1-A actief worden bij een trein van links en een trein van rechts laten stoppen; en omgekeerd. Ik heb dit nog niet durven testen omdat ik ik deze configuratie mogelijk schade aanricht aan de BM1 modules. Kan iemand hier zekerheid over geven? En of het uberhaupt zal gaan werken  :-\

   

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 383
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Blokbeveiliging tunnelbuis
« Reactie #8 Gepost op: 06 januari 2021, 14:52:56 »
PS  is de tunnel misschien tevens je keerlus ?
Nee. De twee tunnelbuizen hier bedoeld zijn andere secties. Overigens zou ik de twee nu bedoelde tunnels wel op de manier kunnen 'beveiligen' zoals besproken in dit topic https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95046.msg3222163314#msg3222163314

(PS2  Ik heb een hekel aan stroomloze stukken bij digitaal rijden.  Dan rij ik liever met mijn handgestuurde Brio trein)
Daar verlang ik ook wel eens stil naar...

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Blokbeveiliging tunnelbuis
« Reactie #9 Gepost op: 06 januari 2021, 15:13:47 »
... stroomdetectie modules DR4088CS .... De baan is niet in blokken verdeeld,
Maar als de baan niet in blokken verdeeld is, dwz dus blijkbaar één groot blok, wat valt er dan te detecteren?
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: Blokbeveiliging tunnelbuis
« Reactie #10 Gepost op: 06 januari 2021, 15:29:38 »
Ik had een heel verhaal getikt over het beveiligen van de tunnel maar onder de aanname dat we het over enkelspoor hadden. Verkeerd gelezen  ::)

Je kan de lenz ABC type 1 (dus dat printje met 5 diodes) modules in 2 richtingen gebruiken. Je kan het zelfs op hetzelfde stuk spoor toepassen, zou je dat willen. Dat is hier niet nodig.

Je kan het beste het spoor in de tunnel isoleren en dat als blok beschouwen. Als een trein dan over dat blok rijdt, dan zorgt de stroomdetectie (of massa detectie?) ervoor dat er een relais wordt omgeschakeld. Dat relais zet het sein op rood en dat relais verbreekt de overbrugging van de 5 diodes die je wilt gebruiken voor het ABC remsysteem. Dit zorgt er voor dat een nieuwe trein automatisch stopt voor het sein totdat de tunnelspoor weer wordt vrij te geven. In de echte wereld wordt/werd ook gebruik gemaakt van massadetectie om een relais en armsein te schakelen.

Dit is elektrisch makkelijk zelf te maken en als je wilt kan ik vanaaf een schema voor je maken.

Bas

Edit: ik ben nu een beetje verward? Is de beveiliging wel of niet voor een dubbel bereden enkelsporige tunnel?
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2021, 15:36:03 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

VvKan

  • Gast
Re: Blokbeveiliging tunnelbuis
« Reactie #11 Gepost op: 06 januari 2021, 16:31:14 »
De getoonde tekening is geheel juist. (afgezien van de overbrugging)  Als er nog geen trein aanwezig is zijn de beide BM1's overbrugd door het relais.
Wanneer nu een loc de tunnelsectie inrijdt, wordt via de bezetmelding en de schakelunit het relais aangestuurd, wat de overbrugging van de BM1's onderbreekt, dus die treden in werking.
Een tegemoetkomende trein (FOEI)  zal in de betreffende BM1 sectie tot stilstand komen, en de achterop lopende trein zal ook stoppen, totdat de "tunneltrein" de tunnel heeft verlaten.  Werkt in beide richtingen hetzelfde.
Komt de achteroplopende trein eerder in de tunnelsectie dan de vooroplopende trein de BM1 sectie heeft verlaten, dan is er niks aan de hand, omdat de BM1 alleen in de andere richting werkt.
Blijft dus over de beveiliging tegen in tegengestelde richting rijdende treinen, maar dat had ik al gemeld.  Dat mag niet gebeuren.

Ik zou de BM1 secties wel op voldoende afstand van de tunnel leggen, zodat een achterop komende trein de voorgaande trein niet kan inhalen.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Blokbeveiliging tunnelbuis
« Reactie #12 Gepost op: 06 januari 2021, 16:39:53 »
Dan lijkt mij om gelijk naar Booleese algebra te grijpen ...
Dan heb je de daaraan voorafgaande zin overgeslagen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 383
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Blokbeveiliging tunnelbuis
« Reactie #13 Gepost op: 06 januari 2021, 16:43:31 »
Maar als de baan niet in blokken verdeeld is, dwz dus blijkbaar één groot blok, wat valt er dan te detecteren?
Zoals genoemd gebruik ik korte detectiestukjes om bijvoorbeeld een wissel om te zetten .

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: Blokbeveiliging tunnelbuis
« Reactie #14 Gepost op: 06 januari 2021, 16:55:24 »
Enkelsporig dus... Je hebt hier ook het probleem dat treinen gelijktijdig van beide kanten de tunnelbuis in kunnen rijden en frontaal botsen.

Ik kan 4 manieren bedenken om botsende treinen te voorkomen.

1. Je kan een SPDT schakelaar (zo'n wipwap ding) er tussen knutselen waarmee je van te voren de rijrichting kan vastleggen. Dit forceert je om of het linker sein of het rechter sein een rood seinbeeld te tonen en aankomende treinen te stoppen. Dit is aanvullende met een bezetmelder in the tunnel. Dus een sein kan pas op groen als en het spoor vrij is en de rijrichting is goed vastgelegd.  Ik vind deze manier zelf erg leuk omdat je dan 'wat te doen heb'. Je rijdt immers met de hand, dus is dit wellicht een goede en leuke oplossing voor je.

En als je het echt leuk wilt maken. Kan ook een 2de schakelaar toepassen die exact hetzelfde doet. Dan kan je namelijk aan beide kanten van de tunnelbuis een schakelaar zetten. Als je er dan met een trein langs wilt, dan moeten beide schakelaars op dezelfde richting staan om groen licht te krijgen. De seinwachters aan beide
kanten van de tunnelbuis moeten het dan met elkaar eens zijn welke trein het eerste mag rijden.

2. Als er voor elke heengaande trein ook een teruggaande trein is, dan kan je methode 1 uitbreiden met een circuit wat deze rijrichting voor je kan toggelen elke keer wanneer een trein de tunnel passeert.

3. Als je dit wel vol automatisch wilt doen waarbij er bijvoorbeeld 3 treinen achter elkaar in dezelfde richting door de tunnel moeten, dan wordt het wat complexer. Je moet namelijk 1 treinlengte voor de seinen ook terugmelders plaatsen. De trein die dan het eerste komt, kan het sein van de andere kant tijdig op rood zetten. Dus de eerst trein die komt, die het eerst maalt mag passeren. In dit scenario hebben we dus 3 bezetmelders en 2 relais te schakelen. Om de ietwat complexere logica te regelen, kan je het beste een arduino gebruiken. Zou je dit willen en je kan niet programmeren, dan kan ik je altijd een voorgeprogrammeerde opsturen.

Bij bovenstaande voorbeelden is er nog helemaal geen gebruik gemaakt van de ECOS functionaliteiten
4. Het laatste wat mij te binnen schiet is dat je die Ecos via je terugmeldbus en de DCC bus het relais(als DCC accesoire) van lenz ABC modules kan aansturen. Nu heb 0,0 ervaring met de ecos dus ik heb echt geen idee of dit mogelijk is.

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)